Gå til innhold

En stor elbilpark vil kreve utbygging av kraftnettet. Det er det ingen som kjenner prislappen på


Anbefalte innlegg

Synes denne bekymringen om tilgjengelig effekt/kapasitet henger igjen i tradisjonelle måter å tenke kapasitet på, hvor man tenker peak belastning og inntak/hovedsikring som skal takle et worst case scenario hvor man skrur på "alt på en gang".

 

Dette kan jo enkelt løses med noe elektronikk og smart styring i sikringsskapet, kombinert med smartere produkter som kommuniserer med hverandre. F.eks. i form at prioritert/uprioritert last.

 

La oss si at man kommer hjem og setter elbilen på lading og starter middagslaging på koketoppen. I dagens boliger vil belastningen bli høy, men det er helt unødvendig.

Når koketoppen skrus på bør varmtvannsberederen automatisk skru seg av. Den har et energilager på 200-300 liter, og varmen blir ikke borte på en halvtime. Elbilen kan også koples ut dersom det etterspøres stor kortvarig effekt i boligen.

 

Matlaging representerer også en stor internlast som fort gir overopphetede boliger, så vanlige panelovner i hovedoppholdsrom kan gjerne også koples ut ved matlaging.

 

Dette er bare noen eksempler. Elektrofaget må komme seg videre fra dagens "dumme" sikringsskap. Løsningen ligger i IT-faget og utvikling av dingser og moduler som er intelligente og kommuniserer internt.

 

I "gamle dager" (80-tallet) betalte man ekstra for overforbruk. I følge det lokale E-verket så var det to boliger der vi bor som utnyttet dette systemet maksimalt. Jeg vet ikke hvordan de andre gjorde det, men far hadde laget egen styring for varmekablene som koblet disse inn og ut alt etter hvor mye strøm vi brukte. Dermed kunne vi holde huset varmt uten overforbruk og uten å måtte løpe rundt å slå av og på varmen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan umulig komme som noen overraskelse at man må forsterke nettet. Det har undertegnede sagt for lenge siden. Og når alle innenlands fergene også skal gå på strøm vil nettet bli i svakeste laget.

Du må syne utrekningane dine til NVE. Dei har komme til motsett konklusjon, og dei skal liksom ha greie på dette.

 

Ferjene går i strok med stor lokal produksjon av kraft. Der er det berre snakk om å forsterke nettet fram til kaiene, som ofte ikkje har den heilt store kraftforsyninga frå før. Mange stader held det med eit batteribuffer for å jamne ut lasta.

 

Det er bra at man tar dette alvorlig nå. Vi har allerede fått melding om t i enkelte hyttestrøk er nettet for svakt.

 

Det kjem vel ikkje berre av elbilar, tenkjer eg. Notildags installerer jo folk både induksjonskomfyr og stor flatskjerm på hytta. Ein induksjonskomfyr dreg like mykje effekt som 2-3 sakteladane elbilar.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er klart at nettet i et typisk syttitallsbyggefelt ville knele om alle installerte 2stk 400V/32A ladere, men det er ytterst få som kommer til å gidde å bruke kraftigere kurser enn 230V/16A all den tid det er rikelig nok til å ha fulladet bil 360 av årets morgener. De siste fem kan man som regel planlegge litt i forkant, et døgns planlegging er nok.

 

Selv er jeg tilbøyelig til å tro at problemene i hyttefelt kommer av at alle skal sette på komfyr, platetopp, badstu, vannkoker, kjerringkoker og hjemmekino stort sett samtidig etter at trekket har stengt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er interssant: http://www.truckinginfo.com/news/story/2016/12/colorado-announces-energy-transfer-highway-project.aspx

 

I Colorado skal dei leggje ned spoler i vegen i 2018, der i alle fall tungtraffikken kan lade induktiv medan dei køyrer. Dei seier: "Currently, Liu says the SELECT closed loop track can charge buses moving between 35 to 40 mph with an efficiency rate between 85 and 95% transmitted by coils ranging from 6 to 8 feet in diameter."

