Gå til innhold

hvor kan jeg få tak i gratis reflekser?


Anbefalte innlegg

Merkelig, du burde da sett og lært effekten av refleks på mørkekjøringskurset. Ut fra det du skriver kan det virke som du ikke har tatt denne modulen, men den må jo gjennomføres for å få sertifikatet.

 

Det er uansett ren idioti å løpe rundt i sorte klær på kveldstid, spesielt om det regner i tillegg. Nok av disse folka som er vanskelige å se midt i Oslo sentrum, som i tillegg nærmest løper ut i gangfeltet.

 

Kommer selvfølgelig an på refleksen. Noen er skikkelig ruttne. Ut ifra det du skriver så kan det virke som om du tror alle reflekser er like bra... Det er dog forskjell å kjøre i Oslo (byer) og på landevei i forhold til refleksen da det ikke er like lange avstander fra folk der stort sett og det går saktere. På landevei i en sving så kan det være skummelt uansett hvor bra refleks man har, da er lommelykt bedre.

 

At folk nærmest løper ut i gangfeltet er like idiotisk som å ikke ha refleks. Har holdt på å bli påkjørt mer enn en gang på gangfelt selv om jeg ikke går ut enten før bilene viser tydelig at de skal stoppe eller er langt unna. En råner som kjører i 80 i 50-sonen kommer litt rakst på selv om han er langt unna... Greit å være våken når man skal over veien :wee:

Endret av 4 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Hva får deg til å tro at folk vil bruke refleksen hvis du gir bort?

 

Jeg bruker ikke refleks, bare glemmer å sette den på (idiotisk? Jepp). Jeg går dog ikke noe sted det er sjanse for påkjøring hvis kjøretøyene holder seg der de skal, på veien. Jeg ser ingen grunn til å ha refleks hvis det er i skogen og på turstier som er der jeg går etter at jeg er ferdig på fortauet.

 

Hvis kjøretøyene hadde holdt seg der de skulle ha vært, hadde vi nok unngått mange mange mange ulykker. Jeg bor midt i Oslo sentrum og ser behovet (og bruker) refleks. Har slike du knipser på armen når jeg går og vest når jeg jogger. Det handler tross alt om DIN sikkerhet.

Hvilke kjøretøy er det som kjører der de ikke skal være og dermed forårsaker mamge mange mange ulykker?

 

 

Tror du misforstår. "43" skriver:

 

 

 

Jeg går dog ikke noe sted det er sjanse for påkjøring hvis kjøretøyene holder seg der de skal, på veien.

 

Da var poenget mitt at om alle kjøretøyene faktisk holdt seg der de ville (altså på veien), hadde vi ikke fått noen ulykker. En ulykke skjer jo for et kjøretøy tar en bane som ikke er planlagt, og da forårsaker en ulykke. Jeg mener da man ikke kan ta høyde for at kjøretøyene alltid er hvor de skal være, for det kan som nevnt, skje et eller annet som gjør at kjøretøyet mister kontrollen. På mørkekjøring ser man til eksempel hvor mye en refleks utgjør langs en landevei,  og i mer belyste områder. Det kan hende fører av kjøretøyet ikke ser deg for det er for sent. 

 

Å diskutere hvorvidt man bør bruke refleks eller ikke anser jeg som en dødfødt diskusjon, på lik linje bruk av bilbelte eller ikke. Såkalte 'Darwin Awards' er det ikke mangel på.. 

Lenke til kommentar

 

Merkelig, du burde da sett og lært effekten av refleks på mørkekjøringskurset. Ut fra det du skriver kan det virke som du ikke har tatt denne modulen, men den må jo gjennomføres for å få sertifikatet.

 

Det er uansett ren idioti å løpe rundt i sorte klær på kveldstid, spesielt om det regner i tillegg. Nok av disse folka som er vanskelige å se midt i Oslo sentrum, som i tillegg nærmest løper ut i gangfeltet.

 

Kommer selvfølgelig an på refleksen. Noen er skikkelig ruttne. Ut ifra det du skriver så kan det virke som om du tror alle reflekser er like bra... Det er dog forskjell å kjøre i Oslo (byer) og på landevei i forhold til refleksen da det ikke er like lange avstander fra folk der stort sett og det går saktere. På landevei i en sving så kan det være skummelt uansett hvor bra refleks man har, da er lommelykt bedre.

