Gå til innhold

Her er Nintendo Switch


Anbefalte innlegg

Hæ? Wii:U er jo avtager til Wii... Nå tror jeg rett og slett du troller, eller bare leker kverrulant...

 

Poenget er jo at Nintendo Switch skal være arvtager til to plattformer for Nintendo, ikke bare arvtager til Wii:U da den samtidig også (forhåpentligvis) tar over for Nintendo 3DS i samme slengen.

Ja, Wii U er arvtager til Wii ("kannibaliserte Wii"), og Switch er arvtager til både Wii U og 3DS.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal jo ikke så mye til for å bli en større suksess enn Wii:U da... Men ja, argumentet om at spill selger konsoller blir jo litt halvveis for Wii:U har jo utvilsomt hatt endel veldig gode spill, spill som ikke eksisterer på konkurrerende plattformer og likevel så har den jo solgt helt elendig for Nintendo.

 

Wii U har ikke hatt så mange gode spill. Wii hadde mange spill med bred appell, noe Nintendo ikke har klart med Wii U. Så ja, det er spill som selger konsoller og spillene på Wii U har ikke vært den store suksessen. Nintendo "dropped the ball".

 

Dessverre for Nintendo ser de jo litt sent ute, da veldig mange har skaffet seg Xbox One eller PlayStation 4 de to siste årene og er da ikke i marked for en ny konsoll når denne kommer på markedet.

 

 

Dette er bare et problem for Nintendo hvis de prøver å konkurrere direkte med Xbox eller PS, eller hvis de gjør som med Wii U og gjør et halvhjertet forsøk på å appellere til både hardcore og folk flest. Nintendo må gå tilbake til Wii-strategien med å lage spill som "massene" ønsker å spille. De vil da ikke konkurrere mot de to andre og vil kunne gjenskape i det minste deler av Wii-suksessen.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

 

Som utelukkende stuekonsoll har den lite å komme med for ikke-nintendospill. Jeg vil anta denne har noe å by på på bærbarfronten, hovedsakelig fordi den angriper et marked som egentlig ikke finnes. (og å gå fra stuekonsoll til bærbar direkte vil nok også være interessant for noen).

 

Ytelsesmessig vil det vel være liten grunn til å kjøpe denne kontra en sterk iOS eller Android tablet, eller sogar en Windows 10 tablet (eller bærbar!). Du kan også kjøpe ekstra kontrollere til disse og få omtrent samme maskinvareopplevelse, eller sogar bedre siden håndkontrolleren til Switch ikke så så bra ut. Dessverre finnes det en god del spill til Android/iOS som ikke virkelig støtter gamepad, selv om det finnes måter å fikse det på med å mappe fysiske gamepadknapper til områder på touchskjermen.

Det er ikke maskinvaren som betyr noe. Det er spillene som selger en maskin, og ikke omvendt.

 

Sammenligningen med en vanlig tablet er ikke helt relevant. Husk at på Switch så vil spillene være laget for å bruke kontrollerne som følger med. Det samme er ikke tilfelle på generiske tablet-spill.

 

Hvilket marked som ikke finnes er det du snakker om, forresten?

Om hardware er irrelevant, hvorfor gi ut nye konsoller? AtW

Lenke til kommentar

 

 

Som utelukkende stuekonsoll har den lite å komme med for ikke-nintendospill. Jeg vil anta denne har noe å by på på bærbarfronten, hovedsakelig fordi den angriper et marked som egentlig ikke finnes. (og å gå fra stuekonsoll til bærbar direkte vil nok også være interessant for noen).

 

Ytelsesmessig vil det vel være liten grunn til å kjøpe denne kontra en sterk iOS eller Android tablet, eller sogar en Windows 10 tablet (eller bærbar!). Du kan også kjøpe ekstra kontrollere til disse og få omtrent samme maskinvareopplevelse, eller sogar bedre siden håndkontrolleren til Switch ikke så så bra ut. Dessverre finnes det en god del spill til Android/iOS som ikke virkelig støtter gamepad, selv om det finnes måter å fikse det på med å mappe fysiske gamepadknapper til områder på touchskjermen.

Det er ikke maskinvaren som betyr noe. Det er spillene som selger en maskin, og ikke omvendt.

