Gå til innhold

– Vi har mulighet til å bli et viktigere land for hydrogenbil enn for elbil, men det krever en satsing


Anbefalte innlegg

 

15000 kroner per bil ganger med 2 millioner biler i Norge blir 150 millioner? Eller blir det 30 milliarder? 1000 fyllestasjoner til 30 millioner blir vel også ca 30 milliarder. Men det er kanskje for mye å forlange at noen som jobber i NEL kan gang sammen to tall.

 

Tenk deg om litt før du setter påstandene dine på trykk.

Han sier dette er er kostnaden pr bil opp til 10 000 solgte hydrogenbiler. Etter dette vil det ikke lenger være nødvendig med støtte fra Enova. Da kan stasjonene settes opp som enhver annen fyllestasjon: Med det for øyet at stasjonen går med overskudd.

 

Og til denne gjennomtenkte påstanden:

"Høna og egget problematikken som blir dratt frem til stadighet kan man vel også skrinlegge ved å se på Danmark som i dag har nok fyllestasjoner til å kunne kjøre hvor man vil. Det selges likevel nesten ingen hydrogen biler til private"

 

Tror du virkelig de hydrogenstasjonene er satt opp for å møte etterspørselen i dag, eller kan det tenkes at de vil være i forkant med nok stasjoner for å dekke etterspørselen etter hydrogen etterhvert som det kommer fler modeller av både personbiler og busser/lastebiler.

 

Er du virkelig så trangsynt at du tror at du forstår bedre enn besluttningstagere i storkonsern som Honda, Toyota, Daimler, Hyundai, GM, Ford, Kia og BMW ?

Er det tenkelig at ikke alle har like gode muligheter som deg til å fylle batteriet hjemme? Kan det tenkes at Enova og deres like i California/USA, Sverige, Island, Korea, Japan, Tyskland osv ser at de skal dekke behovet til både de som vil lade en ren batteribil, og de som fylle en hydrogenbil ? Den rene elbilen er der den er i dag pga subsidier. Nå er det hydrogenteknologien sin tur, og godt er det :-)

 

Begge teknologier er en del av fremtiden. Og heldigvis er ikke du en stemme Norges beslutningstagere hører på :-)

 

Ha en ellers fin dag

Direkte fra artikkelen:"

Det er 1600 bensinstasjoner i dag, antakeligvis flere enn hva som egentlig trengs. Jeg tipper at det blir behov for godt i underkant av 1000 stasjoner. Rapporter sier at investeringskostnaden for infrastruktur ligger på omtrent 15.000 kroner per bil. Da kan du gange antall hydrogenbiler med 15.000, så har du kostnaden, sier Simonsen.

 

Det skulle bety omtret 150 millioner kroner for å stable på beina en hydrogeninfrastruktur i Norge. Tar man også med tungtransport og maritim bruk, vil regnestykket bli bedre, mener Simonsen."

 

Her trekker Simonsen frem antall bensinstasjoner i Norge i dag, han nevner også pris per bil for infrastruktur. Han nevner ikke med et ord at det er snakk om en infrastruktur for 10 000 biler som har en prislapp på 150 millioner. Det han derimot prøver å få leseren til å tro er at hydrogen infrastruktur er relativt billig. Jeg forsøkte å poengtere dette ved å sette opp regnestykket som tilsvarer 1500 bensinstasjoner ikke 10 000 biler som er referansen i avsnittet til Simonsen. Dersom du misforstod dette Beklager jeg dårlig kommunikasjon fra min side. For å tydeliggjøre litt mer vet jeg at Simonsen fint klarer å gange to tall sammen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg vet koster det ca 50-60 kW/t strøm å produsere 1 kg hydrogen. Det vil skjematisk gi ca 100 km rekkevidde med en personbil.

65 kWh inkludert komprimering, i fylgje NEL her: https://www.tu.no/artikler/coca-cola-oppskrift-kan-gjore-hydrogen-til-nytt-norsk-industrieventyr/276348

 

Tilsvarende 60 kW/t lagret i batteriet i min kommende Ampera-e gir mulighet for over 500 km reell rekkevidde for 25 kr. Og jeg kan "tanke" bilen hjemme.

En Bolt eier har nettopp kjørt bilen 340 miles (547 km).

 

Hvorfor skal jeg overhode gidde å tenke hydrogen?

