Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny bil - Kasko eller delkasko - Hjelp til vurdering?


TSFH

Anbefalte innlegg

Hei, nettopp solgt min gamle KIA og kjøpt større bil. Nissan Qashqai Tekna 2014 modell. Bilen er lett brukt. Betalte ca 200.000kr for denne. 

 

Jeg vurderer om det er verdt å betale kasko eller delkasko? Hatt lappen i 8 år. Ingen trafikkuhell. Men først nå jeg bygger egen bonus da KIA'en stod under et annet navn enn mitt. Så starter med IF 40%. 

 

Prisen på kasko for meg er vel rundt 25.000 i året. Delkasko er 12.000 i året. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville absolutt ha valgt kasko, for det kan det bli meget kostbart og la være om du er litt uheldig. 

 

Det tar selvsagt litt tid og opparbeide seg bonus og et skikkelig kundeforhold, men når du har hatt lappen så lenge, så er jeg ganske sikker på at du kan få en bedre pris i et annet forsikringsselskap, så jeg anbefaler deg virkelig å forhøre deg litt rundt. Det å ha flere forsikringer kan også lønne seg for å bli totalkunde og da få en bedre pris totalt sett.

Jeg har muligens noen andre muligheter enn deg for hvor jeg kan velge å forsikre hus/bil med tanke hvor vi har pensjonsavtale gjennom min jobb, men jeg mer enn halverte prisen på bilforsikringen og det med en merkbart lengre kjørelengde, og huset ble også merkbart billigere der.

 

Så forhør deg med flere selskaper, for det kan virkelig lønne seg. Men velg for all del et selskap som er seriøst og som er der for deg når du har behov for forsikringen, det er det verdt å betale litt ekstra for etter min mening. 

Lenke til kommentar

Som andre sier, dette er helt opp til deg selv og din økonomi. Er du trygg sjåfør og håndterer tapet så tar du ansvar eller delkasko. Spesielt siden du er (antatt) erfaren sjåfør og kun har 40% bonus.

 

Du må huske at de fleste skader ikke medfører vraking og tap av 200k. Som regel er det småskader som det uansett ikke lønner seg å ta over forsikringen. Om 4 år er bilen din verdt under 150k og du har brukt 100k på forsikring.

 

Jeg tar aldri kasko på biler under 250k, men jeg har også økonomi til å ta et slikt tap (noe jeg ser på som lite sannsynlig).

Lenke til kommentar

Prisen på kasko for meg er vel rundt 25.000 i året. Delkasko er 12.000 i året.

 

Ja, her må du sjekke rundt, dette var svindyrt. Hadde forstått det hvis du var 18 år, men en som er 26+ skal ikke betale slike summer.

 

Selv betaler jeg 4000,- for full kasko for bil til 100k, har 75% bonus.

Endret av Bond007
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...