Gå til innhold

Jakter på ubegrenset billig energi med stempelteknologi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

og hva i all verden var vits med å ha så mange pumper....?

 

Det holder med 1 :-P

 

Regner med at du mener de 200 stemplene? Sånn jeg forsto det så var de satt i kule for å lage en trykkbølge i samme form som presser plasmaet sammen. Med et stempel vill det bare blitt en vegg av en trykkbølge

uhm.. nei det ville ikke blitt noe "vegg" av trykk... det var det som var hele poenget..

 

Trykket øker like mye i hele det termodynamiske systemet uansett hvor trykket kommer fra.

Lenke til kommentar

 

og hva i all verden var vits med å ha så mange pumper....?

 

Det holder med 1 :-P

 

Regner med at du mener de 200 stemplene? Sånn jeg forsto det så var de satt i kule for å lage en trykkbølge i samme form som presser plasmaet sammen. Med et stempel vill det bare blitt en vegg av en trykkbølge

Dessuten kunne de flyttet pumpen til et annet sted og byttet ut alle de andre pumpene med rør som kommer fra denne ene pumpen

Lenke til kommentar

"Jakten på fusjonsenergien og ubegrenset, billig energi har pågått svært lenge."

 

Ja, hvor billig blir egentlig denne energien dersom en lykkes?

Når det dreier seg om denne type forskning virker det som pengetilgangen er ubegrenset, men hva med å hente ut mer av den gratis energien fra solen?

Klarer vi å hente ut noen få prosenter av energien i bølgene og vinden på verdenshavene har vi energi i overflod.

Hvorfor bruker vi så godt som ingen penger på denne type forskning, som i tillegg kan gi oss store mengder mat dersom vi satser på hybride anlegg.

70% av jordens overflate er hav, og vi har knapt startet forskningen enda.

En nærliggende forklaring er at det er teknologi på et mye lavere nivå og har ikke samme prestisje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

og hva i all verden var vits med å ha så mange pumper....?

 

Det holder med 1 :-P

Regner med at du mener de 200 stemplene? Sånn jeg forsto det så var de satt i kule for å lage en trykkbølge i samme form som presser plasmaet sammen. Med et stempel vill det bare blitt en vegg av en trykkbølge

Dessuten kunne de flyttet pumpen til et annet sted og byttet ut alle de andre pumpene med rør som kommer fra denne ene pumpen

 

 

Du burde helt klart stilt din ekspertise til disposisjon for dette teamet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Wow... Kudos og thumbs-up for en rasjonell artikkel om atomkraft og fusjon.

Ett par kommentarer dog. ITER er egentlig ett blindspor. For selv om selve prosessen relativt sett har lite atomavfall så er sikkerheten avhengig av at containment feltet er intakt under alle omstendigheter. Dersom Dette ikke er tilfelle vil plasmaet kunne forurense området rundt betraktelig. ITER er også uansett kun en simpel dampkoker og må belage seg på dampturbiner for å kunne generere straum, noe som er unødvendig med tanke på hvilke andre teknologier som finnes.

Savner også en referanse til Erik Lener's dense plasma focus (DPF) baserte reaktor design som benytter proton-boron som driv medium. Om artikkelforfatter mener de allerede nevnte alternativene er miljøvennlige så burde man iallefall se på denne teknologien. Her er det ingen lefling med varmevekslere. Litt vanskeligere, men mye bedre. Prognosene er gode. Fusjon er oppnådd men begrenses av forurensinger bl.a. avdamping fra elektrodene men det er ting man jobber med. Hadde vert interessant med en artikkel om denne teknologien og --> http://lppfusion.com

 

Se gjerne på denne

Endret av EremittPåTur
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må nevnes at diverse "stempelmaskiner", pulserende "laser" ettellerannet... det eneste ITER bruker som utgangspunkt er nettopp Tokamak, fordi ulikt andre konsepter er Tokamak simpel som sannheten og tillater kontinuerlig og stabil drift, det vil si at da man har nådd en viss temperatur og trykk - kan man holde den ganske så konstant.

 

Dette er så å si ideologisk viktig:

Det vi har gjort hittil, det vil si energiproduksjon av alle slag - vind, vann, hydrocarboner, solceller, og til og med konvensjonell atomkraft der man spalter atomer - er å leve av energien til vår egen sol, direkte (solceller) eller indirekte (solkraft > biomassen > hydrocarboner), eller en annen sol (uran kan kun produseres in en supernova).

Her derimot ved å fusjonere hydrogen gjenskaper vi energiproduksjonen til stjernene, og ikke benytter oss av "second-hand" energi som tilfeldigvis er tilgjengelig. Dermed lager vi så å si vår egen energi... eller er i alle fall "på nivået" med stjernene.

