Gå til innhold

Er Uber lovlig eller ikke?


Anbefalte innlegg

 

Taxi er regulert. Man har kontroll over biler og sjåfører, noe som vil føre til at sannsynligheten er svært høy for at de blir dømt i en rettssak om de gjør noe galt. Hvis hvem som helst kan snike med seg personer gjennom Uber, uregulert og ukontrollert vil det bli svært vanskelig å finne slike potensielle gjerningsmenn.

 

Hvis du ikke vet hva du prater om, så bør du ikke uttale deg. Alle kjøreturer blir arkivert under fullt navn, noe som gjør det enkelt å finne potensielle gjerningsmenn.

 

Hendelsen som Grimnir kunne ikke skjedd i en Uber, fordi det hadde vært enkelt å finne gjerningsmannen og GPS-historiskken kunne brukt som bevis.

 

Hvilket navn da ? Den fysiske sjåføren eller den som eier løyven ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hørt om rederier ?

 

Rederier betaler skatt. De har en avtale som gjør at de slipper skatt på skipsfartsinntekter, men de betaler skatt på andre områder. Det er også viktig å nevne at det er politikerene som har gitt dem dette skattefradraget, de lurer ikke seg unna.

 

Hvilket navn da ? Den fysiske sjåføren eller den som eier løyven ?

 

Den fysiske sjåføren ja, det finnes ikke løyve for Uber sjåfører. Dette er annerledes enn i Taxi-bransjen hvor man kan ansette hvem som helst til å kjøre for deg.

 

Å ta en uber sjåfør som gjør noe galt er vesentlig enklere enn i taxibransjen, fordi alt du gjør digitalt blir arkivert. 

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Taxi er regulert. Man har kontroll over biler og sjåfører, noe som vil føre til at sannsynligheten er svært høy for at de blir dømt i en rettssak om de gjør noe galt. 

Helt riktig, taxi er regulert; men det er ingen garanti for at man ikke kan bli ranet eller voldtatt.

Hvis hvem som helst kan snike med seg personer gjennom Uber, uregulert og ukontrollert vil det bli svært vanskelig å finne slike potensielle gjerningsmenn.

 

Som sagt, Uber er sannsynligvis en seriemorders og voldtektsmanns drøm. Gjør deres ugjerninger mye enklere. Et fantastisk flott marked for slike folk å finne svake og uskyldige offer.

Vet du i det hele tatt noe som helst om hvordan Uber fungerer? Det virker ærlig talt ikke sånn.

 

Greit nok at regulerte taxiselskap kan ta bestilling gjennom et program på mobilen om de vil. Klarer de ikke å lage det, så er det nok rimelig patetiske. Får lage et open source program da og distribuere dette til alle taxiselskap i verden, slik at de kan tilby sine tjenester gjennom et program på mobilen.

Taxibransjen lever i fortiden.

 

At et program på mobilen skal avgjøre alt og være så viktig at vi må tilpasse samfunnet til mobilprogrammer, da er det noe svært svært galt med verden.

Man har allerede tilpasset samfunnet til tusenvis av forskjellige teknologier. Uber er bare enda en av disse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Tja hvis man har en bil som er nyere enn 10 år og ikke har jobb, da kan man jo tjene noen slanter på å kjøre for Uber fremfor å gå til NAV.

Eller mente du noe annet?

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

Hørt om rederier ?

 

Rederier betaler skatt. De har en avtale som gjør at de slipper skatt på skipsfartsinntekter, men de betaler skatt på andre områder. Det er også viktig å nevne at det er politikerene som har gitt dem dette skattefradraget, de lurer ikke seg unna.

 

Hvilket navn da ? Den fysiske sjåføren eller den som eier løyven ?

 

Den fysiske sjåføren ja, det finnes ikke løyve for Uber sjåfører. Dette er annerledes enn i Taxi-bransjen hvor man kan ansette hvem som helst til å kjøre for deg.

 

Å ta en uber sjåfør som gjør noe galt er vesentlig enklere enn i taxibransjen, fordi alt du gjør digitalt blir arkivert. 

 

 

Så hvis vi for diskusjonen sin skyld sier at jeg har en Uber som farter rundt i Hovedstaden, og jeg gir nøklene i kveld til Arne Linda som farter avgårde i den, hvordan skal appen til Uber vite at det er Arne Linda og ikke jeg som ratter rundt i fjorden ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Så hvis vi for diskusjonen sin skyld sier at jeg har en Uber som farter rundt i Hovedstaden, og jeg gir nøklene i kveld til Arne Linda som farter avgårde i den, hvordan skal appen til Uber vite at det er Arne Linda og ikke jeg som ratter rundt i fjorden ?

Dette minner veldig om flytting av målposten.

