Gå til innhold

Unngå NRK-lisens


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Hva mener du NRK tilbyr som folket ikke ønsker? Og ikke ta noe så banalt teit som DAB.

DAB.

Men for å titte litt på NRKs program i dag...

 

- Severin

- Dyreklinikken

- Fobrukerinspektørene

- Kronprinsesse viktoria 40 år

- V-cup alpint

- Fra jord til bord

- FIFA: penger og makt

- Fotball: toppserien

- Det søte liv

- Vinterdrømmen

- Ikke gjør dette hjemme

- Hundens hemmelige liv

- Beat for beat ( Det går hele tiden, og det suger noe helt jævlig)

- Lisenskontrollørene

- Lørdagsrevyen

- Lotto

- Stjernekamp

- Side om side

- Lindmo

Hele programmet deres suger. Jeg ser aldri på NRK.

 

Hadde man nå ihvertfall servert fakta, dype analyser, lange debatter man kan virkelig grave i materiet, og virkelig ta i et tak for folkeopplysning, så kunne det forsvart lisenskronene. (Selv om jeg uansett mener det mest riktige ville vært å finansiert NRK over skatten).

 

Men med Beat for beat på repeat, og opptak fra lokføreren mens toget kjører Oslo-Bergen, er ikke det jeg ser som folkeopplysning.

 

Selv ikke NRK-nyhetene er spesielt opplysende. De interessante nyhetene er like ræv og tabloide som på TV2. Istedenfor å dekke det som nå utspiller seg i Kurdistan, får vi servert norske lokale agurknyheter på et særegent nivå. Sånne ting som "Ja dere, i dag dro skoleklassene i Bergen på båt til Florvågøy, som en del av et skolesamarbeid, hvor elevene skal lære mer om hverandres historie og kultur." Gjerne lest opp av journalist på en eller annen irriterende vestlandsdialekt.

 

EDIT: Et lite sidespor:

Hvorfor er NRK så opphengte i nyhetsopplesere med vestlandsdialekt(da gjerne sørnorge til molde)?

TV2 har allerede sin base på vestlandet. Hvis NRK virkelig vil ha balanse i dialektene, så bør de gi oss nyhetsopplesere som snakker trøndersk og nordnorsk! Gi oss noen nyhetsopplesere som ikke skarrer!

Jeg ser det for meg! "Ja halloen folkens, og velkommen te NRK nyhetan, med han Oluf"

 

Mine foreldre på 60 må få med seg Lokale Nyhetene med Kaffe, samt det som går kl 19:00 / 21:00 og 23:00

Dette er samme prosedyre hver dag, dem blir visst veldig sur hvis jeg avbryter dem.

Dem ser aldri på noen andre kanaler, eneste jeg har fikset til dem er Netflix med Chromecast.

Men dem bruker det veldig skjeldent, dem synes NRK har bedre film utvalg. Blir lei meg når jeg hører sånt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mye staten bruker penger på som jeg ikke benytter meg av, men vi lever i et samfunn med felles goder og felles innbetaling.

 

På statens utgiftspost for fritid, kultur og religion ble 364 millioner (0,02% av det offentlige budsjettet) brukt på kringkasting og forlagsvirksomhet.

9 milliarder ble brukt på religiøse og andre fellesskapsaktiviteter.

 

Jeg ser heller at MER av mine opptjente penger går til rikskringkastingen enn til sistnevnte ...

Lenke til kommentar

Det er mye staten bruker penger på som jeg ikke benytter meg av, men vi lever i et samfunn med felles goder og felles innbetaling.

 

På statens utgiftspost for fritid, kultur og religion ble 364 millioner (0,02% av det offentlige budsjettet) brukt på kringkasting og forlagsvirksomhet.

9 milliarder ble brukt på religiøse og andre fellesskapsaktiviteter.

 

Jeg ser heller at MER av mine opptjente penger går til rikskringkastingen enn til sistnevnte ...

For all del. Jeg misliker all offentlig sløseri. Og bevilgnigner til religiøse miljøer irriterer meg langt mer enn hvordan NRK bruker pengene sine. Disse pengene kunne vært brukt på skole, helse, infrastruktur, sosial utjevning, etc

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Det er mye staten bruker penger på som jeg ikke benytter meg av, men vi lever i et samfunn med felles goder og felles innbetaling.

 

På statens utgiftspost for fritid, kultur og religion ble 364 millioner (0,02% av det offentlige budsjettet) brukt på kringkasting og forlagsvirksomhet.

9 milliarder ble brukt på religiøse og andre fellesskapsaktiviteter.

 

Jeg ser heller at MER av mine opptjente penger går til rikskringkastingen enn til sistnevnte ...

 

364 millioner inkluderer ikke lisensen. NRK får inn 5.5 milliarder kroner fra lisens. 

 

Og de 9 millarder kronene brukes til å vedlikeholde en rekke kulturbygg, noe som er vesentlig viktigere enn at NRK får sende VM i fotball på skattebetalerenes regning. Enten får NRK være en ren statskanal som sender informative programmer som markedet ikke er villig til å betale for, ellers får de operere som en normal kanal og kreve betaling fra de som ser på NRK.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

JEG synes NRK kunne fått til en tvunget pålogging for nettløsningen, som krevde betalt lisens for å gi tilgang til innholdet.

 

Ved å kvitte seg med dekoder kunne man da sluppet å betale, og de som var interessert kunne valgt å betale.

