Gå til innhold

TEST: Bose SoundTouch 300 / Bose Virtually Invisible 300 / Bose Acoustimass 300


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å teste planke og sub hver for seg gir nesten ikke mening. Jeg er klar over at de selges separat, men en lydplanke uten subwoofer er meningsløst. Da kan du nesten like greit bare ha TV-lyden da de byr på nøyaktig de samme problemene som TVen selv. Bittesmå elementer som skal gjøre en alt for stor jobb.

 

Dere glemmer forresten å nevne at dette er en del av Bose's multiromsløsning Soundtouch som forøvrig er helt suverent i bruk. Vil heller sammenligne dette med Sonos sitt lydplanke/sub alternativ som koster nesten det samme.

 

Jeg er forøvrig enig i hva dere sier om lyden. Savner bare en del i sammenligningen med andre produkter.

Lenke til kommentar

Et tips jeg kan gi til alle som ønsker skikkelig godlyd, er å kjøpe høyttalere brukt. :)  Du kan spare så vanvittig mye penger, og samtidig få lydkvalitet av en helt annen klasse enn det som er presentert her.

Et eksempel som jeg selv gikk for, var:

Bowers & Wilkins 601 S2

jtiA9gR.jpg

 

+

 

XTZ 99 W10.16

 

XOPY3ba.jpg

 

Klart, du får ikke oppsett trådløst (kan med Chromecast Audio), eller surround-lyd uten å legge til flere høyttalere. På den andre siden; det jeg betalte for dette totalt var 2400 kroner. Det spiller fletta av Samsung HW-K960 og samtlige andre lydplanker med middelmådig sub. Etter min mening faktisk flere ganger bedre.  :tease:

Endret av Agentspoon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Et tips jeg kan gi til alle som ønsker skikkelig godlyd, er å kjøpe høyttalere brukt. :)  Du kan spare så vanvittig mye penger, og samtidig få lydkvalitet av en helt annen klasse enn det som er presentert her.

 

Et eksempel som jeg selv gikk for, var:

 

Bowers & Wilkins 601 S2 +XTZ 99 W10.16

 

Klart, du får ikke oppsett trådløst (kan med Chromecast Audio), eller surround-lyd uten å legge til flere høyttalere. På den andre siden; det jeg betalte for dette totalt var 2400 kroner. Det spiller fletta av Samsung HW-K960 og samtlige andre lydplanker med middelmådig sub. Etter min mening faktisk flere ganger bedre.  :tease:

 

Nå vil nok ikke de som kjøper lydplanker være så interessert i bokhyllehøyttalere. Hvertfall ikke passive som trenger en forsterker i tillegg... og ang. sub så finnes det såklart alternativer, men ikke så veldig mange andre som er trådløse og har et "konevennlig" design. Sub´en er den samme som følger med Lifestyle 650 (hjemmekino toppmodellen til 48k), så den er ikke så galt priset.

Jeg er jo helt enig med deg at større høyttalere er langt bedre og det jeg har selv, men for noen så er størrelsen og plasseringsvennligheten det aller viktigste.

Lenke til kommentar

Huff... Lydplanker og små "konevennlige" stereo anlegg. Nei, takk.. Holder meg til JBL TL260 i front og tilsvarende JBL veggmontert senter og surround kanaler med Velodyne suben som drar dypeste trykket.

 

Liten funfact om Bose: Demonterte ett ødelagt dyrere Bose anlegg for å se om feil var lett å ordne. Hehe... Skuffende saker gitt! Kjipeste kvalitet sponplater og skuffende element. Skjønner hvorfor man betaler så mye.. Det må koste skjorta å bruke så mye tid og penger på å få skvip til å låte såpass brukende..

Men generelt så mister man jo "bare" store deler av mellomtone området osv på slike oppsett så om man setter pris på å få ca halve lyden så vær så god ;)

 

Eksempel: Suben/bassen går f.eks opp til 300Hz mens satelittene/ludplanken kommer inn på 500Hz... Mangler da hele 200 essensielle Hz fra lyden.. Enjoy ;)

Lenke til kommentar

Huff... Lydplanker og små "konevennlige" stereo anlegg. Nei, takk.. Holder meg til JBL TL260 i front og tilsvarende JBL veggmontert senter og surround kanaler med Velodyne suben som drar dypeste trykket.

 

Liten funfact om Bose: Demonterte ett ødelagt dyrere Bose anlegg for å se om feil var lett å ordne. Hehe... Skuffende saker gitt! Kjipeste kvalitet sponplater og skuffende element. Skjønner hvorfor man betaler så mye.. Det må koste skjorta å bruke så mye tid og penger på å få skvip til å låte såpass brukende..

Men generelt så mister man jo "bare" store deler av mellomtone området osv på slike oppsett så om man setter pris på å få ca halve lyden så vær så god ;)

 

Eksempel: Suben/bassen går f.eks opp til 300Hz mens satelittene/ludplanken kommer inn på 500Hz... Mangler da hele 200 essensielle Hz fra lyden.. Enjoy ;)

 

Alle som er glad i god lyd vet at Bose høyttalere og lifestyle anlegg er noe forbanna skvip. Det er ikke god lyd. Det er store tomrom i mellomregisteret. Men mange kjøper det pga design og WAF.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Huff... Lydplanker og små "konevennlige" stereo anlegg. Nei, takk.. Holder meg til JBL TL260 i front og tilsvarende JBL veggmontert senter og surround kanaler med Velodyne suben som drar dypeste trykket.

