Gå til innhold

RYKTE: Oppfølgeren til Asus' superskjerm snart klar


Anbefalte innlegg

 

Du trenger ikke å spille i 4K selv om du har en 4K-skjerm...

 

AtW

 

Nei det er jo helt klart. Men da ville jeg nok heller gått for en skjerm med lavere oppløsning som fks 1440p eller helt ned til 1080p. Min egen erfaring med dem monitorene jeg TV'r jeg har brukt til spill og hvor jeg ikke har kjørt i den native oppløsningen til panelet er at det ser ikke bra ut.

 

 

4K skjerm passer perfekt å kjøre spill i 1080p på siden pikslene skalerer helt perfekt mellom de to oppløsningene.

Endret av LoveAmiga
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når Windows tilbyr dynamisk skalering så jeg slipper å resize vinduer etter hver gang jeg har spilt et spill så kan jeg vurdere å spille i lavere oppløsninger enn skjermen støtter.

 

Forøvrig synd at denne ikke kommer i 32", da hadde jeg vurdert den.

 

Hva er alternativet? Linux har vel neppe denne dynamiske skaleringen heller?

Lenke til kommentar

 

 

 

Synes det er en god kombo, hva med oss som liker høy oppløsning, og høy framerate? Man kan faktisk bruke en skjerm til noe annet enn å spille, selv om det er en spillskjerm, og da kommer den høye oppløsningen godt med.

 

AtW

 

 

Maskinvaren du må ha for å få 144 fps i 2160p er jo rimelig heftig da. Selv GTX1080 i SLi klarer vel knapt det idag på et tradisjonelt AAA spill? 

Per dags dato er spill som Dota, LoL, CS:GO noen av de mest populære spillene, og der er det fult mulig å utnytte både oppløsning og refresh rate denne skjermen har uten Titan X i SLI. Når man snakker om Witcher 3, BF1 og andre AAA titler så er saken helt en annen ja. Men man kan da med denne skjremen velge om man ønsker å spille i 1080p/1440p med > 100 fps eller 4k med ~60 fps (gitt at man har GTX 1080 eller bedre).

Lenke til kommentar

 

4K skjerm passer perfekt å kjøre spill i 1080p på siden pikslene skalerer helt perfekt mellom de to oppløsningene.

 

 

Nå bruker jeg et TV til PC'n på endel spill. Mulig pikslene er anderledes på en måte der en om det var på en monitor? For når jeg går på andre oppløsninger en 2160p så ser jeg det veldig godt. Men da igjen så sitter jeg forholdsvis nærme en 55" så det kan jo også gjøre at jeg ser det bedre.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

4K skjerm passer perfekt å kjøre spill i 1080p på siden pikslene skalerer helt perfekt mellom de to oppløsningene.

 

 

Nå bruker jeg et TV til PC'n på endel spill. Mulig pikslene er anderledes på en måte der en om det var på en monitor? For når jeg går på andre oppløsninger en 2160p så ser jeg det veldig godt. Men da igjen så sitter jeg forholdsvis nærme en 55" så det kan jo også gjøre at jeg ser det bedre.

Ja, man ser det, men 1080 skalert til 2160 er en "ren" skalering. 1440 til 2160 går ikke opp, mens 1080 går fire ganger opp i 2160.

Lenke til kommentar

 

 

4K skjerm passer perfekt å kjøre spill i 1080p på siden pikslene skalerer helt perfekt mellom de to oppløsningene.

 

 

Nå bruker jeg et TV til PC'n på endel spill. Mulig pikslene er anderledes på en måte der en om det var på en monitor? For når jeg går på andre oppløsninger en 2160p så ser jeg det veldig godt. Men da igjen så sitter jeg forholdsvis nærme en 55" så det kan jo også gjøre at jeg ser det bedre.

 

 

Som nevnt under så er 4k akkurat 4 ganger så stort som 1080p, så skaleringen blir perfekt da en 1080p piksel vil bruke 4 av pikslene på en 4k skjerm for å se ut akkurat som en 1080p skjerm. Noe som ikke vil funke med oppløsninger som 1200, 1440, 1800 og sånt. Sorry for dårlig norsk :p

Lenke til kommentar

Overraskende at de klarer det på IPS panel og ikke TN slik mange høyoppdateringsfrekvensmonitorer er.

