Anatman Skrevet 12. november 2016 Skrevet 12. november 2016 Anbefaler å ta kontakt direkte med produsent. Det har jeg kun positiv erfaring med. Riktig nok på andre ting en dette da men. Spesielt Apple produkter
stigfjel Skrevet 12. november 2016 Skrevet 12. november 2016 Anbefaler å ta kontakt direkte med produsent. Det har jeg kun positiv erfaring med. Riktig nok på andre ting en dette da men. Spesielt Apple produkter Jeg ble faktisk kontaktet av Apple ang. feil på en iPod Nano jeg hadde kjøpt 6 år tidligere, at det var en feil på batteriet. Fikk en ny iPod Nano som erstatning. Pen deal. Det begynner riktignok å bli noen år siden nå...
Ratleto Skrevet 12. november 2016 Skrevet 12. november 2016 TS skriver at TS har kjøpt en PSU, en strømforsyning. Det er det hele. Det er ikke det samme som en komplett PC, dessuten tilsier prisen også at det her ikke er snakk om 5 års reklamasjonsfrist, heller 2 år i dette tilfellet. Er dette din personlige mening, eller kan du vise til noen regler eller kommentarer fra forbrukerrådet om at pris har noe å si på hvor lang reklamasjonstiden er på et produkt? Videre, det er forskjell på om man kjøper en komplett PC eller deler hver for seg som man så bygger opp som en PC. Kjøper man en komplett PC og en komponent ryker har man rett til å få feilen utbedret. Da er det selgers ansvar å finne feilen i PCen og videre utføre de nødvendige tiltak for å utbedre. Hvis man derimot kjøper PCen i separate deler må man selv finne den delen som har feilet, og få selger til å rette feilen på den ene komponenten. Da er sannsynligheten stor for at det i mange tilfeller vil være 2 år som er gjeldende reklamasjonsfrist, ikke 5 år. Men igjen, det kommer an på. Samme her. Kan du vise til artikler e.l. om hvorfor det skulle være 2 års reklamasjonstid på en PSU? Slik jeg har fortstått ting, så har en vare som er ment å vare betydelig lenger enn 2 år, 5 års reklamasjonsrett. En PSU er vel aldri ment å vare mindre enn 4-5 år?
Dubious Skrevet 12. november 2016 Skrevet 12. november 2016 Når noen produsenter har 10 års garanti på PSU så kan en nok forvente at den skal vare mye lengre enn 5 år
stigfjel Skrevet 12. november 2016 Skrevet 12. november 2016 Når noen produsenter har 10 års garanti på PSU så kan en nok forvente at den skal vare mye lengre enn 5 år Men hva er prisen på slike strømforsyninger?
Dubious Skrevet 12. november 2016 Skrevet 12. november 2016 Når noen produsenter har 10 års garanti på PSU så kan en nok forvente at den skal vare mye lengre enn 5 år Men hva er prisen på slike strømforsyninger? Samme som de med dårligere garanti
stigfjel Skrevet 12. november 2016 Skrevet 12. november 2016 Ordet "garanti" har liten verdi uten å se på hva denne såkalte "garantien" faktisk dekker, og hvilke punkter som er unntak som nuller ut garantien. Poenget her er at TS har reklamert på strømforsyningen innenfor den absolutte reklamasjonsfristen, enten den er 2 eller 5 år, og det er dette som butikken må ta hensyn til, ikke produsentenes "garanti", som i dette tilfellet ville stilt forbrukeren i en dårligere posisjon enn hva lovverket gir. 1
Merko Skrevet 12. november 2016 Forfatter Skrevet 12. november 2016 Du har fremdeles rett til å reklamere overfor prousenten om du ønsker det. (fkjl. §35.) Problemet er at slike saker fort kan ta tid. Jeg brukte et helt år på å få ny mobil etter reklamasjon ... Kun dersom produsenten har en 'avdeling' i Norge. noe de meg bekjent ikke har. Men har spurt selger om hvilken leverandør de bruker. Virker som han har ignorert meg siden sist motatt epost fra dem om at det ikke er garanti osv. Har nå sendt en forespørsel via forbrukerrådets nettside, så får jeg heller "navngi" selger til Mandag dersom jeg ikke hører noe fra dem innen da. - Men uansett merkelig "oppførsel" \ service innstilling selger har her. Jobber i samme bransje som han jeg mailer med. Hadde det kommet en kunde med et slikt problem, så hadde jeg gitt ny med en gang, eller tatt den inn for undersøkelse, så evt gitt ny.