 

Liten funfact om Bose: Demonterte ett ødelagt dyrere Bose anlegg for å se om feil var lett å ordne. Hehe... Skuffende saker gitt! Kjipeste kvalitet sponplater og skuffende element. Skjønner hvorfor man betaler så mye.. Det må koste skjorta å bruke så mye tid og penger på å få skvip til å låte såpass brukende..

Men generelt så mister man jo "bare" store deler av mellomtone området osv på slike oppsett så om man setter pris på å få ca halve lyden så vær så god ;)

 

Eksempel: Suben/bassen går f.eks opp til 300Hz mens satelittene/ludplanken kommer inn på 500Hz... Mangler da hele 200 essensielle Hz fra lyden.. Enjoy ;)

Alle som er glad i god lyd vet at Bose høyttalere og lifestyle anlegg er noe forbanna skvip. Det er ikke god lyd. Det er store tomrom i mellomregisteret. Men mange kjøper det pga design og WAF.

 

Det er ikke teknisk riktig lyd. 

Men det er da mange som mener det er svært behagelig å høre på, inkludert meg selv.

Når jeg jobbet i butikk for noen år siden hadde jeg Bose Cinemate 2.1 utstilt i butikk, 

var det vi hadde på mesteparten av tiden når de ansatte satt på bakgrunnsmusikk.

Var faktisk imponert over hvor godt du kunne dra på med det, og dette var i en butikk på ett par hundre kvadrat. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så er det ikke alle som kan/vil dra 40000 ledninger over hele stua, samt ha rom under tven til en svær kasse forsterker. Gulvhøytalere og enkelte bokhylle høytalere tar faktisk enormt med plass, og det er ikke bestandig så attraktivt.

 

Jeg er veldig opptatt av hifilyd, men jeg har hverken plass eller interesse å ha høytalere på størrelse med TV-bordet mitt, med masse kabler i alle retninger fra en svær murstein.

Lenke til kommentar

 

 

Ha nå litt medlidenhet med oss piskede familiefedre!

 

Ikke minst barn som turner, spiller fotball inne og generellt flyr rundt. da ryker høyttaler. det har jeg prøvd :)

 

 

Ja. Gulvhøyttalere skjer ikke hjemme hos meg med det første! Ting må kunne monteres på veggen. Go lyd, ja takk. Men har må man gå på kompromisser. Planke med sub er jo et langt bedre alternativ enn å kun bruke TV-lyden i hvert fall. 

 

Har i dag en Philips HTL9100, men er ikke helt fornøyd med den egentlig. Har vurdert Yamaha YSP-5600, men den koster en formue - uten sub! 

 

Lenke til kommentar

 

Et tips jeg kan gi til alle som ønsker skikkelig godlyd, er å kjøpe høyttalere brukt. :)  Du kan spare så vanvittig mye penger, og samtidig få lydkvalitet av en helt annen klasse enn det som er presentert her.

 

Et eksempel som jeg selv gikk for, var:

 

Bowers & Wilkins 601 S2

 

 

+

 

XTZ 99 W10.16

 

 

 

Klart, du får ikke oppsett trådløst (kan med Chromecast Audio), eller surround-lyd uten å legge til flere høyttalere. På den andre siden; det jeg betalte for dette totalt var 2400 kroner. Det spiller fletta av Samsung HW-K960 og samtlige andre lydplanker med middelmådig sub. Etter min mening faktisk flere ganger bedre.  :tease:

Problemet er de er lite konevennlige ;)

Det positive med de er at da vil også kona ha nye høyttalere :D (Har selv XTZ sine høyttalere som hører til den suben og kona har selv foreslått nye høyttalere)

 

 

Har dere noen planer om å teste EC Living?

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Er helt ute av hjemmekino og har et eldre 5.1 oppsett som tar stor plass og ikke fikser atmos og disse nye greiene. Skulle gjerne hatt noe smått og plasseringsvennlig noe. Ikke nødvendigvis Bose. Men kanskje om jeg kunne ha funnet et ok priset brukt et.

 

Om jeg skulle oppgradert til atmos, hvilke løsninger er det som finnes?

 

1: Fikser atmos

2: Ikke koster skjorta slik som nye Bose anlegg.

3: Ikke opptar enormt med plass.

 

Tittet kjapt på en lydplanke fra Yamaha(???) som skulle gi atmos lyd. Nær et 50 talls små elementer i planken, vinklet i alle retninger. Var nok ikke helt HiFi, men virket overraskende bra på film utifra den kjappe lyttingen jeg gjorde. Men prisen var vel 13-14.000 pluss sub......og den er nesten helt nye også så har ikke sett noe av den brukt ennå.

 

Noen som kan anbefale feks brukte Bose som takler atmos? Typ et par år gamle.

 

Er det andre merker som har noe tilsvarende smått feks rundt 10 000?

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...