Gå til innhold

Fiskers nye elbil skal klare 260 kilometer i timen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forskjellen på Musk og Fisker er at Musk i det minste har noenlunde bakkekontakt med tanke på teknologiske muligheter og starter i en ende der en faktisk kan tilby et reelt produkt. Jeg også har tenk på å lage en el-bil, den går på vann fra springen og kan kjøre verden rundt 3 ganger på en fylling.

 

Jeg vil gjerne investere i prosjektet ditt! Holder det med 48879556430098 millioner dollar?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nok en bil som skal være en million ganger bedre enn dagens med teknologi som såklart ikke finnes. Alt er veldig enkelt i teorien.

 

Ja, men for forbrukernes sin del så er det viktig å ha flere aktører kjempe om å være ledende og/eller beste i dette feltet. Dette er direkte forbundet først og frems med batteriteknologi, der de aller heteste temaene for øyeblikket er energitetthet, pris og ladesykluser batteriet tåler og ikke minst sikkerhet (mot brann, og ved enda høyere energitetthet - eksplosjon). For dagens beste batterier har så vidt rørt potensialen med lagring av energi (beskjedne 300+ W/kg), så uansett om det er Tesla, Apple, Samsung eller hvem som helst som gjør det neste gjennombruddet er det til felles fordel og av stor betydning.

Dette med fart er derimot ren "kjekt å ha" faktor. Begrensningen der er hverken kraften til elmotorene eller batteriene, men gir... eller rettere sagt mangelen av gir. Og i fremtiden vil som jeg i alle fall tror motorene befinne seg i hjulene. Derav ren fysisk begrensning på hvor mange rpm motorene tåler før de går i stykker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Begrensningen der er hverken kraften til elmotorene eller batteriene, men gir... eller rettere sagt mangelen av gir. Og i fremtiden vil som jeg i alle fall tror motorene befinne seg i hjulene. Derav ren fysisk begrensning på hvor mange rpm motorene tåler før de går i stykker.

 

Nå var elektriske roterende maskiner ikke det mest interessante for meg da jeg studerte for 40 år siden, men jeg husker sikkert at minst én type elektromotor har så å si konstant effekt over hele turtallsområde (>0). En girkasse ville her bare bety krafttap: det finnes ingen turtall hvor motoren har mer effekt enn ved en annen turtall.

 

Når det gjelder motorene i hjulene så gjør dette hjulene tyngre og medfører derfor dårligere bakkekontakt på ujevn vei.

Lenke til kommentar

 

Begrensningen der er hverken kraften til elmotorene eller batteriene, men gir... eller rettere sagt mangelen av gir. Og i fremtiden vil som jeg i alle fall tror motorene befinne seg i hjulene. Derav ren fysisk begrensning på hvor mange rpm motorene tåler før de går i stykker.

 

Nå var elektriske roterende maskiner ikke det mest interessante for meg da jeg studerte for 40 år siden, men jeg husker sikkert at minst én type elektromotor har så å si konstant effekt over hele turtallsområde (>0). En girkasse ville her bare bety krafttap: det finnes ingen turtall hvor motoren har mer effekt enn ved en annen turtall.

 

Når det gjelder motorene i hjulene så gjør dette hjulene tyngre og medfører derfor dårligere bakkekontakt på ujevn vei.

Ja og nei. Ja ifbm at for eksempel så snart en "vanlig" 3-fase motor får en frekvensomformer, så kan den ligge med nesten topp effektivitet på nesten hvilket som helst turtall, i motsetning til høyest effektivitet ved full nominell belastning, så dette er en ikke-sak idag.

Det som gjelder gir - gir betyr energitap, uansett hvordan man snur på saken. Så på en eller annen måte så bør motoren kobles til hjulene enten direkte - elller så direkte som mulig, med færrest mellomledd.

Det som angår motorer som kan bygges inn i hjulene - så er ikke den saken så veldig dyster. For det første så forsvinner en del av vekten fra "motorpakken", siden de delene blir overflødige. For det andre så vil en slik motor dele strukturelle deler med felgen og andre ting som ligger bak hjulet, så vektøkningen blir ikke så dramatisk. Og til slutt - 4 motorer i hvert hjul betyr at hvis hver hjul har en egen motor så skal hver hjul/motorpar ikke veie så mye, for eksempel hvis man er fornøyd med 400kW for personbil, så blir det 100kW per hjul og derav relativt lav vekt, så selv om man må bøte noe med tanke på offroad-biler, blir det ikke akkurat en brennende sak for biler for urban bruk, enda mindre så i tilfellet lastebiler og busser.

I tillegg som en ekstra bonus så blir man kvitt en del vekt, flytter tungdepunktet lavere ned, får lettere ramme siden en del vekt blir "liggende" direkte på hjulene, blir kvitt mekanisk differensial (differensial og tilbehør), samtidig som man - for første gang noensinne - oppnår full kontroll over alle hjulene totalt uavhengig av hverandre, som man da styrer hver for seg. Det vil bety "virtuell" differensial, men unegrenset funksjonalitet som overgår de aller beste limited slip differensialer m.m. Og ja - man skaffer en del redundans, så om den ene motoren tar kveld så har man fortsatt flere igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forskjellen på Musk og Fisker er at Musk i det minste har noenlunde bakkekontakt med tanke på teknologiske muligheter og starter i en ende der en faktisk kan tilby et reelt produkt. Jeg også har tenk på å lage en el-bil, den går på vann fra springen og kan kjøre verden rundt 3 ganger på en fylling.

 

I motsetning til deg så har faktisk Fisker allerede designet, bygget og solgt et antall elbiler (men det visste du kanskje ikke?). Synes det er bra at noen (mange) prøver å bringe teknologien videre. Mere skuffende at designet minner mye om Model 3 og S!

Lenke til kommentar

Det er mulig felg motor ikke øker vekten så mye på bilen, men det øker vekten betydelig på det stedet vekt er aller mest ugunstig. En kraftig økning av uavfjæret vekt er negativt for det meste.

 

Hoved grunnen til at alle de som har forsøkt (f eks Volvo) ikke har lykkes  er, de klarer ikke å få det til å bli holdbart. Toleransekravene for at en slik motor skal virke og ikke ristes i filler er ekstremt små, samtidig som det utsettes for store krefter sideveis og alle andre veier.

 

Det er imidlertid laget biler som har en motor til hvert hjul. De fire motorene kobles til hvert sitt hjul med en stikkaksling. Kjent teknologi som ikke gir noen av ulempene og veldig nær alle fordelene.Mercedes-Benz-SLS-AMG-Electric-Drive-on-

Endret av Kalle K
Lenke til kommentar

Det er mulig felg motor ikke øker vekten så mye på bilen, men det øker vekten betydelig på det stedet vekt er aller mest ugunstig. En kraftig økning av uavfjæret vekt er negativt for det meste.

 

Hoved grunnen til at alle de som har forsøkt (f eks Volvo) ikke har lykkes  er, de klarer ikke å få det til å bli holdbart. Toleransekravene for at en slik motor skal virke og ikke ristes i filler er ekstremt små, samtidig som det utsettes for store krefter sideveis og alle andre veier.

 

Det er imidlertid laget biler som har en motor til hvert hjul. De fire motorene kobles til hvert sitt hjul med en stikkaksling. Kjent teknologi som ikke gir noen av ulempene og veldig nær alle fordelene.Mercedes-Benz-SLS-AMG-Electric-Drive-on-

 

Det største problemet er nok ikke at motoren ristes i stykker, men heller at stor uavfjæret vekt gir elendige kjøreeksemskaper på ujevn vei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...