Gå til innhold

Planlegger 60 prosent lengre rekkevidde innen 2018


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og med det ble Hyundai Ioniq den konkurrenten til Model S og AmperaE som jeg hadde håpet på.

 

Dette var gode nyheter, da den ser penere ut en AmperaE.

Du mener vel Model 3.

 

60% større batteri betyr ca 45 kWh. Det er fortsatt ikke helt oppe på samme nivå som Ampera-e med 60 kWh, eller Model 3 med trolig to eller flere batterier i området 50-90 kWh.

 

Men i forhold til Ampera-e vil den helt klart være konkurransedyktig om den får 45 kWh batteri. Den er betydelig mer aerodynamisk enn Ampera-e, som betyr lavere forbruk, og den har 70 kW hurtiglading i stedet for 50 kW som på Ampera-e. Prisen blir også trolig lavere.

 

Jeg fikk sitte på i en Ioniq EV til jobb når jeg hadde bilen min på service hos min lokale Hyundai forhandler, og Ioniq virker som en finfin bil. Det er vanskelig å se at e-Golf og Leaf er veldig attraktive i forhold. Spesielt om Ioniq kommer med 60% mer rekkevidde neste år og Nissan/VW ikke gjør det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hyundai og GM har det til felles at de ikke vil selge mange elbiler. GM sier st de ikke skal lage mange, og Hyundai bruker nettopp "Osbourne" effekten som blir nevnt her. Vanskelig dette med elbiler for den etablerte bilindustrien. De trenerer og forsinker, og lager kun compliance biler. Hydrogenbløffen funker åpenbart ikke lenger uansett. Hybridbiler fungere litt som forsinker, men de rektrutterer også flere over til elbil. Den etablerte bilindustrien må nok krype til korset, men ikke før Tesla spiser "for mye" av markedet... 2018? Med Tesla model 3 bryter helvete for alvor løs, og da vil det være for sent for mange av de etablerte i bilbransjen. Saab er ute, hvem blir de neste til å forsvinne?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hyundai og GM har det til felles at de ikke vil selge mange elbiler. GM sier st de ikke skal lage mange, og Hyundai bruker nettopp "Osbourne" effekten som blir nevnt her. Vanskelig dette med elbiler for den etablerte bilindustrien. De trenerer og forsinker, og lager kun compliance biler. Hydrogenbløffen funker åpenbart ikke lenger uansett. Hybridbiler fungere litt som forsinker, men de rektrutterer også flere over til elbil. Den etablerte bilindustrien må nok krype til korset, men ikke før Tesla spiser "for mye" av markedet... 2018? Med Tesla model 3 bryter helvete for alvor løs, og da vil det være for sent for mange av de etablerte i bilbransjen. Saab er ute, hvem blir de neste til å forsvinne?

Å ja. Saab var en lilleputt i bilbransjen og var heleid av GM fra 2000. Bilmerket døde primært fordi eieren droppet å investere i nye modeller. Ta f.eks. første generasjon av 9-5. Den var på markedet i hele 13 år! Da GM trakk seg ut i 2010, var det rett og slett for sent. Selskapet var prisgitt useriøse aktører, som Spyker.
Lenke til kommentar

Hyundai og GM har det til felles at de ikke vil selge mange elbiler. GM sier st de ikke skal lage mange, og Hyundai bruker nettopp "Osbourne" effekten som blir nevnt her. Vanskelig dette med elbiler for den etablerte bilindustrien. De trenerer og forsinker, og lager kun compliance biler. Hydrogenbløffen funker åpenbart ikke lenger uansett. Hybridbiler fungere litt som forsinker, men de rektrutterer også flere over til elbil. Den etablerte bilindustrien må nok krype til korset, men ikke før Tesla spiser "for mye" av markedet... 2018? Med Tesla model 3 bryter helvete for alvor løs, og da vil det være for sent for mange av de etablerte i bilbransjen. Saab er ute, hvem blir de neste til å forsvinne?

 

Tesla Modell 3 kommer nok aldri. Pyramidespillet Tesla har et eneste mål, og det er å presse aksjekursen over 300 dollar slik at Musk får sin 15 milliarders opsjonspakke. Tesla spyr ut fantasifulle pressemeldinger fulle av overdrivelser og usannheter for å nå målet for aksjekursen. Husk at de produksjonsansvarlige sa opp i protest da Musk fremskyndet lansering av Modell 3 med to år, de mente det var umulig. Musk gjorde dette kun for å få PR og presse opp aksjekursen, samt få inn noen kroner på crowdfunding for å holde liv i skuten en stund til. Tesla har en håpløst høy gjeld, og konkurrentene innhenter dem raskt. De har ingen sjanse til å overleve på sikt.

