Gå til innhold

Nå får denne elektriske varebilen lengre rekkevidde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Grunnen til at slike biler har stort varerom er at de skal brukes. Har sett mange biler med fler hundre kilo verktøy og hyller med deler. Da blit rekkevidden fort redusert drastisk. Det må nok en dobling til i batterikapasitet før det blir en reell konkurrent til fossilbilene.

 

Vekt i en elbil gir tilnærmet ingen redusert rekkevidde. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Grunnen til at slike biler har stort varerom er at de skal brukes. Har sett mange biler med fler hundre kilo verktøy og hyller med deler. Da blit rekkevidden fort redusert drastisk. Det må nok en dobling til i batterikapasitet før det blir en reell konkurrent til fossilbilene.

 

Vekt i en elbil gir tilnærmet ingen redusert rekkevidde. 

Kommer litt an på om du skal opp bakker, eller om du kjører på horisontal vei. Akselerasjon fra 0 km/h til kjørehastighet er jo også en faktor som trekker mer strøm ved vektøkning. Også dekkenes rullemotstand virker inn. Summen av disse er nok ikke ubetydelig.

Lenke til kommentar

 

 

Kommer litt an på om du skal opp bakker, eller om du kjører på horisontal vei. Akselerasjon fra 0 km/h til kjørehastighet er jo også en faktor som trekker mer strøm ved vektøkning. Også dekkenes rullemotstand virker inn. Summen av disse er nok ikke ubetydelig.

 

 

Klart det er mye som spiller inn, men ved normal kjøring har vekt lite å si for forbruket i en elbil. Det er vinden som er problemet, i samsvar med temperatur. Det er ganske mange som har testet dette etterhvert med å laste bilene med allslags.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vekt i en elbil gir tilnærmet ingen redusert rekkevidde. 

 

I nedoverbakke er det korrekt, foruten det er dette en veldig spenstig påstand jeg gleder meg til å se at du utdyper. For hvis vekt ikke påvirker rekkevidden tror jeg det er en del elbileiere som vil gå til innkjøp av litt støydemping :p

 

 

Fyll hele varerommet med batterier, så kan man kjøre laangt :)

 

 

clubassist_mobilegenerator.jpg

Endret av Civilix
Lenke til kommentar

 

Vekt i en elbil gir tilnærmet ingen redusert rekkevidde. 

 

I nedoverbakke er det korrekt, foruten det er dette en veldig spenstig påstand jeg gleder meg til å se at du utdyper. For hvis vekt ikke påvirker rekkevidden tror jeg det er en del elbileiere som vil gå til innkjøp av litt støydemping :p

 

 

 

 

 

Her er jo en test for deg. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Kommer litt an på om du skal opp bakker, eller om du kjører på horisontal vei. Akselerasjon fra 0 km/h til kjørehastighet er jo også en faktor som trekker mer strøm ved vektøkning. Også dekkenes rullemotstand virker inn. Summen av disse er nok ikke ubetydelig.

Klart det er mye som spiller inn, men ved normal kjøring har vekt lite å si for forbruket i en elbil. Det er vinden som er problemet, i samsvar med temperatur. Det er ganske mange som har testet dette etterhvert med å laste bilene med allslags.

For 20 år siden reknet eg litt på det.

En liten bil med dieselmotor ca 0,3 liter pr 10 km ved økonomi/luse kjøring.

+ 0,6 liter om du øker størelsen til en lastebil, "luftmotstand"

+ 0,05 liter pr tonn ekstra.

+ 0,1 pr ekstra sylinderpar

+ 0,1 konverter, gammel automat liten bil

Dobling ved tidspress/hurtigkjøring.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Grunnen til at slike biler har stort varerom er at de skal brukes. Har sett mange biler med fler hundre kilo verktøy og hyller med deler. Da blit rekkevidden fort redusert drastisk. Det må nok en dobling til i batterikapasitet før det blir en reell konkurrent til fossilbilene.

 

Og det bygger du på erfring, eller??

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Kommer litt an på om du skal opp bakker, eller om du kjører på horisontal vei. Akselerasjon fra 0 km/h til kjørehastighet er jo også en faktor som trekker mer strøm ved vektøkning. Også dekkenes rullemotstand virker inn. Summen av disse er nok ikke ubetydelig.

Klart det er mye som spiller inn, men ved normal kjøring har vekt lite å si for forbruket i en elbil. Det er vinden som er problemet, i samsvar med temperatur. Det er ganske mange som har testet dette etterhvert med å laste bilene med allslags.

For 20 år siden reknet eg litt på det.

En liten bil med dieselmotor ca 0,3 liter pr 10 km ved økonomi/luse kjøring.

+ 0,6 liter om du øker størelsen til en lastebil, "luftmotstand"

+ 0,05 liter pr tonn ekstra.

+ 0,1 pr ekstra sylinderpar

+ 0,1 konverter, gammel automat liten bil

Dobling ved tidspress/hurtigkjøring.

