Gå til innhold

Norske Tesla-eiere møter elbilgiganten i retten. Derfor mener Tesla de ikke vinner


Anbefalte innlegg

Men denne tekniske innsikten er det produsenten som bør sitte med, og i tilegg opplyse om, før kjøpet, og ikke kun reklamere for potensielt x antall hk.

Dete handler altså ikke bare om begrensningene, men også om korrekt informasjon, som er avgjørende for kundens valg.

Dette opplyser ingen biloprodusentar eller -seljarar om. Dei tilbyr deg som regel å prøve bilen før du kjøper, og då kan du sjølv finne ut korleis bilen yter i den verkelege verda.

 

Ingen ville heller kjøpt en fossilmotor som gikk varm etter 15 sekunder på full guffe, om produsenten opplyste om mangelen.

 

Kor relevant er det eigentleg? Etter 15 sekund med pedalen i golvet guffe er Tesla P85D over 200 km/t, og du merkar ikkje noko til redusert effekt før bilen er oppe i maks fart.

 

Køyrer du ein fossilmotor på full guffe ei stund, vert den òg varm. Pleier bilprodusentane å opplyse om kor lenge du kan halde gassen i botnen før han yter mindre effekt eller knelar? Absolutt ingen bilprodusentar gjer det. Det er normal oppførsel for ein motor, ingen mangel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jeg hverken jurist eller Tesla-eier, men det hadde vært interessant å vite forskjellene mellom P85D og 85D. Kjøperne kan kanskje forvente at forskjellen i praktiske ytelser mellom de to bilene bør stå i forhold til prisforskjellen. Uten at det er veldig konkret eller at jeg har noen mening om den gjør det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Men denne tekniske innsikten er det produsenten som bør sitte med, og i tilegg opplyse om, før kjøpet, og ikke kun reklamere for potensielt x antall hk.

Dete handler altså ikke bare om begrensningene, men også om korrekt informasjon, som er avgjørende for kundens valg.

Dette opplyser ingen biloprodusentar eller -seljarar om. Dei tilbyr deg som regel å prøve bilen før du kjøper, og då kan du sjølv finne ut korleis bilen yter i den verkelege verda.

 

Ingen ville heller kjøpt en fossilmotor som gikk varm etter 15 sekunder på full guffe, om produsenten opplyste om mangelen.

 

Kor relevant er det eigentleg? Etter 15 sekund med pedalen i golvet guffe er Tesla P85D over 200 km/t, og du merkar ikkje noko til redusert effekt før bilen er oppe i maks fart.

 

Køyrer du ein fossilmotor på full guffe ei stund, vert den òg varm. Pleier bilprodusentane å opplyse om kor lenge du kan halde gassen i botnen før han yter mindre effekt eller knelar? Absolutt ingen bilprodusentar gjer det. Det er normal oppførsel for ein motor, ingen mangel.

Fortell meg hvilken fossilmotor, som gir opp ånden, etter 15 sekunder med flat pedal. Fiat på 70-tallet , kanskje?? ..Kjempeturtall en liten stund, og plutselig kom John Blund!!

"En stund" vil jeg karakterisere som noe lenger enn 10-15 sekunder før det sier mjææææææææ, nå i år 2016!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det egentlig noen praktisk merkbar forskjell i hvordan det er å kjøre en p85d i forhold til en 85d på vei? Selv har jeg en gammel diesel-bil med ca 120hk og likevel er det i 9 av 10 tilfeller bilen foran som bestemmer hvor fort jeg kan akselerere ut fra en rundkjøring. Når noen har valgt p85d er det vel bare for å skryte av måltallene. Det forklarer også hvorfor det tok så lang tid før søksmålet kom - det var ingen som merket det før de leste en eller annen test.

Lenke til kommentar

Er det egentlig noen praktisk merkbar forskjell i hvordan det er å kjøre en p85d i forhold til en 85d på vei? Selv har jeg en gammel diesel-bil med ca 120hk og likevel er det i 9 av 10 tilfeller bilen foran som bestemmer hvor fort jeg kan akselerere ut fra en rundkjøring. Når noen har valgt p85d er det vel bare for å skryte av måltallene. Det forklarer også hvorfor det tok så lang tid før søksmålet kom - det var ingen som merket det før de leste en eller annen test.

 

Men , om du kjøper 4g+ og får 4 g, skal du da få kompensasjon om du ikke merket noe, før noen gjorde deg oppmerksom på det??

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Faktisk er det slik at den samme motor i fossilverden oppgis meg ulike effektverdier. I biler er motoren oppgitt med høyere effekt ut fra nettopp situasjonen at de kjøres ikke i full last over lengre perioder. Sitter den sammen motoren i en seilbåt har den plutselig 10% mindre effekt på papiret og i en traktor eller en anleggsmaskin enda en annen effekt.

 

Og den som har lest en stund her på TU har sikkert lagt merke til at folk henter frem motorsykkelracemotorer for å vise hvor mange hestekrefter du kan hente ut fra et gitt antall kg og sammenlikner det med effekt/vekt-forhold til en elektrisk flymotor.

Lenke til kommentar

Greia er at Tesla solgte bilen med følgende specs (screenshot fra tesla.com):

p85d.jpg

Men så viste det seg at de hadde tatt effekten fra front og bak motoren, summert sammen og kommet med smått latterlige 700hk. Så oppdaget vel noen at batteriet slett ikke kunne levere denne effekten så de reviderte det hele LANGT ned til 400-ognoe. 

Det blir som at Porsche skal skrive i brosjyren sin at nye 911 Carrera S yter 700hk. Mange kjøper bilen men blir slukøret når de oppdager at bilen bare yter 400. Årsak? Slangen fra bensintanken til motoren er for tynn så den klarer bare levere nok bensin til 400. Merk her at drivverkstap kommer i tillegg i begge eksempler og er således ikke relevant hverken for diskusjonen eller rettsaken. 

Har Porsche da solgt en bil på feil premisser? Det hele er et utvilsomt ja, så hvordan Tesla skal komme unna med å ha reklamert for 700 og levert langt mindre forstår jeg ikke, men Elon Musk har vel råd til dyktige advokater.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fortell meg hvilken fossilmotor, som gir opp ånden, etter 15 sekunder med flat pedal. Fiat på 70-tallet , kanskje?? ..Kjempeturtall en liten stund, og plutselig kom John Blund!!

Korleis skal eg kunne vite det når ingen spesifiserer det? Akkurat som med Tesla, reknar eg med at dette ikkje er eit reelt problem under vanleg køyring med eksosbilar heller?

 

Poenget mitt er at dette er ei avgrensing med alle bilar, ikkje at det er eit problem under vanleg køyring. Heller ikkje under litt ekstrem køyring, men tyner du bilen til grensene vil du sjølvsagt klare å nå dei. Ein Tesla vil då redusere tilgjengeleg effekt, slik at du ikkje kan øydeleggje noko.

 

"En stund" vil jeg karakterisere som noe lenger enn 10-15 sekunder før det sier mjææææææææ, nå i år 2016!!

 

"Ei stund" er ikkje det same i ein Fiat frå 70-talet som i ein Tesla Model S P85D. Det vert litt som å samanlikne ein snigel med ein rakett. Snigelen held sannsynlegvis mykje lenger enn raketten, men då er snigelen langt bak og har mykje å ta att.
Lenke til kommentar

 

Fortell meg hvilken fossilmotor, som gir opp ånden, etter 15 sekunder med flat pedal. Fiat på 70-tallet , kanskje?? ..Kjempeturtall en liten stund, og plutselig kom John Blund!!

Korleis skal eg kunne vite det når ingen spesifiserer det? Akkurat som med Tesla, reknar eg med at dette ikkje er eit reelt problem under vanleg køyring med eksosbilar heller?