 

Tesla skryter også over at de ikke bruker penger på tradisjonell reklame, men heller infiltrerer debattforum og sosiale medier...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Tesla Modell 3 kommer nok aldri. Pyramidespillet Tesla har et eneste mål, og det er å presse aksjekursen over 300 dollar slik at Musk får sin 15 milliarders opsjonspakke. Tesla spyr ut fantasifulle pressemeldinger fulle av overdrivelser og usannheter for å nå målet for aksjekursen. Husk at de produksjonsansvarlige sa opp i protest da Musk fremskyndet lansering av Modell 3 med to år, de mente det var umulig. Musk gjorde dette kun for å få PR og presse opp aksjekursen, samt få inn noen kroner på crowdfunding for å holde liv i skuten en stund til. Tesla har en håpløst høy gjeld, og konkurrentene innhenter dem raskt. De har ingen sjanse til å overleve på sikt.

 

Tesla skryter også over at de ikke bruker penger på tradisjonell reklame, men heller infiltrerer debattforum og sosiale medier...

 

 

Som vanlig mange påstander fra deg, men ikke noe håndfast. Du har jo sagt dette en god stund nå uten at mye har forandret seg. Ikke lenge til en faktisk kan bestille model 3(om de holder seg til tiden) så du begynner å gå tom for tid for konspirasjonene dine.

 

Ganske sykt å tro at de sitter på debattforum og reklamerer, du har jo påstått flere ganger at jeg jobber for dem noe som er helt tåpelig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kjære TU!

Jeg liker magasinet. Jeg liker variasjonen av saker og tema innen ulike fagfelt.

Ja til og med enkelte el-bil innslag er jeg innom. På tross av min passive el-bil interesse og alle forutsigbare innlegg fra el-bilmenigheten må jeg innom for å se om jeg kan beholde min elskede V6 bensin noen uker til.

Men et spørsmål (som sikkert hører hjemme i et annet forum): Hvorfor kan ikke NITO- og Teknamedlemmer lenger ha full tilgang til TU.no?

Jeg er Nito medlem av tre grunner. Tilhørighet, forsikring og TU.

TU i bladform kommer ikke lenger ut hver uke og nå skal etter hvert flere og flere saker inn på TU Ekstra. Kjære Teknisk Ukeblad. Slutt å herme etter VG og forbli et teknisk forum som er tilgjengelig slik det alltid har vært.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ønsker Hyundai lykke til. Skulle gjerne sett enda høyere batterikapasitet, men hvis prisen er lav nok så er det jo greit.

Personlig synest jeg 28kw er for lite, i allefall hvis de ikke har aktiv veskebasert varming og kjøling av batteripakken. Det er en enorm fordel under Norske forhold, noe alt for få produsenter gidder å gjøre noe med. Men noe som så godt som alle elbiler vil ha i fremtiden, uansett hvor de selges.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hyundai og GM har det til felles at de ikke vil selge mange elbiler. GM sier st de ikke skal lage mange, og Hyundai bruker nettopp "Osbourne" effekten som blir nevnt her. Vanskelig dette med elbiler for den etablerte bilindustrien. De trenerer og forsinker, og lager kun compliance biler. Hydrogenbløffen funker åpenbart ikke lenger uansett. Hybridbiler fungere litt som forsinker, men de rektrutterer også flere over til elbil. Den etablerte bilindustrien må nok krype til korset, men ikke før Tesla spiser "for mye" av markedet... 2018? Med Tesla model 3 bryter helvete for alvor løs, og da vil det være for sent for mange av de etablerte i bilbransjen. Saab er ute, hvem blir de neste til å forsvinne?

 

Tesla Modell 3 kommer nok aldri. Pyramidespillet Tesla har et eneste mål, og det er å presse aksjekursen over 300 dollar slik at Musk får sin 15 milliarders opsjonspakke. Tesla spyr ut fantasifulle pressemeldinger fulle av overdrivelser og usannheter for å nå målet for aksjekursen. Husk at de produksjonsansvarlige sa opp i protest da Musk fremskyndet lansering av Modell 3 med to år, de mente det var umulig. Musk gjorde dette kun for å få PR og presse opp aksjekursen, samt få inn noen kroner på crowdfunding for å holde liv i skuten en stund til. Tesla har en håpløst høy gjeld, og konkurrentene innhenter dem raskt. De har ingen sjanse til å overleve på sikt.