 

Det er veldig mykje betre verknadsgrad enn hydrogen. Det treng ikkje krevje større utbyggingar av kraftnettet heller. Spolene kan leggjast i vegen der nettet er sterkt nok, eller levere overskotskraft ho er tilgjengeleg frå lokale kraftverk, solcellepanel, vindturbinar og liknande.

Lenke til kommentar

Hvem vil gidde å dra på en hydrogenstasjon i fremtiden når bilen like gjerne kan stå i garasjen og lade?

 

Med fremskritt på selvproduksjon av strøm i tillegg må du være ganske ivrig Hydrogenforkjemper for å tro at det er fremtiden.

 

Rekkeviddeproblemer er saga blott for elbiler om få år, så da gjenstår det ingen argumenter for hydrogenproduksjon. (Annet enn at oljelobbyistene trenger det for å overleve)

 

vel, det var pris da....Som noen peker på her. 50 millioner pr 1500 elbil i Danmark i "ekstra" kostnader. Hvem betaler ? Hvis de som skal kjøpe og bruke Elbilene skal betale det som det vil koste å "ruste" opp nettet vårt, da spørs det om det ikke vil bli en god del rimeligere med en Hydrogen bil. Regne stykket er avhengig av så mange faktorer, så det er ikke enkelt i dag å se hvilken teknologi som vil bli rimeligst i Norge om 10 år.

Lenke til kommentar

 

Hvem vil gidde å dra på en hydrogenstasjon i fremtiden når bilen like gjerne kan stå i garasjen og lade?

 

Med fremskritt på selvproduksjon av strøm i tillegg må du være ganske ivrig Hydrogenforkjemper for å tro at det er fremtiden.

 

Rekkeviddeproblemer er saga blott for elbiler om få år, så da gjenstår det ingen argumenter for hydrogenproduksjon. (Annet enn at oljelobbyistene trenger det for å overleve)

vel, det var pris da....Som noen peker på her. 50 millioner pr 1500 elbil i Danmark i "ekstra" kostnader. Hvem betaler ? Hvis de som skal kjøpe og bruke Elbilene skal betale det som det vil koste å "ruste" opp nettet vårt, da spørs det om det ikke vil bli en god del rimeligere med en Hydrogen bil. Regne stykket er avhengig av så mange faktorer, så det er ikke enkelt i dag å se hvilken teknologi som vil bli rimeligst i Norge om 10 år.

 

Ja, hvis Norge går inn i en kraftig tørkeperiode så må vi basere oss på strøm fra vind og solkraft, da blir det ikke enkelt å se hvilken teknologi som blir rimeligst om 10 år....

Lenke til kommentar

Uvisst hva elbiler betyr her, men strømnettet trenger tydeligvis ganske store investeringer:

Dette har ikkje meir å gjere med elbilar enn eksosbilar. I fylgje NVE er nettet klart for elbilar, men folk flyttar på seg, folketalet stig, det kjem nye hyttefelt, produksjoen endrar seg og nettet må gjerast meir robust pga klimaendringane osb. I fylgje NVE er nettet klart for 1,5 millionar elbilar innan 2030. No er det vel ca 2 millionar personbilar i landet, so 1,5 millionar elbilar i 2030 høyrest ut som eit rimeleg estimat med naturleg utskifting.

Lenke til kommentar

Fordelen med hydrogenbiler er etter en tid kun hastigheten å fylle drivstoff. Men der er mange ulemper som for eksempel at man ikke lade den hjemme og som med bensin og diesel biler kan men ikke hente drivstoff ved nærmeste bensin stasjon. Det å kunne lade hjemme som de fleste gjør er utelukket med hydrogen bilen. En annen ting er at ved brann, spesielt i tunnel, gjelder å løpe og løpe fort.

Batterikapasiteten og kjørelengde øker hele tiden og man kan jo undres på hvorfor man først skal bruke strøm til produksjon an hydrogen for deretter lage strøm igjen.

Lenke til kommentar

ALLE som eier en elbil skulle vært påkrevd å ha noe ala Tesla Powerwall

 

Og alle med hydrogenbil må ha vindmølle i hagen og solceller på taket?

 

Tenk på det store markedet for obligatorisk Powerwall i Norge, siden halvparten av husstandene i dag har induksjonskomfyrer.

