Gå til innhold

Heimelaga vannkjøling


Anbefalte innlegg

Heisann Ghost7.

Dette så bra ut. Ser du hadde atskillig mer tålmodighet enn meg når det gjaldt finishen. :) Har du lakkert blokkene med noe? Mine blokker var blanke og fine da jeg var ferdig, men blei fort matte ved kontakt med luft og feite fingre...

 

Ang radiator så ville jeg anta at nesten hva som helst er stort nok. Jeg forsøkte en stund å få tak i en bilradiator, men måtte gi opp siden jeg bare fant radiatorer i aluminium. Endte opp med å kjøpe en airplex EVO 240 på Microplex. Den holder vanntemperaturen rundt ca 30 grader med en romtemp på 23. Største problemet med denne radiatoren er at den har mye indre motstand. Dermed får systemet mitt en elendig gjennomstrømning. Anslagsvis 2.5 - 3 L/min. Ikke særlig imponerende med en Eheim 1250... For å kjøle radiatoren har jeg forøvrig 2 stk Papst vifte, 94m³/time, 26 dB(A). Jeg kan regulere mellom 3 hastigheter vha en bryter og to motstander. En trinnløs motstand ville jo være å foretrekke, men det er atskillig dyrere. Denne bygde jeg for under 50 kr. Den laveste hastigheten er knapt hørbar. Hvis jeg må skru opp hastigheten er det ikke pga vanntemperaturen, men fordi lufttemperaturen i skapet blir for høy. (Jeg har bygget inn PCen i et skap, og Papst-viftene trekker luft fra skapet for å holde resten av PCen kald nok). Jeg husker ikke hvor store motstander jeg har brukt, men jeg kan sjekke det ut dersom noen er interessert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal til å kjøpe meg kobber fra en blikkenslager, men hvilke dimenjoner skal jeg ha? Skal vannkjøle cpu, gpu, nb og mulighens psu. Skal jeg ha samme mønsteret i blokka både oppe og nede?

Samme mønster oppe og nede ja. Du finner en link med full beskrivelse av bygging av blokkene tidligere i denne tråden. Jeg husker ikke dimensjonene til blokka i hodet. Tykkelsen på kobberet jeg brukte var 10mm. Selv målte jeg bare avstanden mellom skruehullene med et skyvelær ( av plast ) på baksiden av hovedkortet og grafikkortet. Det kan være lurt å lage en sjablong med blokkas mål for å sjekke at du faktisk får plass til blokka ( og slangenipler om de ikke kommer ut på toppen). Jeg fikk problemer med en kondensator ved siden av nb. Det var bare flaks at jeg ikke måtte begynne om igjen. ;) På grafikkortet kom det en kondensator i veien for den ene slangenippelen, og dermed måtte jeg demontere hele blokka for å montere den speilvendt...

Lenke til kommentar

Vanlig metallsag går fint, men det tar litt tid. Har du funnet en blikkenslager som har så tykk kobber? I Bergensområdet fant jeg ingen som hadde tykkere enn 1mm kobber... Kjøpte en 1m lang "bjelke" en grossist og sagde alt for hånd selv.

 

Jeg kjøpte noen nipler på Biltema, og noen på Clas Ohlson. Husk å teste niplene sammen med slangen du har tenkt å bruke. Niplene jeg kjøpte på Biltema satt for løst. Dermed endte jeg med å bruke støttehylser som brukes i rørkoblinger for kobberør istedet (Clas Ohlson). Disse passet akkurat til slangene jeg hadde. Støttehylsene har ikke mothaker slik som gode slangenipler har, derfor brukte jeg slangeklemmer i tillegg. Ser ut som ghost7 har fått til noe som er bedre. Blir spennende å se hvordan det går når alt skal kobles ihop gjost7! :)

Lenke til kommentar

no skal eg av og finne radiator...

 

finishen blir betre har ikkje planslipt under sida og ikkje lakka bollken oppå heller(skal gjerast)...

 

skal du lage blokk so må du helst ha to plater med 10mm. eg bora 5 i plata som skal mot cpu og ca 7 på den som skal ligge oppå. niblene er frå biltema og slangen passer bra.

