Gå til innhold

Er Uber lovlig eller ikke?


Anbefalte innlegg

 

Jeg stilte deg et tilleggspørmål siden linken du ga ikke ga meg svar på det jeg lurte på angående merverdiavgift.

Ja og jeg stilte deg et spørsmål da jeg ikke skjønner helt hva du vil frem til. Mener du om du får kvittering når du bestiller en tur med Uber? Ja du får en elektronisk kvittering. Er det hva du mener? Alt foregår elektronisk med Uber, så det å unndra seg skatt er veldig vanskelig.

 

Grimnir vet ikke hva du prater om engang, derfor han ikke kan svare  :rofl:

Helt korrekt, jeg aner ikke hva gulars vil frem til.

 

Og hvilken MVA takst ligger på denne kviteringen?

eller betales ikke MVA. på UBER?

 

Noe jeg nå fant selv.

Uber betaler ikke MVA, de legger det på partnersjoføren.  Kommer da partnersjoførens orgnummer på kviteringen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Og hvilken MVA takst ligger på denne kviteringen?

eller betales ikke MVA. på UBER?

 

Noe jeg nå fant selv.

Uber betaler ikke MVA, de legger det på partnersjoføren.  Kommer da partnersjoførens orgnummer på kviteringen?

Det vet jeg ikke, foreslår at du kontakter Uber og spørr de selv. Du finner helt sikkert ut av det om du legger govilja til. Ellers så er det jo ingen hemmelighet at partnersjåføren selv har et ansvar for innrapportere skattbar inntekt.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

Og hvilken MVA takst ligger på denne kviteringen?

eller betales ikke MVA. på UBER?

 

Noe jeg nå fant selv.

Uber betaler ikke MVA, de legger det på partnersjoføren.  Kommer da partnersjoførens orgnummer på kviteringen?

Det vet jeg ikke, foreslår at du kontakter Uber og spørr de selv. Du finner helt sikkert ut av det om du legger govilja til. Ellers så er det jo ingen hemmelighet at partnersjåføren selv har et ansvar for innrapportere skattbar inntekt.

 

Det er jo der problemet ligger, turen for en forretningsreisende blir 8% dyrere hvis partnersjoføren ikke omsetter for mer en 50K i året.

 

Det andre problemet er jo at partnersjoføren ikke er MVA pliktig for hele beløpet jeg betaler til UBER. 

 

Det er forskjell på Merverdiavgift og personbeskattning. Jeg betaler penger til UBER, det er de som skal gi meg en kvitering for MVA. så fakturerers de med MVA til partenrsjoføren, og kan trekke MVA de er fakturert i fra i MVA regnskapet. Partnersjoføren er bare MVA pliktig hvis de omsetter for mer en 50K. ok ikke ansvarlig for MVA på mer en det de får utbetalt av UBER.

 

Og jeg har allerede lett på UBER sine sider om dette men der er det ufulstendig informasjon. Det er du som kommer med påstanden at dette er lettere med UBER men kan ikke svare enkle skattemessige spørsmål.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det er jo der problemet ligger, turen for en forretningsreisende blir 8% dyrere hvis partnersjoføren ikke omsetter for mer en 50K i året.

Den forretningsreisende selv får avgjøre hvorvidt denne synes prisen er ok eller ikke.

 

Det er forskjell på Merverdiavgift og personbeskattning. Jeg betaler penger til UBER, det er de som skal gi meg en kvitering for MVA. så fakturerers de med MVA til partenrsjoføren, og kan trekke MVA de er fakturert i fra i MVA regnskapet. Partnersjoføren er bare MVA pliktig hvis de omsetter for mer en 50K. ok ikke ansvarlig for MVA på mer en det de får utbetalt av UBER.

Og jeg har allerede lett på UBER sine sider om dette men der er det ufulstendig informasjon.

Vel at skatte- og MVA systemet er komplisert er det vel inge tvil om. Du får ringe de.

 

Det er du som kommer med påstanden at dette er lettere med UBER men kan ikke svare enkle skattemessige spørsmål.

Nei, jeg sier at det er vanskelig å unndra seg skatt når man kjører for Uber da alt går elektronisk. Jeg er heller ingen ekspert på de latterlige skattereglene i dette landet.

 

Ellers så er det ingen som påstår at man ikke skal følge skatte- og avgiftsreglene når man kjører for Uber, det er noe du i så fall finner på.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

Det er jo der problemet ligger, turen for en forretningsreisende blir 8% dyrere hvis partnersjoføren ikke omsetter for mer en 50K i året.

Den forretningsreisende selv får avgjøre hvorvidt denne synes prisen er ok eller ikke.

 

Det er forskjell på Merverdiavgift og personbeskattning. Jeg betaler penger til UBER, det er de som skal gi meg en kvitering for MVA. så fakturerers de med MVA til partenrsjoføren, og kan trekke MVA de er fakturert i fra i MVA regnskapet. Partnersjoføren er bare MVA pliktig hvis de omsetter for mer en 50K. ok ikke ansvarlig for MVA på mer en det de får utbetalt av UBER.