 

Uansett: Appen kan ikke vite det, like lite som at taxisentralene kan vite det om en taxisjåfør gir nøklene til en kompis. Men om du lar en kompis kjøre rundt med app'en på dine vegne, da regner jeg med at du kan bli stående igjen som ansvarlig (eller ihvertfall medskyldig) om kompisen din driter seg ut.... men jeg kan ta feil.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jeg mente *når*. Er det bare å kjøre i vei *nå*?

Om du kan starte å kjøre for Uber i dag? Ja det kan du vel så lenge du oppfyller kravene de stiller. Vær imidlertid klar på at du kan få politiet på nakken, men husk at Oslo tingrett også har frikjent en Uber sjåfør. Tingretten la vekt på at Uber-appen ikke er å regne som et "offentlig sted".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Den lovlige tjenesten til Uber samarbeider heller ikke med noe taxi-selskap.

Det er da Uber Black jeg tenker på, det er en tjeneste der det kun benyttes biler med løyve.

Det er riktig, Uber Black har klart å få tak i noen løyver. Men da antall løyver faktisk er begrenset så er det også en begrensning på hvor mange Uber Black biler det er på veiene. Uber pop regnes av noen som ulovlige da de opererer uten løyven, men her har tingretten faktisk sagt følgende:

 

«Ved bruk av Uber tilbys persontransport mot vederlag til eventuelle kunder via en mobilapplikasjon. Påloggede Ubersjåfører gjør seg tilgjengelig for kunder som ønsker transport. Tilbudet om persontransport mot vederlag er dermed ikke rettet mot publikum på offentlig sted. Forholdet rammes således ikke av loven slik den naturlig må forstås»

Gledelig at tingretten kom til denne konklusjonen.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Så hvis vi for diskusjonen sin skyld sier at jeg har en Uber som farter rundt i Hovedstaden, og jeg gir nøklene i kveld til Arne Linda som farter avgårde i den, hvordan skal appen til Uber vite at det er Arne Linda og ikke jeg som ratter rundt i fjorden ?

 

For det første, du vil havne i trøbbel om du lar noen kjøre for deg. 

 

Du vil selvfølgelig ikke være ansvarlig om han voldtar en jente, men det burde ikke være noe problem å finne denne personen. Du vil fortelle dem hvem du leide bilen til, og han vil sannsynligvis bli oppdaget på et overvåkningskamera. Om han hadde med sin egen mobil, så har Google informasjon om hvor han kjørte. 

 

Eneste grunnen til at vanlige taxisjåfører kan voldta sine passasjerer, og ikke bli tatt, er fordi de lever i fortiden og bruker ikke teknologi i det hele tatt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Interessant innlegg fra en taxisjåfør om dagens drosjenæring.

 

Framfor at myndighetene regulerer for å optimalisere taxienes rolle som «kollektive privatbiler», som alternativ til privatbil og buffer mot privatbilisme – fordi en enkel taxi kan erstatte opptil 30 privatbiler – så reguleres det ensidig for å beskytte de økonomiske interessene til et fast antall taxieiere. Dette har ført til en sykelig markedsutvikling, ikke ulik den vi så i gamle kommuniststater.
 
Taxireguleringen har ført til ekstrem prisvekst, kvalitetsforfall og dramatisk kundeflukt. SSB viser at taxiprisene i Oslo økte med 104 prosent bare i perioden 2007 til 2014 og at antallet passasjerkilometer har blitt halvert, bare siden 2007. I dag har Oslo verdens desidert høyeste taxipriser. Så galt har det gått at tilreisende til Oslo i dag advares mot å ta taxi.

 

 

Årsaken til elendigheten er at flertallet av politikerne i Norge mener at taxieiere skal kunne leve av taxiene sine. Derfor har de vedtatt at taxieiere ikke skal plages av nyetableringer, konkurranse, innovasjon, utvikling og annet som kan virke negativt inn på deres inntektsgrunnlag. Dette forklarer eksempelvis hvorfor Oslo kommune har avslått alle som har søkt om taxiløyver, for å kunne lansere nye og mer markedstilpassede lavpriskonsepter for taxi, etter 1999.

 

https://www.dagbladet.no/kultur/samfunnsskadelig-taxiregulering/68639860

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Nå var det vel strengt tatt frislippet av både sentraler og priser som endret taximarkedet i oslo og bergen.

Helt riktig. Politikerne ga et lite knippe aktører (1780) i Oslo for eksempel spesialtillatelse til å bedrive med persontransport, samtidig som de ga de samme aktørere frie tøyler til å sette de prisene de ønsket. Ikke overraskende har dette ført til en prisgallop uten like, men sånn fungerer nå engang et monopol.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...