Det er det verkeleg ingen grunn til. Og det er på tide å stanse sløsinga av offentlege midlar på denne galskapen. Hydrogenbilar har fylgjande eigenskapar:

o Like dyrt drivstoff som bensin

o Du har lite bagasjeplass, fordi hydrogentankane tek all plassen.

o Du må tanke på spesielle stasjonar som det finst svært få av både i Noreg og resten av verda.

o Du får kortare rekkjevidde enn med både el- og bensinbil, og må tanke ofte.

o Brenselcella har avgrensa levetid og er dyr å skifte. (Bilen har batteri òg, forresten.)

o Heile leamikken med pumper, vifter, filter, brenselcelle, tankar osb er dyr å vedlikehalde

o Bilen er dyrare enn både Amperae-e og Model 3.

Endret av Sturle S
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Tror du virkelig de hydrogenstasjonene er satt opp for å møte etterspørselen i dag, eller kan det tenkes at de vil være i forkant med nok stasjoner for å dekke etterspørselen etter hydrogen etterhvert som det kommer fler modeller av både personbiler og busser/lastebiler.

Problemet er at etterspurnaden ikkje kjem. I 2017 er det ikkje seld ein einaste hydrogenbil i Danmark, trass i at dei har fullt avgiftsfritak og dei har godt med hydrogenstasjonar. Ingen vil ha dei.

 

Hydrogenbussar var populært for ti år sidan. Haugevis av prøveprosjekt over heile EU med massevis av finansiering frå ulike EU-program. Ingen har helde det gåande etter den EU-finansierte prøvetida. Hydrogenbussane er for dyre i drift. I staden har batteribussar teke av nesten i det stille. Det er under 1000 hydrgoenbussar i verda, og over 200.000 batteribussar. Den hydrogendrivne tungtransporten uteblir tyngre enn lastebilane til Asko trur eg ikkje finst på hydrogen. I mellomtida satsar dei største, til dømes Mercedes og Volvo, på batteri.

 

Nikola Motors seier dei skal lage ein hdyrogendriven semitrailer. Eg trur det når eg ser det. Den skal gå på flytande hydrogen, og då vert energirekneskapen endå dårlegare.

 

Problemet er at hydrogen er eit so utruleg mykje dårlegare alternativ enn batteri. Hydrogenbransjen finn rett og slett ikkje eigna bruksområde for hydrogen.

 

Er du virkelig så trangsynt at du tror at du forstår bedre enn besluttningstagere i storkonsern som Honda, Toyota, Daimler, Hyundai, GM, Ford, Kia og BMW?

Blant dei er det ingen lenger som har tru på hydrogen. Sjølv Toyota, som inntil nyleg hevda at hydrogen var det einaste salige, har kutta satsinga på hydrogen og sett alt inn på utvikling av batteribilar. Dei føl pliktmessig opp prosjekta dei har fått offentleg støtte til, og det er det. Alle forstår at batteri er framtida.

 

Er det tenkelig at ikke alle har like gode muligheter som deg til å fylle batteriet hjemme?

For vår del hadde det vore nok å hurtiglade under dei største handleturane på butikken. Det er tid nok, og vi må må vi uansett ta bilen for å få med oss varene heim. Hugs at fleire av dei elbilane som er i handelen no har like god rekkjevidde som hydrogenbilar. Lading av ein elbil kan ta kortare tid enn tanking av ein hydrogenbil. Med ein hydrogenbil står du der og fyller og betaler som med ein bensinbil. Med ein elbil kolar du til når du kjem, gjer alt det du skal, og koplar frå før du køyrer.
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Dette tallet er for en mulig fremtidig løsning som ikke finnes, hvor produksjon og komprimering skjer på stasjonen. Som du vet kan tallet bringes vesentlig ned ved sentralisert produksjon.

o Like dyrt drivstoff som bensin

Med dagens løsninger, det vil si at prisen raskt kan komme lavere. Ta med avgiftsregimet, så kan hydrogen allerede i dag konkurrere på pris. Men dette visste du allerede.

o Du får kortare rekkjevidde enn med både el- og bensinbil, og må tanke ofte.

Tull, ingen el-bil har like lang rekkevidde som Honda Calarity, men dette visste du også. Hvorfor lurer du?

http://www.greencarreports.com/news/1106845_2017-honda-clarity-fuel-cell-rated-at-366-miles-of-range-by-epa

o Brenselcella har avgrensa levetid og er dyr å skifte. (Bilen har batteri òg, forresten.)