 

Poenget mitt er at dette er ei avgrensing med alle bilar, ikkje at det er eit problem under vanleg køyring. Heller ikkje under litt ekstrem køyring, men tyner du bilen til grensene vil du sjølvsagt klare å nå dei. Ein Tesla vil då redusere tilgjengeleg effekt, slik at du ikkje kan øydeleggje noko.

 

"En stund" vil jeg karakterisere som noe lenger enn 10-15 sekunder før det sier mjææææææææ, nå i år 2016!!

 

"Ei stund" er ikkje det same i ein Fiat frå 70-talet som i ein Tesla Model S P85D. Det vert litt som å samanlikne ein snigel med ein rakett. Snigelen held sannsynlegvis mykje lenger enn raketten, men då er snigelen langt bak og har mykje å ta att.

Nettopp!! det burde være mer..mye mer, på Teslaen, enn Fiaten, tatt i betraktning all annen utvikling. Jeg kjørte min gamle van, med rekkesekser, på 125 hk opp på fjellet mange turer, på 80-tallet, og den klarte å gå maks pinne i en halvtime i den innpå 2000 kg tunge bilen + last

Når du selger noe til en kunde med en påstand, og den ikke stemmer, uansett om det har betydning for kunden der og da, eller under bruk, så er det av betydning ved videresalg.

Dersom kunden blir gjort oppmerksom på begrensingen fra den profesjonelle part (selger) og dette ligger i kontrakten, så er saken en annen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nettopp!! det burde være mer..mye mer, på Teslaen, enn Fiaten, tatt i betraktning all annen utvikling. Jeg kjørte min gamle van, med rekkesekser, på 125 hk opp på fjellet mange turer, på 80-tallet, og den klarte å gå maks pinne i en halvtime i den innpå 2000 kg tunge bilen + last

Tesla Model S har fartssperre på 250 km/t, so det ville gå heilt fint. (Dersom vegen opp på fjellet tillet køyring i 250 km/t.) Problemet oppstår om du heile tida vekslar mellom full regen og full gass. I praksis trur eg ikkje den fjellveg finst her i landet som er triveleg å køyre med full gass i meir enn eit par sekund med ein P85D. Det er stor skilnad på 125 slappe eksoshestekrefter som må tynast fram på rett gir, og over 400 elektriske hestekrefter som kjem som lyset når du slår på brytaren.

 

Når du selger noe til en kunde med en påstand, og den ikke stemmer, uansett om det har betydning for kunden der og da, eller under bruk, så er det av betydning ved videresalg.

Dersom kunden blir gjort oppmerksom på begrensingen fra den profesjonelle part (selger) og dette ligger i kontrakten, så er saken en annen.

 

Kor mange hestekrefter hadde denne rekkeseksaren etter ein halvtime opp eit fjell? Det varierer jo med temperaturen. Og kva med hestekrefter vs høgde over havet og lufttrykk og -temperatur? Det er spesifisert for flymotorar, der det er ein vesentleg faktor. Ein elmotor yter det same uavhengig av trykk og temperatur.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Nettopp!! det burde være mer..mye mer, på Teslaen, enn Fiaten, tatt i betraktning all annen utvikling. Jeg kjørte min gamle van, med rekkesekser, på 125 hk opp på fjellet mange turer, på 80-tallet, og den klarte å gå maks pinne i en halvtime i den innpå 2000 kg tunge bilen + last

Tesla Model S har fartssperre på 250 km/t, so det ville gå heilt fint. (Dersom vegen opp på fjellet tillet køyring i 250 km/t.) Problemet oppstår om du heile tida vekslar mellom full regen og full gass. I praksis trur eg ikkje den fjellveg finst her i landet som er triveleg å køyre med full gass i meir enn eit par sekund med ein P85D. Det er stor skilnad på 125 slappe eksoshestekrefter som må tynast fram på rett gir, og over 400 elektriske hestekrefter som kjem som lyset når du slår på brytaren.

 

Når du selger noe til en kunde med en påstand, og den ikke stemmer, uansett om det har betydning for kunden der og da, eller under bruk, så er det av betydning ved videresalg.

