Gå til innhold

Det er for tidlig å tro at elbilens inntog er en selvfølge: – Det vil fortsatt være en kamp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ZEV-krava til California og andre delstatar er vel vedtak fatta på delstatsnivå? Det er grenser for kor langt ein president kan gå for å oppheve delstatslover.

Jeg trodde også dette var tilfelle. Men det er faktisk slik at California (og de andre CARB statene) har fått en dispensasjon fra de føderale myndighetene til å pålegge strengere regler for veitransporten. Om denne dispensasjonen trekkes tilbake så vil det bety slutten for ZEV-reglene. Trump kan altså forårsake mer ugagn enn det jeg var klar over før han ble valgt.

 

Om dispensasjonen ble trukket tilbake så vil California og de andre statene fortsatt ha andre måter å jobbe for renere biler. Blant annet står de helt fritt til å f.eks øke bensin-skatten med 1 USD/USG og benytte disse pengene til å gi direkte subsidier til elbiler. De styrer også helt selv tilgang til kollektivfelt, og en rekke andre virkemidler.

 

Men man kan diskutere hvor sannsynlig det er at dispensasjonen blir trukket tilbake. Det er 17 stater som har innført eller er i ferd med å innføre CARB-reguleringen. Å trekke tilbake dispensasjonen tråkker disse 17 statene ganske brutalt på tærne. Fiender har Trump nok av, og det virker ikke som dette er en veldig stor sak for Trump.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Elbil er da f**en ikke løsningen på alle verdens problemer. Bilisme er et tidssluk for samfunnet vårt.

 

Ja, jeg har elbil selv. En e-up som jeg er veldig glad i. Jeg ville kjøpt en ny e-up, selv om det hadde vært moms på den.

 

Det jeg vil se er investeringer og fokus på lette kjøretøy. Sykler, motorsykler, lette firhjulinger og nye løsninger for å minske behov for transport i hverdagen. Jeg vil, for eksempel, slippe å kjøre til en matbutikk for å handle. 70% av det vi handler kunne blitt levert direkte på døra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Elbil er da f**en ikke løsningen på alle verdens problemer. Bilisme er et tidssluk for samfunnet vårt.

 

Ja, jeg har elbil selv. En e-up som jeg er veldig glad i. Jeg ville kjøpt en ny e-up, selv om det hadde vært moms på den.

 

Det jeg vil se er investeringer og fokus på lette kjøretøy. Sykler, motorsykler, lette firhjulinger og nye løsninger for å minske behov for transport i hverdagen. Jeg vil, for eksempel, slippe å kjøre til en matbutikk for å handle. 70% av det vi handler kunne blitt levert direkte på døra.

 

Mye av løsningen ligger nok i autonomi (selvkjørende biler) og nye måter å løse transportbehovet vårt på, som delingsøkonomi (nabobil, bilkollektiv, Uber etc.), hjemlevering av mat og andre nødvendigheter med mer.

 

Men parallelt med dette må altså de kjøretøyene som farter rundt fases over på elektriske drivlinjer. Vi kan ikke gjøre en av delene, men må gjøre alle disse tingene samtidig. Så får vi se hva som får fotfest først, og hvilke av disse trendene som viser seg tyngre å realisere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Elbil er da f**en ikke løsningen på alle verdens problemer. Bilisme er et tidssluk for samfunnet vårt.

 

Ja, jeg har elbil selv. En e-up som jeg er veldig glad i. Jeg ville kjøpt en ny e-up, selv om det hadde vært moms på den.

 

Det jeg vil se er investeringer og fokus på lette kjøretøy. Sykler, motorsykler, lette firhjulinger og nye løsninger for å minske behov for transport i hverdagen. Jeg vil, for eksempel, slippe å kjøre til en matbutikk for å handle. 70% av det vi handler kunne blitt levert direkte på døra.

