Gå til innhold

Jakter på ubegrenset billig energi med stempelteknologi


Anbefalte innlegg

 

 

Takk for korreksjonen, madammim! Viktig forskjell på fusjon og fisjon, men ikke i denne sammenhengen; begge omdanner energi til varme inne i atmosfæren og vi varmer opp "innenfra". Jeg har jobbet lenge med energi, men foreløpig ser det ut til å være bare jeg som har tenkt denne tanken.

Helt først er du nok ikke. Larry Niven slo deg med 46 år. Problemstillingen er riktig nok i Science Fiction boken Ringworld, og ikke noe som man seriøst bekymret seg for, men fysikken er jo den samme.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Pierson's_Puppeteers#Homeworld.E2.80.94The_Fleet_of_Worlds

Se der ja! Det hadde vært fryktelig rart om bare jeg hadde grublet på dette :)

 

 

Du har jo ikke grublet på det (tenkt lenge og grundig). Hadde du gjort det så hadde du visst (som titusener andre) at den energien vi (for)bruker er uendelig ubetydelig sammenlignet med den som strømmer inn fra sola. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Takk for korreksjonen, madammim! Viktig forskjell på fusjon og fisjon, men ikke i denne sammenhengen; begge omdanner energi til varme inne i atmosfæren og vi varmer opp "innenfra". Jeg har jobbet lenge med energi, men foreløpig ser det ut til å være bare jeg som har tenkt denne tanken.

Helt først er du nok ikke. Larry Niven slo deg med 46 år. Problemstillingen er riktig nok i Science Fiction boken Ringworld, og ikke noe som man seriøst bekymret seg for, men fysikken er jo den samme.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Pierson's_Puppeteers#Homeworld.E2.80.94The_Fleet_of_Worlds

Se der ja! Det hadde vært fryktelig rart om bare jeg hadde grublet på dette :)

 

 

Du har jo ikke grublet på det (tenkt lenge og grundig). Hadde du gjort det så hadde du visst (som titusener andre) at den energien vi (for)bruker er uendelig ubetydelig sammenlignet med den som strømmer inn fra sola. 

Denne energien strømmer også ut fra jorda i form av langbølget stråling, hvis ikke hadde kloden vår vært kokt for lenge siden, se tidligere svar lenger oppe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...