Dersom kunden blir gjort oppmerksom på begrensingen fra den profesjonelle part (selger) og dette ligger i kontrakten, så er saken en annen.

 

Kor mange hestekrefter hadde denne rekkeseksaren etter ein halvtime opp eit fjell? Det varierer jo med temperaturen. Og kva med hestekrefter vs høgde over havet og lufttrykk og -temperatur? Det er spesifisert for flymotorar, der det er ein vesentleg faktor. Ein elmotor yter det same uavhengig av trykk og temperatur.

Nå kommer du med så utrolig mye svada her. Saken med Tesla er at batteriet,etter info i ettertid, fra første stund begrenser effektuttaket. Litt som bensinpumpa ikke skulle orket å gi nok på min.

På fossilmotoren var det allment kjent, og stod også endatil beskrevet i håndboka, at forgasseren må omjusteres på blandingen, ved konstant bruk i høyereliggende områder, samt at effekten avtar med høydemeterne oppover.

Men produsenten leverte altså ikke bilen med snevre tilførselsslanger og en bensinpumpe som ikke klarte å mate forgasseren, og lovet heller ikke full effekt ut av det blå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fortell meg hvilken fossilmotor, som gir opp ånden, etter 15 sekunder med flat pedal. Fiat på 70-tallet , kanskje?? ..Kjempeturtall en liten stund, og plutselig kom John Blund!!

"En stund" vil jeg karakterisere som noe lenger enn 10-15 sekunder før det sier mjææææææææ, nå i år 2016!!

 

Få motorer höll väl så bra som fiat på 70-talet. Vet du hur italienare kör bil? Dom har lungnat sig nu, men på 70-talet så var flat pedal som gällde, mer eller mindre hela tiden. Och motorerna höll. Dom var byggda för att köras av folk som stog på gasen hela dagen.

 

Teslan vete tusan... Som någon skrev: Full pinne i 15 sekunder och du kör 200km/h. inte ens på min lilla bil är full gas i 15 sekunder någon bra idé. Håller gör den, men det går för fort för norsk vägstandard, alternativt övervarvnignsskyddet har slagit ifrån långt innan dom dom 15 sekundrarna har gått.

 

Jag kör Alfa Romeo. Brum brum!

Lenke til kommentar

 

Fortell meg hvilken fossilmotor, som gir opp ånden, etter 15 sekunder med flat pedal. Fiat på 70-tallet , kanskje?? ..Kjempeturtall en liten stund, og plutselig kom John Blund!!

"En stund" vil jeg karakterisere som noe lenger enn 10-15 sekunder før det sier mjææææææææ, nå i år 2016!!

 

Få motorer höll väl så bra som fiat på 70-talet. Vet du hur italienare kör bil? Dom har lungnat sig nu, men på 70-talet så var flat pedal som gällde, mer eller mindre hela tiden. Och motorerna höll. Dom var byggda för att köras av folk som stog på gasen hela dagen.

 

Teslan vete tusan... Som någon skrev: Full pinne i 15 sekunder och du kör 200km/h. inte ens på min lilla bil är full gas i 15 sekunder någon bra idé. Håller gör den, men det går för fort för norsk vägstandard, alternativt övervarvnignsskyddet har slagit ifrån långt innan dom dom 15 sekundrarna har gått.

 

Jag kör Alfa Romeo. Brum brum!

Jada ,det er sinnsykt mange hk, og ikke utnyttbart her hjemme, i allefall. Men kunden har betalt en pris for effekten.

Litt som man skulle kjøpt en Buick med lovede 300 hk, og så har den bare 75..man trenger jo ikke mer i Norge???..nei, så enkelt er det ikke. Kunden må få det kunden har betalt for, uansett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Herregu asså. Jeg er en stor Tesla fan, men dette her får meg til å ønske at de går konkurs snart, som så mange spekulerer i. Måten Tesla opptrer på i denne saken gir meg dårlig smak i munnen og minner om et erkeamerikansk selskap uten respekt for sine kunder, som de ikke ville vært noe utenom.

