Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

VW Passat GTE Hybrid. Erfaringer?


Stian0

Anbefalte innlegg

Har tittet på biler en stund nå, og har vel egentlig blitt enig med meg selv at jeg muligens investerer i ny bil. (evt såvidt brukt)

 

Har tittet litt på Passat GTE hybrid, og lurer litt på om noen her inne har erfaring med denne? Skal prøvekjøre på lørdag, men vanskelig å si veldig mye på kun et par timer kjøring.

 

Hvordan er drivstofforbruket på den? (deg reelle forbruket, ikke det vw opplyser om)

 

Kjører til jobb,butikker og skole/barnehage. Lengste turene som gjøres fast er 25km.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Test gjort av Dinside på Passat GTE

 

[table]

ModellOppgittMålt avavvikDinsides avvik

[/td][td]forbrukSprit- monitori %målingeri %

Volkswagen Passat GTE0,170,522+207%0,47+176%

[/table]

 

 

http://www.dinside.no/motor/ladbare-hybrider-dette-bruker-de-i-virkeligheten/60953664

 

 

Poenget er at så lenge du kan kjøre på strøm (mest mulig), er det bra. Kan du kjøre på strøm hele tiden er kanskje en fullverdig el-bil noe for deg? Klart, vanskelig å få el-bil i passat-klassen kanskje..

Endret av johanf
Lenke til kommentar

Fornøyd med min Passat GTE. Null problem å komme ned på oppgitt forbruk eller lavere, men da må du ha kjøremønster som passer til rekkevidden. 

Bør/må også kunne lade hjemme for å utnytte bilens potensiale for billig kjøring fullt ut. 

Ligger vel på 0,3l/mil over 4-5000km selv, i perioder ned mot 0,1. Litt høyere nå på vinteren pga kortere effektiv rekkevidde. 

Tips til ekstrautstyr: ikke vurder å droppe Webasto bensinvarmer! 

Lenke til kommentar

Vil helst ikke ha fullblods elbil, er glad i passat, og fant ut at med vår type kjøring kan plug in hybrid passe fint.

 

Men må nesten sjekke med borettslaget hvor populært det er å lade i garasjen ute, går jo på felles strøm. Har du noe overslag hvor mye ekstra på strømregningen det blir hvis man er flink til å lade?

 

Nei nei, jeg har bil uten forvarmer nå, aldri igjen. Har sett for meg motorvarmeren og 8" enheten. Noe annet du kan anbefale?

Lenke til kommentar

Batteriet er vel ca. 10kW, det koster det ca. 10,- å lade opp (10kWh). Lader du daglig, blir det da ca. 300,-/mnd.

Jeg har den "lille" skjermen og er godt fornøyd med den. Har også "bare" vanlige instrumenter. Det spørs helt hva som er interesse og opplevd behov.

Selv synes jeg panoramasoltak og DCC er noe tull, andre igjen kan ikke leve uten.

Kjører du med barn i baksetet, er jo solgardiner i bakdørene greit å ha.

Lenke til kommentar

Har hatt Passat GTE i noen mnd nå. Fullspekket sak med alt av utstyr. Kan bare si at dette er den beste bilen jeg har hatt! (Nå jobber jeg for bl.a. VW, men jeg er særs objektiv på biler)

Jeg hadde mest sansen for alt det nye som kom med den: HUD, Active info display, Area View, samt praktiske ting som solgardiner i dørene, el-seter med massasje, sort taktrekk etc, men bilen er sykt god å kjøre. Høres harry ut, men den tilleggslyden som kommer når bilen er i GTE-modus er jeg fortsatt ikke lei.

 

Har brukt bilen til mye elektrisk småkjøring, og da har "drivstoffkostnader" vært på ca 300,-/mnd. Rekkevidde elektrisk om sommeren er ca 38km, om vinteren kanskje 25km ved småpen kjøring.

Ved hybridbruk/vanlig kjøring har forbruket vært ca 0,65 på normalkjøring og 0,85 på småkjøring.

 

Dersom du ser på brukt: Styr unna de sideimportbilene med stoffseter som det ligger noen av på finn dersom du er opptatt av utstyr - det er triste saker og kan i noen tilfeller mangle den "skandinaviske pakken" som inneholder større bilbatteri og varme i forsetene osv. Gå for den "norske varianten" som har Highline som utgangspunkt.

Endret av H.A.M.
Lenke til kommentar

Har bare lovord selv, kjørt t/r Oslo-Molde, t/r Oslo-Kvitfjell, og fylt tanken 4 ganger på 6000km. Teipa fast ladern slik at det bare er å plugge den rett inn når jeg kommer hjem. Ellers har jeg alcantaraskinn, minste skjermen og vanlige instrumenter. Prøvekjørte en med alt mulig dilldall, men fant ut at det var unødvendig for meg.

Forøvrig god pris på leasing av hybrider, da man slipper noen avgifter som gjør de mye mer gunstig enn bensinbiler i samme prisklasse. Når man i tillegg tar med risikoen for teknologisk utvikling i hybridverden, synes jeg det er greit å få byttet den inn etter tre år. Betaler 3k i mnd med 30k i innskudd. 

