Gå til innhold

Tips til ny stekepanne?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 år senere...

Drar frem denne igjen.

Noen som har tips til gode stekepanner som er flate i bunnen?

Jeg har nå fått tre stykk stekepanner som alle blir svakt buede i bunnen når de brukes, noe som gjør pannekakesteking litt tuklete (med mindre man fyller hele pannen med røre)

 

To av de er av Tefal pannesett med avtagbart håndtak.

Den siste er en Tefal Jamie Oliver-stekepanne.

 

Alle disse buer seg i bunnen på min induksjonstopp selv ved normal bruk (Dvs ikke ved overoppheting, men ved normal bruk).

 

Hva er tips til andre panner der dette ikke skjer?
(Pga at alle 3 over er Tefal, kommer jeg nok til å unngå disse....)

Hadde denne pannen her før, som fungerte veldig bra, bortsett fra at belegget begynte å forsvinne litt for raskt:
https://www.power.no/kjoekkenutstyr/gryter-og-panner/fiskars-stekepanne-induksjon-28cm/p-245817/

 

(Bruker bare plast/silikon, men likevel begynte belegget å sprekke opp etter under et års bruk. Før dette skjedde, var jeg egentlig veldig fornøyd med den)

Lenke til kommentar

Veldig fornøyd med min Lodge-stekepanne i støpejern (kjøpt hos bakeren og kokken). Bruker denne til all hard steking av kjøtt og lignende. Dette er ting som gjerne tærer en del på belegget på teflonpanner. Denne har ikke håndtak i tre eller plast, og det er fint for da kan jeg sette pannen rett i ovnen. Noen ganger lager jeg for eksempel pizza i støpejernspannen. For pannekaker, egg, fisk osv holder jeg meg til teflonpanne. 

Lenke til kommentar

Sist sommer kjøpte jeg denne

 

https://www.jernia.no/produktkatalog/kj%C3%B8kken/matlaging/stekepanne/stekepanne/woll-stekepanne-diamond-induksjon-28cm/p/00490994

 

Gull panne (symbolsk ment ^^), tar litt tid før den blir varm, men fordélen er at det er umulig å brenne maten. Svært kontrollért varme. Den var på tilbud da til ca 700 kr, nå er ikke det tilbudet lenger, dog.

 

Kjøpte også en av litt lavere kvalitet fra samme merke (Woll) med høyere kanter, som også var på tilbud, ca 300 kr. Men den har heller ikke fått en éneste ripe i seg. Så Woll får absolutt godkjent av meg.

 

Hadde også den Jamie Oliver-panna i et år ca, og den ble ripete og ødelagt etter det ene året. Trist. Jeg bruker kun treverk til matlaging, bortsett fra når jeg skal flippe stekt egg, da bruker jeg plast ^^

Lenke til kommentar

 

Hei, min nåverende Tefal Jamie Olliver panne har nesten mistet alt belegget, burde forstått at den ikke skal vaskes i maskin..

 

Noen merker jeg burde se på, lager mye mat så vil gjerne ha en god panne eller to.

Har du induksjon må jeg anbefale Fiskars Optiheat hvis du skal ha en panne med belegg. Fremragende teknologi som forhindrer overoppheting som er det som tar livet av belegg. Ellers er en skikkelig støpejernspanne heller ikke å forakte.

 

https://m.prisjakt.no/product/3899657

http://hobbykokken.no/2016/11/08/om-stekepanner-tortur-og-gode-hamburgere/

 

K

 

 

 

Drar frem denne igjen.

Noen som har tips til gode stekepanner som er flate i bunnen?

 

Jeg har nå fått tre stykk stekepanner som alle blir svakt buede i bunnen når de brukes, noe som gjør pannekakesteking litt tuklete (med mindre man fyller hele pannen med røre)

 

To av de er av Tefal pannesett med avtagbart håndtak.

Den siste er en Tefal Jamie Oliver-stekepanne.

 

Alle disse buer seg i bunnen på min induksjonstopp selv ved normal bruk (Dvs ikke ved overoppheting, men ved normal bruk).

 

Hva er tips til andre panner der dette ikke skjer?

(Pga at alle 3 over er Tefal, kommer jeg nok til å unngå disse....)

 

Hadde denne pannen her før, som fungerte veldig bra, bortsett fra at belegget begynte å forsvinne litt for raskt:

https://www.power.no/kjoekkenutstyr/gryter-og-panner/fiskars-stekepanne-induksjon-28cm/p-245817/

 

(Bruker bare plast/silikon, men likevel begynte belegget å sprekke opp etter under et års bruk. Før dette skjedde, var jeg egentlig veldig fornøyd med den)

Nå har jeg hatt min optiheat hardface i et år og er fremdeles veldig fornøyd. Tidligere har jeg hatt woll, men de har jeg alltid klart å ødelegge ved å bruke for høy varme på induksjon så de har ikke vart så mange år som jeg ønsket. (Selvsagt min egen feil, men det er vanskelig å ha kontroll og nok varme.) Nå kan jeg sette stekepannen på platen, skru på full fres med boost og pannen kontrollerer selv at varmen ikke overstiger 240 grader. Nok til å få god stekeskorpe, ikke nok til å ødelegge pannen.

