Gå til innhold

Bør de rike (the 1%) beskattes hardere for å hjelpe de som har det vanskelig (de fattige)?


Beskattning av de rike  

142 stemmer

  1. 1. Bør de rikeste (1%) beskattes hardere for å hjelpe de fattige?

    • Ja
      73
    • Nei
      61
    • Ussikker / Vet ikke
      8
  2. 2. Innvirket illustrasjonen under og kommentaren, din stemme over?

    • Ja
      5
    • Nei
      137


Anbefalte innlegg

 

 

Jeg håper du har bedre argumenter enn som så - å anklage meddebattanter for å være dumme kan du gjøre en annen plass, for eksempel i såpeboksen.

 

Det siste gir ikke noen mening. Har du råd, ja, da har du råd. Det er ikke synd på noen i middelklassen om den årlige mobiltelefonoppgradering gikk i vasken en gang iblant.

 

Jeg tror det beste om dere, men greit, dere insisterer på at dere alvorlig ikke skjønner forskjellen. Verdien jeg tillegger deres evne til økonomisk analyse har gått ned ett par hakk. Sentrale forskjeller er 1. Mye mindre negative bieffekter (man kjøper ikke alarmsystem til huset sitt fordi man betaler skatt, frykt og uro) 2. Pengene brukes mer fornuftig 3. Pengene som mistes er forutsigbare og ihvertfall delvis fordelt fornuftig, istedet for tilfeldig. 4. Ikke noen planlagt positiv effekt på folk handlingsmønster (bompenger osv). 5. Positive effekter av jevnere fordeling eksisterer ikke fordi offeret er tilfeldig osv osv.

 

Nei, men det er enda mindre synd på rikinger som får en yatch mindre. Problemet er at du ikke klarer å argumentere for hvorfor det er verre å ta mer fra rike. Spørsmålet er ikke om det er grusomt for middelklassen å betale, men hvorfor rike ikke skal betale mer.

 

AtW

 

Det ble meget stille fra lib-gjengen...

 

Det er ikke noen vits å diskutere når debatten bare går i ring. Hvis du tror yacht-eksempelet var dråpen som fikk korthuset til å falle sammen får du ta et skritt tilbake og tenke deg om :) Jeg kunne fint besvart dette, men siden svaret allerede står noen poster tidligere i tråden er det bortkastet tid.

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Nei, men det er enda mindre synd på rikinger som får en yatch mindre. Problemet er at du ikke klarer å argumentere for hvorfor det er verre å ta mer fra rike. Spørsmålet er ikke om det er grusomt for middelklassen å betale, men hvorfor rike ikke skal betale mer.

 

AtW

Beskatte forbruk, eller kapital/produksjonsmidler?

Endret av QS4MO8J3
Lenke til kommentar

 

 

 

Da må du lese artikkelen igjen for der kommer det frem at Trump er en av hovedgrunnene til at de velger å skape jobber i USA istedenfor i Mexico.

Nei, det er ikke en av hovedgrunnene. Og igjen, jeg stoler ikke på tidlige rapporter i slike saker, da de alltid utelater viktig informasjon.

 

Da fornekter du virkeligheten eller så har du ikke sett på artikkelen jeg linket til. Det er til og med en video der Ford sjefen selv sier at Trump er en av hovedgrunnene til at de velger å satse i USA istedenfor Mexico.

 

Ingen steder i videoen fremkommer det at det er en av hovedgrunnene. Tvert imot sliter han med å begrunne det, og Trump som tema ble brakt på banen av journalisten og ikke Ford-sjefen.

 

 

Så du fornekter virkeligheten. Journalisten tar opp spørsmålet, det er nemlig det som er jobben hennes. Fordsjefen svarer og sier at Ford ser på alle faktorer, inkludert det som han ser på som et forbedret og mer positivt amerikansk "manufacturing business environment" under president-elect Trump og er en "vote of confidence" til Trumps pro growth policy inkl. en lavere skatt og mindre reguleringer.

 

Trump har lenge også sagt at han vil sette på en straffeskatt på selskaper som velger å investere i Mexico istedenfor i USA. Trumps politikk virker og gir jobber i USA.

Lenke til kommentar

 

Støtter allerede diverse, men om det kunne blitt en god ordning over skatteseddelen så hadde det jo vært en fin løsning forsåvidt. Det er dog ikke alle som ønsker å støtte av div grunner så tviler på at det hadde blitt noe av. 

Du skrev vel at DU gledelig ville betale EKSTRA om det gikk til ett godt formål?

 

Hva forhindrer deg da i å gi halvparten av din nettoinntekt til hva du anser som ett godt formål som Simen1 foreslår over?

 

Om det går over skatteseddelen er det vel en større risiko for at det ikke går til hva DU anser som ett godt formål, men til sveitsiske kontoer til korrupte politikere og diktatorer rundt om i verden som vanlig?