 

Sammenligningen med en vanlig tablet er ikke helt relevant. Husk at på Switch så vil spillene være laget for å bruke kontrollerne som følger med. Det samme er ikke tilfelle på generiske tablet-spill.

 

Hvilket marked som ikke finnes er det du snakker om, forresten?

Om hardware er irrelevant, hvorfor gi ut nye konsoller? AtW

 

Vel, i dette tilfellet kommer jo den nye konsollen med noe nytt som gjøres i selve hardwaren. Men hardwaren i seg selv vil ikke selge uten spill.

Lenke til kommentar

 

 

 

Som utelukkende stuekonsoll har den lite å komme med for ikke-nintendospill. Jeg vil anta denne har noe å by på på bærbarfronten, hovedsakelig fordi den angriper et marked som egentlig ikke finnes. (og å gå fra stuekonsoll til bærbar direkte vil nok også være interessant for noen).

 

Ytelsesmessig vil det vel være liten grunn til å kjøpe denne kontra en sterk iOS eller Android tablet, eller sogar en Windows 10 tablet (eller bærbar!). Du kan også kjøpe ekstra kontrollere til disse og få omtrent samme maskinvareopplevelse, eller sogar bedre siden håndkontrolleren til Switch ikke så så bra ut. Dessverre finnes det en god del spill til Android/iOS som ikke virkelig støtter gamepad, selv om det finnes måter å fikse det på med å mappe fysiske gamepadknapper til områder på touchskjermen.

Det er ikke maskinvaren som betyr noe. Det er spillene som selger en maskin, og ikke omvendt.

 

Sammenligningen med en vanlig tablet er ikke helt relevant. Husk at på Switch så vil spillene være laget for å bruke kontrollerne som følger med. Det samme er ikke tilfelle på generiske tablet-spill.

 

Hvilket marked som ikke finnes er det du snakker om, forresten?

Om hardware er irrelevant, hvorfor gi ut nye konsoller? AtW

 

Vel, i dette tilfellet kommer jo den nye konsollen med noe nytt som gjøres i selve hardwaren. Men hardwaren i seg selv vil ikke selge uten spill.

 

 

Så hardwaren har faktisk noe å si da? Kan spill selge i seg selv uten hardware å kjøre på?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Som utelukkende stuekonsoll har den lite å komme med for ikke-nintendospill. Jeg vil anta denne har noe å by på på bærbarfronten, hovedsakelig fordi den angriper et marked som egentlig ikke finnes. (og å gå fra stuekonsoll til bærbar direkte vil nok også være interessant for noen).

 

Ytelsesmessig vil det vel være liten grunn til å kjøpe denne kontra en sterk iOS eller Android tablet, eller sogar en Windows 10 tablet (eller bærbar!). Du kan også kjøpe ekstra kontrollere til disse og få omtrent samme maskinvareopplevelse, eller sogar bedre siden håndkontrolleren til Switch ikke så så bra ut. Dessverre finnes det en god del spill til Android/iOS som ikke virkelig støtter gamepad, selv om det finnes måter å fikse det på med å mappe fysiske gamepadknapper til områder på touchskjermen.

Det er ikke maskinvaren som betyr noe. Det er spillene som selger en maskin, og ikke omvendt.

 

Sammenligningen med en vanlig tablet er ikke helt relevant. Husk at på Switch så vil spillene være laget for å bruke kontrollerne som følger med. Det samme er ikke tilfelle på generiske tablet-spill.

 

Hvilket marked som ikke finnes er det du snakker om, forresten?

Om hardware er irrelevant, hvorfor gi ut nye konsoller? AtW

 

Vel, i dette tilfellet kommer jo den nye konsollen med noe nytt som gjøres i selve hardwaren. Men hardwaren i seg selv vil ikke selge uten spill.

 

Så hardwaren har faktisk noe å si da? Kan spill selge i seg selv uten hardware å kjøre på?

 

AtW

 

Du må se på hva jeg faktisk skriver. Jeg skriver om hva som selger. Spill selger konsoller, ikke omvendt.