 

Slik ser blokka mi ut

 

bilde 1

 

Går greit når man har utstyr

 

bilde 2

 

Er gammelt design på denne, jeg har innsett at den ikke kjøler like godt som de beste ferdig laget. Men det var slik dem så ut på den tiden.

 

kor laga du blokka?

 

ser ut som ein fin sak den fresen der :) den eg hadde tilgjenelig var ikkje so avansert so eg gadd ikkje prøve. min første blokk har omtrent samme kanal design men for tynn bunn so eg fekk dårlege temp...

Lenke til kommentar

Etter mye ringing fant jeg ut at den lokale blikkenslageren (som jeg ikke visste fantes) hadde kobber. Fyren i Ålesund hadde bare 0.7mm. Fikk 3 plater for 100kr a 5kg. Måla var 20cm*8cm*10mm på kvar plate. Eneste ulempen var at den var noen hull i kobberet fra før av, men det gjør ïkke så veldig mye. Bilde : http://home.no.net/alegjos/bilder/kobber.jpg (Ikke min hjemmeside)

Lenke til kommentar

Så fin ut den kobberen du fikk tak i. Ikke så ulik den jeg har. Bjelken min var 1000x100x10mm. Kjøpte hos en grossist utenfor Bergen. Husker dessverre ikke hva de heter. Først ville de ikke selge mindre lengder enn 5m! Heldigvis klarte jeg å få kjøpe et stykke på 1m til slutt. Kosta nesten 600 kroner, så det var en dyr startpris... Nå har jeg iallefall nok kobber i overskuelig fremtid.

 

Spennende å se hva slags radiator du finner ghost7.

Lenke til kommentar

Snakket litt med han blikkenslageren, han hadde visst nok vært litt borti vannkjøling før, riktignok ikke av pc. Han ville anbefale meg å ikke bruke slangeklemmer, fordi de ville før eller senere begynne å lekke. Noen som vet litt om det? Så visste han meg en løsning som ville forhindre vannlekasje, men den var berre på ca 6mm. Hvordan blir det med vanngjennomstrømningen da?

 

Fyren var egentlig veldig grei, han tilbydde seg å lodde sammen blokka med gassloddeapprat hvis vi ikke fikk det til selv. Blir det egentlig noe særlig bedre enn å lodde sammen ved hjelp av en komfyr?

Lenke til kommentar

Fyren var egentlig veldig grei, han tilbydde seg å lodde sammen blokka med gassloddeapprat hvis vi ikke fikk det til selv. Blir det egentlig noe særlig bedre enn å lodde sammen ved hjelp av en komfyr?

Det blir nok bedre. Du får en høyere temperatur som gjør at sammenføyninga holder bedre.

Må få lov til å korrigere bittelitt her:

Høyere temperatur er ikke det samme som at loddinga blir bedre! Det som virkelig gjelder er riktig temperatur, som du med letthet kan oppnå ved å bruke en kokeplate, samtidig som det også er lettere å kontrollere temperaturen.

 

Bruk av gass er ikke bestandig like enkelt, ikke minst fordi gassflammen holder en svært høy temperatur. Dette kan fort akselerere en oksidasjonsprosess,og kan i verste fall gi en dårligere lodding!

Mannen som tilbyr seg hjelp er helt sikkert klar over disse tingene, men for den / de som måtte prøve selv, er det faktisk lettere med kokeplata!

Lenke til kommentar

nei mønstere oppe og nede må ikkje vere 100% likt. det er so seie vanskele å få til. med søyleboremaskin går det fort å bore men ein blir lei å bore slik at ein ikkje gidder å stille inn boren nøyaktig per hol.

eg anbefaler deg å bruke borer på 5-6( kanskje 7 mm) til å bore hol, brukte sjølv 5mmm. ha 0,5mm marginer mellom hola, blir ein liten vegg mellom hola då som du må sage vekk eller bruk ein tynn meisl og lag kanaler mellom hola. utan marginer kan det skje at du begynner å bore so sklir boren litt og litt mot det andre holet og då blir det stygt og du får ikkje skikkele dybde på hole. hadde dessverre ingen bilder av cpu blokken som visste dei stygge hola...

 

kokeplata funker fint den. veldig lett å lodde på denn måten. hadde heldivis eit par med sveise hansker slik at eg kunne gjere alt litt fortere. lodda alt på ca ein time...

Endret av ghost7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...