Og så har vi regenerering ,noe en fossil mangler....
Lenke til kommentar

Grunnen til at slike biler har stort varerom er at de skal brukes. Har sett mange biler med fler hundre kilo verktøy og hyller med deler. Da blit rekkevidden fort redusert drastisk. Det må nok en dobling til i batterikapasitet før det blir en reell konkurrent til fossilbilene.

 

Det kommer an på kjøremønster i løpet av arbeidsdagen. en håndtverker som kjører noen få kilometer avgårde, behøver ikke 30 mils rekkevidde.

Lenke til kommentar

 

 

Vekt i en elbil gir tilnærmet ingen redusert rekkevidde.

 

I nedoverbakke er det korrekt, foruten det er dette en veldig spenstig påstand jeg gleder meg til å se at du utdyper. For hvis vekt ikke påvirker rekkevidden tror jeg det er en del elbileiere som vil gå til innkjøp av litt støydemping :p

 

 

 

 

 

Her er jo en test for deg. 

 

 

Merk at denne testen foregår på flat vei. I min hjemkommune er det relativt lite flat vei, veldig mye av veinettet er mellom 5 og 10% stigning. Selv om man får tilbake like mange prosent i regenerering uavhengig av vekt, vil vekten føre til at tapet i kWh blir større.

 

Det sagt: Jeg kan absolutt se for meg at disse bilene vil få innpass i markedet, det er nok mange roller der ulempene disse bilene har ikke er relevante samtidig med at fordelene er merkbare.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Kommer litt an på om du skal opp bakker, eller om du kjører på horisontal vei. Akselerasjon fra 0 km/h til kjørehastighet er jo også en faktor som trekker mer strøm ved vektøkning. Også dekkenes rullemotstand virker inn. Summen av disse er nok ikke ubetydelig.

Klart det er mye som spiller inn, men ved normal kjøring har vekt lite å si for forbruket i en elbil. Det er vinden som er problemet, i samsvar med temperatur. Det er ganske mange som har testet dette etterhvert med å laste bilene med allslags.

For 20 år siden reknet eg litt på det.

En liten bil med dieselmotor ca 0,3 liter pr 10 km ved økonomi/luse kjøring.

+ 0,6 liter om du øker størelsen til en lastebil, "luftmotstand"

+ 0,05 liter pr tonn ekstra.

+ 0,1 pr ekstra sylinderpar

+ 0,1 konverter, gammel automat liten bil

Dobling ved tidspress/hurtigkjøring.

Og så har vi regenerering ,noe en fossil mangler....

Tja, litt regenerering vil det bli ved moderate hastigheter. Men energiforbruket er jo det det er for det enkelte kjøretøy, regenerering eller ikke

På bilder av kø inn mot Oslo er ofte fordelinga 1:1 med lastebiler og personvagnar på trafikkbilder som avisene legg ut.

Spm : Eg kjøper ikke 5000 kilo kvar dag, gjør Du ? Så kva gjør alle deise transporttilbydere som kjører samme vegen. Bedre pris, tilgjenglighet og betre transortøkonomi så vel i kroner som i vegstøv/ slitasje vil nok dei små autonome flåtebiler gi. Og vil jernbaneverket vere klar om 5-10 år for å serve denne langt mer effektive og følgelig miljøvenlige lokaldistrubusjon.

En liten revolusjon for liv i den indre bykjerne, og ellers. Og skaper muligens mer rom for å etterspørre kvalitet, service og spesialprodukter når daglig transportkostnad, kø og parkering kostnader så å si fell bort.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Rullemotstand er tilnærmet konstant med hastighet og øker nesten lineært med vekt, mens luftmotstand øker med kvadratet av hastigheten. Effektbehovet tilsvarende med hastighet i første og tredje potens. Regenerering er ca. 80% effektivt, og utgjør gjerne 20% av forbrukt effekt på flat vei. Typiske verdier for en liten varebil med 50 kWh utnyttbar energi kan være (veldig grovt regnet):

 

60km/t

Rullemotstand 2 tonn: 5 kW

Rullemotstand 4 tonn: 10 kW

Luftmotstand: 3 kW

Tap ved regenerering, 1 tonn: 1kW

Tap ved regenerering 2 tonn: 2 kW

 

Total, tom bil: 9 kW, 150Wh/km, Rekkevidde: 330 km

Total, lastet bil: 15 kW. 250Wh/km Rekkevidde: 200 km

 

90km/t

Rullemotstand 2 tonn: 7 kW

Rullemotstand 4 tonn: 14 kW

Luftmotstand: 10 kW

Tap ved regenerering, 1 tonn: 2 kW

Tap ved regenerering 2 tonn: 4 kW

 

Total, tom bil: 19 kW, 210 Wh/km, Rekkevidde: 240 km

Total, lastet bil: 28 kW, 310 Wh/km, Rekkevidde: 160 km

Lenke til kommentar

Regenerering er ca. 80% effektivt, og utgjør gjerne 20% av forbrukt effekt på flat vei.

Dette forstod jeg ikke. Mener du at regenerering gjør at for en gitt strekning med like mye motbakke som unnabakke vil forbruket tilsvare 20% mer enn det ville gjort på en flat strekning av samme lengde? Eller mener du at regenerering stjeler 20% av effekten under kjøring på flat vei?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...