Lenke til kommentar

 

Problemet er vel det samme som med Wii U at når de legger så langt fra andre konsoller og PC på ytelse så blir den utelatt fra "alle" vanlige spill. Kan fort ende opp med at det eneste spillbare er det som kommer fra Nintendo selv.

For min del så blir ikke Switch akkurat kjøpt for grafikk og ytelse da det helt klart ikke er og har vel aldri vært fokuset til Nintendo. Men jeg håper jo at maskinen vil være aktuell for tredjepart utviklere i kontrast til WiiU.

Jeg klarer ikke helt å skjønne denne enorme skepsisen til tredjepartsspill. Der var tidligere vist et bilde med logoene til alle selskapene som er sagt å skulle støtte Switch, et bilde jeg tror i stor grad stemmer. For det mange kanskje glemmer i alle drømmene om BF1, FF XV, CoD, osv på en nintendokonsoll, er at 3DS er en nintendokonsoll som har mange spill fra tredjepartsutviklere og et kjempeflott spillutvalg.

 

Mange sier jo at Nintendo Switch nok kommer til å ta over for både 3DS og Wii U, og med mindre Nintendo har gått seg bort i sinnsvake planer som ingen andre klarer å forutse, så er jo det det eneste fornuftige å gjøre. Da vil naturlig nok også utviklere fra 3DS bli med over til Switch og gi mange bra tredjepartsspill. Ja det er nok ikke det de fleste her ønsket seg, det skjønner jeg, for i motsetning til hva innleggene kan gi uttrykk for, så er det helt spesifikke AAA spill folk tenker på og ønsker seg til Switch, og ikke et ønske om tredjepartsstøtte generelt. For det vil Switch få dersom det tar over 3DS markedet også, noe det er stor sannsynlighet for.

 

Spent på prisen. Med tanke på en 3ds xl er forholdvis dyr allerede (2000 kr), kan den fort koste litt. Lurer på om den støtter 3ds spill forøvrig, siden den bruker cartridges. Håper den har stor lagring så det går ann å laste ned spill. Vil helst ikke gå rundt med 10 cartridges.

Dette er mitt håp også, at Switch får støtte for 3DS spill, at den kan spille av både Switch og 3DS kasetter. Da vil den automatisk allerede ha et godt utvalg spill man kan spille ved launch. For spill som er kjøpt digitalt så håper jeg virkelig Nintendo har tatt til vett og fornyet, med en skikkelig unison konto for alle maskiner, slik som MS og Sony har, med spillbiblioteket ditt tilgjengelig. Det er kanskje litt mye forlangt, men man kan jo håpe. :D

 

Det sammen med info om pris og batteritid er de tingene jeg virkelig vil vite nåm før jeg endelig og uten tvil kan slå fast et kjøp som faktum.

 

Switch kan ikke spille 3DS spill. :hm:

Nintendo Switch blir ikke bakoverkompatibel

SPILL: Spiller ikke Wii U eller 3DS-spill.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Det er ikke maskinvaren som betyr noe. Det er spillene som selger en maskin, og ikke omvendt.

Maskinvaren setter begrensninger for hva slags spill som er mulig å lage, og dessuten hvor attraktivt det er å lage spill til konsollen. Er maskinvaren betydelig svakere enn Xbox One, PS4 og en normal PC, vil det innebære mer jobb å lage en versjon som passer til Nintendo Switch.

 

Hvis det er sant som du sier at spill selger konsoller, glemmer du at PS4 og Xbox One har fått veldig mange spill "gratis" siden utgivere lett har kunnet laget konsollversjoner nær opp til hverandre og PC-versjonen. Hvis maskinvaren til Switch er for svak, vil de ikke ha samme effekt, og dermed tape spillutvalg og så indirekte også salg. Mindre salgstall gir igjen færre spill, som igjen gir færre salgstall :)

 

Du glemmer også tre veldig viktige momenter ved maskinvaren som vil gi en direkte innvirkning på spillopplevlesen: Skjermkvalitet, kontrollerkvalitet og batterilevetid. Dette er momenter som kan hindre salg, uavhengig av hvor godt spillutvalget er. Tatt i betrakning at to av lanseringstitlene, Zelda og Skyrim, er ganske langsomme spill, har den vel ellers lite verdi hvis batterilevetiden er stort mindre enn 4 timer ved spilling. Helst tror jeg nok mange skulle sett den var på noe urealistiske 10 timer+, så den kan overleve en transatlantisk flytur.