Denne kan ikke ikke vilkårlig kobles vekk når effektforbruket er høyt, slik man kan med de andre store effektforbrukerne (panelovner, varmtvannsberedere og elbiler).

Endret av Frobe
  • Liker 2
Lenke til kommentar

ALLE som eier en elbil skulle vært påkrevd å ha noe ala Tesla Powerwall

 

Hva med de med induksjonsovn? Eller de som fyrer kun fra panelovner? 

 

Er det ikke bare lettere å begrense hvordan folk lader hjemme, altså sørge for at de ikke kjører 22kW til bilen mens de lager mat og vasker familiens skittentøy. Å lade elbil krever ikke mye energi for de aller fleste. 

Lenke til kommentar

 

De er ikke fritatt for moms etc.

Så elbiler må ha eksterne batteri for bilene er fritatt moms? Beklager men jeg ser virkelig ikke sammenhengen her. Skjønner at det er ett sårt punkt, men det er ikke løsningen. 

Litt av ein logikk enkelte her presterer. Utifrå ein slik tankegang må bankar ha eit kjempestort batteri. Banktenester er ikkje berre mva-frie, du kan trekkje rentene på banklån frå på skatten. Ein typisk bank brukar mykje meir straum enn ein elbil. Dersom mva-fritak og reduserte avgifter er subsidiar, er det neppe nokon som får meir subsidiar her i landet enn bankar og kundane deira. Då er det klårt at bankane må ha batteri. Kanskje kundane deira òg. (Eg forstod ikkje logikken når det gjeld elbilar heller, men dette er ein logisk konsekvens.)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

... 

Er det ikke bare lettere å begrense hvordan folk lader hjemme, altså sørge for at de ikke kjører 22kW til bilen mens de lager mat og vasker familiens skittentøy. Å lade elbil krever ikke mye energi for de aller fleste.

Vi trenger 'bare' et pålegg om at elbiler som skal lade med mer enn 2kW må ha toveiskommunikasjon med nettleverandør.

 

For å utbrodere litt så bør bilen, hvis du setter den på lading når effektsituasjonen i nettet er anstrengt, gi deg melding om at lading blir utsatt eller starter med lav effekt. Så er det opp til deg selv å trykke på knappen med 'lad med høy effekt' og svare 'ja' på spørsmål om å betale ekstra effektavgift denne måneden..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vi trenger 'bare' et pålegg om at elbiler som skal lade med mer enn 2kW må ha toveiskommunikasjon med nettleverandør.

 

For å utbrodere litt så bør bilen, hvis du setter den på lading når effektsituasjonen i nettet er anstrengt, gi deg melding om at lading blir utsatt eller starter med lav effekt. Så er det opp til deg selv å trykke på knappen med 'lad med høy effekt' og svare 'ja' på spørsmål om å betale ekstra effektavgift denne måneden..

 

 

Ja jeg har tenkt å gjøre dette selv, når jeg kommer hjem og bilen er plugget i så skal lading kun starte om energiforbruket er lavt. Går det opp skal lading stoppes så lenge det ikke går ut over rekkevidden dagen etterpå. Mest fordi det er gøy, men også for å lade på en god måte uten å tenke på det selv.

Lenke til kommentar

Ja jeg har tenkt å gjøre dette selv, når jeg kommer hjem og bilen er plugget i så skal lading kun starte om energiforbruket er lavt. Går det opp skal lading stoppes så lenge det ikke går ut over rekkevidden dagen etterpå. Mest fordi det er gøy, men også for å lade på en god måte uten å tenke på det selv.

 

Eg har eit opplegg som berre ladar dei timane straumprisen er lågast. Dersom prisen er spesielt låg, eller spesielt mykje lågare enn gjennomsnittleg pris det døgeret eller neste, ladar han batteriet ekstra høgt opp. Det pleier å vere god korrelasjon mellom låg pris og lågt totalforbruk i nettet.

 

Har eit anna opplegg som slår av varmtvasstanken når mitt eige forbruk er spesielt høgt. Kan slå av billading òg, men gjer det førebels ikkje. Når nettet elles har god kapasitet, tenkjer eg at bilen berre får lade.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...