Og det hadde blitt litt tøft om man klarte faktisk å fusjonere først hydrogen, men så fortsette helt til jern og beslektede stoffer, for å gjenskape det som skjer i stjernene, for fusjon til og med jern frigjør energi.

Lenke til kommentar

Mja, det er mange som prøver og har prøvd ila årtier.

 

Jeg selv ble overrasket da jeg for en stund siden snublet i en artikkel i TIME over disse her: https://en.wikipedia.org/wiki/Tri_Alpha_Energy,_Inc..Privat finansert! Ikke minst var det nytt for meg at det faktisk finnes nukleære reaksjoner som i utgangspunkt ikke produserer neutroner, kun helium-ioner.

Man prøvde i mange tiår før man fikk ett fly i luften også . I dag er det vanskelig å tenke seg ett samfunn uten luftfart.

Lenke til kommentar

Takk for en interessant artikkel  :thumbup:

 

Forstår jeg det rett, er alle disse teknikkene avhengig av kontinuerlig tilførsel av energi, og ikke noe man bare starter opp, for så å fortsette av seg selv med utgangspunkt i den varmen og trykket selve fusjonen produserer? Altså at laserne må lyse eller pumpene pumpe hele tiden for å opprettholde fusjonen. Jeg har alltid tenkt at bare man oppnår de rette forhold, så var det bare å peise på. At det aller vanskeligste var å unngå at det hele bare smeltet/eksploderte. Men det er vel ikke så "enkelt"  :)

Lenke til kommentar

 

 

og hva i all verden var vits med å ha så mange pumper....?

 

Det holder med 1 :-P

 

Regner med at du mener de 200 stemplene? Sånn jeg forsto det så var de satt i kule for å lage en trykkbølge i samme form som presser plasmaet sammen. Med et stempel vill det bare blitt en vegg av en trykkbølge

uhm.. nei det ville ikke blitt noe "vegg" av trykk... det var det som var hele poenget..

 

Trykket øker like mye i hele det termodynamiske systemet uansett hvor trykket kommer fra.

Når det gjelder statisk trykk har du rett, dette dreier seg om en sjokkbølge, tenk lyd.

Designet ligner veldig på den kuleformede sprengladingen som brukes for å sette av atombomber. poenget med den er å generere et kraftig trykk i sentrum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

og hva i all verden var vits med å ha så mange pumper....?

 

Det holder med 1 :-P

Regner med at du mener de 200 stemplene? Sånn jeg forsto det så var de satt i kule for å lage en trykkbølge i samme form som presser plasmaet sammen. Med et stempel vill det bare blitt en vegg av en trykkbølge
Dessuten kunne de flyttet pumpen til et annet sted og byttet ut alle de andre pumpene med rør som kommer fra denne ene pumpen

 

 

Du burde helt klart stilt din ekspertise til disposisjon for dette teamet.

Tja. For det første: Her er det sjokkbølger som må treffe helt samtidig i sentrum. Men en enkelt pumpe/sylinder vil man trenge rør som er like lange slik at sjokkbølgen treffer tanken samtidig. For det andre: Slike rør måtte være bøyd og da får man små diffraksjoner inni rørene som "smører ut" sjokkbølgen. Dessuten vil rørene i seg selv skape mer motstand som gjør at man taper litt sjokkeffekt på veien. Derfor kan man ikke samle alt i en sylinder. Men X antall pumper plassert i perfekt kuleformasjon vil man unngå nevnte problemer.

Lenke til kommentar

Takk for en interessant artikkel  :thumbup:

 

Forstår jeg det rett, er alle disse teknikkene avhengig av kontinuerlig tilførsel av energi, og ikke noe man bare starter opp, for så å fortsette av seg selv med utgangspunkt i den varmen og trykket selve fusjonen produserer? Altså at laserne må lyse eller pumpene pumpe hele tiden for å opprettholde fusjonen. Jeg har alltid tenkt at bare man oppnår de rette forhold, så var det bare å peise på. At det aller vanskeligste var å unngå at det hele bare smeltet/eksploderte. Men det er vel ikke så "enkelt"  :)

 

Jepp, ein må heile tida tilføre energi for å halde fusjonsprosessen i gong, men tanken er at ein skal kunne hente ut meir enn ein putter inn. I ein fisjonsreaktor må ein kontrollere ein kjedereaksjon for at heile reaktoren ikkje skal smelte, medan ein fusjonsreaktor berre vil slutte å virke dersom vi slutter å tilføre energi.

 

Det er nok ikkje fullt så enkelt som det heller, men det er gisten av det!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En bevegelse i sekundet? I begynnelsen trodde jeg prinsippet var å starte en kontinuerlig reaksjon med disse stemplene, noe som virket lovende.

 

Med hydraulikkstempler som skal bevege seg 65 m/s hvert eneste sekund tror jeg denne reaktoren får temmelig korte vedlikeholdintervall, og/eller blir en katastrofal eksplosjon innen kort tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...