 

Mye av løsningen ligger nok i autonomi (selvkjørende biler) og nye måter å løse transportbehovet vårt på, som delingsøkonomi (nabobil, bilkollektiv, Uber etc.), hjemlevering av mat og andre nødvendigheter med mer.

 

Men parallelt med dette må altså de kjøretøyene som farter rundt fases over på elektriske drivlinjer. Vi kan ikke gjøre en av delene, men må gjøre alle disse tingene samtidig. Så får vi se hva som får fotfest først, og hvilke av disse trendene som viser seg tyngre å realisere.

Igjen, bil bil bil.

 

Jeg trenger ikke en autonom bil der en autonom handlekurv med maksfart på 25 kmh og en egenvekt på 60kg vil gjøre samme nytten!

 

Vi må evne å tenke "asfalt 2.0" her istedenfor å fastlåse oss i videreutvikling av dagens realitet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Elbiler er bare tull. Dyre å produsere, trege å tanke og lite brukervennlige.

 

Drivstoff fra avfall og overskuddskraft er mye mer klimavennlig enn rene elbiler, og Sverige og Finland ser for seg å erstatte fossilt drivstoff med drivstoff fra avfall innen 2030. Alt tyder på at de vil klare det, for de er allerede godt i gang. I Norge ligger vi langt etter fordi vi kaster bort pengene på elbilsubsidier som i sin tid ble innført for å redde bilfabrikken Think. Komplett idioti spør du meg.

Lenke til kommentar

Elbiler er bare tull. Dyre å produsere, trege å tanke og lite brukervennlige.

 

Drivstoff fra avfall og overskuddskraft er mye mer klimavennlig enn rene elbiler, og Sverige og Finland ser for seg å erstatte fossilt drivstoff med drivstoff fra avfall innen 2030. Alt tyder på at de vil klare det, for de er allerede godt i gang. I Norge ligger vi langt etter fordi vi kaster bort pengene på elbilsubsidier som i sin tid ble innført for å redde bilfabrikken Think. Komplett idioti spør du meg.

Drivstoff fra avfall er jo genialt! Avfall er også et enormt problem for miljøet. Slår jo 2 fluer i en smekk her.

Selv så kunne jeg godt tenkt meg en elbil. Har kjørt en og det var utrolig deilig. 

 

Men egentlig så driter jeg i hva slags drivstoff det er. strøm, bensin, diesel, bæsj eller hva det neste er. Så lenge det blir bedre for miljøet og at vi får en infrastruktur som gjør det brukervennlig å ha.

Lenke til kommentar

Elbiler er bare tull. Dyre å produsere, trege å tanke og lite brukervennlige.

 

Drivstoff fra avfall og overskuddskraft er mye mer klimavennlig enn rene elbiler, og Sverige og Finland ser for seg å erstatte fossilt drivstoff med drivstoff fra avfall innen 2030. Alt tyder på at de vil klare det, for de er allerede godt i gang. I Norge ligger vi langt etter fordi vi kaster bort pengene på elbilsubsidier som i sin tid ble innført for å redde bilfabrikken Think. Komplett idioti spør du meg.

 

Snedig at det bare er du som forstår dette.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

 

Elbil er da f**en ikke løsningen på alle verdens problemer. Bilisme er et tidssluk for samfunnet vårt.

 

Ja, jeg har elbil selv. En e-up som jeg er veldig glad i. Jeg ville kjøpt en ny e-up, selv om det hadde vært moms på den.

 

Det jeg vil se er investeringer og fokus på lette kjøretøy. Sykler, motorsykler, lette firhjulinger og nye løsninger for å minske behov for transport i hverdagen. Jeg vil, for eksempel, slippe å kjøre til en matbutikk for å handle. 70% av det vi handler kunne blitt levert direkte på døra.

Mye av løsningen ligger nok i autonomi (selvkjørende biler) og nye måter å løse transportbehovet vårt på, som delingsøkonomi (nabobil, bilkollektiv, Uber etc.), hjemlevering av mat og andre nødvendigheter med mer.