 

Tesla skryter også over at de ikke bruker penger på tradisjonell reklame, men heller infiltrerer debattforum og sosiale medier...

Hva med et veddemål?

Lenke til kommentar

 

Og med det ble Hyundai Ioniq den konkurrenten til Model S og AmperaE som jeg hadde håpet på.

 

Dette var gode nyheter, da den ser penere ut en AmperaE.

Du mener vel Model 3.

 

60% større batteri betyr ca 45 kWh. Det er fortsatt ikke helt oppe på samme nivå som Ampera-e med 60 kWh, eller Model 3 med trolig to eller flere batterier i området 50-90 kWh.

 

Men i forhold til Ampera-e vil den helt klart være konkurransedyktig om den får 45 kWh batteri. Den er betydelig mer aerodynamisk enn Ampera-e, som betyr lavere forbruk, og den har 70 kW hurtiglading i stedet for 50 kW som på Ampera-e. Prisen blir også trolig lavere.

 

Jeg fikk sitte på i en Ioniq EV til jobb når jeg hadde bilen min på service hos min lokale Hyundai forhandler, og Ioniq virker som en finfin bil. Det er vanskelig å se at e-Golf og Leaf er veldig attraktive i forhold. Spesielt om Ioniq kommer med 60% mer rekkevidde neste år og Nissan/VW ikke gjør det.

 

 

Ja, mente selvsagt Modell 3... ;-)

 

E-golf og Leaf er ikke verdt å tenke på i forhold. Ei heller BMW i3, slik jeg klarer å se.

 

Slik det ser ut nå, så kommer E-Golf med 30 KWh-batteri i 2017, og Leaf har allerede fått sitt 30 KWh. Men de er begge dyrere enn Ioniq per nå, så spørs hva Hyundai gjør med prisen når det større batteriet kommer.

 

Uansett, det virker å være en flott bil som du sier, og med det større batteriet er den tilstrekkelig for mitt bruk. På lengre kjøreturer er det greit å måtte hurtiglade, spesielt når det går relativt fort på den største delen (opp til 80%).

 

Grensen for min del har vært på at jeg skal kunne reise opp til der min mor bor (1 times kjøretur, halve turen på E6 med opp til 110 km/t fartsgrense) og hjem igjen, uten å måtte lade for å klare det, selv på vinterstid. Dagens Ioniq er muligens der, men avventer tester for å få det bekreftet. Men jeg klarer å vente til 2018 for en Ioniq der det ikke er tvil om at jeg skal klare det og litt til.

 

Er saktelade-muligheter der jeg vil parkere når jeg besøker henne, og kommer helt klart til å benytte det, men jeg vil ikke være avhengig av enten å være der en viss tid eller å måtte stoppe på turen hjem for å toppe opp, for å komme helt frem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Og med det ble Hyundai Ioniq den konkurrenten til Model S og AmperaE som jeg hadde håpet på.

 

Dette var gode nyheter, da den ser penere ut en AmperaE.

..dersom ikke model S og Ampera også får større batteri :-)

 

 

Mente Model 3. Men ja, det er en mulighet. Kommer selvsagt an på prisene da. Har ikke ubegrenset å kjøpe for, så Ioniq ser ut til å ha et fortrinn der, om rekkevidden ikke er betydelig lavere enn konkurentene.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg har fått med meg så kan de som *leaser* batteriet til Zoe kunne oppgradere til 41kWh batteri for en grei sum(£3,5k?) mens de som *eier* batteriet må regne med £9k. Med andre ord så høyt at det ikke lønner seg i forhold til å kjøpe ny Zoe og ta innbytte på den gamle.

 

Har du kilde på at byttet kun koster NOK 30k?

Lenke til kommentar

Å ja. Saab var en lilleputt i bilbransjen og var heleid av GM fra 2000. Bilmerket døde primært fordi eieren droppet å investere i nye modeller. Ta f.eks. første generasjon av 9-5. Den var på markedet i hele 13 år! Da GM trakk seg ut i 2010, var det rett og slett for sent. Selskapet var prisgitt useriøse aktører, som Spyker.

