Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Straff for å drikke alkohol på skoletur?


Reinarrr

Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette er feil avdeling, men la gå.

Kom hjem fra skoletur for litt siden. (5-6 dager) Under skoleturen så var det 23 elever og 1 lærer. Læreren har altså ikke kontroll på hva som skjer. Jeg er egentlig en svært oppegående person , men jeg tok en dum avgjørelse, og gikk ut på byen og drakk litt for mye på kvelden sammen med noen kamerater, (Vi er 16år.) (Aldri drukket før, ble revet med) Vi kom tilbake til hotellet og kom oss i seng uten at læreren oppdaget noe.

Skolen har ikke funnet ut noe enda, men hva skjer hvis de gjør det etter et par ukers tid ++, etter at en eller annen elev eller forelder som har overhørt noe sladrer? Må de ta meg på fersk gjerning? Har ingen anmerkninger på verken oppførsel eller orden fra før. Og jeg angrer forferdelig, jeg er ikke en sånn person og jeg vil ikke ha noen ripe i lakken for fremtiden ved et dumt valg. Er det en ide og kontakte rektor og legge meg flat og fortelle hva jeg har gjort før han får vite det av noen andre? Eller burde jeg krysse fingrene og håpe at ikke feil folk før høre om det? Var forøvrig 18års aldersgrense på alkohol i det landet vi besøkte og skolens reglement gjaldt selvsagt. Der det står at å konsumere eller være påvirket av rusmidler er forbudt, står ikke noe om straff ved forseelse av den øvrige regelen. Ganske mange elever vet om det på skolen.

Vil bare ha lavest mulig straff hvis det blir oppdaget. (VGs)

Endret av Reinarrr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må nok regne med livstid i fengsel eller i verste fall dødsstraff, så best at ingen får vite det.

Nei, heldigvis lever vi ikke i et apeland der du kan stille klokka noen hundre år tilbake i tid, og jeg tror ikke det spiller så stor rolle om det kommer frem rykter eller ikke. Men du kan jo i det minste bare la være å innrømme noe da. Så slipper du unødvendig ubehaglighet.

Endret av mr.wolf
Lenke til kommentar

Vi gjorde det samme på klasseturen til England i slutten av 10.klasse da jeg gikk der (2004). Da var vi på byen og drakk øl hver kveld, men lærerne brydde seg ikke. Lærerne gikk nesten alltid alene på kveldene mens elevene gikk der de selv ville og gjorde det de selv ønsket. Det gikk overraskende bra.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Hvem skal liksom sladre på dere? Noen må ha sett dere for å kunne si noe videre. Føler du deg trygg på at ingen gjorde det, så kryss fingrene. Hvor mange var dere som gikk ut på byen og drakk?

Når vi kom hjem så alle andre i klassen oss. Samtidig er det en idiot i klassen som tar bilder av alt og alle hele tiden.

Var ikke så mange, men dagen før var det en annen gruppering av elever som var ute og drakk. Ca 10 av dem. Halvparten var 18 år.

Lenke til kommentar

Vært med på det flere ganger og lærerne har alltid sett mellom fingrene, kanskje litt erting fra deres side fordi vi var teite :p

 

Hvis du går til rektor eller lærer så tviler jeg på at det blir noen reaksjon, men hvis du er nervøs for konsekvenser så er jo det den aller beste måten å få redusert dem. Læreren din vet nok godt at det har vært drikking så du blir nok ikke "tatt" nå i ettertid.

 

Edit; Bildene du nevner kan bli et problem. Det er kanskje greit for lærere å sette på skylapper i visse tilfeller, men hvis en gjeng foreldre kommer på banen så blir pipa en annen.

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

Det beste er bare å ikke si noe. Ikke kontakt rektor. Men hvis det blir avslørt så vær ærlig, legg deg flat, og si det du skrev her! At du angrer forferdelig og du har lært noe av det, bedre å tenke på konsekvenser enn å ta sjanser. Det står respekt av det du skriver. Du vil sikkert få litt kjeft men det er fort glemt.

Lenke til kommentar

Gjorde det samme på en skoletur engang og ble busta av lærerene.

Fikk beskjed om å ikke si det til noen, for om rektor osv fikk vite det kom jo fikk jo lærerene pes og antagelig ville fremtidige lignende turer bli kanselert.

 

Så det beste for alle parter er antagelig å holde kjeft, men være ærlig om du vet du er tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet ikke om dette er feil avdeling, men la gå.

 

Kom hjem fra skoletur for litt siden. (5-6 dager) Under skoleturen så var det 23 elever og 1 lærer. Læreren har altså ikke kontroll på hva som skjer. Jeg er egentlig en svært oppegående person , men jeg tok en dum avgjørelse, og gikk ut på byen og drakk litt for mye på kvelden sammen med noen kamerater, (Vi er 16år.) (Aldri drukket før, ble revet med) Vi kom tilbake til hotellet og kom oss i seng uten at læreren oppdaget noe.

 

Skolen har ikke funnet ut noe enda, men hva skjer hvis de gjør det etter et par ukers tid ++, etter at en eller annen elev eller forelder som har overhørt noe sladrer? Må de ta meg på fersk gjerning? Har ingen anmerkninger på verken oppførsel eller orden fra før. Og jeg angrer forferdelig, jeg er ikke en sånn person og jeg vil ikke ha noen ripe i lakken for fremtiden ved et dumt valg. Er det en ide og kontakte rektor og legge meg flat og fortelle hva jeg har gjort før han får vite det av noen andre? Eller burde jeg krysse fingrene og håpe at ikke feil folk før høre om det? Var forøvrig 18års aldersgrense på alkohol i det landet vi besøkte og skolens reglement gjaldt selvsagt. Der det står at å konsumere eller være påvirket av rusmidler er forbudt, står ikke noe om straff ved forseelse av den øvrige regelen. Ganske mange elever vet om det på skolen.

 

Vil bare ha lavest mulig straff hvis det blir oppdaget. (VGs)

 

Det er bare å blånekte det.

Det verste som kan skje er vel at dere blir tilsnakka. De voksne i sammenhengen skjønner jo at det er alt for seint å skulle påføre dere konsekvenser nå, hvor er bevisene som eventuelt er mer enn sladrende ord mot ord?

Du skal heller ikke angre på noe. Dette var ikke en dødssynd. Dette var en livserfaring der ingen harme har skjedd.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...