 

Men parallelt med dette må altså de kjøretøyene som farter rundt fases over på elektriske drivlinjer. Vi kan ikke gjøre en av delene, men må gjøre alle disse tingene samtidig. Så får vi se hva som får fotfest først, og hvilke av disse trendene som viser seg tyngre å realisere.

 

Igjen, bil bil bil.

 

Jeg trenger ikke en autonom bil der en autonom handlekurv med maksfart på 25 kmh og en egenvekt på 60kg vil gjøre samme nytten!

 

Vi må evne å tenke "asfalt 2.0" her istedenfor å fastlåse oss i videreutvikling av dagens realitet.

 

Jeg er helt enig med deg, vi må evne å tenke nytt. Svært mange av mine kjørte km utenom jobbreiser tar jeg i dag for å hente pakker på posten eller handle varer i nærmiljøet. Jeg har ikke behov for å sette meg i en bil for å utføre det. Ting skjer, dagligvarer blir mer og mer tilgjengelig på nett, men enn så lenge er det for lite fleksibelt, og autonomi vil nok endre mye av det.

 

Samtidig er det ikke vanskelig å skjønne at vi må evne å ha to tanker i hodet samtidig. Privatbilisme er en gode som gir oss mye frihet, og det er vanskelig å se for seg et samfunn uten privatbilismen i nærmeste fremtid. Da er det greit om denne transportformen flyttes over på drivstoff som ikke bidrar til lokal forurensning.

Lenke til kommentar

Elbiler er bare tull. Dyre å produsere, trege å tanke og lite brukervennlige.

 

På kva måte er ein seig bil som lagar prompelydar, luktar promp og stadig må køyrast innom ein bensinstasjon fylle tanken meir brukarvennleg, enn ein bil som alltid reagerer momentant på gasspedalen, er stillegåande, utan avgassar og har full tank kvar morgon? Eg forstår det ikkje. Prompebilane må hate brukarane sine.

 

Drivstoff fra avfall og overskuddskraft er mye mer klimavennlig enn rene elbiler, og Sverige og Finland ser for seg å erstatte fossilt drivstoff med drivstoff fra avfall innen 2030. Alt tyder på at de vil klare det, for de er allerede godt i gang. I Norge ligger vi langt etter fordi vi kaster bort pengene på elbilsubsidier som i sin tid ble innført for å redde bilfabrikken Think. Komplett idioti spør du meg.

 

Denne løgna repeterer du i kommentarfeltet til kvar einaste artikkel som omhandlar elbilar. Du veit det ikkje er sant, men tek det oppatt gong for gong. Kvifor? Og kva oljeselskap eller bensindistributør jobbar du for?
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det jeg vil se er investeringer og fokus på lette kjøretøy. Sykler, motorsykler, lette firhjulinger og nye løsninger for å minske behov for transport i hverdagen. Jeg vil, for eksempel, slippe å kjøre til en matbutikk for å handle. 70% av det vi handler kunne blitt levert direkte på døra.

 

 

70% av det du handler? Jeg husker nesten ikke sist gang jeg tok med meg noe hjem fra en butikk. Mener det var fra kopsets loppemarked for et par år siden. Hva er det man ikke får levert på døra?

 

Om vi skal være visjonære så hjelper det ikke å pøse på med firhjulinger og motorsykler til Gud og hvermann. Det vi trenger er mer effektiv bruk av arealer der folk bor, går i barnehage, skole, jobber og driver fritidsaktiviteter innenfor et relativt lite område. Den norske folkesjela har innebygd at man helst skal kunne "pisse usjenert på egen tomt" (fritt sitert etter P.O. Lundteigen) så det kan bli en traumatisk omveltning for mange.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg er helt enig med deg, vi må evne å tenke nytt. Svært mange av mine kjørte km utenom jobbreiser tar jeg i dag for å hente pakker på posten eller handle varer i nærmiljøet. Jeg har ikke behov for å sette meg i en bil for å utføre det. Ting skjer, dagligvarer blir mer og mer tilgjengelig på nett, men enn så lenge er det for lite fleksibelt, og autonomi vil nok endre mye av det.