 

Det var Tesla selv som reklamerte med at toppversjonen hadde 700 hestekrefter. Husker jeg leste det selv på deres nettsider, og det var tydelig skrift. Dette er rett og slett en sak om i hvilken grad det er akseptabelt med villedende markedsføring, og hvor grensen går og ikke går. Alle selskaper prøver å pynte på sine egne produkter med de beste tallene og bildene, men et sted må grensen gå.

 

Det er viktig, både for rettferdighetens skyld og symbolsk, at kundene vinner i denne rettsaken, for å sende et signal til andre selskaper at det ikke er okay å lure sine egne kunder med flotte tall, som viser seg å ikke være en del av virkeligheten.

 

Dette var mine tanker før jeg til slutt leste denne setningen:

 

"I tillegg har Tesla saksøkt seks Tesla-kjøpere som vant gjennom med sine krav i forbrukertvistutvalget."

 

ALDRI MER TESLA!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En faktor til er at en fossilbil med 700hk motorkraft vil gi 700hk motorkraft i et veldig smalt spektrum (rundt 5500 RPM eller deromkring). Så, når ligger i 80km/t og trår gasspedalen i bunn så har du kanskje 200-250hk tilgjengelig. Er det grunnlag for klage?

 

Poenget mitt er at hele ideen med å oppgi effekt er jo ikke veldig hensiktsmessig. Og sammenligningen mellom fossil-hk og elmotor-hk er jo ikke relevante i det hele tatt. Jeg vil tro at en 700 "hk" TMS vil kjøre en 1/4 mile raskere enn en 700 hk fossilbil. Og deri ligger vel litt av tankegangen med å annonsere 700 hk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En faktor til er at en fossilbil med 700hk motorkraft vil gi 700hk motorkraft i et veldig smalt spektrum (rundt 5500 RPM eller deromkring). Så, når ligger i 80km/t og trår gasspedalen i bunn så har du kanskje 200-250hk tilgjengelig. Er det grunnlag for klage?

 

Poenget mitt er at hele ideen med å oppgi effekt er jo ikke veldig hensiktsmessig. Og sammenligningen mellom fossil-hk og elmotor-hk er jo ikke relevante i det hele tatt. Jeg vil tro at en 700 "hk" TMS vil kjøre en 1/4 mile raskere enn en 700 hk fossilbil. Og deri ligger vel litt av tankegangen med å annonsere 700 hk.

 

Det første du skriver: Ja, da er det jo opp til sjåføren å gire ned, for å hente ut de lovede hk, og ikke en dum bensinpumpe som sier stopp. Altså, brukerfeil dersom sjåføren ikke gjør dette riktig.

 

Det andre: Med 700 hk, så ville Tesla vært raskere, pga maks dreimoment hele veien..hadde det ikke vært for at tilførselen av "drivstoff" ikke henger med. Altså IKKE brukerfeil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det andre: Med 700 hk, så ville Tesla vært raskere, pga maks dreimoment hele veien..hadde det ikke vært for at tilførselen av "drivstoff" ikke henger med. Altså IKKE brukerfeil.

 

Tesla er akkurat so rask som han lovar, faktisk kvikkare etter dei siste programvareoppdateringane. Tesla lovar ikkje ein raskare bil enn det batteriet leverer. Meiner du at kjøparane skulle forventa at bilen gjekk mykje raskare enn reklamen seier, fordi motorane er kraftige nok til det? Pleier du å studere spesifikasjonane til ein eksosbil og basere kjøpet ditt på eigne utrekningar som tilseier at han er raskare enn det produsenten hevdar? Motoreffekt er oppgjeve som nettopp motoreffekt, etter dei testprosedyrene som Tesla er pålagde å bruke.

 

Tesla kunne opplyst at batteriet ikkje leverer nok effekt til å drive begge motorane på full effekt samstundes, og at tilgjengeleg totaleffekt varierer med ladenivå, temperatur osb, men det gjer ingen andre heller. Poenget her er akselerasjon og fart, som tilgjengeleg effekt leverer, og på det punktet har Tesla overlevert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...