 

Vel om akkurat DET er det delte meninger om. GM var ikke helt happy med at SAAB nektet å følge ordre for utviklng av modeller, og skulle på død og liv lage helt egne (ofte mindre gode) løsninger for alt. Dermed tappet biler som egentlig bare skulle være rebadget budsjettet for utvikling av nye modeller. Man kan ikke akkurat si at 900/93 var noen god bil selv om SAAB her på død og liv skulle lage sine egne løsninger selv om det egentlg var en Opel. Dette kostet dem enorme summer. Så det er ikke bare GMs skyld dette her. Det er like mye SAAB ledelsen og ingeniørene.

Lenke til kommentar

 

Og med det ble Hyundai Ioniq den konkurrenten til Model S og AmperaE som jeg hadde håpet på.

 

Dette var gode nyheter, da den ser penere ut en AmperaE.

Du mener vel Model 3.

 

60% større batteri betyr ca 45 kWh. Det er fortsatt ikke helt oppe på samme nivå som Ampera-e med 60 kWh, eller Model 3 med trolig to eller flere batterier i området 50-90 kWh.

 

Men i forhold til Ampera-e vil den helt klart være konkurransedyktig om den får 45 kWh batteri. Den er betydelig mer aerodynamisk enn Ampera-e, som betyr lavere forbruk, og den har 70 kW hurtiglading i stedet for 50 kW som på Ampera-e. Prisen blir også trolig lavere.

 

Jeg fikk sitte på i en Ioniq EV til jobb når jeg hadde bilen min på service hos min lokale Hyundai forhandler, og Ioniq virker som en finfin bil. Det er vanskelig å se at e-Golf og Leaf er veldig attraktive i forhold. Spesielt om Ioniq kommer med 60% mer rekkevidde neste år og Nissan/VW ikke gjør det.

Batteristørrelsen er én ting. En annen er energieffektiviteten til bilen, og der har Ioniq vist en ganske bra side. Ampere hadde, til å begynne med, som Chevy Bolt, en katastrofalt dårlig cd-verdi , og måtte omdesignes noe, men lider av det samme som Zoe, BMW i3 og Leaf. : Høy luftmotstand, som gir merkbart dårligere energieffektivitet ved høyere hastighet enn bykjøring.

Lenke til kommentar

 

Hyundai og GM har det til felles at de ikke vil selge mange elbiler. GM sier st de ikke skal lage mange, og Hyundai bruker nettopp "Osbourne" effekten som blir nevnt her. Vanskelig dette med elbiler for den etablerte bilindustrien. De trenerer og forsinker, og lager kun compliance biler. Hydrogenbløffen funker åpenbart ikke lenger uansett. Hybridbiler fungere litt som forsinker, men de rektrutterer også flere over til elbil. Den etablerte bilindustrien må nok krype til korset, men ikke før Tesla spiser "for mye" av markedet... 2018? Med Tesla model 3 bryter helvete for alvor løs, og da vil det være for sent for mange av de etablerte i bilbransjen. Saab er ute, hvem blir de neste til å forsvinne?

Tesla Modell 3 kommer nok aldri. Pyramidespillet Tesla har et eneste mål, og det er å presse aksjekursen over 300 dollar slik at Musk får sin 15 milliarders opsjonspakke. Tesla spyr ut fantasifulle pressemeldinger fulle av overdrivelser og usannheter for å nå målet for aksjekursen. Husk at de produksjonsansvarlige sa opp i protest da Musk fremskyndet lansering av Modell 3 med to år, de mente det var umulig. Musk gjorde dette kun for å få PR og presse opp aksjekursen, samt få inn noen kroner på crowdfunding for å holde liv i skuten en stund til. Tesla har en håpløst høy gjeld, og konkurrentene innhenter dem raskt. De har ingen sjanse til å overleve på sikt.

 

Tesla skryter også over at de ikke bruker penger på tradisjonell reklame, men heller infiltrerer debattforum og sosiale medier...

 

"Tesla Model X kommer nok aldri. Pyramidespillet Tesla har et eneste mål, og det er..."

 

Det samme fanatiske røret hver eneste gang.

 

Blir du aldri lei av å ta feil? Blir du ikke flau?

 

Hvorfor fortsetter du å påstå at "de produksjonsansvarlige sa opp i protest"? Du går på autopilot som en dårlig programmert propagandarobot.

 

Hvem jobber du for egentlig, du som er så opptatt av å angripe andre og anklage dem for å være infiltratører(!)?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...