Gå til innhold

TEST: Intel Core i7-7700K


Anbefalte innlegg

Greit nok at eldre prosessorer yter godt flere år etter at de ble kjøpt, men det er veldig mange flaskehalser og ulemper ved å sitte med gamle hovedkort. I tillegg er det en fordel å en prosessor som yter bedre per watt. Ikke for å spare på el-regninga men for å få lavere temperaturer og høyere effektivitet i systemet. Effektivitet er viktig både i PC-en og ellers i livet.

 

Folk som skaper innhold eller driver med streaming er nok glade for denne 7. generasjonen.

 

Det var mye å trekke tre poeng på scoren. Det er målbare forskjeller i fohold til forrige generasjon og det er heller ikke meninga at folk skal bytte maskin for hver lansering med mindre det er til profesjonell bruk hvor alt man kan få av ytelse er kjærkomment. i7-7700K er et godt kjøp til ei ny maskin straks det kommer nye hovedkort og GTX 1080 Ti.

 

Overskrifta burda ha vært noe i retning: "Intel leverer som forventet ved lansering av Kaby Lake-toppmodell."

 

Det er stort sett de spesielt interesserte som bytter ut utstyr som fungerer tilstrekkelig. Fra et økonomisk synspunkt er det ikke lønnsomt å bytte maskin før den gamle er kaputt eller ikke er kraftig nok til oppgavene som skal utføres. Man bør ikke bytte ut utstyr for man ergrer seg over det man allerede har.

7/10 er godt betalt når man "leverer som forventet". Bedre karakterer enn det bør kreve at man leverer mer enn som så. Noen vil sågar mene dette produktet er under forventningen, også.

 

Om man har et "nyere" P67-kort med PCIe Gen 3, hva er det egentlig man mangler som er vesentlig? USB3.1? M.2? Føler ikke noen av disse alene er oppgraderingsgrunn nok.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk at enkelte sitter med USB2 og SATA-300.

 

Slike prosessorer er lite interessant for meg da jeg bruker HEDT. Det måtte isåfall ha vært en laveffekts i3 passivt kjølt til avspilling av musikk og video. Synes likevel i7 7700K står til mer enn 7/10 hvis man først skal gi karakter. Nå er det vel slik at de seriøse sidene ikke gir karakterer, kun ei hel side med konkulsjon og resonnement.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Intels forbedringer var som forventet helt ubetydelige, sammenliknet med 6700k - for de som vurderte 6700k, men valgte å vente på 7700k, var ventetiden unødvendig og ikke verdt det.

 

Jeg vil tippe at Ryzen vil skuffe den også - for gaming vil jeg tippe at den ligger omtrent på nivået til 6700k...kanskje litt dårligere.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

På det nye chipsettet z270, så kommer det vel noen pci-e lanes fra sørbroa på hovedkortet?

 

Vil man ha "full pakke" , så må man også betale for det. Som alt ellers her i verden ;)

 

Man får f.eks ikkje en bil med full pakke billig...

 

Det koster å vær kar!

 

Men jeg forstår hva du mener.

 

Ser bare ikke det strategiske med at de ikke lager til rette for folk som vil kjøpe seg ekstra utstyr uten å måtte oppgradere med enorme summer, bare for et lydkort, raidkort etc la med et multigpu oppsett uansett socket. Forstår at det vil være et oppgradrings must om en vil ha flere kjerner, høyere frekvenser osv osv. Jeg vil påstå de er mer gjerrige siden de har monopol og er uten noe særlig form for konkurranse.

 

Jeg håper virkelig Ryzen vil dytte Intel mer fremover. For eksempel at om en mulig i7 8700K vil bli et stort hopp som det var fra gtx 980 til gtx 1080?

 

Er der noen som har sett noen bra tester fra Ryzen opp mot nåværende skylake/kabylake på både enkelt og multigpu oppsett?

Lenke til kommentar

Konkurranse er en ulempe og ender i ruin. Konkuranse er en lek hvor det er om å gjøre å underby mostanderen i pris helt til ingen tjener penger på det de gjør.

 

Årsaken til at det ikke satses like stort som før er ikke manglende konkurranse, det er at markedet etterspør prosessorer til mobile enheter som mobitelefon, nettbrett og bærbar-PC, ikke arbeidshester til stasjonære PC-er. Intel har fremdeles å tjene på å utvikle produktene med tanke på gjensalg til sine eksisterende kunder.

Lenke til kommentar

Hva er "standard" minnehastighet for Z270 bordene? 3600 MHz? Ser at specs at "alle" støtter 4000 MHz Overclock, men er det noe særlig å hente ut over 3600 MHz? Tenkte å ansaffe 32 GB så det blir dyrt med 4000 MHz. Tiltenkt 7700k + GTX 1080 for DCS World

 

Mener Z270 følger JEDEC DDR4 2400 Mhz. Skal du få til 4000 Mhz må du fin stille litt på volt her og der manuellt (og ha tilsvarende RAM brikker så klart).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ifølge Asus sine Z270 hovedkort så definerer de alt over 2133MHz som "OC".

 

Sjekk testen til Anandtech. Mener de satt 2400 for en grunn (for å følge spec.)