 

 

Sånn at du slipper å betale noe mener du? Hehe, er nok ikke sånn verden fungerer, snakker om å skyve seg vekk ifra sitt moralske ansvar og dytte det over på de som allerede faktisk gjør opp for seg her. Gå i seg selv og ikke alle andre må være ett godt sted å begynne.

 

Denne hårreissende populær-kynismen går igjen hos både liberalister og de mørkeste blå, er det kanskje snart tid for å skamme seg litt nå?

Lenke til kommentar

 

"Kynisme". Noen som har lært seg et nytt ord?

Ikke noe nytt fra den kanten. Heller hakk i plata.

 

 

Ja utrolig at dette må gjentas, de fleste har dette inne etter vanlig oppdragelse, andre klarer på tross av å ikke ha fått dette med morsmelken allikevel se verdien av å vise solidaritet med sine medmennesker. Men så har vi dere da, baksleik dresskoffert liberalistene, her kommer jeg og meg.... Det er en sånne holdninger man bare har råd til å inneha når man har hatt det så godt at man har blitt blasert.  :sick:

Lenke til kommentar

 

Sånn at du slipper å betale noe mener du?

Tror ikke det vil gjøre noen forskjell for meg om dere betaler mer, eller mindre. ;)

 

 

hehe, du skal ha for at du er pinlig ærlig om dine skavanker og det er langt mer realt det, selv om det nok ikke kan forventes noen diplom for å mele sin egen kake først og størst, men akkurat det er du sikkert veldig klar over allerede :)

Endret av Thoto79
Lenke til kommentar

 

 

"Kynisme". Noen som har lært seg et nytt ord?

Ikke noe nytt fra den kanten. Heller hakk i plata.

 

 

Ja utrolig at dette må gjentas, de fleste har dette inne etter vanlig oppdragelse, andre klarer på tross av å ikke ha fått dette med morsmelken allikevel se verdien av å vise solidaritet med sine medmennesker. Men så har vi dere da, baksleik dresskoffert liberalistene, her kommer jeg og meg.... Det er en sånne holdninger man bare har råd til å inneha når man har hatt det så godt at man har blitt blasert.  :sick:

 

*sukk*

 

Liberalister er for solidaritet, men motstandere av at den er tvungen. Det er ingen ting ved solidaritetsbegrepet som tilsier at staten må ha noe med det å gjøre. Man kan saktens spørre seg om statlig, tvungen omfordeling i det hele tatt ER solidarisk, da det ikke er innbyggerne som foretar en solidarisk beslutning om at de skal betale skatt. En stat i seg selv kan ikke være solidarisk, hvertfall om man legger norsk wikipedias definisjon til grunn.

 

En skulle tro vanlig oppdragelse begynner med "du skal ikke stjele", ikke "du skal ikke stjele, sålenge ikke den du tar fra har mer enn deg selv". Noen har tydeligvis blitt foret opp på geitemelk, eller noe slikt.

 

Karl-Bertil Jonssons jul 24/7 i denne tråden :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Ikke noe nytt fra den kanten. Heller hakk i plata.

Ja utrolig at dette må gjentas, de fleste har dette inne etter vanlig oppdragelse, andre klarer på tross av å ikke ha fått dette med morsmelken allikevel se verdien av å vise solidaritet med sine medmennesker. Men så har vi dere da, baksleik dresskoffert liberalistene, her kommer jeg og meg.... Det er en sånne holdninger man bare har råd til å inneha når man har hatt det så godt at man har blitt blasert.  :sick:

Må man tvinges til å bry seg/vise solidaritet ol.(er du sikker på at du ser for deg liberalister)?

 

Lenke til kommentar

 

hehe, du skal ha for at du er pinlig ærlig om dine skavanker og det er langt mer realt det, selv om det nok ikke kan forventes noen diplom for å mele sin egen kake først og størst, men akkurat det er du sikkert veldig klar over allerede :)

Tror det er bare Robin Hood & Co som får diplom for å mele sin egen kake, dvs de som stjeler fra "de rike" og bruker noen slanter av byttet til å kjøpe støtte blandt "de fattige"

 

n0183.jpg

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
Tror ikke det vil gjøre noen forskjell for meg om dere betaler mer, eller mindre. ;)

hehe, du skal ha for at du er pinlig ærlig om dine skavanker og det er langt mer realt det, selv om det nok ikke kan forventes noen diplom for å mele sin egen kake først og størst, men akkurat det er du sikkert veldig klar over allerede :)

Er politikere/statister ol. ufeilbarlige?

 

Lenke til kommentar

 

 

"Kynisme". Noen som har lært seg et nytt ord?

Ikke noe nytt fra den kanten. Heller hakk i plata.

