Gå til innhold

Blir windows verre og verre?


Anbefalte innlegg

Etter anniversary update, så begynner jeg å bli bekymret for MS.

 

- Ekstremt vanskelig å stoppe automatiske omstarter, vesentlig endringer i systemet må gjøres for å hindre det.

- Uten vesentlig endringer kan systemet omstarte midt i arbeid.

- Maskinen vekkes opp på batteri for updates, og kan skape problemer.

- Selv om man hindrer updates, så får man svære notifications over full-screen apps.

- Andre notifications går også over fullscreen.

- Server essentials og domener fungerer ikke skikkelig lenger, man må logge på manuelt etter omstart

- Maskinen resetter til engelsk tastatur hver eneste omstart.

- I hvilemodus slås nett totalt av.

- Inkonsistent og latterlig UI med "vanlig" og "touch"-kontrollpanel, selv ikke MS sine egne program løser det særlig godt.

 

Hva er det egentlig MS driver med? Hvem tenker de Win10 er for? Har de gitt opp win10 til folk som faktisk bruker det til fornuftig arbeid? Burde man vurdere å bytte? Blir dette bedre i framtiden?

 

Se vedlegg for noen stakkarer som trodde win10 var en god ide på en maskin som skal gjøre nyttig arbeid.

 

AtW

post-11439-0-42689100-1482933737_thumb.jpg

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke annet en bekrefte at jeg er mildt sagt uimponert over at windows ikke har kommet lengere en win98 med tanke på buggs der en clean install er det som må til for i det hele tatt få et system stabilt etter å ha vært i bruk ei stund, i tillegg til tvungne oppdateringer, restarter og annonsering av office 360 daglig som standar varsling.

Lenke til kommentar

Ok? Kan du si hvilken policy som fikser de forskjellige tingene? På restarts blir ikke tingene satt i policy respektert særlig godt.

 

AtW

 

Har ikke alt i hodet så å lete kan du få lov til selv, men for å ta et eksempel finner du det meste som har med oppdateringer under: computer -> adm template -> windows components -> windows update

 

Men det hjelper ikke mye hvis du har problemer med at gp ikke kjører, kjør en gpresult på klienten og se hva som feiler.

Lenke til kommentar

 

Ok? Kan du si hvilken policy som fikser de forskjellige tingene? På restarts blir ikke tingene satt i policy respektert særlig godt.

 

AtW

 

Har ikke alt i hodet så å lete kan du få lov til selv, men for å ta et eksempel finner du det meste som har med oppdateringer under: computer -> adm template -> windows components -> windows update

 

Men det hjelper ikke mye hvis du har problemer med at gp ikke kjører, kjør en gpresult på klienten og se hva som feiler.

 

 

Problemet er at innstillingene som gjøres der ikke lenger respekteres etter anniversary update, dette var ikke et problem før, det er det nå, og man må igjennom en ganske omfattende og lite intuitiv prosess for å slå av ting. 

 

AtW

Lenke til kommentar

Det bildet du la ved AtW er et idiotisk eksempel da man ikke bruker MS til slik. Betale lisens for å vise et bilde :rofl:

Neida, greit nok, det er mange dumme mennesker her i verden som elsker å kaste penger i dass :)

 

Windows på informasjonsskjermer er ikke ideelt nei, men det er ikke på grunn av kost. I et firma uten interne it-ressurser er det sannsynligvis billigste løsningen. Dedikerte infoskjermløsninger er dyre.

Lenke til kommentar

Men feilsøking på grouppolicy er vandligvis ganske enkelt, vertfall å finne feilmeldingen. Hva sier en gpresult?

 

Vi har kanskje noen titalls pcer med annaversary update nå her jeg jobber og vi har ikke noe problemer med group policy.

 

Det er ingen feilmeldinger fra gpresult, og restart er slått av under windows update, men det funker fortsatt ikke. Uansett, dette kan du jo bare søke opp, det er sikkert hundrevis av tråder på nett som handler om det faktumet at å slå av i group policy som man gjorde før anniversary update ikke fungerer (alene) lenger.

 

Dette har jeg uansett etter mye om og men fått slått av selv, så jeg trenger ikke hjelp med det, poenget er hvor idiotisk tungvindt det er, og MS gjør det stadig mer tungvindt og obfuskert, og det er bare en av svært mange problemer jeg har listet opp, der MS ikke ønsker at brukerene skal ha kontroll over systemet sitt (tilsynelatende)

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Det bildet du la ved AtW er et idiotisk eksempel da man ikke bruker MS til slik. Betale lisens for å vise et bilde :rofl:

Neida, greit nok, det er mange dumme mennesker her i verden som elsker å kaste penger i dass :)

 

Nei, dumme mennesker som bruker windows til noe seriøst, og regner med at fullscreen blir respektert...