 

 

Hva er det som er lite fleksibelt med dagligvarer på nett? Et flust av tilbydere med 3 ganger større utvalg enn en gjennomsnittlig Rema/kiwi.

Hente pakker på posten? Hvorfor det? Sette seg i bilen å spare under en hundrelapp? Som om du regner på det faktisk er nærmere  netto tap. 

Lenke til kommentar

 

Jeg er helt enig med deg, vi må evne å tenke nytt. Svært mange av mine kjørte km utenom jobbreiser tar jeg i dag for å hente pakker på posten eller handle varer i nærmiljøet. Jeg har ikke behov for å sette meg i en bil for å utføre det. Ting skjer, dagligvarer blir mer og mer tilgjengelig på nett, men enn så lenge er det for lite fleksibelt, og autonomi vil nok endre mye av det.

 

Hva er det som er lite fleksibelt med dagligvarer på nett? Et flust av tilbydere med 3 ganger større utvalg enn en gjennomsnittlig Rema/kiwi.

 

Hvis jeg skal ha noe innen en time har jeg lite annet valg enn å ta meg til butikken. Jeg snakker ikke om fleksibilitet i utvalg, men fleksibilitet i levering.

 

Hente pakker på posten? Hvorfor det? Sette seg i bilen å spare under en hundrelapp? Som om du regner på det faktisk er nærmere  netto tap.

En ting er varer man bestiller og kan akseptere litt leveringstid, dvs slik netthandel foregår i dag, du kan godt si at det "kun" er en hundrelapp spart, men når den hundrelappen utgjør 100% økning i pris, og jeg bestiller X antall pakker i mnd så blir det penger... 1 pakke i uka blir 5200kr ekstra kostnad i året, det dekker årsavgift, forsikring og service på en elbil. Forklar meg hvordan det blir nettotap? Ta gjerne med i beregningen en livssituasjonen som tilsier at man uansett må disponere en eller flere biler.

 

En annen ting er hvis man skal kunne bestille varer for hjemlevering hvor man ikke aksepterer flere dagers leveringstid, de aller fleste turer til det lokale kjøpesenteret er jo for å plukke opp noe jeg trenger _nå_, da er jeg ikke villig til å betale 200kr for å få en gjenstand med verdi på 50kr levert på døra...

Endret av MrEspen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Elbil er da f**en ikke løsningen på alle verdens problemer. Bilisme er et tidssluk for samfunnet vårt.

 

Ja, jeg har elbil selv. En e-up som jeg er veldig glad i. Jeg ville kjøpt en ny e-up, selv om det hadde vært moms på den.

 

Det jeg vil se er investeringer og fokus på lette kjøretøy. Sykler, motorsykler, lette firhjulinger og nye løsninger for å minske behov for transport i hverdagen. Jeg vil, for eksempel, slippe å kjøre til en matbutikk for å handle. 70% av det vi handler kunne blitt levert direkte på døra.

 