 

At folk nærmest løper ut i gangfeltet er like idiotisk som å ikke ha refleks. Har holdt på å bli påkjørt mer enn en gang på gangfelt selv om jeg ikke går ut enten før bilene viser tydelig at de skal stoppe eller er langt unna. En råner som kjører i 80 i 50-sonen kommer litt rakst på selv om han er langt unna... Greit å være våken når man skal over veien :wee:

 

 

Selvfølgelig. Drar du på butikken for å kjøpe hjelm, er vel ikke dette området hvor du går inn for å spare penger, ikke sant? Det samme gjelder refleks. Nå skal det sies XXL selger meget rimelige reflekser som faktisk er bra. Personlig bruker jeg en med innebygd lys når jeg jogger. Jeg ser ut som et juletre der jeg løper, men da er jeg ihvertfall synlig. 

 

 

Nok OT.  :)

Endret av Woods
Lenke til kommentar
Hvilke kjøretøy er det som kjører der de ikke skal være og dermed forårsaker mamge mange mange ulykker?

 

Tror du misforstår. "43" skriver:

 

Jeg går dog ikke noe sted det er sjanse for påkjøring hvis kjøretøyene holder seg der de skal, på veien.

 

Da var poenget mitt at om alle kjøretøyene faktisk holdt seg der de ville (altså på veien), hadde vi ikke fått noen ulykker. En ulykke skjer jo for et kjøretøy tar en bane som ikke er planlagt, og da forårsaker en ulykke.

 

De tar ofte usikre baner som er planlagt, det er det største problemet. Mister en fører kontrollen og smeller inn i en fotgjenger på fortauet så har det lite å si om fotgjengeren har refleks. Jeg snakker om ulykker forårsaket av uforsiktig kjøring der føreren er skyldig fordi situasjonen kunne vært unngått hvis han hadde gjort slik han skulle, med andre ord kjøre etter forholdene og følge med på veien.

 

Som sagt så har jeg vært altfor nær påkjørsel i gangfelt mer enn en gang og jeg har da sett et par ganger at føreren har ansiktet ned i mobilen.

 

De stedene jeg går er det også gatelys så refleks er ikke nødvendig.

 

Edit; I de situasjonene har bilen vært et godt stykke unna så det er umulig å ikke se at jeg går over hvis øynene er på veien, det er snakk om 50-sone så avstanden gjør at bilene har tid til å stoppe omtrent 3 ganger...

Endret av 4 3
Lenke til kommentar

Det er ikkje så mange plassar der du som fotgjenger kan holde deg kun på pmassar der det ikkje kan være bilar.

I byar med gode fortau og under/over-gangar for å krysse gata vil det sjølvsagt være mulig. Men sjølv då så må ein ofte passere utkjørslar, krysse parkeringsplassar og liknande der du kan risikere å bli påkjøyrt.

 

Men det er klart at midt ute i tjukkaste skauen så er det bra usannsynlig å bli nedkjøyrt.

Lenke til kommentar

 

De stedene jeg går er det også gatelys så refleks er ikke nødvendig.

Helt feil. Du må fortsatt ha refleks.

 

På sommeren også da regner jeg med?

 

Hvis gatelysene er på, er det så mørkt at du bør ha på refleks, synes jeg. Så klart, om du går der ingen biler eller sykler kjører, så spiller det ingen rolle. Men der er det neppe gatelys.

 

At folk fleste ikke gjør det, betyr ingen ting.

Lenke til kommentar

Alt pratet om at man må ha på refleks, gjør at jeg aldri har det på. På trass. Dont tell me what to do.

 

Skal godt gjøres å klare å bli påkjørt, selv om man ikke har på refleks. Og om det skjer meg, så skal jeg med glede omfavne døden med et smil. Og nei, jeg bryr meg ikke om han som kjørte på meg, eller de jeg etterlater.

Lenke til kommentar

 

Er ikke noen fullgod unnskyldning, men det er meget vanskelig å se noen av de sortkledde folka.

Da må du nesten sette ned hastigheten

Jeg kjører en orginal firehjuling, 45 på sletta. Så jeg har ikke så gøy fart for å si det sånn, men her jeg bor så er det ikke gangfelt hele veien, og dette er i en 70 sone. Veldig mange går her, og jeg kan trygt si at det er ca.1/8 som ikke går med refleks...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...