Lenke til kommentar

Var å prøvekjørte bilen i dag! Fantastisk bil å kjøre, den lå nydelig på veien. GTE modusen var sprek, dro godt i forhold til min 06 passat!

 

Blir nok å bestille en nærmere sommeren!

 

 

Er det dyr forsikring på den?

Endret av Stian0
Lenke til kommentar

Bra jeg fant denne tråden.

Leaser er C klasse W205 i dag og Leasingen går ut om 4 mnd. Tenker å lease Passat GTE siden de har en kampanje gående nå.

 

Vurderer å lease en VW Passat GTE.

Tenkte:

Sikkerhetspakke for å få traffic jam assist

Active info

Black pearl farge

Lyse seter (passer godt med svart)

Dynaudio

Teknikkpakken (ryggekamera og parkeringsassistent)

 

Må man ha ene eller den andre av navigasjonene? Selger sa at man kan speile iPhone og navigasjon ville være unødvendig? Virker Apple CarPlay med vanlig mediaspiller uten navi?

Hvordan er DynAudio anlegget?

Jeg hører kun musikk når jeg kjører, og vil ha kraftig og god lyd...

 

Jeg leser at Webasto er et must, men jeg har ikke brukt Webasto på 17 år jeg har eid bil. Har egen garasje (dog ikke oppvarmet). Har 15min til jobb, og Webasto mener jeg bør få kjøre ut (vanligvis 1 time), og da bør bilen kjøre like lenge som webastoen for å lade batteriet.

 

Siden det er svart bil, har jeg sett vekk fra panorama. Passer bedre med hvit/sølv bil.

 

Leasingen til han over var særs god. 30.000kr og 3.000 i mnd. Det tilbudet som kjøres nå er 60.000 og 2.890kr i mnd men da inkludert service i 3 år.

Endret av Megaoctane
Lenke til kommentar

Jeg leser at Webasto er et must, men jeg har ikke brukt Webasto på 17 år jeg har eid bil. Har egen garasje (dog ikke oppvarmet). Har 15min til jobb, og Webasto mener jeg bør få kjøre ut (vanligvis 1 time), og da bør bilen kjøre like lenge som webastoen for å lade batteriet.

 

 

Min webasto går sjeldent særlig lengre enn halvtimen før den skrur seg av. Og da er både motor og kupe varm.

 

Kjører sjeldent like lenge som webastoen er i gang, og det har ikke gitt meg noe batteriproblemer.

 

Dette da med en octavia.

Endret av Gromle
Lenke til kommentar

Har bare lovord selv, kjørt t/r Oslo-Molde, t/r Oslo-Kvitfjell, og fylt tanken 4 ganger på 6000km. Teipa fast ladern slik at det bare er å plugge den rett inn når jeg kommer hjem. Ellers har jeg alcantaraskinn, minste skjermen og vanlige instrumenter. Prøvekjørte en med alt mulig dilldall, men fant ut at det var unødvendig for meg.

Forøvrig god pris på leasing av hybrider, da man slipper noen avgifter som gjør de mye mer gunstig enn bensinbiler i samme prisklasse. Når man i tillegg tar med risikoen for teknologisk utvikling i hybridverden, synes jeg det er greit å få byttet den inn etter tre år. Betaler 3k i mnd med 30k i innskudd.

Bor du i Molde?

Lenke til kommentar

 

Jeg leser at Webasto er et must, men jeg har ikke brukt Webasto på 17 år jeg har eid bil. Har egen garasje (dog ikke oppvarmet). Har 15min til jobb, og Webasto mener jeg bør få kjøre ut (vanligvis 1 time), og da bør bilen kjøre like lenge som webastoen for å lade batteriet.

 

Min webasto går sjeldent særlig lengre enn halvtimen før den skrur seg av. Og da er både motor og kupe varm.

 

Kjører sjeldent like lenge som webastoen er i gang, og det har ikke gitt meg noe batteriproblemer.

 

Dette da med en octavia.

 

 

12V batteriet til GTE (ihvertfall Golf) er motorsykkelstørrelse i Ah, så på den så er det riktig som Megaoctane skriver. Men, det er bare en anbefaling.

 

 

Kan anbefale dette forumet: http://www.golfgte.no/?board=35.0

Yep, postet der også. Fått noen tilbakemeldinger. Men ser ut som folk ikke er så aktive der.

 

 

Det er ikke direkte "datanerder" som er der, så aktiviteten varierer veldig (dessverre).

Lenke til kommentar

Hva lønner seg mest egentlig? Lease eller kjøpe?

 

Med det utstyret jeg har lagt til i ønskelisten min så kommer det på i overkant av 500k. Får ca 40 i innbytte av den gamle bilen.

 

Men ønsker jo kanskje å beholde bilen i mer enn 3 år. Hvordan er reglene for leasing hvis ungene klarer å slite eller ødelegge feks skinnsetene litt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...