De som lager de fleste IPS paneler til PC skjermer er LG. Alle Dell Ultrasharp osv er jo LG IPS, og det er de som lager de beste skjermene til kontorbruk og profesjonelle, med gode kontrast, farger osv.

 

De som alltid har laget spillskjermer er AUO, som er basert i Taiwan. Hvor har tilfeldigvis de andre selskapene som lager spillskjermer som Acer, Asus og BenQ hovedkvarter? Altså AUO lager panelene, de andre bruker dem i skjermene. AUO har alltid spesialisert seg på gaming skjermer, og har nylig kommet med IPS. Den har ikke like bra bildekvalitet som LG sine, og sikkert høyere effektforbruk og alt. De er derimot raske. Så de IPS skjermene vi ser her er de eneste IPS skjermene AUO selger. De har spesifikt laget IPS paneler for raskt oppdatering, og ikke bildekvalitet. Så det er ikke et LG panel som sitter i en Dell Ultrasharp som er så raskt. Så du kommer heller ikke til å få den kvaliteten Ultrasharp skjermene har. For de fleste er likevel den forskjellen verdt raskere responstid og mye høyere oppdateringfrekvens.

 

 

 

4K skjerm passer perfekt å kjøre spill i 1080p på siden pikslene skalerer helt perfekt mellom de to oppløsningene.

 

 

Nå bruker jeg et TV til PC'n på endel spill. Mulig pikslene er anderledes på en måte der en om det var på en monitor? For når jeg går på andre oppløsninger en 2160p så ser jeg det veldig godt. Men da igjen så sitter jeg forholdsvis nærme en 55" så det kan jo også gjøre at jeg ser det bedre.

 

TVer behandler bildet så mye, enten du vil det eller ikke. Selv i gaming modus er input lag mye mye mer enn en PC skjerm. Det er fordi de behandler bildet så mye. Bra for dårlig source content som TV (720@30 eller 1080@30), men ikke bra for "perfekt" content som PC spill. I teorien så betyr 4K nedskalering til 1080 bare at 4 piksler danner en ny piksel sammen. Altså bør det se helt likt ut som før, men det kan godt være at TVen din går inn og "forbedrer" dette. Godt eksempel er oppskarping, som vanligvis gjør alt kantete og stygt. Langt ifra alt TVen gjør, gjør ting bedre. På en PC monitor så vil den bare sette 4 piksler sammen til en, og det skal da ikke være noe problem med at kvaliteten blir lavere fordi du ikke har native res. Så det bør gå helt fint. Ikke at jeg har testet.

Lenke til kommentar

Syns det er veldig forvirrende da dere her på tek har det designet som 348q har og designet av pg27aq og pg279q.

144hz i windows blir drit smooth i forhold til 60hz, jeg bruker nå 2 60hz skjermer og jeg virkelig merker "hakkinga" når man scroller på nettet.

 

Når pg348q for en oppfølger med 144hz+HDR+IPS+gsync og 4-5ms.

Venter også på oppfølger til pg279q som har hdr+10bit.

Lenke til kommentar

 

NVIDIA GTX 1080 støtter jo maks 120Hz via DisplayPort.

No way. How?

Nyeste skjermkort fra NVIDIA kan kjøre maks 120Hz på UHD. Den får ingen problemer med å kjøre en skjerm på 144Hz, men man vil få maks 120Hz.

 

NVIDIA 1080 er DisplayPort 1.3/1.4 Ready

Using DSC with HBR3 transmission rates, DisplayPort 1.4 can support 8K UHD (7680×4320) at 60 Hz with 10-bit color and HDR, or 4K UHD (3840×2160) at 120 Hz with 10-bit color and HDR.

https://en.wikipedia.org/wiki/DisplayPort#1.4

 

Ser ut som DP 1.4 kan støtte høyere refresh rate, men med en caveat. Så spørs det om 1080 som kun er 1.4 Ready støtter det.

Requires the use of Display Stream Compression (DSC); 24 bit/px RGB color and CVT-RB timing is assumed

https://en.wikipedia.org/wiki/DisplayPort#Resolution_and_refresh_frequency_limits_for_DisplayPort

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...