Gå til innhold

Bør de rike (the 1%) beskattes hardere for å hjelpe de som har det vanskelig (de fattige)?


Beskattning av de rike  

142 stemmer

  1. 1. Bør de rikeste (1%) beskattes hardere for å hjelpe de fattige?

    • Ja
      73
    • Nei
      61
    • Ussikker / Vet ikke
      8
  2. 2. Innvirket illustrasjonen under og kommentaren, din stemme over?

    • Ja
      5
    • Nei
      137


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Er politikere/statister ol. ufeilbarlige?

Overhodet ikke, ser ikke at det har noen sammenheng med det jeg skrev om å ikke bidra til fellesskapet.

 

Det jeg mener er hvem trenger vel fiender med landsmenn som bevisst ikke bidrar på tross av at de har rom for å gjøre det! Og det hele blir riktig så uspiselig når det gjerne er de samme gnierne som også er veldig imot at vi i all anstendigheters navn hjelper folk i nød, slik som flyktninger og asylsøkere, så godt vi kan her. Ikke over evne, men så godt vi kan. Mange er som du ser ikke engang villig til dette.

 

Jeg syntes det hele blir ett svakhetstegn som skjemmer både egen person, og når satt i system, en hel nasjon. Det er destruktive holdninger som må bekjempes med oppdragelse som har fokus på å dele og hjelpe hverandre, man høster jo som kjent gjerne som man sår. Det er av disse verdier vi har blitt sterke og det er av den grunn enkelte i det hele tatt har mulighet til å sitte her idag med fulle lommer og sparke nedover..

Hva om 'bidra til fellesskapet' = mer makt til politikere som gjør en dårlig jobb?

 

Og u-hjelp er alltid et gode?

 

 

Har jo ingen direkte link til hva jeg skriver noe av dette, men uansett om de som forvalter og fordeler fellesformuen vår ikke gjør eller evner å gjøre som folket ønsker, så må man da få inn andre mennesker som gjør jobben, ikke slutte å betale skatt :)

Lenke til kommentar

Det jeg mener er hvem trenger vel fiender med landsmenn som bevisst ikke bidrar på tross av at de har rom for å gjøre det!

Det kan se ut til at du blander "bidra" og "betale skatt"? Det kan fint argumenteres for at jo mer skatt du betaler, jo mindre bidrar du til samfunnet, og jo mer bidrar du til staten, siden skatt i større grad går til ting som ikke er av økonomisk verdi slik som opprettholdelse av arbeid som ikke trenger å bli utført. Ikke ulikt finanspolitikken på 30-tallet der man kastet bort penger på å gjøre jobb som ingen trengte å få gjort.

Lenke til kommentar

Hva om 'bidra til fellesskapet' = mer makt til politikere som gjør en dårlig jobb?

 

Og u-hjelp er alltid et gode?

Har jo ingen direkte link til hva jeg skriver noe av dette, men uansett om de som forvalter og fordeler fellesformuen vår ikke gjør eller evner å gjøre som folket ønsker, så må man da få inn andre mennesker som gjør jobben, ikke slutte å betale skatt :)

Så en altomfattende stat er ufeilbarlig, om bare de rette menneskene får makta?

Lenke til kommentar

Bare smak litt på at 45% i pollen her på rammeste alvor mener at de styrtrike, altså der det har hopet seg opp mer enn hva noen mann med familie noengang kan evne å få svidd av, ikke skal ta ansvar for noe annet enn seg selv eller måtte fordele mer av midlene der de sårt trengs i samfunnet. Samme samfunn som la rammene til rette for at rikdommen i det hele tatt fant sted. Det er så man får mest lyst til å dele ut buksevann til nær halvparten her inne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hva om 'bidra til fellesskapet' = mer makt til politikere som gjør en dårlig jobb?

 

Og u-hjelp er alltid et gode?

Har jo ingen direkte link til hva jeg skriver noe av dette, men uansett om de som forvalter og fordeler fellesformuen vår ikke gjør eller evner å gjøre som folket ønsker, så må man da få inn andre mennesker som gjør jobben, ikke slutte å betale skatt :)

Så en altomfattende stat er ufeilbarlig, om bare de rette menneskene får makta?

