Gå til innhold

Nå slukkes FM-nettet i Nordland


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da må de hente inn dispensasjon i fra datatilsynet første elns. tenker jeg, for å kunne stappe pølsefingrene sine inn i "the Big data". Også kommer spørsmålet fram om de allerede hadde tillatelse til å samle inn forhistoriske mobilbruksmønstre i utgangspunktet.

Endret av G
Lenke til kommentar

Nedleggelse av FM er en gavepakke til radiobutikker, verksted, og mobilleverandører.

https://www.dn.no/nyheter/2017/01/21/1059/Motor/fra-knestaende-til-dab-bonanza

http://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2014/09/Norske-broedre-tjener-millioner-paa-DAB

 

Det er vel både en fordel og ulempe for Norkring, og det er et sjansespill for de store kommersielle radiostasjonene.

Jo flere kanaler jo mer dominerende kan NRK bli, og uten behov for reklamekroner er de ikke så avhengig av om lytterne forsvinner.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Da må de hente inn dispensasjon i fra datatilsynet første elns. tenker jeg, for å kunne stappe pølsefingrene sine inn i "the Big data". Også kommer spørsmålet fram om de allerede hadde tillatelse til å samle inn forhistoriske mobilbruksmønstre i utgangspunktet.

 

Selskapene har garantert massevis av data om forbruksmønster. Dette er nødvendig for planlegging av kapasitet. Data om den enkelte sitt forbruk blir jo uansett lagra for å avreknast mot datakvote.

Lenke til kommentar

 

Du overser fordelen av å frigjøre FM båndet til annet bruk.

http://www.tu.no/artikler/slik-virker-dab/358341

"Per dags dato er det ingen som har meldt inn ønsker om å bruke de 20 MHz-ene som blir ledige når FM-senderne stilner. "

Jeg sikter ikke til kart basert på topografi og matematikk.

Har du noe imot topografi og matematikk?

 

-k

 

Vent 6 mnd

.

Husk at FM ligger mellom TV kanal 1 - 5 og 6 - 12. TV er borte, men FM lå som en "kladd midt i et attraktivt bånd" (sammen med diverse andre*)

Uten FM kringkasting blir VHF low-band (band I) 54 -88 MHz. utvidet til 54 - 108 MHz.

 

Nei, men de dekningskartene har jeg.

 

* Jeg snakker ikke om å forandre på maritim VHF 

Endret av Thonord
Lenke til kommentar

 

Tilbakestående å slå av FM nettet - Hele 88% av befolkningen er imot slukkingen - Koster over 20 milliarder å bytte ut hele landets FM radioer, mens det koster litt under 100 millioner å drifte det i året. Sier seg selv at når det tar 200 år å tjene inn kostnadene på å slå av FM nettet istedenfor å drifte det ved siden av DAB så er dette unødvendig

Årlige driftskostnader med FM nettet er 200-250 mill.

I tillegg, dersom FM skulle bli beholdt over tid ville det også vera behov for ein total fonyelse av sendenettet. Det ville kosta eindel millardar.

http://kampanje.com/medier/2016/12/fm-utsettelse-vil-koste-radiobransjen-flere-hundre-millioner-arlig/

 

 

Det finnes alternativer, bla. over internet. Og når samfunnets medlemmer ikke blir med frivillig er det  galt at deres ledere tvinger frem ordningen uten å ta en analyse som overbeviser flertallet.

 

http://www.dagbladet.no/kultur/gratulerer-med-dab-lanseringen---den-er-helt-meningslos/6

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, FM blir ikke frigjort. Det var en trist jobb å flytte de to lokalradio-kanalene til posisjon 1, 2, 3, 4, 5 og 6 på bilradioen. Og jeg så noen som hadde kjørt i rævva på bilen foran på strake veien den kvelden. Lurer på om de har tatt med radio-fikling i regnskapet.