 

K

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hei, min nåverende Tefal Jamie Olliver panne har nesten mistet alt belegget, burde forstått at den ikke skal vaskes i maskin..

 

Noen merker jeg burde se på, lager mye mat så vil gjerne ha en god panne eller to.

Har du induksjon må jeg anbefale Fiskars Optiheat hvis du skal ha en panne med belegg. Fremragende teknologi som forhindrer overoppheting som er det som tar livet av belegg. Ellers er en skikkelig støpejernspanne heller ikke å forakte.

 

https://m.prisjakt.no/product/3899657

http://hobbykokken.no/2016/11/08/om-stekepanner-tortur-og-gode-hamburgere/

 

K

 

 

 

Drar frem denne igjen.

Noen som har tips til gode stekepanner som er flate i bunnen?

 

Jeg har nå fått tre stykk stekepanner som alle blir svakt buede i bunnen når de brukes, noe som gjør pannekakesteking litt tuklete (med mindre man fyller hele pannen med røre)

 

To av de er av Tefal pannesett med avtagbart håndtak.

Den siste er en Tefal Jamie Oliver-stekepanne.

 

Alle disse buer seg i bunnen på min induksjonstopp selv ved normal bruk (Dvs ikke ved overoppheting, men ved normal bruk).

 

Hva er tips til andre panner der dette ikke skjer?

(Pga at alle 3 over er Tefal, kommer jeg nok til å unngå disse....)

 

Hadde denne pannen her før, som fungerte veldig bra, bortsett fra at belegget begynte å forsvinne litt for raskt:

https://www.power.no/kjoekkenutstyr/gryter-og-panner/fiskars-stekepanne-induksjon-28cm/p-245817/

 

(Bruker bare plast/silikon, men likevel begynte belegget å sprekke opp etter under et års bruk. Før dette skjedde, var jeg egentlig veldig fornøyd med den)

Nå har jeg hatt min optiheat hardface i et år og er fremdeles veldig fornøyd. Tidligere har jeg hatt woll, men de har jeg alltid klart å ødelegge ved å bruke for høy varme på induksjon så de har ikke vart så mange år som jeg ønsket. (Selvsagt min egen feil, men det er vanskelig å ha kontroll og nok varme.) Nå kan jeg sette stekepannen på platen, skru på full fres med boost og pannen kontrollerer selv at varmen ikke overstiger 240 grader. Nok til å få god stekeskorpe, ikke nok til å ødelegge pannen.

 

K

 

Takk for tipset!

 

Har også litt blandete erfaringer med Woll fra tidligere. Belegget blir ikke så "flisete" når det blir ødelagt, men synes også disse varte litt kort i forhold til prisen. Kjekt med avtagbart håndtak, men samtidig mistenker jeg at dette var med på å ødelegge den. Kan hende jeg over tid har brukt litt for høy varme, men synes en så dyr panne bør tåle ganske høy varme før den blir skadet.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Heisann, gammel tråd, men like aktuell.

Har prøvd Woll steikepanner med dårlig resultat. De jeg har fått er ikke flate. Byttet en 28cm i går, testet i dag og joda, denne er også rund (Buet bunn) 

Helt ny panne, varmet opp (7 på skala) klikket oppi noen egg, alle eggene siger ut til kanten og blir liggende som ei pølse langs ytterkant.

Er det en serie med produksjonsfeil mon tro?

 

Jeg går iallefall tilbake til Le Creuset panner, de er iallefall flate (: 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Har vært strålende fornøyd med min Fiskars Optiheat, så tenkte å kjøpe en i gave til mine foreldre.

 

Tidligere hadde Coop Obs disse på tilbud ganske ofte, men nå er det lenge siden jeg har sett de ha disse i sortimentet sitt.

 

Er dette en utgående modell, eller er det bare færre butikker som fører den nå enn det var tidligere? 

Lenke til kommentar

Heisann, gammel tråd, men like aktuell.

Har prøvd Woll steikepanner med dårlig resultat. De jeg har fått er ikke flate. Byttet en 28cm i går, testet i dag og joda, denne er også rund (Buet bunn) 

Helt ny panne, varmet opp (7 på skala) klikket oppi noen egg, alle eggene siger ut til kanten og blir liggende som ei pølse langs ytterkant.

Er det en serie med produksjonsfeil mon tro?

 

Jeg går iallefall tilbake til Le Creuset panner, de er iallefall flate (: 

 

For å være ærlig ^^ så er faktisk den dyreste Woll-panna jeg har en svært svak bue. Olje og egg flyter svært forsiktig ut til kantene, ja, uten at det er noe stort problem for min del. Hvis jeg har litt olje i og vender det rundt, og har ett egg på den olja, så flyter det litt mot kanten, men ikke så mye som du beskriver.

 

Har fått en sånn rund dings av stål som man setter i panna og knekker egget i, så alt blir liggende i den og steike. Fungerer bra. Må skjære eggehviten av kanten når man skal løfte den av og snu egget, men det er lite jobb og baren fin trening for fingerferdighet og knife skills ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...