Og hvor lønnsomt tror du det er med hjemkjøring på døren i distriktene? Vi har jo nå mulighet for det om man bør i strøk av landet der det bor mange i et begrenset område. Å påstå at vi skal klare oss helt uten bil er og en utopi. Vi har alltid hatt et behov for å fraktes fra et sted til et annet. Og din påstand om at elbil ikke er nyttig til annet enn småturer blir jo bare patetisk. Ja, når du kjører en e-up med begrenset rekkevidde spå blir det jo klart at du ikke tar den på lengre turer. Selv kjører jeg en 2013-modell Nissan Leaf. Den har jeg kjørt med både Oslo-Kristiansand og Oslo-Bergen uten problemer. Selv på vinteren. Det handler om planlegging. Og allerede nå kommer det elbiler med lengre rekkevidde, god bagasjeplass, og som lader mye raskere enn det min og din bil gjør. At vi skal satse kun på tohjulinger blir og helt feil, spesielt med tanke på at vi i store deler av landet har snø og is en del av året. Skal jeg komme meg til og fra jobb, bruker jeg 10-15min. med bil eller sykkel (på sommeren med elsykkelen min). Skal jeg atse kollektivt, vil jeg måtte beregne MINST en time HVER vei. Det sier seg selv at bilen da er eneste mulighet. Jeg gjør det og slik at jeg ordner flere ting når jeg først er ute på tur med bilen. Handler på veien hjem, henter pakker på post i butikk om jeg har noe som venter på meg der, etc. Dessuten er ikke alle like spreke, og da blir bilen eneste alternativ, så lenge man takler alle kjøreforhold greit. I tillegg så er det alle som har barn som skal fraktes til og fra barnehage og fritidsaktiviteter hvor de skal ha med mer enn det som er mulig å ha med seg på sykkelen (eller de skal lengre avgårde til et arrangement). Så her er det mange flere hensyn å ta enn bare det du selv ramser opp som du sier er akkurat dine behov. Kan dog være enig i en ting: Momsfritaket burde vært på elsykler også, sliksom vi har på elbiler. Da ville nok flere hatt mulighet til å sette igjen bilen på flere av sine turer i hverdagen. Men vi har altså fortsatt god bruk for bil i hverdagen vår.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Elbiler er bare tull. Dyre å produsere, trege å tanke og lite brukervennlige.

 

På kva måte er ein seig bil som lagar prompelydar, luktar promp og stadig må køyrast innom ein bensinstasjon fylle tanken meir brukarvennleg, enn ein bil som alltid reagerer momentant på gasspedalen, er stillegåande, utan avgassar og har full tank kvar morgon? Eg forstår det ikkje. Prompebilane må hate brukarane sine.

 

Drivstoff fra avfall og overskuddskraft er mye mer klimavennlig enn rene elbiler, og Sverige og Finland ser for seg å erstatte fossilt drivstoff med drivstoff fra avfall innen 2030. Alt tyder på at de vil klare det, for de er allerede godt i gang. I Norge ligger vi langt etter fordi vi kaster bort pengene på elbilsubsidier som i sin tid ble innført for å redde bilfabrikken Think. Komplett idioti spør du meg.

 

Denne løgna repeterer du i kommentarfeltet til kvar einaste artikkel som omhandlar elbilar. Du veit det ikkje er sant, men tek det oppatt gong for gong. Kvifor? Og kva oljeselskap eller bensindistributør jobbar du for?

Veldig ufint å beskylde andre for å lyge Sturle S. Du beskylder meg for å jobbe for et oljeselskap når jeg argumenterer for drivstoff fra avfall, noe som et latterlig. Alle oppegående mennesker bør imidlertid skjønne at du og et par andre nick på TU administreres av Tesla.

 

Våkn opp folkens!

 

Tesla infiltrerer debattforumet til TU. Se til Sverige og Finland hva de gjør, der er det fornybart drivstoff fra avfall det satses på.

Lenke til kommentar
Jeg er helt enig med deg, vi må evne å tenke nytt. Svært mange av mine kjørte km utenom jobbreiser tar jeg i dag for å hente pakker på posten eller handle varer i nærmiljøet. Jeg har ikke behov for å sette meg i en bil for å utføre det. Ting skjer, dagligvarer blir mer og mer tilgjengelig på nett, men enn så lenge er det for lite fleksibelt, og autonomi vil nok endre mye av det.

Hva er det som er lite fleksibelt med dagligvarer på nett? Et flust av tilbydere med 3 ganger større utvalg enn en gjennomsnittlig Rema/kiwi.

Hente pakker på posten? Hvorfor det? Sette seg i bilen å spare under en hundrelapp? Som om du regner på det faktisk er nærmere  netto tap.

Fysisk aktivitet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...