Gå til innhold

Bytter asfalt mot gjenbruksplast og får veier som holder 2-3 ganger så lenge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva skjer med plasten når veien slites? Jo, den finner veien til matfatet vårt i form av mikroplast.

 

Mye bedre med driten som kommer fra asfalt...

 

Blir fint hjem for rotter og mus inni plastelementene.....

 

Rotter og mus har mer enn nok av bosteder alerede så det trenger du ikke bekymre deg for. Hvis man vil øke bestanden så er det bedre å gi dem mat :)

  • Liker 2
Skrevet

Dette lukter... Sikkert teknisk mulig å få til, men jeg tviler på at selv større byer produserer nok plastavfall til å holde nevneverdige arealer av slikt. Jeg tviler også på at det vil bli særlig begeistret for piggdekk, men et lett islag vil sikkert kose seg oppå her.

 

Det største problemet med å bruke bitumenbinding i veiene er at vi etter hvert vil gå tom for stoffet. Tilfeldigvis kommer dette fra samme kilde som råstoffet til plasten...

  • Liker 2
Skrevet

Ja, hvordan takler plasten slitasjen fra nordiske piggdekk?

Blir det de samme dype sporene som i asfalten?

 

Ser også for meg at å kjøre på plastmoduler kan gi mer lyd enn å kjøre på massiv asfalt med stein under.

  • Liker 2
Skrevet

En skal aldri si aldri, men er ganske skeptisk.

Hva om en gravemaskin eller fullastet trailer(kanskje med kjettinger) roter seg inn på en slik vei i -40.

Har lite tro på at det går bra

  • Liker 3
Skrevet

Hva skjer med plasten når veien slites? Jo, den finner veien til matfatet vårt i form av mikroplast. Kunne vært genialt dersom det bli tilsatt en komponent som gjorde plasten biologisk nedbrytbar i et 50-års perspektiv.

 

Tenkte på det same, sjølv om det nok kjem mykje meir mikroplast frå dekka som køyrer oppå. Då har eg meir tru på asfalt av grisemøk: http://www.popsci.com/roads-paved-with-pig-manure-could-mean-cleaner-future
Skrevet

Dette virker ikke helt gjennomtenkt. Veislitasje vil gi store mengder utslipp av mikroplast. Plast har helt andre varmeegenskaper enn asfalt og vil bli veldig fort glatt ved temperaturfall. Der hvor det blir brukt hule elementer som vist på tegningen vil denne effekten være veldig merkbar. Det vil være svært krevende å gjøre reparasjoner etter gravearbeider på veinettet hvor disse elementene er lagt. Under nesten enhver vei ligger det VA-ledninger, strøm, tele eller fiberkabler. Disse går faktisk i stykker iblandt......

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Hva med østrogenliknende forbindelser. Er ikke plast utpekt som en av synderne som endrer alligatorers kjønn fra hanndyr til ikke-reproduserbare hanndyr (nesten hunndyr) ?

 

Vi har da svært få alligatorer i Norge, men det er sannsynligvis andre dyr det kan gå utover. F.eks. mennesket?

Endret av G
Skrevet

Fantastisk positive mennesker vi har her i kommentarfeltet ? Tror dere ikke de har tenkt på og testet ut det dere luringer sitter her å snakker om? Wavin er liksom ikkeno småttiskonsern heller..

  • Liker 1
Skrevet

De er fremdeles Hollendere. Jeg tror ikke jeg skal slå meg opp på piggdekksalg i Holland med det første. Tror heller ikke jeg skal flytte dit for å satse på en karriære som brøytebilsjåfør.

 

Dette høres ut som et konsept kokt opp av en optimistisk bachelorstudent uten praktisk erfaring, snappet opp av folk som ønsker å melke investorer for penger, og backet av folk som trenger positiv PR...

  • Liker 3
Skrevet

i denne tråden: folk som ikke har et snev peiling på hva de prater om.

 

dere tror virkelig de ikke har tenkt på disse problemstillingene dere kommer med? LOL

Skrevet

Nei, jeg tror virkelig ikke at et prosjekt som - ifølge egne hjemmesider - ikke engang har avklart hvorvidt veien kommer til å flyte bort i regnvær, har tenkt på hvordan et brøyteskjær i slitestål vil påvirke produktet.

 

Foreslår at du leser litt på hjemmesiden til prosjektet, det lyser av "dette er kult, lizzm" mens det er fullt av store gapende hull når det gjelder selv grunnleggende innvendinger.

  • Liker 7
Skrevet

Fantastisk positive mennesker vi har her i kommentarfeltet Tror dere ikke de har tenkt på og testet ut det dere luringer sitter her å snakker om? Wavin er liksom ikkeno småttiskonsern heller..

tl;dr?

"de vil bruke kunnskap fra forskning på asfalt til å se på hvordan de kan lage plasten stiv nok og undersøke mulighetene for å lage en ren plastvei som ikke blir glatt om vinteren."

Høres dette som om de har testet alt ut på forhånd?

2017 er ikke i fjor, det er neste år. Da skal de lage en prototype på sykkelvei, deretter kommer kanskje en prototype på bilvei?

  • Liker 2
Skrevet

Vet ikke om det er mulig, men slik plast burde da lages uten petroleumsprodukter som råolje og gass hvis det virkelig skal være fremtidsrettet og miljøvennlig.

 

http://www.eia.gov/tools/faqs/faq.cfm?id=34&t=6

 

https://snl.no/plast

Praktisk talt all basisplast blir i dag produsert fra petrokjemiske (petroleumbaserte) utgangsstoffer, altså forbindelser som etylen, propylen, butener og butadien, som dannes ved cracking av petroleum.

 

Skrevet

Hva skjer med plasten når veien slites? Jo, den finner veien til matfatet vårt i form av mikroplast. Kunne vært genialt dersom det bli tilsatt en komponent som gjorde plasten biologisk nedbrytbar i et 50-års perspektiv.

 

Kunne ikke vært mer enig. Dette må være den dummeste ideen jeg har hørt på lenge.

Skrevet

Det er klart man må finne et alternativ til asfalt, men noe må de løse:

- Slitasje/mikroplast-forurensing

- Forankring av elementer/oppdrift ved flom

- Tilstrekkelig friksjon mellom bildekk og dekke, både vinter og sommer.

Positivt at plastavfall får et marked slik at mindre av det forurenser, spesielt i havene.

  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...