Gå til innhold

SAMLETEST: Sirkelsager på batteri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Hvor ofte går en børsteløs maskin i stykker vs en tradisjonell maskin?

Hva er typisk årsak?

Hvor lenge kommer jo an på bruken. Vi får inn maskiner som er 3-4-5 år gamle som er i bruk hele tiden. Bytter børster i full fart og videre går de.

 

Jeg var ute etter typiske problemer dere opplever med børsteløse motorer. Hvor ofte svikter elektronikken eller styringen ?

Lenke til kommentar

 

 

Børstemotor er foretrukket i proffmarkedet grunnet langere total levetid. Børster kan skiftes lokalt og maskiner kan gå rett ut til håndverkeren igjen. Børsteløs er mye mer avansert når det kommer til service og må ofte håndteres av sentralt serviceverksted. Er nok ikke noe problem for privat bruk dog :)

Stemmer dette? Jeg trodde at børsteløse ikke hadde slitasjedeler ut over lagre. Det er vel mulig at frekvensomformer og lignende ryker, men da er det vel fortsatt snakk om å bytte denne, på samme måte som man bytter børster? Eller er holdbarheten på elektronikken så dårlig at det lønner seg med børster?
Jobbet tidligere med salg av blant annet maskiner. "Børsteløs" har dessverre blitt like hype på maskiner som DPI på datamus. De som kom med det mente at alle burde ha det, men stemmer ikke alltid :) Som proff forventer man at maskinen skal vare i mange år, det gjør også en "forbruker". Behandlingen til redskapet er veldig forskjellig, og en maskin som brukes hver eneste dag ønsker man at skal kunne fikses kjapt og være i bruk igjen. Børsteløse motorer er så mye dyrere og tidkrevende å reparere at nedetiden resulterer i tap. Proffmaskiner er også noe dyrere enn grønn-boschen på Obs.

 

Ellers ville enhver håndverker foretrekke 230v til disse jobbene, i alle fall foreløpig. Batterisager som disse burde være tiltenkt småfiks og justeringer. Definitivt ikke laget for daglig kløyving av 2"-6" på langs.

Når det kommer til drill er det ikke snakk for meg å bruke de med børstemotor lenger. De koster noe mer, men fra en som bruker drill nesten hver dag opplever jeg en kraftigere motor, kjøligere maskin og lengere levetid. Som proff bruker kan du fort gå igjennom en maskin på et år. No kan sikkert fikses, men den totale kostnaden blir fort mer en at du sender inn en bestilling på en ny maskin uten batteri og tilbehør.

Lenke til kommentar

Problemet for "privatpersoner" som ikke pusser opp 2 ganger i året er at batteriene går i stykker før maskinen og er ofte svindyre å bytte ut. Samt at produsenter ofte gjør endringer på passform og låsemekanismer på batteriet som gjør at man bare kan kaste den gamle drillen selv om den er fult brukbar.

 

Jeg har en helt super hobbydrill som jeg kjøpte for ca. 10 år siden som fortsatt kunne gjort de fleste jobber bra om det var mulig å få tak i batteri. Det føles veldig merkelig å måtte kaste en godt fungerende drill fordi batteripakken er nedslitt.

 

Hvilke merker kan jeg kjøpe for å unngå slikt? DeWalt?

Hitatchi vet jeg kan dele batteripakkene på tvers av forskjellige verktøy som gir litt lengre levetid men likevel ikke bra nok hvis man ikke kan kjøpe batteripakker om 5-7 år.

 

Det jeg savner på slike verktøy er muligheten for å plugge inn en kabel som gjør at du kan kjøre de på strøm hvis batteriet er gåent.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet for "privatpersoner" som ikke pusser opp 2 ganger i året er at batteriene går i stykker før maskinen og er ofte svindyre å bytte ut. Samt at produsenter ofte gjør endringer på passform og låsemekanismer på batteriet som gjør at man bare kan kaste den gamle drillen selv om den er fult brukbar.

 

Jeg har en helt super hobbydrill som jeg kjøpte for ca. 10 år siden som fortsatt kunne gjort de fleste jobber bra om det var mulig å få tak i batteri. Det føles veldig merkelig å måtte kaste en godt fungerende drill fordi batteripakken er nedslitt.

 

Hvilke merker kan jeg kjøpe for å unngå slikt? DeWalt?