 

 

Ingenting er ufeilbarlig og ihvertfall ikke mennesker.

Lenke til kommentar

Bare smak litt på at 45% i pollen her på rammeste alvor mener at de styrtrike, altså der det har hopet seg opp mer enn hva noen mann med familie noengang kan evne å få svidd av, ikke skal ta ansvar for noe annet enn seg selv eller måtte fordele mer av midlene der de sårt trengs i samfunnet. Samme samfunn som la rammene til rette for at rikdommen i det hele tatt fant sted. Det er så man får mest lyst til å dele ut buksevann til nær halvparten her inne.

Det var jo litt av en konklusjon. Spørsmålet er om de skal betale MER enn de alt gjør i dag, ikke om de skal betale noe i det hele tatt.

 

Rike gir stort sett masse tilbake. Noe så banalt som lønn går jo tilbake til resten av folket.

Lenke til kommentar

Det jeg mener er hvem trenger vel fiender med landsmenn som bevisst ikke bidrar på tross av at de har rom for å gjøre det!

Tja, nå anser jeg ikke at jeg har noe mer til felles med deg, eller andre nordmenn, enn det jeg har til felles med en tilfeldig Indoneser, Argentiner, eller Nigerianer. Så jeg er ikke noen landsmann av deg eller noen av de andre nasjonalistene som er oppfostret i den irrasjonelle troen om at der eksisterer noe Norge utenfor deres hoder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det jeg mener er hvem trenger vel fiender med landsmenn som bevisst ikke bidrar på tross av at de har rom for å gjøre det!

Det kan se ut til at du blander "bidra" og "betale skatt"? Det kan fint argumenteres for at jo mer skatt du betaler, jo mindre bidrar du til samfunnet, og jo mer bidrar du til staten, siden skatt i større grad går til ting som ikke er av økonomisk verdi slik som opprettholdelse av arbeid som ikke trenger å bli utført. Ikke ulikt finanspolitikken på 30-tallet der man kastet bort penger på å gjøre jobb som ingen trengte å få gjort.

 

Rike bidrar som oftest med mange arbeidsplasser, og gir andre noe å leve av når de selv bruker penger.

 

Samtlige i tråden her kan nok bare drømme om å bidra like mye positivt som den jevne milliardær.

Lenke til kommentar

 

Det jeg mener er hvem trenger vel fiender med landsmenn som bevisst ikke bidrar på tross av at de har rom for å gjøre det!

Tja, nå anser jeg ikke at jeg har noe mer til felles med deg, eller andre nordmenn, enn det jeg har til felles med en tilfeldig Indoneser, Argentiner, eller Nigerianer. Så jeg er ikke noen landsmann av deg eller noen av de andre nasjonalistene som er oppfostret i den irrasjonelle troen om at der eksisterer noe Norge utenfor deres hoder.

 

 

Stop! You hurt my feelings.. ;)

Lenke til kommentar

Bare smak litt på at 45% i pollen her på rammeste alvor mener at de styrtrike, altså der det har hopet seg opp mer enn hva noen mann med familie noengang kan evne å få svidd av, ikke skal ta ansvar for noe annet enn seg selv eller måtte fordele mer av midlene der de sårt trengs i samfunnet. Samme samfunn som la rammene til rette for at rikdommen i det hele tatt fant sted. Det er så man får mest lyst til å dele ut buksevann til nær halvparten her inne.

Bingo, de blir rike taket være staten(beskatte forbruk/kapital)!

Endret av QS4MO8J3
Lenke til kommentar

 

Bare smak litt på at 45% i pollen her på rammeste alvor mener at de styrtrike, altså der det har hopet seg opp mer enn hva noen mann med familie noengang kan evne å få svidd av, ikke skal ta ansvar for noe annet enn seg selv eller måtte fordele mer av midlene der de sårt trengs i samfunnet. Samme samfunn som la rammene til rette for at rikdommen i det hele tatt fant sted. Det er så man får mest lyst til å dele ut buksevann til nær halvparten her inne.