 

Sammenligningen med en vanlig tablet er ikke helt relevant. Husk at på Switch så vil spillene være laget for å bruke kontrollerne som følger med. Det samme er ikke tilfelle på generiske tablet-spill.

Det er selvfølgelig sant, og som jeg nevner er spillutvalget på nettbrett og mobil ganske labert. Derimot vil ikke spillutvalget på Nintendo Switch de første årene være helt topp det heller.

 

Det er også viktig å huske at finnes et par topptitler til mobile plattformer allerede, inkludert Monkey Island, Day of the Tentacle, Baldur's Gate I+II, Icewind Dale, Final Fantasy opp til 7, Walking Dead Season One+Two, Rayman Classic, Prince of Persia, Papers please, FTL, Don't Starve, og så videre. Og det finnes faktisk en god del spill på nettbrett/mobil som er laget for håndkontrollere.

 

I tillegg finnes en haug av arkadeliknende spill, som faktisk har en stor verdi for spilling på farta. Jeg har selv ikke veldig lyst til å dra opp Zelda med en gigantisk åpen verden når trikketuren varer 20 minutter, men jeg kunne godt tenke meg litt gåteløsning i et tilfeldig Androidspill.

 

Hvilket marked som ikke finnes er det du snakker om, forresten?

Markedet for fullverdige portable spillkonsoller. Nintendo DS og PSP er begge preget av å være annenrangs spillkonsoller: De får for det meste forenkla utgaver av AAA-spill, eller fornya utgaver av gamle spill (samme som med mobilmarkedet nå), de har ingen mulighet for lokal flerspiller på samme konsoll, og skjermstørrelsen er heller ikke på topp. Kort sagt mangler det portable konsoller for dem som vil spille de store AAA-titlene.

 

EDIT: Bare for å moderere mine egne påstander litt. Jeg påstår ikke at nettbrett eller mobil er topp spillkonsoller for øyeblikket, for det har de for store mangler i spillutvalg. Jeg sier bare at alt etter bruk kan et nettbrett være en vel så god portabel spillkonsoll som en Switch, spesielt hvis man bare vil ha enkel spilling.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

 

Wii U var en elendig arvtager uansett hvordan man vrir og vender på det. Hører folk sier konsollen også hadde så mye bra spill, og at det er spillene som selger. Hvorfor floppet konsollen så veldig da?

 

Wii U hadde ikke mye bra spill, og det er spillene som selger. Derfor floppet Wii U.

 

Var det ikke oxo grunn av navnet da, det skiller  en U fra wii til wiiU da.

Lenke til kommentar

Jeg ser hva du skriver, du later som hardwaren er irrelevant, noe den ikke er. Dette er ikke enten eller, faktorene påvirker hverandre og begge aspekter er relevante.

 

 

AtW

 

Det er jo du som prøver å legge ord i munnen på meg. Du får kverulere videre. Lykke til.

 

Faktum er at det er spill som selger konsoller.

Lenke til kommentar

 

Det er ikke maskinvaren som betyr noe. Det er spillene som selger en maskin, og ikke omvendt.

 

Maskinvaren setter begrensninger for hva slags spill som er mulig å lage, og dessuten hvor attraktivt det er å lage spill til konsollen. Er maskinvaren betydelig svakere enn Xbox One, PS4 og en normal PC, vil det innebære mer jobb å lage en versjon som passer til Nintendo Switch.

 

Merkelig nok hadde dette liten betydning for Wii. Hvorfor? Fordi Nintendo laget spill som mange ønsket å spille.

 

Markedet for fullverdige portable spillkonsoller. Nintendo DS og PSP er begge preget av å være annenrangs spillkonsoller: De får for det meste forenkla utgaver av AAA-spill, eller fornya utgaver av gamle spill (samme som med mobilmarkedet nå), de har ingen mulighet for lokal flerspiller på samme konsoll, og skjermstørrelsen er heller ikke på topp. Kort sagt mangler det portable konsoller for dem som vil spille de store AAA-titlene.

