Gå til innhold

Nvidia: – Tesla har sendt sjokkbølger gjennom bilindustrien


Anbefalte innlegg

@Salvesen

Se https://www.tesla.com/models/design

"Enhanced Autopilot"

står det der uten noen spesielle "disclaimers".  Det er da lett for eieren å få inntrykk av at det er autopilot (i betydningen autonomt kjøretøy), når Tesla selv bruker ordet autopilot i sin markedsføring og produktinfo.

 

Korleis får du det inntrykket? Ein autopilot i eit fly treng ikkje gjere anna enn å styre flyet rett fram etter kompasset. Meir avanserte autopilotar kan halde høgda og/eller gjere kursendringar i tillegg. Det finst endå meir avanserte autopilotar òg, men det er vel ingen som trur at ein autopilot gjer flyet autonomt? Slik er det òg med bilar. Ein autopilot kan styre bilen rett fram etter vegen (halde kursen), og det er alt ordet lovar.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@Salvesen

Se https://www.tesla.com/models/design

"Enhanced Autopilot"

står det der uten noen spesielle "disclaimers".  Det er da lett for eieren å få inntrykk av at det er autopilot (i betydningen autonomt kjøretøy), når Tesla selv bruker ordet autopilot i sin markedsføring og produktinfo.

 

Det står da vitterlig at det skal betraktes som en førerassistanse under den autopiloten som fnnes pr i dag, den nye er ikke på markedet og kan heller ikke vurderes hvorvidt den vill havne på nivå 5 eller ikke. Autopilot og autonom har ingen sammenheng, har du i det hele tatt satt deg inn i autopilot funsjoner på fly og båter? De er ganske dumme og den autopiloten Tesla leverer i dag er mye mer avansert. 

Lenke til kommentar

Holde fart og kurs -> det heter cruise control.

 

Når Tesla kaller det autopilot og flere mener det er en fullverdig autopilot - så vil det heve forventningene og være nok for mange sjåfører til å fokusere mindre enn 100% på vei og trafikk => da er man per definisjon en dårlig sjåfør.

 

Det er overskriften og forventningene som er viktige her.  Det burde heller stått førerassistanse i overskriften og ikke autopilot.

 

Slik det nå reklameres så er det lett at sjåfører vil begynne å tekste / lese avis / se på film / fikle med infotainment samtidig som de kjører - i den tro at autopiloten vil varsle dem i tide og evt nødbremse/nødmanøvrere ift plutselige hindringer.

Lenke til kommentar

Holde fart og kurs -> det heter cruise control.

 

Når Tesla kaller det autopilot og flere mener det er en fullverdig autopilot - så vil det heve forventningene og være nok for mange sjåfører til å fokusere mindre enn 100% på vei og trafikk => da er man per definisjon en dårlig sjåfør.

 

Det er overskriften og forventningene som er viktige her.  Det burde heller stått førerassistanse i overskriften og ikke autopilot.

 

Slik det nå reklameres så er det lett at sjåfører vil begynne å tekste / lese avis / se på film / fikle med infotainment samtidig som de kjører - i den tro at autopiloten vil varsle dem i tide og evt nødbremse/nødmanøvrere ift plutselige hindringer.

 

Nei cruise control holder fart, autopilot holder fart, kurs og høyde. Sistnevnte er ikke aktuelt i en bil. Tesla spesifiserer godt at en skal fokusere på kjøringen. En må til og med signere for det. At folk ikke forstår hva autopilot er, er en annen sak. 

 

Folk må skille autopilot og autonom. Det er to vidt forskjellige ting, og Tesla har valgt å kalle sitt system autopilot noe som tilsier ett assisterende system. Alle vet at pilotene sitter i cockpit og observerer, samme med kapteiner/andre i mannskapet. Men det er tydligvis svært vanskelig å forstå når det kommer til en bil. 

 

Hvor reklameres dette? Jeg kan være enig om at Mercedes har gitt ett slikt inntrykk og Tesla gjør det gjerne med AP 2 da de sikter seg inn mot nivå 5 hvor dette er mulig. Om de kommer der er en annen sak, AP 2 er uansett ikke tilgjengelig og blir ikke det på en god stund for høyere nivå enn 2/3 hvor det reklameres om at fører må være observant og være klar til å ta over. 

Lenke til kommentar

Cruise control holder jo kurs den... rett fram  :)

 

Men hvor går grensen mellom autopilot og autonom?  Spesielt når autopiloten får stadig flere funksjoner?

Det er enkelt å tro autopiloten er bedre enn den er og dermed slapper sjåføren for mye av.  

 

Eneste som evt kan veie opp mot dette er tydeligere advarsler.   Men mulig det heller ikke er nok...

Lenke til kommentar

Cruise control holder jo kurs den... rett fram  :)

 

Men hvor går grensen mellom autopilot og autonom?  Spesielt når autopiloten får stadig flere funksjoner?

Det er enkelt å tro autopiloten er bedre enn den er og dermed slapper sjåføren for mye av.  

 

Eneste som evt kan veie opp mot dette er tydeligere advarsler.   Men mulig det heller ikke er nok...

 

Hvis du kjører med AP og du ikke holder hardt nok i rattet til at bilen får det med seg så gir den deg en advarsel. Etter tre advarsler så kobler AP ut og du får ikke lenger skrudd det på uten å stoppe bilen og sette den i "park".

 

Så bilen gjør omtrent så mye den kan gjøre for å få deg til å følge med. Det er mer enn nok. 

Lenke til kommentar

Cruise control holder jo kurs den... rett fram  :)

 

Men hvor går grensen mellom autopilot og autonom?  Spesielt når autopiloten får stadig flere funksjoner?

Det er enkelt å tro autopiloten er bedre enn den er og dermed slapper sjåføren for mye av.  

 

Eneste som evt kan veie opp mot dette er tydeligere advarsler.   Men mulig det heller ikke er nok...

 

Jeg tror du må skille mellom autopilot som ett varenavn, og funksjon. Tesla har valgt å kalle sine systemet for autopilot. Mens autopilot på fly og båt ikke er varenavnet men funksjonsnavnet. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...