Ja utrolig at dette må gjentas, de fleste har dette inne etter vanlig oppdragelse, andre klarer på tross av å ikke ha fått dette med morsmelken allikevel se verdien av å vise solidaritet med sine medmennesker. Men så har vi dere da, baksleik dresskoffert liberalistene, her kommer jeg og meg.... Det er en sånne holdninger man bare har råd til å inneha når man har hatt det så godt at man har blitt blasert. :sick:

Jeg vil gjerne bruke mer penger på de som trenger hjelp... derfor sier jeg nei til skatt.

 

Tanken om at liberalister er dresskledde kyniske rikinger har ingen rot i virkeligheten. Disse stemmer på partier som gir dem mer, ikke mindre makt. Slik som Ap og Høyre. De er gjerne en del av partiet også, enten som politiker, eller økonomisk bidragsyter. I USA er dette et velkjent fenomen, crony capitalism, eller kameratkapitalisme. Det er kontaktene dine i den politiske verden som gjør at en vanlig riking blir en mektig riking.

Lenke til kommentar

 

Tror ikke det vil gjøre noen forskjell for meg om dere betaler mer, eller mindre. ;)

hehe, du skal ha for at du er pinlig ærlig om dine skavanker og det er langt mer realt det, selv om det nok ikke kan forventes noen diplom for å mele sin egen kake først og størst, men akkurat det er du sikkert veldig klar over allerede :)

Er politikere/statister ol. ufeilbarlige?

 

 

Overhodet ikke, ser ikke at det har noen sammenheng med det jeg skrev om å ikke bidra til fellesskapet.

 

Det jeg mener er hvem trenger vel fiender med landsmenn som bevisst ikke bidrar på tross av at de har rom for å gjøre det! Og det hele blir riktig så uspiselig når det gjerne er de samme gnierne som også er veldig imot at vi i all anstendigheters navn hjelper folk i nød, slik som flyktninger og asylsøkere, så godt vi kan her. Ikke over evne, men så godt vi kan. Mange er som du ser ikke engang villig til dette.

 

Jeg syntes det hele blir ett svakhetstegn som skjemmer både egen person, og når satt i system, en hel nasjon. Det er destruktive holdninger som må bekjempes med oppdragelse som har fokus på å dele og hjelpe hverandre, man høster jo som kjent gjerne som man sår. Det er av disse verdier vi har blitt sterke og det er av den grunn enkelte i det hele tatt har mulighet til å sitte her idag med fulle lommer og sparke nedover..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

hehe, du skal ha for at du er pinlig ærlig om dine skavanker og det er langt mer realt det, selv om det nok ikke kan forventes noen diplom for å mele sin egen kake først og størst, men akkurat det er du sikkert veldig klar over allerede :)

Tror det er bare Robin Hood & Co som får diplom for å mele sin egen kake, dvs de som stjeler fra "de rike" og bruker noen slanter av byttet til å kjøpe støtte blandt "de fattige"

 

n0183.jpg

Vil bare påpeke at Robin Hood stjal fra staten og gav til folket.

Lenke til kommentar

 

 

hehe, du skal ha for at du er pinlig ærlig om dine skavanker og det er langt mer realt det, selv om det nok ikke kan forventes noen diplom for å mele sin egen kake først og størst, men akkurat det er du sikkert veldig klar over allerede :)

Tror det er bare Robin Hood & Co som får diplom for å mele sin egen kake, dvs de som stjeler fra "de rike" og bruker noen slanter av byttet til å kjøpe støtte blandt "de fattige"

 

Vil bare påpeke at Robin Hood stjal fra staten og gav til folket.

 

 

Syntes det er greit å få poengtert ja :)

Lenke til kommentar

Er politikere/statister ol. ufeilbarlige?

Overhodet ikke, ser ikke at det har noen sammenheng med det jeg skrev om å ikke bidra til fellesskapet.

 

Det jeg mener er hvem trenger vel fiender med landsmenn som bevisst ikke bidrar på tross av at de har rom for å gjøre det! Og det hele blir riktig så uspiselig når det gjerne er de samme gnierne som også er veldig imot at vi i all anstendigheters navn hjelper folk i nød, slik som flyktninger og asylsøkere, så godt vi kan her. Ikke over evne, men så godt vi kan. Mange er som du ser ikke engang villig til dette.

 

Jeg syntes det hele blir ett svakhetstegn som skjemmer både egen person, og når satt i system, en hel nasjon. Det er destruktive holdninger som må bekjempes med oppdragelse som har fokus på å dele og hjelpe hverandre, man høster jo som kjent gjerne som man sår. Det er av disse verdier vi har blitt sterke og det er av den grunn enkelte i det hele tatt har mulighet til å sitte her idag med fulle lommer og sparke nedover..

Hva om 'bidra til fellesskapet' = mer makt til politikere som gjør en dårlig jobb?

 

Og u-hjelp er alltid et gode?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...