Gå til innhold

Heimelaga vannkjøling


Anbefalte innlegg

Hei

 

lurar på kor mange som har laga vannkjøling sjølv. altså blokk til cpu gpu og nb? nokon som har mekka blokk til psu?hdd?

interessert i forskjellige tegninger og resultat frå folk. særleg på løysninger på gpu feste og korleis det gjekk med psu etter installert vannkjøling....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg har store planer om å mekke kjølingen til Hdd'en og PSUen selv, men resten kjøper jeg..:) grunnen til at jeg vil lage dem selv er ganske simpel.. Vannkjølt psu koster ca... 2500kr?? vet ikke,.. no sånt.. og vannkjølt HDD... 1000? kan lage det selv for 100kr.. like bra, om ikke bedre... da er det like greit.. får det akkurat som jeg ønsker.

SAK
Lenke til kommentar

-Pondus-, du svarer jo egentlig selv på hvorfor folk lager selv: ..."300-600"... gang det opp med hvor mye du vil kjøle så blir det fort noen tusinger..

 

Har sett meget variert resultat fra kjempeproft til noe som akkurat hangler og går.. Hvis du har utstyr til det kan det absolutt lønne seg å lage selv.. en vannblokk er jo ikke SÅ komplisert.. Se litt på AC sine blokker.. Ved å bruke en plexitopp unngår du jo mye mekking.. hvis du har utstyr til å frese ut en god blokk så er du jo berga...

 

Lykke til, og post gjenrne bilder av jobben

Lenke til kommentar

det koster 25kr for ein kg med kobber det er nok til to vannblokker, legger du ti timar i det so har du ein vannblokk.

 

har allerede laga til cpu lodda saman ved hjelp av lodde guiden.

ikkje problem å lage blokk.

 

er interessert i design til blokker som folk har laga sjølv, spent på kor effektive dei er og sånt. min sitter ikkje skikkeleg på cpuen so eg tykkje eg har ein høg temp på load (45)

 

psu er ein skummel sak pga lodding av dei tinga som skal kjøles ned(veit ikkje ke dei heiter ein gong). må trene litt på det, skulle gjerne hatt noken eg kunne spurt ut litt. har sett masse på zerofanzone.com men skulle hatt noken som kan fortelle litt om problem slik at eg kan vere obs på div ting som kan gå gale. kjipt å fucke enermaxen min til 1000kr

 

HDD vannkjøler er vel noko av det enklaste å lage trur eg sage store kanaler i ei plate og lodde saman men to tynne plater og båre hol og vups so er man ferdig,

 

men ein god cpu og gpu kjøler er vanskligere.skal blokken vere stor for å føre varmen best bort eller liten ? stor trenger meir energi til å bli kjølt ned ein grad mens ein liten trenger mindre. men kanskje ein liten blir for varm og yter for dårleg?

 

HJELP!

 

har ikkje digi-kamera dessverre elles kunne eg laga ein worklogg...

Lenke til kommentar
har du ein fysisk forklaring for kvifor størst er best? har tenkt litt, og er ganske usikker. det er ikkje det samme med vannblokk som med luftkjøler...

Vann har vell en begrensning på hvor mye varme den tar opp i det det paserer så hvis du har en stor vannblokk blir varmen fordelt og vannet rekker å ta opp mer :roll: hvartfall det jeg tror..

Lenke til kommentar

det med størelse har jo noe med hva man har plass til og hvor mye tyngde du tørr å legge på hovedkortet ditt. det er også det med efekt, det fins jo en grense på når efekten er brukandes ;) en stor forskjell er det ikke, det kan jeg ihvertfall si. men det kan nok stemme at jo større jo bedre

 

"det er maks forskjell mellom de kjøleblokkene i dag på 2-4C, du kan dermed aldri ende opp med komplett skivebom" husker ikke om det var skrue sin eller om det var fjaslokt sin guide jeg leste dette, obs dette gjelder bare for komersielle blokker dog.

 

nå det er hjemmelagde blokker tror jeg at det gjelder mer på designet, noen designer yter kanskje bedre når de er i STOR skala - andre ikke.

Lenke til kommentar

Det er jo klart at det største er best.  :) 

 

Ta en titt på vannblokkene som er på markedet nå (RBX, Cascade, Whitewater og alle de andre toppblokkene) og eldre blokker(Maze1-3, Magnum). Da ser du jo med en gang at blokkene har blitt mindre og mindre. RBX dekker jo ikke hele IHS'en på P4 engang, men ytelsen er i toppklasse.

 

Da Maze designet dukka opp så var teorien om å lage størst mulig overflate og designet skulle være så lite restriktivt som mulig. Så kom jo senere også Spiral designet som er akkurat det samme bare at man tok vannet inn direkte over core og så ut i et hjørne etter at det hadde gått i en spiral typisk 3 runder. Men man holdt seg fortsatt til brede ganger.

 

Nå har jo noen kloke hoder funnet ut at sidene av vannblokkene omtrent ikke kjølte. Varmen sprer seg rett og slett ikke til kantene. Derfor er det ikke noe poeng i store vannblokker. Alfa og omega i vannblokkdesign er mest mulig areal og turbulens rett over coren og det er stort sett alt.

 

"det er maks forskjell mellom de kjøleblokkene i dag på 2-4C, du kan dermed aldri ende opp med komplett skivebom"

 

Det var vel Arctic som kom med det utsagnet og det gjaldt da bare noen få blokker som hadde så liten forskjell. Se f.eks på denne testen. RBX er beste vannblokk som selges i Norge og får et resultat på 16.4 grader (deltaT). Dårligste blokk som fortsatt selges i Norge er AC Cuplex og den får et resultat på 21.6 grader. Cuplex blir altså knust med over 5 grader (nå håper jeg noen begynner å innse at Cuplex blokka ikke er så god som alle ser ut til å tro).