 

Jeg har ikke TV-signal hjemme selv, men ser en del innhold via appen til NRK over Chromecast.

Jeg betaler gjerne for NRK, men er vel i målgruppen med barn i heimen og sånt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Må man betale lisens for en monitor?

Og om hva man kjøpte den monitoren til noen andre på sitt kort?

Enn så lenge så slipper du å betale lisens for monitor, men om hodeskatten innføres så må du nok belage deg på å betale.

Lenke til kommentar

 

 

Må man betale lisens for en monitor?

Og om hva man kjøpte den monitoren til noen andre på sitt kort?

Enn så lenge så slipper du å betale lisens for monitor, men om hodeskatten innføres så må du nok belage deg på å betale.

Det er øynene som blir beskattet ser du, de er nemlig egnet til å se på NRK med.

 

Om du har to øyne blir det dobbelt opp.

 

 

Om du ikke vil betale får du plombere slik at de ikke lenger kan brukes.

 

:)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor må TVene fremdeles plomberes for å unngå NRK-lisensen? Det sendes jo ikke lenger analoge signaler, så TV-mottakeren i TVen er jo fullstendig ubrukelig. Du får inn like lite signaler enten den er plombert eller ikke. Det burde holde lenge at man ikke har antenne/parabol og mottaker-boks i huset.

Lenke til kommentar

Hvorfor må TVene fremdeles plomberes for å unngå NRK-lisensen? Det sendes jo ikke lenger analoge signaler, så TV-mottakeren i TVen er jo fullstendig ubrukelig. Du får inn like lite signaler enten den er plombert eller ikke. Det burde holde lenge at man ikke har antenne/parabol og mottaker-boks i huset.

 

Årsaken er at NRK vil at alle skal betale lisens uansett om de ser på NRK eller ikke. Helst vil de ha en hodeskatt, men om de ikke får det til, vil de ihvertfall gjøre det så vanskelig som mulig å unngå NRK-lisensen.

Lenke til kommentar

Årsaken er at NRK vil at alle skal betale lisens uansett om de ser på NRK eller ikke. Helst vil de ha en hodeskatt, men om de ikke får det til, vil de ihvertfall gjøre det så vanskelig som mulig å unngå NRK-lisensen.

Det er ikke NRK som bestemmer at det skal være lisens - det er det regjeringen som gjør.

Lenke til kommentar

Har to spm:

 

Om jeg ringer inn å si jeg har plombert TV og eller kastet dekoderen slipper jeg lisensavgift da? Selv om jeg ikke gjør noenting men bruker tvn som vanlig? Ingen ukjente kommer over denne dørterskelen så den er grei.

 

 

Har vært kunde hos dnb fra jeg var 13år. I lys av den siste avsløringen vil jeg bytte bank. Det skal svææært mye til for meg å bytte bank fordi jeg hater å styre med sånt. Så spm er; Hva må jeg praktisk gjøre? Kan jeg f.eks beholde kontonr mitt?

Lenke til kommentar

Har to spm:

 

Om jeg ringer inn å si jeg har plombert TV og eller kastet dekoderen slipper jeg lisensavgift da? Selv om jeg ikke gjør noenting men bruker tvn som vanlig? Ingen ukjente kommer over denne dørterskelen så den er grei.

 

 

Har vært kunde hos dnb fra jeg var 13år. I lys av den siste avsløringen vil jeg bytte bank. Det skal svææært mye til for meg å bytte bank fordi jeg hater å styre med sånt. Så spm er; Hva må jeg praktisk gjøre? Kan jeg f.eks beholde kontonr mitt?

Morsomt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Har to spm:

 

Om jeg ringer inn å si jeg har plombert TV og eller kastet dekoderen slipper jeg lisensavgift da? Selv om jeg ikke gjør noenting men bruker tvn som vanlig? Ingen ukjente kommer over denne dørterskelen så den er grei.

 

 

Har vært kunde hos dnb fra jeg var 13år. I lys av den siste avsløringen vil jeg bytte bank. Det skal svææært mye til for meg å bytte bank fordi jeg hater å styre med sånt. Så spm er; Hva må jeg praktisk gjøre? Kan jeg f.eks beholde kontonr mitt?

Dersom du har en avtale hos en kabel TV leverandør så regner jeg med NRK kan sjekke det, og dermed sende deg lisenskrav... kanskje? Men dersom du ikke har noen som helst mottaker så bør du jo kunne gjøre slik du sier, NRK sine kontrollører kan ikke kreve å komme inn og sjekke... selv om de liker å late som at de har det når de ringer på.  Jeg har faktisk hatt de på døren, og de oppfører seg nesten som noen bøller når de nærmest prøver å presse seg inn. Har faktisk vært nødt til å si "nei du får ikke lov til å komme inn".

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

Har to spm:

 

Om jeg ringer inn å si jeg har plombert TV og eller kastet dekoderen slipper jeg lisensavgift da? Selv om jeg ikke gjør noenting men bruker tvn som vanlig? Ingen ukjente kommer over denne dørterskelen så den er grei.

 

 

Har vært kunde hos dnb fra jeg var 13år. I lys av den siste avsløringen vil jeg bytte bank. Det skal svææært mye til for meg å bytte bank fordi jeg hater å styre med sånt. Så spm er; Hva må jeg praktisk gjøre? Kan jeg f.eks beholde kontonr mitt?

Morsomt.

Så fint for deg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...