Med forrige generasjon var det på nivå med en del batterier i biler. Hvor godt cellene i Mirai og Clarity holder vet vel ingen av oss.

 

Produksjonskost ved masseproduksjon vet vi også svært lite om. Det vi vet er at dagens batterier fortsatt er for dyre til at batteribiler er konkurransedyktige. Mulig brenselceller vil ha samme utfordringer selv når de kommer i masseproduksjon, men det vet altså du svært lite om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som har praktisk erfaring med hvor lang tid det tar å fylle en hydrogenbil? Jeg har kjørt en del naturgassbil og det var jo mye langsommere enn bensin. Hvis det tar to minutter å fylle er det vel en ting. Men tar det ti vil jo det være rimelig lenge, særlig den dagen man må vente på to andre.

 

Sjekket litt på dette selv. Ikke helt greit å finne noe definitivt. Denne lenken https://www.cars.com/articles/fill-er-up-refueling-the-2016-toyota-mirai-1420690448036/ fyller de knapt 4kg på 6:30. Denne http://www.caranddriver.com/features/pump-it-up-we-refuel-a-hydrogen-fuel-cell-vehicle-the-half-hour-fill-up-page-2 fyller de 2,3kg på ti minutter, men sier samtidig at nyere stasjoner bør kunne fylle 4kg på 4 minutter. Så et sted mellom 1 og 2 minutter per kg? Dermed skulle jeg tro at de fleste som har lademulighet hjemme vil bruke mindre tid på elbil, mens de som av ene eller andre grunnen hurtiglader ofte vil bruke mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Norge har et dårlig utgangspunkt for hydrogenbiler. Hos oss er det store avstander og spredt befolkning, hvilket gir behov for svært mange stasjoner. Vi har heller ikke tilgjengelig "gratis" strøm da vår strøm er så lett regulerbar (null behov -> steng turbinen på sekunder etc.).

 

Danmark er derimot i motsatt posisjon, små avstander gir få stasjoner og ofte overskudd av vindstrøm (i virkeligheten svært sjelden). Så la danskene ta seg av introduksjonen av hydrogenbiler og betale titalls milliarder for dem inntil de om tjue år er konkurransedyktige (nei jeg tror ikke det!), på samme måten som vi har støttet elbilteknologi med det resultat at prisen på disse bilene er det halve av hva de var for ca syv/åtte år siden (Think 250.000 den gang, det samme som Hyundai Ioniq koster i dag).

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Forstår ikke hvorfor NEL får så mye spalteplass. Det er jo tydelig og selvfølgelig at de er komplett inhabile. Skulle vært kategorisert som annonse. Få en ingeniør innen feltet eller andre mer habile røster til å snakke om hydrogen. Greit å veie opp noen av elbilartiklene med hydrogenbilteknologi men bruk i alle fall noen som gir litt innsikt og ikke forsøker å få fokuset vekk fra åpenbare problemstillinger. Den siste delen var informativ og ærlig med hvorfor det satses på hydrogen og i hvilken størrelsesorden. Det meste spennende står i kommentarfeltet som vanlig. Det eneste kommentarfeltet som fungerer av Norges nettaviser ?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-P0LhtEd81A

Jeg har også et produkt ingen har råd til å kjøpe. Så Erna, kan ikke du sponse kundene mine så jeg kan tjene masse penger? Det bør oljenasjonen Norge tross alt ha råd til i 2017. Ja, også blir miljøet bedre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ok. Så 150 millionar er nok til å rulle ut eit hydrogennettverk i følge NEL. Då foreslår eg at ENOVA løyver 150 millionar, og deretter avsluttar vidare støtte til hydrogeninfrastruktur.

 

Så får det vere NEL og hydrogenbransjen sitt problem korleis dei skal få bygga fleire enn 10-15 stasjonar for denne summen :-)

 

(Kven er det eigentleg Simonsen prøver å lure?)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ok. Så 150 millionar er nok til å rulle ut eit hydrogennettverk i følge NEL. Då foreslår eg at ENOVA løyver 150 millionar, og deretter avsluttar vidare støtte til hydrogeninfrastruktur.

 

Så får det vere NEL og hydrogenbransjen sitt problem korleis dei skal få bygga fleire enn 10-15 stasjonar for denne summen :-)

 

(Kven er det eigentleg Simonsen prøver å lure?)