Og jeg har allerede lett på UBER sine sider om dette men der er det ufulstendig informasjon.

Vel at skatte- og MVA systemet er komplisert er det vel inge tvil om. Du får ringe de.

 

Det er du som kommer med påstanden at dette er lettere med UBER men kan ikke svare enkle skattemessige spørsmål.

Nei, jeg sier at det er vanskelig å unndra seg skatt når man kjører for Uber da alt går elektronisk. Jeg er heller ingen ekspert på de latterlige skattereglene i dette landet.

 

Ellers så er det ingen som påstår at man ikke skal følge skatte- og avgiftsreglene når man kjører for Uber, det er noe du i så fall finner på.

 

1. Jeg vet ikke før kviteringen ankommer om den er med eller uten MVA. dermend vet jeg ikke om jeg kan kreve refusjon i eget MVA regnskap. ergo er ikke prisen oppgitt. 

2. Uber skriver det er partneren som er ansvarlig for MVA. noe som ikke er lovlig.

3. Påstanden din var :

 

 

Sånn som jeg ser det, så er ikke Uber et lovlig opprettet selskap, som heller ikke betaler skatt av virksomheten, hverken de eller sjåførene de "ansetter", eller som bruker appen deres. Så det er ulovlig. Hvor vanskelig kan det være?

Dette er jo bare tøv, om ikke regelrett løgn. Det er mye lettere å følge opp skatteinnbetalinger med Uber da alt går elektronisk. Og det er faktisk opp til de som kjører for Uber å selv rapportere inn skattbar inntekt.

 

https://www.uber.com/info/uber-norge/fakta/

 

Noe jeg hadde oppfølgingsspørmål til det jeg ikke kan se at praksis du viser til er lovlig, ei heller enkel eller forutsigbar.

 

edit: 2. sitatet var kommet med 2 ganger.

Endret av gulars2001
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

1. Jeg vet ikke før kviteringen ankommer om den er med eller uten MVA. dermend vet jeg ikke om jeg kan kreve refusjon i eget MVA regnskap. ergo er ikke prisen oppgitt.

Vet du det i dag da når du tar vanlig taxi? Du vet jo ikke hvor dyr reisen blir da heller.

 

2. Uber skriver det er partneren som er ansvarlig for MVA. noe som ikke er lovlig.

Er det ikke lov? Vel kanskje det burde vært lov da. Skatteetaten bør jo gjøre alt i sin makt for å gjøre det enklere å betale skatt, ikke vanskeligere... men klart byråkratidyret må jo også ha mat...

 

3. Påstanden din var :

Må innrømme at jeg har mistet tråden nå, aner ikke hvor du vil hen så tenker jeg gir meg for påsken nå. Du kan gjerne få siste stikk om du ønsker.

Lenke til kommentar

 

1. Jeg vet ikke før kviteringen ankommer om den er med eller uten MVA. dermend vet jeg ikke om jeg kan kreve refusjon i eget MVA regnskap. ergo er ikke prisen oppgitt.

Vet du det i dag da når du tar vanlig taxi? Du vet jo ikke hvor dyr reisen blir da heller.

 

2. Uber skriver det er partneren som er ansvarlig for MVA. noe som ikke er lovlig.

Er det ikke lov? Vel kanskje det burde vært lov da. Skatteetaten bør jo gjøre alt i sin makt for å gjøre det enklere å betale skatt, ikke vanskeligere... men klart byråkratidyret må jo også ha mat...

 

3. Påstanden din var :

Må innrømme at jeg har mistet tråden nå, aner ikke hvor du vil hen så tenker jeg gir meg for påsken nå. Du kan gjerne få siste stikk om du ønsker.

 

Jeg vet jeg får MVA tilbake med vanlig taxi ja. 

 

ønsker jeg å vite nøyaktig pris kan jeg avtale dette på forhånd.

 

MVA, er det den som mottar pengene som er ansvarlig for å inberette og innbetale. i dette tilfellet må det bli UBER. og gjeldende praksis blir dermed slik jeg ser det ulovlig. selv om uber påstår noe annet på info siden sin. 

 

Jeg reagerer på dette da du sier påstanden til Tauran var tøv, og linker til en side som viser til praksis som ikke er i hendhold til regelverket slik jeg ser det.

 

forøvrig ha en god påske.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet+2534

Det som skjer dersom det blir "fart i sakene", det er at folk må gå tilbake til å bruke en overpriset, dyr og lite brukervennlig taxitjeneste. Og dommeren i denne saken har vel egentlig bare bevist at han er like bakstreversk som politikerne og den eksisterende taxibransjen.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Det som skjer dersom det blir "fart i sakene", det er at folk må gå tilbake til å bruke en overpriset, dyr og lite brukervennlig taxitjeneste. Og dommeren i denne saken har vel egentlig bare bevist at han er like bakstreversk som politikerne og den eksisterende taxibransjen.

Altså, du håper også at du mister jobben din til fordel for noen som gjøre billigere svart?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Altså, du håper også at du mister jobben din til fordel for noen som gjøre billigere svart?