Hitatchi vet jeg kan dele batteripakkene på tvers av forskjellige verktøy som gir litt lengre levetid men likevel ikke bra nok hvis man ikke kan kjøpe batteripakker om 5-7 år.

 

Det jeg savner på slike verktøy er muligheten for å plugge inn en kabel som gjør at du kan kjøre de på strøm hvis batteriet er gåent.

Gjelder vel også omtrent 99 % av alle ting man kan kjøpe i dag. Er i alle fall noe de fleste kunder i elektronikkbutikker opplever daglig, og dermed ender med å kjøpe nytt. Måtte det være batteri, lader, kuttehode/div. slitedeler. For ikke å snakke om elektronikk og mekaniske komponenter som er laget for å ta kvelden etter litt bruk. Selv om det kun er noen få som offisielt er tatt for slik "svindel", så gjelder det variert grad, men stort sett alt vi kjøper. 

 

Det er kvalmt, men noe kundene selv ønsker. Folk flest gir faen, ja bort sett fra akkurat da de står oppi det selv. Ved kjøpsøyeblikket er det kun interessert å få det billig eller stilig. 

 

Det finnes noen ytterst få industrimaskiner og lignende som faktisk er laget for å gå og gå, men de synes i alle fall jeg det er langt mellom. Med mindre man kjøper brukt eller gamle enheter. "Proffmaskiner" som dyrere makita/ble bosch etc... blir nok en mellomting mellom forbruker og industri, men absolutt langt unna å være laget for å vare evig. Så om jeg hadde hatt en god maskin som har vart i 10 år så hadde jeg vel i grunn vært rimelig fornøyd. Selv om det er irriterende å ikke få tak på reservedeler/batteri når resten faktisk er laget for lengre drift. 

(Ofte er det dog ikke store modifikasjonene man trenger å gjøre for å få ting til å passe)

 

Det er vell og merke visse produkter i ny og ne som er svært godt designet, hvor de som vanlig har brukt marginalt med byggematerialer, men allikevel har balansert slitedelene slik at maskinen tåler godt med bruk.

 

Personlig så tar dog mine nye makita driller noen ganske gamle batteripakker og vice versa. 

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Problemet for "privatpersoner" som ikke pusser opp 2 ganger i året er at batteriene går i stykker før maskinen og er ofte svindyre å bytte ut. Samt at produsenter ofte gjør endringer på passform og låsemekanismer på batteriet som gjør at man bare kan kaste den gamle drillen selv om den er fult brukbar.

 

Jeg har en helt super hobbydrill som jeg kjøpte for ca. 10 år siden som fortsatt kunne gjort de fleste jobber bra om det var mulig å få tak i batteri. Det føles veldig merkelig å måtte kaste en godt fungerende drill fordi batteripakken er nedslitt.

 

Hvilke merker kan jeg kjøpe for å unngå slikt? DeWalt?

Hitatchi vet jeg kan dele batteripakkene på tvers av forskjellige verktøy som gir litt lengre levetid men likevel ikke bra nok hvis man ikke kan kjøpe batteripakker om 5-7 år.

 

Det jeg savner på slike verktøy er muligheten for å plugge inn en kabel som gjør at du kan kjøre de på strøm hvis batteriet er gåent.

Den 10 år gamle drillen din hadde nok ikke et litium batteri. Moderne litium batterier har ekstremt lite selvutladning, og kan stå på hylla noen år uten å bli ødelagt, i motsetning til de fleste andre typer batteri.

 

Jeg hadde f.eks en Samsung Galaxy S2 som jeg kjøpte et større batteri til kort tid etter jeg kjøpte telefonen, og la det originale batteriet på en hylle i kjelleren. litt over 3 år senere hadde faren min sin telefon sviktet, og jeg hadde for lengst byttet ut min S2 med en nyere telefon, og han fik da S2'en. Men batteriet på denne hadde begynt å bli dårlig, så kom jeg på det orginale batteriet som lå nedi kjelleren og puttet det inn og det hadde fortsatt 90% lading, og det var heller ikke bare en falsk indikasjon da det i praksis hadde like bra kapasitet som nytt etter 3 år på hylla (ca 1 dags brukstid per lading altså).

 

litium batterier blir stort sett slitt ut av antall lade sykluser, ikke av å ligge ubrukt i lengre perioder.

Endret av StormEagle
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...