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det bildet du la ved AtW er et idiotisk eksempel da man ikke bruker MS til slik. Betale lisens for å vise et bilde :rofl:

Neida, greit nok, det er mange dumme mennesker her i verden som elsker å kaste penger i dass :)

 

Windows på informasjonsskjermer er ikke ideelt nei, men det er ikke på grunn av kost. I et firma uten interne it-ressurser er det sannsynligvis billigste løsningen. Dedikerte infoskjermløsninger er dyre.

 

Handler ikke om skjermen. Å vise "slideshow" kan man gjøre på ca hvemsomhelst OS. Sett mange eksempler på at Windows har hatt en flott melding midt på skjermen på infoskjermer der det bare er å ha hvilkensomhelst Linux distro med Libre Office for å gjøre jobben.

Lenke til kommentar

Det er ingen feilmeldinger fra gpresult, og restart er slått av under windows update, men det funker fortsatt ikke. Uansett, dette kan du jo bare søke opp, det er sikkert hundrevis av tråder på nett som handler om det faktumet at å slå av i group policy som man gjorde før anniversary update ikke fungerer (alene) lenger.

 

Dette har jeg uansett etter mye om og men fått slått av selv, så jeg trenger ikke hjelp med det, poenget er hvor idiotisk tungvindt det er, og MS gjør det stadig mer tungvindt og obfuskert, og det er bare en av svært mange problemer jeg har listet opp, der MS ikke ønsker at brukerene skal ha kontroll over systemet sitt (tilsynelatende)

 

AtW

 

Windows i nettverk er ikke noe man lærer seg på gutterommet lengre, det er altfor komplekst for det. Man må ha utdanning, det er lenge siden brukervennlighet var en ting Microsoft tenkte på ovenfor windows admins. Det er riktig at Microsoft tar mer og mer muligheter vekk fra brukere, men som admin får du det slik du vil. Snakker da ikke om lokal windows administrator men en person som vet hvordan systemet fungerer.

 

Kan du sensurere(hvis nødvendig) og laste opp den gpresult rapporten? Har vansker for å tro at den er uten feilmeldinger hvis group policy ikke fungerer etter restart.

Lenke til kommentar

 

Det er ingen feilmeldinger fra gpresult, og restart er slått av under windows update, men det funker fortsatt ikke. Uansett, dette kan du jo bare søke opp, det er sikkert hundrevis av tråder på nett som handler om det faktumet at å slå av i group policy som man gjorde før anniversary update ikke fungerer (alene) lenger.

 

Dette har jeg uansett etter mye om og men fått slått av selv, så jeg trenger ikke hjelp med det, poenget er hvor idiotisk tungvindt det er, og MS gjør det stadig mer tungvindt og obfuskert, og det er bare en av svært mange problemer jeg har listet opp, der MS ikke ønsker at brukerene skal ha kontroll over systemet sitt (tilsynelatende)

 

AtW

 

Windows i nettverk er ikke noe man lærer seg på gutterommet lengre, det er altfor komplekst for det. Man må ha utdanning, det er lenge siden brukervennlighet var en ting Microsoft tenkte på ovenfor windows admins. Det er riktig at Microsoft tar mer og mer muligheter vekk fra brukere, men som admin får du det slik du vil. Snakker da ikke om lokal windows administrator men en person som vet hvordan systemet fungerer.

 

Kan du sensurere(hvis nødvendig) og laste opp den gpresult rapporten? Har vansker for å tro at den er uten feilmeldinger hvis group policy ikke fungerer etter restart.

 

 

Group policy fungerer, den gjør bare ikke det den skal/blir overkjørt av andre prosesser i windows. Uansett, det er ikke poenget, jeg har løst det konkrete problemet med restarts etter mye om og men. At MS føler man må igjennom en rekke innstillinger for å ikke restarte maskinen er i mine øyne et langt skritt i gal retning. Jeg oppfordrer deg til å søke litt, så vil du se dette er langt fra noe unikt problem, det finnes (tungvindte) løsninger, men det er langt fra ideelt. Og MS har med vilje tatt vekk de greieste løsningene fra før AU.

 

Og om man må utdannes for å kunne bruke windows-maskiner til noe fornuftig, er ikke det et ganske dårlig tegn?

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...