 

Fullverdig? Annenrangs? Med tanke på salget kan DS umulig sies å være noe annet enn fullverdig og førsterangs.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

 

Maskinvaren setter begrensninger for hva slags spill som er mulig å lage, og dessuten hvor attraktivt det er å lage spill til konsollen. Er maskinvaren betydelig svakere enn Xbox One, PS4 og en normal PC, vil det innebære mer jobb å lage en versjon som passer til Nintendo Switch.

 

Merkelig nok hadde dette liten betydning for Wii. Hvorfor? Fordi Nintendo laget spill som mange ønsket å spille.

 

Nå kjøpte aldri folk noe særlig spill til Wii, som tyder på at folk faktisk kjøpte Wii for hardware (bevegelseskontroller).

 

 

 

Markedet for fullverdige portable spillkonsoller. Nintendo DS og PSP er begge preget av å være annenrangs spillkonsoller: De får for det meste forenkla utgaver av AAA-spill, eller fornya utgaver av gamle spill (samme som med mobilmarkedet nå), de har ingen mulighet for lokal flerspiller på samme konsoll, og skjermstørrelsen er heller ikke på topp. Kort sagt mangler det portable konsoller for dem som vil spille de store AAA-titlene.

 

Fullverdig? Annenrangs? Med tanke på salget kan DS umulig sies å være noe annet enn fullverdig og førsterangs.

 

Hva har salgstall med det hele å gjøre? Min påstand var at utviklere ikke behandlet dem på samme måte som hovedkonsollene, ikke at de ikke ble kjøpt i like stor grad. Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

 

 

Maskinvaren setter begrensninger for hva slags spill som er mulig å lage, og dessuten hvor attraktivt det er å lage spill til konsollen. Er maskinvaren betydelig svakere enn Xbox One, PS4 og en normal PC, vil det innebære mer jobb å lage en versjon som passer til Nintendo Switch.

 

Merkelig nok hadde dette liten betydning for Wii. Hvorfor? Fordi Nintendo laget spill som mange ønsket å spille.

 

 

Nå kjøpte aldri folk noe særlig spill til Wii, som tyder på at folk faktisk kjøpte Wii for hardware (bevegelseskontroller).

 

Den artikkelen der er hårreisende. Det som står der stemmer rett og slett ikke. Den plukker ut ett spill, men ignorerer det faktum at mange ganger flere Wii-spill har solgt over 20 millioner enheter enn X360 og PS3 kombinert. Som et eksempel.

 

Antall solgte spill per konsoll er per i dag nesten det samme som på PS3 og X360. Men pPå tidspunktet den artikkelen ble skrevet lå Wii langt foran de andre, og hadde langt flere solgte spill per konsoll. Det er først de siste årene at konkurrentene har klart å såvidt gå forbi.

 

  • Wii: 101.18M konsoller, 968.69M spill - ca. 9,6 spill per konsoll
  • PS3: 86.57M konsoller, 965.72M spill - ca. 11,2 spill per konsoll
  • X360: 85.56M konsoller, 1,001.33M spill - ca. 11,7 spill per konsoll
 
 

Vennligst la være å spre slike myter i fremtiden. Takk.

 

Hva har salgstall med det hele å gjøre? Min påstand var at utviklere ikke behandlet dem på samme måte som hovedkonsollene, ikke at de ikke ble kjøpt i like stor grad.

 

Salgstall er det som gir inntekter. Suksess måles i salgstall.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

 

Jeg ser hva du skriver, du later som hardwaren er irrelevant, noe den ikke er. Dette er ikke enten eller, faktorene påvirker hverandre og begge aspekter er relevante.

 

 

AtW

 

Det er jo du som prøver å legge ord i munnen på meg. Du får kverulere videre. Lykke til.

 

Faktum er at det er spill som selger konsoller.

 

 

Når du sier  "Det er ikke maskinvaren som betyr noe. Det er spillene som selger en maskin, og ikke omvendt." som svar på kritikk mot maskinvaren, så er det vanskelig å lese det på annen måte enn at hardwaren er irrelevant for suksessen. Om ikke, hva er det du mener sånn rent konkret?

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...