Gå til innhold

Er Uber lovlig eller ikke?


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

For å sammenligne:

 

hvordan er det med google og facebook? De har vel store inntekter i Norge? Hvordan betaler de (nok) skatt til Norge? (hørte her om dagen at et firma mottok brev fra google der de tilbyr å "løfte fram" firmaet på internet - mot betaling selvfølgelig).

 

Ellers er jeg for å tillate Uber. De mangler dog konkurranse på egne premisser - men det er jo ikke Uber sin feil.

Endret av lada1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Sånn som jeg ser det, så er ikke Uber et lovlig opprettet selskap, som heller ikke betaler skatt av virksomheten, hverken de eller sjåførene de "ansetter", eller som bruker appen deres. Så det er ulovlig. Hvor vanskelig kan det være?

Dette er jo bare tøv, om ikke regelrett løgn. Det er mye lettere å følge opp skatteinnbetalinger med Uber da alt går elektronisk. Og det er faktisk opp til de som kjører for Uber å selv rapportere inn skattbar inntekt.

 

https://www.uber.com/info/uber-norge/fakta/

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

Sånn som jeg ser det, så er ikke Uber et lovlig opprettet selskap, som heller ikke betaler skatt av virksomheten, hverken de eller sjåførene de "ansetter", eller som bruker appen deres. Så det er ulovlig. Hvor vanskelig kan det være?

Dette er jo bare tøv, om ikke regelrett løgn. Det er mye lettere å følge opp skatteinnbetalinger med Uber da alt går elektronisk. Og det er faktisk opp til de som kjører for Uber å selv rapportere inn skattbar inntekt.

 

https://www.uber.com/info/uber-norge/fakta/

 

Så hvis jeg bruker Uber så får jeg kvittering som jeg kan bruke i mva regnskapet?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Så hvis jeg bruker Uber så får jeg kvittering som jeg kan bruke i mva regnskapet?

Hva mener du med "bruker Uber"? Mener du da at du sitter på med en Uber-sjåfør eller at du selv kjører for Uber? Hva mener du med "som jeg kan bruke i mva regnskapet"?

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

Så hvis jeg bruker Uber så får jeg kvittering som jeg kan bruke i mva regnskapet?

Hva mener du med "bruker Uber"? Mener du da at du sitter på med en Uber-sjåfør eller at du selv kjører for Uber? Hva mener du med "som jeg kan bruke i mva regnskapet"?

 

Vel på transporttjenester så er det 8% MVA. dette får en som næringsdrivende trekke fra på hva en selv skal betale i MVA. Derfor oppgis priser uten MVA til bedrifter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Vel på transporttjenester så er det 8% MVA. dette får en som næringsdrivende trekke fra på hva en selv skal betale i MVA. Derfor oppgis priser uten MVA til bedrifter.

Ok ikke helt sikker på hvor du vil med akkurat denne diskusjonen. På hva måte er dette relevant/ikke relevant for diskusjonen? 

Lenke til kommentar

 

Vel på transporttjenester så er det 8% MVA. dette får en som næringsdrivende trekke fra på hva en selv skal betale i MVA. Derfor oppgis priser uten MVA til bedrifter.

Ok ikke helt sikker på hvor du vil med akkurat denne diskusjonen. På hva måte er dette relevant/ikke relevant for diskusjonen? 

 

Om det skattes ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Om det skattes ?

Hva av det du har skrevet i de siste innleggene dine tilsier at Uber-sjåfører ikke skal betale skatt? Hvem har sagt at Uber-sjåfører ikke skal betale skatt.

Lenke til kommentar

 

Om det skattes ?

Hva av det du har skrevet i de siste innleggene dine tilsier at Uber-sjåfører ikke skal betale skatt? Hvem har sagt at Uber-sjåfører ikke skal betale skatt.

 

Jeg stilte deg et tilleggspørmål siden linken du ga ikke ga meg svar på det jeg lurte på angående merverdiavgift.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jeg stilte deg et tilleggspørmål siden linken du ga ikke ga meg svar på det jeg lurte på angående merverdiavgift.

Ja og jeg stilte deg et spørsmål da jeg ikke skjønner helt hva du vil frem til. Mener du om du får kvittering når du bestiller en tur med Uber? Ja du får en elektronisk kvittering. Er det hva du mener? Alt foregår elektronisk med Uber, så det å unndra seg skatt er veldig vanskelig.

 

Grimnir vet ikke hva du prater om engang, derfor han ikke kan svare  :rofl:

Helt korrekt, jeg aner ikke hva gulars vil frem til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...