Gå til innhold

Slik blir NRK-lisensen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eksemplene på dem som kunne få fritak, var satt på spissen. Uansett så er det folk der ute som ikke kan nyttiggjøre seg NRK, og de bør få fritak.

Det er ikke alle som ser praktisk nytte av plan og bygningsetaten i løpet av livet sitt heller. Eller brannvesenet for den del. Det er jo likevel ikke et argument for at ikke alle skal være med å finansiere slike offentlige tjenester. Føler man at NRK har fått en rolle som ikke favner alle så får vi heller forme NRK etter tidens krav og ikke tviholde på dyr linær-tv produksjon, meningsløs svada-humor som Karl Johan og sportssendinger. NRK bør rendyrke sin statlige oppgave bedre sånn at ikke folk (mange her i tråden) forveksler den med helt tilfeldige tv-kanaler uten noe statlig mål og mening. NRK er et statlig medieapparat og bør finansieres som andre statlige instanser, via statsbudsjettet. Så kan andre medieaktører være private og dyrke sine egen rolle, profittmaksimering.

Ikke mer byråkratisk enn i dag, og det har fordelen at man kan la være om man vil.

Det er jo litt av poenget mitt. Dagens system er temmelig byråkratisk med blant annet 50-100 årsverk og rundt 100 millioner kroner i året kun til inndriving av lisensen. Noe som ikke hadde behøvd å koste noe som helst (via statsbudsjettet).

Lenke til kommentar

 

Egentlig samme hva de bestemmer seg for. Betal lisens, folkens! :)

 

Hadde de levert godt innhold for alle på en effektiv/økonomisk måte, så ja :-) Når de har ansatte som har som hobby å ta opp prompelyder i gangene, så nei ;-)

NRK trenger ikke å levere noe bra innhold dem får jo penger uansett hva dem sender.

Lenke til kommentar

Legg NRK lisensen over skatten. Milde Moses, hvor vanskelig kan det egentlig være??

Hva skal vi gjøre med de på Mo I Rana da?

Det samme som skomakere, hestedrosjekusker og skrivemaskinsekretærer, be de finne seg mer produktivt arbeid.

 

Klart det er litt kjedelig for de det gjelder, men for samfunnet er det bedre at de finner seg annet arbeid. Vi har også gode mekanismer for å hjelpe de over til noe annet på en mest mulig smidig måte (NAV). I Norge setter vi ikke folk på gata slik de gjør i mindre sosialt utviklede land.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

NRK trenger ikke å levere noe bra innhold dem får jo penger uansett hva dem sender.

Det stemmer ikke. NRK har ganske mange statlige føringer gjennom konsesjonen og lovverket, hva de skal sende og ikke sende. NRK er en statlig bedrift med en statlig oppgave, selv om mange her ser ut til å ikke ha fått med seg dette. Det må de delvis ta skylden for selv og delvis NRK som ofte har ganske meningsløst eller typisk kommersielt innhold, deriblant sponsing av sendinger og direkte reklameprogrammer for et annet selskap, norsk tipping. At det skal være en statlig oppgave å formidle gamblingtjenester til folket har jeg aldri skjønt. Som sagt, NRK bør rendyrke sitt statlige mandat og slanke bort overflødig tull og ting man bør overlate til kommersielle kanaler.

Lenke til kommentar

Så hvorfor jeg og andre skal finansiere noe vi aldri bruker (men kan i teorien en gang få behov for) og på toppen av det hele finansiere resten som er 90%+++ underholdning ut av våre lommer er vanskelig for meg å skjønne.

Uten å ha tatt noen vitenskapelig opptelling, så tror jeg de 90 prosentene er en kraftig overdrivelse.

 

Hvis du tar en opptelling på din dødsdag, hvilke statlige instanser du faktisk fikk bruk for i løpet av livet så vil du nok oppdage at det var mange du ikke fikk direkte bruk for. Men mange av de, som forsvaret, er likevel kjekt å ha. Det er ikke et mål at hver enkelt skal innom samtlige statlige instanser i løpet av livet. Det er heller ikke et mål at en hver statlig instans skal ha god nytte for hver og en. Sånn er det med NRK sitt tilbud også. Det er ikke meningen at alle skal se og høre alt, men det er kjekt å ha likevel.

 

Mange liker tanken på at man skal betale kun for de tjenestene man bruker. La oss ta et enkelt eksempel og si at A bruker TV og betaler for TV, mens B bruker radio og betaler for radio. La oss holde det enkelt og si at TV og radio koster det samme å drifte og bruke, samt at A og B bruker hver sine ting like mye. Så kan vi ta for oss den andre modellen: Vi slår sammen kostnaden for TV og Radio til en mediepakke og sier at A og B må betale hver sin halvdel av denne mediepakken. Ser du hvor jeg vil? A og B må ut med henholdsvis akkurat samme beløp hver som før. Det blir ikke billigere av å betale kun for de tjenestene man bruker. Det betyr at man betaler samme totalsum som før, men at det ikke fordeles utover en mediepakke, men går direkte til det tilbudet man bruker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skal vurdere å betale om de går tilbake til det de startet som, en kanal "NRK", da med kraftig redusert lisens

Nå har de så mange kanaler som er bare dritt, repriser og reklame

Dritt, repriser og reklame er gratis vomfyll. Jeg tviler på det blir mye billigere av å kvitte seg med det. Det er de kostbare programmene vi bør se nærmere på. Hvor samfunnsnyttig er for eksempel "side om side"? Kunne ikke den type programmer vært overlatt til de kommersielle kanalene?

 

Ellers så synes jeg dere fokuserer litt vel mye på TV. NRK har også en ganske stor nettsatsing, som jeg personlig mener burde fått en mye større del av lisenskaka for å kunne utvide tilbudet til spesielt unge voksne. Flere og bedre samfunnsnyttige nettsider under et statlig oppdrag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

"vitenskapelige" programmer som aktivt bedriver dyreplageri?

Hvilket program sikter du til?

 

 

Jeg ønsker at det skal være fokuset på pelsdyrnæringen, men er redd for at det er fisken Sveinung i en bolle i "ikke gjør dette hjemme"

 

Der er riktig at sånne fisker eller noen fisker skal oppbevares i en bolle, men å kalle det dyreplageri er å dra det langt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...