Så denne testen. Trodde de satte 2400 for å kunne få en rettferdig sammenlikning av CPU der de luker ut hastighetsgevinsten av raskere minne?

Lenke til kommentar

Må jeg tukle med spenninger og kjøre manuelt oppsett for å få minnebrikker til å kjøre på 4000 MHz selv med brikker som er ratet for denne hastigheten?

 

XMP skal sette RAM volten riktig, men kan hende du må tukle med andre spenninger ja.  System Agent Voltage og slikt.

Lenke til kommentar

 

 

Men spørsmålet mitt er egentlig, hvorfor fjerne mulighetene for hvor av mange expansionlostter du kan ta i bruk og eller er i stand til å benytte seg av på et gaming/mainstream level? Utenom å måtte gå til entusiast level? Og markedet for SLI blir jo ikke noe bedre av at nvidia fjernet dette for 1060 korta, og i og med at det blir labert på z170 og z270?

 

 

At Nvidia ikke har støtte for SLI på 1060 kan jeg skjønne godt, generelt sett å kjøre SLI på noe som helst annet enn topp kort er meningsløst og egentlig nærmest galskap. Det vil alltid være bedre å satse på kraftigere singel kort løsninger fremfor 2 svakere kort i SLI da SLI selv etter alle disse årene langt fra er optimalt. Eneste gode grunnen til å kjøre SLI etter min humble mening er vist de raskeste kortene ikke er raske nok for deg. Hilsen en som har hatt multi GPU løsninger i alle sinne PC builds siden 2009 :) 

Lenke til kommentar

 

 

 

Men spørsmålet mitt er egentlig, hvorfor fjerne mulighetene for hvor av mange expansionlostter du kan ta i bruk og eller er i stand til å benytte seg av på et gaming/mainstream level? Utenom å måtte gå til entusiast level? Og markedet for SLI blir jo ikke noe bedre av at nvidia fjernet dette for 1060 korta, og i og med at det blir labert på z170 og z270?

 

 

At Nvidia ikke har støtte for SLI på 1060 kan jeg skjønne godt, generelt sett å kjøre SLI på noe som helst annet enn topp kort er meningsløst og egentlig nærmest galskap. Det vil alltid være bedre å satse på kraftigere singel kort løsninger fremfor 2 svakere kort i SLI da SLI selv etter alle disse årene langt fra er optimalt. Eneste gode grunnen til å kjøre SLI etter min humble mening er vist de raskeste kortene ikke er raske nok for deg. Hilsen en som har hatt multi GPU løsninger i alle sinne PC builds siden 2009 :)

 

 

Det vesentlige gode med SLI er jo å plukke opp et og samme kort til mye rimeligere pris når neste gen hadde komt. Og nå som VR har fått litt fotfeste og DX12 er multigpu løsning også en veldig god grunn. Grunnen til at det ikke alltid er optimalt er jo i bunn og grunn igjen til dette med PCI lanes, å bare glemme mainstream sockets. SLI har jeg brukt siden Geforce 6800 serien komt. har kun skippet GTX 400 og 700 serien siden den tid. Har stort sett vært fornøyd med SLI i snart 15 år, men hvordan SLI støtte blir fremover kan se litt smalt ut.

Lenke til kommentar

 

Det vesentlige gode med SLI er jo å plukke opp et og samme kort til mye rimeligere pris når neste gen hadde komt. Og nå som VR har fått litt fotfeste og DX12 er multigpu løsning også en veldig god grunn. Grunnen til at det ikke alltid er optimalt er jo i bunn og grunn igjen til dette med PCI lanes, å bare glemme mainstream sockets. SLI har jeg brukt siden Geforce 6800 serien komt. har kun skippet GTX 400 og 700 serien siden den tid. Har stort sett vært fornøyd med SLI i snart 15 år, men hvordan SLI støtte blir fremover kan se litt smalt ut.

 

 

Største problemet med SLI er vel i større grad software relatert enn det er hardware relatert, med den båndbredden GPUer har bruk for i dag holder det med 8 lanes til hver PCI slot i massevis, om en har store planer om å utvide systemet utover de tilgjengelige lanes må en nok bare bite i det sure eplet og enten kjøre entusiast sokkelen til intel eller eventuelt AMD når den tid kommer. Det største problemet til multi GPU løsninger er jo at svært mange spill utviklere virker til å ha SLI ganske lavt på listen sin over ting å støtte vertfall i startfasen, om en går mer over på indie spill er det absolutt de færreste som har støtte for SLI selv om det og er ganske mange krevende spill i dette segmentet. Skalering er jo og noe en kan diskutere frem og tilbake, noen spill med SLI støtte skalerer bra, andre helt forferdelig. Så langt har det vel heller ikke kommet ett eneste DX12 spill som støtter SLI, en kan jo håpe at APIen utvikler seg dit at den faktisk kan gjøre slik microsoft sa den ville gjøre med multi GPU løsninger, men sålangt har det skuffet. 

 

Men uansett, poenget mitt kan oppsummerest ganske greit. Når favoritt spillet ditt blir lansert uten støtte for SLI vil det alltid være bedre å sitte med ett singelt 1070 kort enn to 1060 kort  hvor det ene bare blir stående å jobbe med ingenting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...