Gå til innhold

Høyresida,venstresida og krigen


Anbefalte innlegg

Har høyresida og venstresida byttet plass når det gjelder forholdet til krig?

 

Før i tida var det venstresida som var negative til krig, og skeptiske til fiendebilder som media tegnet opp.

 

I dag virker det som det er omvendt. De som gir uttrykk for skepsis til fiendebilder ( Assad, Putin....) blir satt i bås som ytre høyre.

 

"I Frankrike, har universitetsledelsen ikke nølt med å forby gjennomføringen av en konferanse om den dominerende fortellingen om Syria, med henvisning til kampen mot det ekstreme høyre, akkurat som den ville ha gjort under krigen i Algerie med henvisning til kampen mot det ekstreme venstre."

 

https://midtifleisen.wordpress.com/2017/02/02/verden-snudd-opp-ned/

 

Her får de som er skeptiske til fiendebildet altså ikke slippe til, for det kan oppmuntre til høyre-ekstremisme.

 

Avslutter med et lite sitat til fra artikkelen :

 

"Derfor er kampen for fred, alltid knyttet opp til skepsis med hensyn til påstander i media om forbrytelser utført av våre virkelige eller innbilte fiender."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du tenker kanskje på venstre før i tiden som hippie pasifistene?

Både høyre og venstre var imot krig før i tiden og er det også nå i dag.

Både høyre og venstre var for krig før i tiden og er det også nå i dag.

 

Den ekstreme ytterkant derimot har alltid vært ekstrem, og ytterkantene handler og tenker ganske likt, på ekstreme måter.

 

political-spectrum-horsesho.png?w=700

 

 

Synes dette blir litt for sort-hvit og polarisert ved å simplifisere det ned til høyre mot venstre.

 

Enig med sitatet du plukket ut fra artikkelen. Vi leser 50 artikler om en bombe som dreper 20 folk i Frankrike men ser aldri noe som helst av de 20 bombene som hver drepte 50 folk i Jemen. Men det er vel ganske å naturlig.

 

 

 

Cognitive_Bias_Codex_-_180%2B_biases%2C_

 

 

 

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Left-wing_terrorism

https://en.wikipedia.org/wiki/Right-wing_terrorism

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den ekstreme ytterkant derimot har alltid vært ekstrem, og ytterkantene handler og tenker ganske likt, på ekstreme måter.

 

(...)

 

 

Synes dette blir litt for sort-hvit og polarisert ved å simplifisere det ned til høyre mot venstre.

 

 

Jeg ser på meg selv som veldig anti-krig. Og har alltid sett det slik at vi som er anti-krig, vi er på venstresida.

 

Men nå oppleves det som det er snudd på hodet. Det finnes selvsagt unntak. Folk som meg, som er venstreside og samtidig helt kvalm av fiendemalingen.

 

Men fra etablert hold, SV eller Rødt, synes jeg knapt nok jeg har hørt et eneste lite "antikrigspip". Virker som de uler med ulvene.

 

Skal jeg høre et antikrigspip fra en politiker må jeg visst til Marine Le Pen og likesinnede.

Lenke til kommentar

Rødt var det eneste partiet som var i mot bombingen av Libya, og de anmeldte også Arbeiderpartiet for handlingene.

 

Ellers mener jeg som venstresidemann at det ikke bare er Russland som maner til krig. Jeg mener NATO bevisst provoserer Russland, og Norge er ikke noe særlig bedre. Jeg mener høyresidefolk er særdeles dårlig på å se ting fra andres ståsted, og at høyresiden dermed er dårligst på å unngå krig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...