Det var jo litt av en konklusjon. Spørsmålet er om de skal betale MER enn de alt gjør i dag, ikke om de skal betale noe i det hele tatt.

 

Rike gir stort sett masse tilbake. Noe så banalt som lønn går jo tilbake til resten av folket.

 

 

Som jeg skriver, mer av midlene. Poenget er jo ikke hva de betaler, det er hvor mye de har som ikke betales av og hvor mye som trengs for at ett velferdssamfunn skal gå rundt. Fordelingspolitikken er det som har feilet når det hoper seg opp hos noen samtidig som det røyner på for andre, en for alle og alle for en om man vil unngå å befinne seg dratt i alle retninger slik som vi ser i Amerika nå.

Lenke til kommentar

 

 

Det jeg mener er hvem trenger vel fiender med landsmenn som bevisst ikke bidrar på tross av at de har rom for å gjøre det!

Det kan se ut til at du blander "bidra" og "betale skatt"? Det kan fint argumenteres for at jo mer skatt du betaler, jo mindre bidrar du til samfunnet, og jo mer bidrar du til staten, siden skatt i større grad går til ting som ikke er av økonomisk verdi slik som opprettholdelse av arbeid som ikke trenger å bli utført. Ikke ulikt finanspolitikken på 30-tallet der man kastet bort penger på å gjøre jobb som ingen trengte å få gjort.

 

Rike bidrar som oftest med mange arbeidsplasser, og gir andre noe å leve av når de selv bruker penger.

 

Samtlige i tråden her kan nok bare drømme om å bidra like mye positivt som den jevne milliardær.

 

 

Kjøp og svelg den amerikanske drømmen mener du. Drømmen som var høyst reell og eneste måten under koloniseringen, survival of the fittest, en samfunnsosial holdning som er idiotisk utdatert og fint lite benyttet av stabile stater idag. Det handler om å oppdatere seg og dermed politikken sin slik at man drar i samme retning og slipper å gå i full spagat i alle politiske saker. Kanskje bytte ut noen guder i prosessen, slik som den kapitalistiske som fortsatt tilbes i farlig stor grad.

Lenke til kommentar

 

Som jeg skriver, mer av midlene. Poenget er jo ikke hva de betaler, det er hvor mye de har som ikke betales av og hvor mye som trengs for at ett velferdssamfunn skal gå rundt. Fordelingspolitikken er det som har feilet når det hoper seg opp hos noen samtidig som det røyner på for andre, en for alle og alle for en om man vil unngå å befinne seg dratt i alle retninger slik som vi ser i Amerika nå.

Beskatte forbruk/kapital?

Lenke til kommentar

 

 

Som jeg skriver, mer av midlene. Poenget er jo ikke hva de betaler, det er hvor mye de har som ikke betales av og hvor mye som trengs for at ett velferdssamfunn skal gå rundt. Fordelingspolitikken er det som har feilet når det hoper seg opp hos noen samtidig som det røyner på for andre, en for alle og alle for en om man vil unngå å befinne seg dratt i alle retninger slik som vi ser i Amerika nå.

Beskatte forbruk/kapital?

 

 

Begge deler selvfølgelig. Man må forme en smart og rettferdig skattepolitikk som regulerer etter skatteevne og som stimulerer økonomien. Dette gjøres ikke av at noen har en pengebinge som rommer 90% av ressursene. Det er der vi må hente nettopp for å både kunne gi letter for å stimulere og for innskudd der det trengs. Slik det gjøres idag gir ingen mening om målet er positiv progresjon.

Lenke til kommentar

Bare smak litt på at 45% i pollen her på rammeste alvor mener at de styrtrike, altså der det har hopet seg opp mer enn hva noen mann med familie noengang kan evne å få svidd av, ikke skal ta ansvar for noe annet enn seg selv eller måtte fordele mer av midlene der de sårt trengs i samfunnet. Samme samfunn som la rammene til rette for at rikdommen i det hele tatt fant sted. Det er så man får mest lyst til å dele ut buksevann til nær halvparten her inne.

Du er jo en av den ene prosenten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...