Tror 10-15 stasjoner er litt høyt.

 

Hvis vi benytter tallene som er oppgitt i artikkelen, så vil det trengs 1000 hydrogenfyllestasjoner for å få bilparken over på hydrogen. Det betyr at med 2,5 millioner personbiler, så vil man ha 2500 hydrogenbiler per stasjon. Da er det altså snakk om 4 stk hydrogenfyllestasjoner for å betjene 10.000 hydrogenbiler.

 

Da kan vi vel egentlig allerede avvikle subsidiene - vi har allerede fire fyllestasjoner i Norge. Målet er oppnådd - infrastrukturen er klar for 10.000 hydrogenbiler! (Eller kanskje det trengs mange flere fyllestasjoner og mye større summer enn 150 millioner kroner?)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Noen som har praktisk erfaring med hvor lang tid det tar å fylle en hydrogenbil? Jeg har kjørt en del naturgassbil og det var jo mye langsommere enn bensin. Hvis det tar to minutter å fylle er det vel en ting. Men tar det ti vil jo det være rimelig lenge, særlig den dagen man må vente på to andre.

Sjekket litt på dette selv. Ikke helt greit å finne noe definitivt. Denne lenken https://www.cars.com/articles/fill-er-up-refueling-the-2016-toyota-mirai-1420690448036/ fyller de knapt 4kg på 6:30. Denne http://www.caranddriver.com/features/pump-it-up-we-refuel-a-hydrogen-fuel-cell-vehicle-the-half-hour-fill-up-page-2 fyller de 2,3kg på ti minutter, men sier samtidig at nyere stasjoner bør kunne fylle 4kg på 4 minutter. Så et sted mellom 1 og 2 minutter per kg? Dermed skulle jeg tro at de fleste som har lademulighet hjemme vil bruke mindre tid på elbil, mens de som av ene eller andre grunnen hurtiglader ofte vil bruke mer.

 

Tall fra NREL

 

http://www.nrel.gov/hydrogen/proj_fc_vehicle_evaluation.html

Lenke til kommentar

Ser ut som gjennomsnittstiden for en fylling er litt over 10 minutter, og gjennomsnittsmengden fylt er 1,4 kg.

 

Kjører man 13.000 km/år og får til 0,1 kg/mil, så vil man da måtte fylle hver 4. dag, og vil da bruke 10 minutter hver gang. I løpet av et år vil man bruke 15,5 timer på hydrogenfylling.

 

Man kan anta at ting har bedret seg noe fra dette. I tillegg er Norge litt gunstigere i forhold til fylletid, da vi ikke har veldig høye temperaturer.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Den eneste måten for å få en viss utbredelse av hydrogen personbiler i Norge er å satse på ladbare biler. En hydrogenbil er jo allerede en elbil og kan altså greit kjøres elektrisk unntatt når man skal på langtur, hvis batteristørrelsen dimensjoneres for det. Dette vil redusere behovet for fyllestasjoner betraktelig. En Tesla vil for eksempel ha plass til en hydrogengenerator i forre bagasjerom, uten at det vil gå ut over den elektriske rekkevidden.

 

Hvorfor skal folk så kjøpe disse bilene? Det må stimuleres ved at biler med HY skilt får fordeler som EL/EK biler ikke lenger får. For eksempel kjøring i kollektivfelt, gratis parkering, avgiftsfritak osv.

 

Er dette en ønsket utvikling? Jeg synes ikke det, men jeg kjøper gjerne en slik bil for å kjøre den rent elektrisk, hvis fordelene blir store nok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 En hydrogenbil er jo allerede en elbil og kan altså greit kjøres elektrisk unntatt når man skal på langtur, hvis batteristørrelsen dimensjoneres for det. 

 

I teorien riktig, hvis det en gang blir tett nok med fyllestasjoner. Men pr. i dag er det kun strøm som gjelder for langtur med hydrogenhybridbil. Hydrogen fungere kun til lokalkjøring i svært begrensede områder. Sandvika, Oslo, Gardermoen + Porsgrunn. Ikke engang om du bor i Drammen så gidder du å reise til Sandvika for å fylle. "Ambisjonene" om 20 fyllestasjoner i sør-Norge tilsier at mesteparten av kjøringa må gjøres på strøm uansett. Med ca. to fyllestasjoner pr. fylke så blir det litt langt for de aller fleste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...