Endret av Anders Leipsland
Lenke til kommentar

Det er jo klart at det største er best.  :) 

 

Ta en titt på vannblokkene som er på markedet nå (RBX, Cascade, Whitewater og alle de andre toppblokkene) og eldre blokker(Maze1-3, Magnum). Da ser du jo med en gang at blokkene har blitt mindre og mindre. RBX dekker jo ikke hele IHS'en på P4 engang, men ytelsen er i toppklasse.

 

Da Maze designet dukka opp så var teorien om å lage størst mulig overflate og designet skulle være så lite restriktivt som mulig. Så kom jo senere også Spiral designet som er akkurat det samme bare at man tok vannet inn direkte over core og så ut i et hjørne etter at det hadde gått i en spiral typisk 3 runder. Men man holdt seg fortsatt til brede ganger.

 

Nå har jo noen kloke hoder funnet ut at sidene av vannblokkene omtrent ikke kjølte. Varmen sprer seg rett og slett ikke til kantene. Derfor er det ikke noe poeng i store vannblokker. Alfa og omega i vannblokkdesign er mest mulig areal og turbulens rett over coren og det er stort sett alt.

 

"det er maks forskjell mellom de kjøleblokkene i dag på 2-4C, du kan dermed aldri ende opp med komplett skivebom"

 

Det var vel Arctic som kom med det utsagnet og det gjaldt da bare noen få blokker som hadde så liten forskjell. Se f.eks på denne testen. RBX er beste vannblokk som selges i Norge og får et resultat på 16.4 grader (deltaT). Dårligste blokk som fortsatt selges i Norge er AC Cuplex og den får et resultat på 21.6 grader. Cuplex blir altså knust med over 5 grader (nå håper jeg noen begynner å innse at Cuplex blokka ikke er så god som alle ser ut til å tro).

Den skal ikke Arctic ha skylda for, det var nok jeg som skrev om 3-4grader i vannkjølingsguiden min.

Og hadde vel der og da mine ord sånn noenlunde i behold?

Men så kom jo WhiteWater og RBX, og "knuste" også det utsagnet, med én grad...

 

Etterhvert vil jeg tro at de "dårligste" blokkene også fases ut, utviklingen går jo videre hos de fleste produsenter?

Da vil jeg med en viss optimisme, velge å tro at 3-4grader fortsatt vil være gjeldende. :)

Lenke til kommentar

Da får jeg beklage at jeg beskyldte Arctic for å stå bak utsagnet Men må påpeke at jeg kun tok utgangspunkt i en test og ikke minst, bare de blokkene som fortsatt selges i dag, var med i testen og er tilgjengelige i Norge ble tatt med. Det finnes tross alt enda dårligere blokker en AC sin Cuplex blokk (Evo blokka for eksempel ;)

 

Hva som vil være forskjellen mellom topp og bunn i framtida vil jeg ikke spå, men det er klart at ganske mange blokker må fases ut før forskjellen er under 4 grader.

Lenke til kommentar

Antageligvis har du rett i det Anders.

 

Men for ordens skyld sakser jeg følgende fra guiden:

 

Det finnes både gode og mindre gode løsninger, og billige og dyre utgaver. Men gode og mindre gode i denne sammenheng kan gjerne konkretiseres med en temperaturforskjell på 3 til 4 grader, fra beste til dårligste vannblokk! Dermed vil du aldri risikere noen "skivebom", med mindre du er ute etter å klemme ut de tre-fire gradene ekstra. Da kan det selvsagt være vel verdt å studere forskjellige tester av vannblokker, du finner disse en rekke steder på nettet. Du finner flere på vår vannkjølingsavdeling.

 

Er man litt oppmerksom her, er det fullt mulig å plukke frem den aller beste blokka.

Folk flest ser ut til å være konsentrert om nettopp det, og da er det lett å glemme det faktum at det er radiatoren som egentlig er verdt å sette ekstra fokus på! Det hjelper lite med en RBX i systemet, om vannet fra radiatoren holder 32grader...

Lenke til kommentar

kom med fysiske forklaringer for at størst er best. liker ikkje påstander utan noko å støtte seg på.

 

stor tank med stor blokk = lang tid med oppvarming. er du på lan speler i 6t i strek og tar ein pause har du klart å varme blokken og vatne so tar det vel VELDIG lang tid å kjøle ned det vatne ergo cpuen er varmere enn han hadde vore viss du hadde hatt liten tank med liten blokk...

 

eller er eg heilt ute og sykler?

Lenke til kommentar

I prinsippet har du rett, ghost7. Men for ikke så alt for lenge siden gjaldt ikke dette i ett og alt.

Den hederspriste Magnum-blokka var stor og tung, og var lenge en av de ypperste blokkene man kunne få tak i, med den løsningen de i sin tid valgte.

Men bildet er mer komplisert enn som så, noe Anders i og for seg har beskrevet på en god måte tidligere i tråden.

 

De blokkene som i det siste har hevdet seg best veier atskillig mindre, og undergraver derfor teorien om at "stort og tungt" er best.

Det innvendige designet man etterhvert har kommet frem til er mye mer effektivt, og dermed bortfaller behovet for masse kobber i vannveien.

 

En stor tank hjelper heller ikke, den vil bare forsinke både temperaturstigning óg temperatursenkning.

 

Earendil, du er nok ute og sykler. En stor tank (innenfor visse grenser) vil ikke hjelpe på temperaturen!

 

Men bare som et lite hint: Hva med å ta en titt på vannkjølingsguiden?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...