 

Det er vel to bruktbil-bytter før jeg får Dagsnytt 18 tilbake. Løst adapter er uaktuelt, den nyeste bilen kan ikke bytte radio og den eldste bilen er mindre verd enn en radio. Startprisen på DAB+ er lett tre ganger høyere enn en uten, og da får man lyd som i en førtifemkroners FM-radio. På slepebrølere og kompaktanlegg er det lettere å finne minidisc enn DAB+ og ikke tenker jeg på å bytte ut dem jeg har om det var.

 

For bilen ville jeg akseptert en GPS med DAB+, AUX og handsfree + Apt-X. Det hadde faktisk redda hele greia for meg. Men neida. Noe sånt kommer aldri til å eksistere.

 

Ingen stor fan av DAB+ her. Det er rett og slett en teknologi som allerede har tapt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå som NRK Radio er blitt et nisjeprodukt for det mindretallet som har DAB+ i bilen, så har jeg ett og annet å si om sus og skurr. Det har seg nemlig slik at selv om jeg ikke får inn NRK, så får jeg faktisk inn BBC News. På AM. Da snakker vi sus og skurr, da. 

 

Dette er min nye hverdag. To lokale reklamespinnere og BBC News, ikke helt forståelig. 

Lenke til kommentar

Nå som NRK Radio er blitt et nisjeprodukt for det mindretallet som har DAB+ i bilen, så har jeg ett og annet å si om sus og skurr. Det har seg nemlig slik at selv om jeg ikke får inn NRK, så får jeg faktisk inn BBC News. På AM. Da snakker vi sus og skurr, da. 

 

Dette er min nye hverdag. To lokale reklamespinnere og BBC News, ikke helt forståelig.

 

Det finnes digital radio også i lavere frekvenser:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Digital_Radio_Mondiale

 

Jeg er litt usikker på hvorfor dette ikke har fått mer moment.

 

-k

Lenke til kommentar

 

Penger gjør ikke at fysikken opphører å fungere.

Hvis du skal strømme 52 separate strømmer a 128kbit til hver og en passasjer i en buss med samme krav til sanntid, robusthet, dekning etc så vil det ...

http://www.cse.wustl.edu/~jain/cis788-97/ftp/ip_multicast/

 

Hvis mobilbransjen kommer med en løsning som benytter celle-synkron OFDM, robust feilkorreksjon, broadcast og legger seg på 200 MHz (har jeg glemt noe?) så vil jeg tro at det kan bli et teknisk godt alternativ til DAB. Noe som også vil være å forvente siden det for alle gode formål vil _være_ DAB i alt annet enn navnet. Så hvis vi døper om DAB til "5G super whizz sponset av IKT Norge" så vil du og dine like bli fornøyd?

 

Rent praktisk så har vi brukt 22 år på å fase inn DAB, og skeptikerne synes at det er for fort. Hvis vi skulle gå for en løsning som er like bra som DAB men like fullt "ny" så ville vel fremdeles 22 nye år være for rask innfasing for pensjonister og naysayers?

Og annet enn selve rettigheter, hva hindrer en buss, et tog, et fly mf. å benytte:

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Stream_recorder

 

For så å siden spille det av som en stream lokalt via WiFi til passasjerene?

Har du noen gang kjørt buss?? Hvis de får orden på doen så skal jeg være fornøyd...

 

Problemet på hoteller m.m. er at gratis wifi tenderer til å være 1) Latterlig dårlig/kunstig strupet, 2) "gratis" av en tredjepart som har som forretningsmodell å spionere på brukerne. Man kan rimelig anta at slike problemer vil finnes i busser med wifi.

 

Med radio så får du god "handover" mellom holdeplassen, bussen og toget. Med løsningen du skisserer ville det være svært krevende.

 

Jeg tror at en lokal wifi som spiller av podcast på buss/tbane/... er noe nært den verst tenkelige løsningen på de relevante problemene vi snakker om her. Da måtte det være mye mer fornuftig at behov til ikke-sanntid lyd løses med en podcast lagret lokalt i telefonen, oppdatert hjemme, på kontoret eller et annet sted hvor båndbredde er veldig billig.

 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...