Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Energidrikk oppgave


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hallais Emitoll!

 

Nå har jeg drukket energidrikk siden så lenge jeg kan huske. Jeg kan ikke si jeg føler det store energikicket, og kan ikke egentlig si at jeg noen gang har kjent det heller, men jeg ser at jeg holder meg lengre våken om natten så noe "kick" må det være. 

 

Jeg drikker det fordi jeg synes det smaker godt, og det er den eneste grunnen jeg kommer på. Jeg drikker vell i gjennomsnitt 1.5 til dagen, og det har jeg gjort veldig lenge. 

 

Aldri opplevd noe negativt, men har flere venner som har hatt problemer med hjerte og slikt etter de har drukket for mye. Hun ene har vært på sykehuset 2 ganger også. Jeg burde vell kanskje la være, men er litt avhengig og får voldsomme abstinenser om jeg slutter.

 

Argumenter for;

 

- Smaker godt

- Energiboost (for noen)

 

Argumenter imot;

 

- Helsefarlig (hjerte, tenner, kropp)

- Dyrt (Før var vell prisen rundt 16-17kr og nå ser jeg den er på 21-23kr)

- Avhengihetsskapende

 

Eneste jeg kommer på. Håper det hjalp noe ihvertfall. Lykke til med oppgaven! :)

Endret av Bad Dog
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pros


  • Energy drinks give you an good energy boost
  • Quick pick me up
  • Vitamin B: improves mood and can fight cancer and heart disease
  • B12: Keeps your red blood cells and nerves healthy. Helps regulate the nervous system and maintain a healthy digestive system.
  • B6: helps body with cardiovascular, immune and nervous system function
  • Niacin: Helps relieve arthritis pains and lower blood lipids
  • Pantothenic Acid: Helps with allergies, stress, anxiety and skin disorders.
  • Riboflavin: Can treat muscle cramps and blood disorders

 


Cons


  • Energy drinks carry a lot of Caffeine and sugar. According to fitbug.com, “Energy drinks also have a lot of sugar, about the same as a can of coke, or as much as 8-10 teaspoons. While this sugar in combination with the caffeine will increase your blood sugar levels and give you an initial energy burst, this is usually followed by a sudden fall in blood sugar levels, causing a "crash" and you feel tired and lethargic again. “
  • Energy drinks are NOT good for exercising. They will dehydrate you giving you less enery to workout. 
  • Can become addicting
  • Causes headaches/Migranes due to withdrawal from caffeine
  • Insomnia: Energy drinks can cause lack of sleep. Too much caffeine will definitely keep you awake.
  • Jitters: Energy drinks can make you jittery and anxious
  • High Blood Pressure: Caffeine has the ability to raise a person’s blood pressure.
  • Niacin: One of the main ingredients in Energy Drinks is Niacin. Although it has its benefits, niacin can cause dizziness, and rapid heart rate.
Lenke til kommentar

Hallais Emitoll!

 

Nå har jeg drukket energidrikk siden så lenge jeg kan huske. Jeg kan ikke si jeg føler det store energikicket, og kan ikke egentlig si at jeg noen gang har kjent det heller, men jeg ser at jeg holder meg lengre våken om natten så noe "kick" må det være. 

 

Jeg drikker det fordi jeg synes det smaker godt, og det er den eneste grunnen jeg kommer på. Jeg drikker vell i gjennomsnitt 1.5 til dagen, og det har jeg gjort veldig lenge. 

 

Aldri opplevd noe negativt, men har flere venner som har hatt problemer med hjerte og slikt etter de har drukket for mye. Hun ene har vært på sykehuset 2 ganger også. Jeg burde vell kanskje la være, men er litt avhengig og får voldsomme abstinenser om jeg slutter.

 

Argumenter for;

 

- Smaker godt

- Energiboost (for noen)

 

Argumenter imot;

 

- Helsefarlig (hjerte, tenner, kropp)

- Dyrt (Før var vell prisen rundt 16-17kr og nå ser jeg den er på 21-23kr)

- Avhengihetsskapende

 

Eneste jeg kommer på. Håper det hjalp noe ihvertfall. Lykke til med oppgaven! :)

 

Jeg kan kanskje fylle inn noe her.

 

 

 

Jeg kan ikke si jeg føler det store energikicket, og kan ikke egentlig si at jeg noen gang har kjent det heller

 

Koffein gir som regel ikke det "store" kicket som reklameres. Det er en effekt som vanligvis varer ca. 5 timer fra rundt en time etter du har konsumert det. Det er med andre ord en "bump" heller enn et "kick". Og som du observerer, så kan det gjøre det lettere å sitte oppe om natta, siden det har en lengre periode enn folk flest tror.

 

 

 

Aldri opplevd noe negativt

 

Jeg vet ikke stort om deg og din kropp, men jeg vil tro det er flere negative effekter som du enten ikke har observert, eller som du HAR observert men ikke lenket til energidrikken.