BIGG Skrevet 12. november 2016 Skrevet 12. november 2016 Du har fremdeles rett til å reklamere overfor prousenten om du ønsker det. (fkjl. §35.) Problemet er at slike saker fort kan ta tid. Jeg brukte et helt år på å få ny mobil etter reklamasjon ... Det er vel litt vanskelig med varer produsert i utlandet? Norsk importør er vel mer relevant?
krikkert Skrevet 12. november 2016 Skrevet 12. november 2016 Tja, regelverket er harmonisert innenfor EØS-området. 1
BIGG Skrevet 13. november 2016 Skrevet 13. november 2016 Tja, regelverket er harmonisert innenfor EØS-området. Må vel evt. bli den som er europeisk distributør da? Cooler Maser er vel produsert i Kina med hovedkontor i Taiwan så vidt veg vet...
Flodec Skrevet 13. november 2016 Skrevet 13. november 2016 Burde være plankekjøring så framt du ikke har misshandlet strømforsyningen. Kjenner jeg har lyst til å bruke penger på mitt neste PC-kjøp hos en annen selger enn du har brukt her.
Dubious Skrevet 14. november 2016 Skrevet 14. november 2016 Er uansett en god ide å ikke kjøpe ting fra små sjapper
johanf Skrevet 14. november 2016 Skrevet 14. november 2016 Hvis man ikke støtter opp om de små, vil de store vokse seg mye større.
guest_anon Skrevet 14. november 2016 Skrevet 14. november 2016 Har du kjøpt denne som privatperson eller som bedrift? Stå på din rett, du har 2 års reklamasjon på strømforsyning! IKKE ta kontakt med produsent enda, KREV din rett!
BIGG Skrevet 14. november 2016 Skrevet 14. november 2016 Har du kjøpt denne som privatperson eller som bedrift? Stå på din rett, du har 2 års reklamasjon på strømforsyning! IKKE ta kontakt med produsent enda, KREV din rett! Reklamasjonsfristen er på to år for det som ikke er ventet å vare lengre, og fem år på det som forventes å vare vesentlig lenger enn to år. En strømforsyning kan forventes å ha en levetid på vesentlig lengre enn to år - altså fem års reklamasjonsrett.
Merko Skrevet 14. november 2016 Forfatter Skrevet 14. november 2016 Da har jeg oppdatert førstepost og tatt bort sladdingen fra selger. Dataspesialisten.no som er salgssted. Som nevnt, ble det kun kjøpt derfra grunnet pris. Har sendt dokumentasjon\henvendelse til forbrukerrådets klageskjema, så får vi se hva dataspesialisten.no sier så fort forbrukerrådet kontakter dem. De har jo veldig stort sortiment mtp hva de selger av ting, så veldig merkelig at de ikke følger opp lovverket bedre her. 1
stigfjel Skrevet 14. november 2016 Skrevet 14. november 2016 Åja, de der. Ikke første gangen de er i dårlig lys. Trodde de var nedlagt for lenge siden.
Merko Skrevet 15. november 2016 Forfatter Skrevet 15. november 2016 Da fikk jeg svar fra forbrukerrådet idag. Dataspesialisten har frist frem til 25 Nov. for tilbakemelding til FB. 4
Woods Skrevet 16. november 2016 Skrevet 16. november 2016 Takk for advarsel. Slike selgere vil jeg holde meg langt unna! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå