Gå til innhold

Slik blir NRK-lisensen


Anbefalte innlegg

 

 

 

Egentlig samme hva de bestemmer seg for. Betal lisens, folkens! :)

Hvorfor skal jeg støtte en kanal som ikke lager programmer egnet for meg og mine interesser, lener seg mot blå propaganda, produserer "vitenskapelige" programmer som aktivt bedriver dyreplageri?
Poenget er vel heller at alle i et samfunn finanserer deler de er lite interessert i. Jeg kunne f.eks. godt se for meg Norge uten militær (og inser at jeg er en av få når det gjelder dette). Men tross alt er det flertallet som bestemmer, ikke du eller jeg, hva samfunnet bruker penger på.

 

Ja, for en flott sammenligning. NRK er underholdning, ikke nødvendig infrastruktur eller sikkerhetsstyrker. Du betaler ikke for min netflix.

 

Om man skal insistere på at NRK på en eller annen måte er "samfunnsnytte", får man splitte opp NRK i to eller flere deler. En "samfunnsnyttig" del som er operert så billig som mulig, og en underholdningsdel som enten får ta betalt eller tjene penger på annet vis.

Det er ikke en sammenlikning. Poenget mitt er at dersom det er politisk flertall for å f.eks. innføre NRK avgift for alle, så er det legitimt at det blir det. Det er jo langtifra sikkert at det ER politisk flertall for det. På samme måte er det fullstendig legitimt å avskaffe statsfinansering av NRK om det er et flertall for det.

 

Om du føler så sterk for å slippe å betale lisens, og tror det er et flertall eller et stort mindretall som tenker som deg, er det vel ingenting i veien for å involvere seg politisk og få ting slikt som du vil ha det. Slikt det er nå har jeg vanskelig for å tro at det finnes et slikt flertall.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle voksne burde betale, og gjerne med hensyn tatt til velstand. Jeg mener begrunnelsene mot å gjøre det til en skatt/avgift alle betaler og som kreves inn av staten bare er tøys. Men hvis det absolutt skal gjøres mer komplisert, så er avgift på bolig det nest beste. Så lenge det ikke er lisensavdelingen som skal stå for innkreving. Det bør være mulig å få en datamaskin til å fikse uten et eneste årsverk i mo i rana.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Egentlig samme hva de bestemmer seg for. Betal lisens, folkens! :)

Tøys - Jeg kan betale en leverandør for en grunnpakke, og jeg kan velge bort Canal+, HBO, Netflix, Discovery, Viasat Sport, etc etc, eller velge dem og betale deretter. Eller jeg kan velge bort hele TV-leverandøren, og bare ha SUMO.

Hvorfor i alle dager skal ikke NRK gå på samme modell, som en valgfri kanalpakke? Det er det eneste rettferdige, vi har ikke behov for en obligatorisk rikskringkaster, nødmeldinger kommer bedre frem på SMS, så det argumentet er bortfalt for lenge siden. Nyheter og vær får man mange andre steder. Da gjenstår kun kulturbiten, og den burde man jaggu kunne velge selv om man vil kjøpe tilgang til.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Skjønner poenget ditt, men blir vel ikke helt det samme å sammenligne militæret. Jeg tenker de fleste faktisk IKKE vil betale lisens mens de fleste vil ha et militær. Dog blir det lisens uansett om 80% ikke vil ha det (prosenten var bare et eksempel).

 

Problemet er at det helt åpenbart er et politisk flertall for lisens. Dersom det faktisk er et flertall av normenn med stemmerett som ikke vil ha lisens, så kan de stemme på noen som vil avskaffe det. Om det ikke er slike partier kan de grunnlegge parti, eller bli medlem i et eksisterende og påvirke den innenifra. Det er veldig lett å si at flertallet vil det ene eller det andre, men lovene i norge er lagd i en åpen prosess som alle som virkelig vil kan delta i. Vi lever tross alt i en demokrati, og det å klage på konsekvensen av at dette er et demokrati uten å i det hele tatt prøve å endre det man klager på er litt for enkelt synes jeg.

 

Jeg personlig tror ikke på at det er et flertall som virkelig vil avskaffe NRK, men om det er det (og de stemmer inn partier/representanter) som bestemmer at det blir slikt, kommer ikke jeg til å påstå at systemet ikke er demokratisk bare fordi jeg liker NRK.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Egentlig samme hva de bestemmer seg for. Betal lisens, folkens! :)

Hvorfor skal jeg støtte en kanal som ikke lager programmer egnet for meg og mine interesser, lener seg mot blå propaganda, produserer "vitenskapelige" programmer som aktivt bedriver dyreplageri?
Poenget er vel heller at alle i et samfunn finanserer deler de er lite interessert i. Jeg kunne f.eks. godt se for meg Norge uten militær (og inser at jeg er en av få når det gjelder dette). Men tross alt er det flertallet som bestemmer, ikke du eller jeg, hva samfunnet bruker penger på.

 

Ja, for en flott sammenligning. NRK er underholdning, ikke nødvendig infrastruktur eller sikkerhetsstyrker. Du betaler ikke for min netflix.

 

Om man skal insistere på at NRK på en eller annen måte er "samfunnsnytte", får man splitte opp NRK i to eller flere deler. En "samfunnsnyttig" del som er operert så billig som mulig, og en underholdningsdel som enten får ta betalt eller tjene penger på annet vis.

Det er ikke en sammenlikning. Poenget mitt er at dersom det er politisk flertall for å f.eks. innføre NRK avgift for alle, så er det legitimt at det blir det. Det er jo langtifra sikkert at det ER politisk flertall for det. På samme måte er det fullstendig legitimt å avskaffe statsfinansering av NRK om det er et flertall for det.

 

Om du føler så sterk for å slippe å betale lisens, og tror det er et flertall eller et stort mindretall som tenker som deg, er det vel ingenting i veien for å involvere seg politisk og få ting slikt som du vil ha det. Slikt det er nå har jeg vanskelig for å tro at det finnes et slikt flertall.

 

NRK er skandinavias dyreste medieselskap. Rollen til NRK fra NRK avgiften ble vedtatt til nå, har gått fra "dagsnytt" til å produsere "skam" og "vikingane". Klart jeg kan klage uten å starte et politisk parti først. Om ingen stopper NRK før de får satt klørne sine enda dypere i pengesekken, er jeg redd for at det er for sent.

Endret av likferd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Legg ned hele NRK. Om de har livets rett så klarer de å drive uten å være parasitt på alle arbeidende mennesker i landet.

Selg det til A-pressen. De behøver NRK etter at de solgte TV2. 

Lenke til kommentar

Jeg kan godt være med å betale lisens for å ha en statlig nøytral nyhet og informasjonskanal. Gjerne en for TV en for nett og en for radio.

 

Det jeg derimot ikke er interessert i å betale for er alt dette andre. NRK 1,2,3,super P1,2,3,4,5 samt alt annet.

 

Skrap NRK til beinet og la det være en ren nyhet og kriseformidler. Burde ikke koste mange kronene per innbygger å drifte dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Alle som villig betaler for lisensen og vil at andre skal gjøre det samme jobber mest sansynlig i NRK..

I tillegg til ca 100 ansatte ved lisenskontoret. 100 arbeidsplasser i distriktene kan komme til å veie tungt ved valg av finansieringsmodell.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Egentlig samme hva de bestemmer seg for. Betal lisens, folkens! :)

Hvorfor skal jeg støtte en kanal som ikke lager programmer egnet for meg og mine interesser, lener seg mot blå propaganda, produserer "vitenskapelige" programmer som aktivt bedriver dyreplageri?
Poenget er vel heller at alle i et samfunn finanserer deler de er lite interessert i. Jeg kunne f.eks. godt se for meg Norge uten militær (og inser at jeg er en av få når det gjelder dette). Men tross alt er det flertallet som bestemmer, ikke du eller jeg, hva samfunnet bruker penger på.

 

Ja, for en flott sammenligning. NRK er underholdning, ikke nødvendig infrastruktur eller sikkerhetsstyrker. Du betaler ikke for min netflix.

 

Om man skal insistere på at NRK på en eller annen måte er "samfunnsnytte", får man splitte opp NRK i to eller flere deler. En "samfunnsnyttig" del som er operert så billig som mulig, og en underholdningsdel som enten får ta betalt eller tjene penger på annet vis.

Det er ikke en sammenlikning. Poenget mitt er at dersom det er politisk flertall for å f.eks. innføre NRK avgift for alle, så er det legitimt at det blir det. Det er jo langtifra sikkert at det ER politisk flertall for det. På samme måte er det fullstendig legitimt å avskaffe statsfinansering av NRK om det er et flertall for det.

 

Om du føler så sterk for å slippe å betale lisens, og tror det er et flertall eller et stort mindretall som tenker som deg, er det vel ingenting i veien for å involvere seg politisk og få ting slikt som du vil ha det. Slikt det er nå har jeg vanskelig for å tro at det finnes et slikt flertall.

 

NRK er skandinavias dyreste medieselskap. Rollen til NRK fra NRK avgiften ble vedtatt til nå, har gått fra "dagsnytt" til å produsere "skam" og "vikingane". Klart jeg kan klage uten å starte et politisk parti først. Om ingen stopper NRK før de får satt klørne sine enda dypere i pengesekken, er jeg redd for at det er for sent.

Jeg har ingen problem med at du eller noen som helst andre klager. Det jeg har et problem med, er en sammfunnsoppfatning som tilsier at borgere skal bare betale for det mest grunnleggende og det de bruker selv, når et ganske bred flertall ønsker et samfunn som tar seg av mere enn det. Dessuten (og det gjelder ikke deg, men nok av andre her så vidt jeg kan se) er det problematisk å påstå å vite hva flertallet mener, utover det som faktisk blir stemt på ved valg.

 

Igjen, om det har seg slik at flertallet med stemmerett i norge faktisk vil avskaffe NRK og kan bli enig om det, burde det ikke være noe sak å få det til. Og dessuten finnes det ikke noe slikt som for sent i et demokratisk sammfunn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Forresten, jeg ser at den mobiltelefonen det er tatt bilde av i artikkelen har samme skade på skjermen som min samsung galaxy S5. Er det en vanlig skade, og hva forårsaker den?

Lenke til kommentar

Egentlig samme hva de bestemmer seg for. Betal lisens, folkens! :)

Betaler ikke for en tjeneste vi ikke bruker her i husstanden. Hvis NRK vil ha penger for de to gangene i året vi er inne på ipad'en så kan de kutte ut lisensen og innføre en kringkastningsskatt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...