 

Et eksempel på ting du kanskje ikke legger merke til er svekking av emaljen på tennene, slimdannelse i endetarm, og bukfett rundt vitale organer. Alle er grunner til å regulere ned inntaket av energidrikk betraktelig, men det er forståelig nok vanskelig, da dette kan være en avhengighet. Det finnes også andre grunner til disse symptomene, men jeg vil si 1.5l energidrikk om dagen er den største faktoren hos de som har et så høyt forbruk.

 

Disclaimer: Dette var ikke ment for å dømme deg eller de som har liknende forbruk. Kun et forsøk på bevisstgjøring. Avhengighet er et alvorlig emne, også når det gjelder andre ting enn opium. Om du har et ønske om å få videre veiledning, så er det verd å starte med et besøk hos fastlegen, som kan være behjelpelig med et avvenningsprogram, samt referere deg videre til en personlig trener/fysioterapeut for å få kontroll på hele kostholdet og et treningsprogram.

 

Beklager off-topic! Eller kanskje det kan brukes også i trådstarters oppgave. Spør gjerne videre her, eller på PM :)

Lenke til kommentar

 

Hallais Emitoll!

 

Nå har jeg drukket energidrikk siden så lenge jeg kan huske. Jeg kan ikke si jeg føler det store energikicket, og kan ikke egentlig si at jeg noen gang har kjent det heller, men jeg ser at jeg holder meg lengre våken om natten så noe "kick" må det være. 

 

Jeg drikker det fordi jeg synes det smaker godt, og det er den eneste grunnen jeg kommer på. Jeg drikker vell i gjennomsnitt 1.5 til dagen, og det har jeg gjort veldig lenge. 

 

Aldri opplevd noe negativt, men har flere venner som har hatt problemer med hjerte og slikt etter de har drukket for mye. Hun ene har vært på sykehuset 2 ganger også. Jeg burde vell kanskje la være, men er litt avhengig og får voldsomme abstinenser om jeg slutter.

 

Argumenter for;

 

- Smaker godt

- Energiboost (for noen)

 

Argumenter imot;

 

- Helsefarlig (hjerte, tenner, kropp)

- Dyrt (Før var vell prisen rundt 16-17kr og nå ser jeg den er på 21-23kr)

- Avhengihetsskapende

 

Eneste jeg kommer på. Håper det hjalp noe ihvertfall. Lykke til med oppgaven! :)

 

Jeg kan kanskje fylle inn noe her.

 

 

 

Jeg kan ikke si jeg føler det store energikicket, og kan ikke egentlig si at jeg noen gang har kjent det heller

 

Koffein gir som regel ikke det "store" kicket som reklameres. Det er en effekt som vanligvis varer ca. 5 timer fra rundt en time etter du har konsumert det. Det er med andre ord en "bump" heller enn et "kick". Og som du observerer, så kan det gjøre det lettere å sitte oppe om natta, siden det har en lengre periode enn folk flest tror.

 

 

 

Aldri opplevd noe negativt

 

Jeg vet ikke stort om deg og din kropp, men jeg vil tro det er flere negative effekter som du enten ikke har observert, eller som du HAR observert men ikke lenket til energidrikken.

 

Et eksempel på ting du kanskje ikke legger merke til er svekking av emaljen på tennene, slimdannelse i endetarm, og bukfett rundt vitale organer. Alle er grunner til å regulere ned inntaket av energidrikk betraktelig, men det er forståelig nok vanskelig, da dette kan være en avhengighet. Det finnes også andre grunner til disse symptomene, men jeg vil si 1.5l energidrikk om dagen er den største faktoren hos de som har et så høyt forbruk.

 

Disclaimer: Dette var ikke ment for å dømme deg eller de som har liknende forbruk. Kun et forsøk på bevisstgjøring. Avhengighet er et alvorlig emne, også når det gjelder andre ting enn opium. Om du har et ønske om å få videre veiledning, så er det verd å starte med et besøk hos fastlegen, som kan være behjelpelig med et avvenningsprogram, samt referere deg videre til en personlig trener/fysioterapeut for å få kontroll på hele kostholdet og et treningsprogram.

 

Beklager off-topic! Eller kanskje det kan brukes også i trådstarters oppgave. Spør gjerne videre her, eller på PM :)

 

 

Det er bra du sier ifra og du har helt rett. Det er nok flere negative ting med kroppen min som man ikke ser ved første hånd, jeg ser dem ikke selv - men det er nok noe der, ja. Så nå skal jeg prøve så godt jeg kan å roe meg ned på det, hadde vært greit for lommeboka også. Har lenge vært bevisst, men egentlig aldri brydd meg. Men det er jo nok på gode ting og sippe på som ikke koster så allverdens og er "farlig." :) 

 

Takker veldig mye for tips. Og du har helt rett, avhengighet er et alvorlig og viktig emne. Takk for at du tok tid ut av dagen din på å skrive dette - takker så meget. 

 

Ha en fin dag :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...