Håper jeg det? Hvor har jeg gitt uttrykk for det? Og hvem har snakket om å jobbe svart?

Lenke til kommentar

Altså, du håper også at du mister jobben din til fordel for noen som gjøre billigere svart?

 

Den eneste grunnen til at delingsøkonomien blir svart er fordi politikere prøver å forby dem. Det finnes ingen lovlige industrier i Norge som slipper unna skatt, og delingsøkonomien vil ikke være et unntak.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg synes vi skal lage en app, slik at alle kan bli lærere. Disse idiotene som ønsker at det å være lærer krever kunnskap og utdanning er helt på jordet. Så lenge vi har en app kan vi glemme alt og omgjøre ting til idioti heller enn fungerende regulerte marked. La oss legge ned hele skolen, og ha piratlærerer som kan bestilles over en app fra duolpolsystemene android og ios, slik at lærer kan komme hjem til folk og lære bort det folk ønsker.

 

Ja, hvorfor skal noe som helst kreve regulering, lover og kompetanse? Så lenge vi har en app på kilden til liv og lykke (mobiltelefonen) så kan vi jo blåse i alt annet. Det er faktisk mobilen som er viktigst, ikke samfunnet.

 

Mvh,

Sark

Lenke til kommentar

Jeg synes vi skal lage en app, slik at alle kan bli lærere. Disse idiotene som ønsker at det å være lærer krever kunnskap og utdanning er helt på jordet. Så lenge vi har en app kan vi glemme alt og omgjøre ting til idioti heller enn fungerende regulerte marked. La oss legge ned hele skolen, og ha piratlærerer som kan bestilles over en app fra duolpolsystemene android og ios, slik at lærer kan komme hjem til folk og lære bort det folk ønsker.

 

Du vet at noe lignende allerede eksisterer? Om noen studenter hadde ansatt meg til å være privatlærer, så hadde jeg ikke havnet i trøbbel. Det finnes heller ingen begrensing på antall lærere. 

 

Er undervisning av elever mindre viktig enn å kjøre bil for betaling?

Lenke til kommentar

Om du velger å bestille en tur med Uber og blir tatt. Sjåføren får jo så klart straff i og med at det er ulovlig. Men hvilken konsekvenser får passasjeren ?

Tyveri, voldtekt, ran osv.

 

Å bli Uber sjåfør er nok enhver seriemorders ønskedrøm og voltektsmenns ønsketenkning.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Tyveri, voldtekt, ran osv. 

 

Å bli Uber sjåfør er nok enhver seriemorders ønskedrøm og voltektsmenns ønsketenkning.

Men den retorikken så bør vel vanlige taxier også forbys.

 

EDIT: Fant en ny artikkel ang. Uber på Digi.no i dag: Uber ga opp i Danmark, men ikke utvikleravdelingen. Den gir full gass.

 

Taxi er regulert. Man har kontroll over biler og sjåfører, noe som vil føre til at sannsynligheten er svært høy for at de blir dømt i en rettssak om de gjør noe galt. Hvis hvem som helst kan snike med seg personer gjennom Uber, uregulert og ukontrollert vil det bli svært vanskelig å finne slike potensielle gjerningsmenn.

 

Som sagt, Uber er sannsynligvis en seriemorders og voldtektsmanns drøm. Gjør deres ugjerninger mye enklere. Et fantastisk flott marked for slike folk å finne svake og uskyldige offer.

 

Greit nok at regulerte taxiselskap kan ta bestilling gjennom et program på mobilen om de vil. Klarer de ikke å lage det, så er det nok rimelig patetiske. Får lage et open source program da og distribuere dette til alle taxiselskap i verden, slik at de kan tilby sine tjenester gjennom et program på mobilen.

 

At et program på mobilen skal avgjøre alt og være så viktig at vi må tilpasse samfunnet til mobilprogrammer, da er det noe svært svært galt med verden.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Taxi er regulert. Man har kontroll over biler og sjåfører, noe som vil føre til at sannsynligheten er svært høy for at de blir dømt i en rettssak om de gjør noe galt. Hvis hvem som helst kan snike med seg personer gjennom Uber, uregulert og ukontrollert vil det bli svært vanskelig å finne slike potensielle gjerningsmenn.

 

Hvis du ikke vet hva du prater om, så bør du ikke uttale deg. Alle kjøreturer blir arkivert under fullt navn, noe som gjør det enkelt å finne potensielle gjerningsmenn.

 

Hendelsen som Grimnir kunne ikke skjedd i en Uber, fordi det hadde vært enkelt å finne gjerningsmannen og GPS-historiskken kunne brukt som bevis.

Lenke til kommentar

 

Altså, du håper også at du mister jobben din til fordel for noen som gjøre billigere svart?

 

Den eneste grunnen til at delingsøkonomien blir svart er fordi politikere prøver å forby dem. Det finnes ingen lovlige industrier i Norge som slipper unna skatt, og delingsøkonomien vil ikke være et unntak.

 

Hørt om rederier ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...