Gå til innhold

Heimelaga vannkjøling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
-Pondus-, du svarer jo egentlig selv på hvorfor folk lager selv: ..."300-600"... gang det opp med hvor mye du vil kjøle så blir det fort noen tusinger..

 

Har sett meget variert resultat fra kjempeproft til noe som akkurat hangler og går.. Hvis du har utstyr til det kan det absolutt lønne seg å lage selv.. en vannblokk er jo ikke SÅ komplisert.. Se litt på AC sine blokker.. Ved å bruke en plexitopp unngår du jo mye mekking.. hvis du har utstyr til å frese ut en god blokk så er du jo berga...

 

Lykke til, og post gjenrne bilder av jobben

Er det ikke litt sjarm å ha alt nytt og pent rett i fra butikken da? Skal man ha vannkjøling så må man regne med å bruke litt cash,det koster å være kar! :thumbs::dribble:

Lenke til kommentar
har lest første nøye.del to er vel ikkje ferdig enda og det er der det skulle vere snakk om laging av blokk?

Nei, del to vil først og fremst ta for seg montering av utstyret, men om det blir plass og ikke minst tid, så kan det hende at jeg også tar for meg produksjon av vannblokker, vanntank etc.

Lenke til kommentar
lurar på kor mange som har laga vannkjøling sjølv. altså blokk til cpu gpu og nb? nokon som har mekka blokk til psu?hdd?

interessert i forskjellige tegninger og resultat frå folk. særleg på løysninger på gpu feste og korleis det gjekk med psu etter installert vannkjøling....

 

Heisann,

 

etter mange år med bråkete PC har jeg akkurat oppgradert og laget mitt eget vannkjølingssystem. Kjempefornøyd :D Har laget CPU, GPU, Chipset og HDD-kjøler. Har også vurdert PSU-kjøler, men det blir nok ikke før jul. PCen står nå i et skap som er ventilert av vifta på radiatoren og temperaturen i skapet er skjelden over 25 grader. PSUen har det med andre ord fint nå som den slipper å suge varme fra alle de andre komponentene. Jeg har forresten også satt en noisekiller på vifta i PSUen. Ikke helt fornøyd med den, synes fortsatt vifta lager for mye lyd.

 

Når det gjelder hvordan du lager blokkene, vil jeg anbefale å sjekke ut denne tråden:

http://forums.procooling.com/vbb/showthrea...15&pagenumber=1

 

En kar med navn #Rotor har laget et design som ser veldig enkelt ut å lage og ikke krever så mye spesialisert verktøy. Jeg oppdaget dessverre ikke denne før ETTER at jeg var ferdig med mine :( Eneste forskjellen jeg hadde gjort fra hans design var nok å lodde blokkene sammen istedet for å styre med gjengeverktøy og bolter. Det er både raskere, og så føler jeg meg tryggere på at det blir tett.

( Jeg dykker og har sett litt for mange o-ringer som har gått lekk :p )

 

Jeg har tatt noen bilder undervegs. Rekker ikke legge dem ut nå, men skal se om jeg kan få gjort det i kveld.

 

Å bygge sitt eget vannkjølingsutstyr er iallefall kjempemorro. ( Men kanskje litt nervepirrende innimellom... )

Lenke til kommentar
Det er jo klart at det største er best.  :)  Men du bør være forsiktig med hvor tunge de skal være; AMD anbefaler maks 500 g kjøleblokker til sine prosessorer.

Helt feil.. det er vannet som er varmebærer, og ikke kobberet. Alså er minst best når det kommer til vannkjøling.

Men.. klarer vannet å ta opp varmen fort nok når det paserer? hvis den klarer det er minst best, men hvis det ikke klarer det vil størts være best forde da blir varmen mer spredt og vannet for mer tid på seg.. Men hvor rask klarer vannet det?

Lenke til kommentar
Men.. klarer vannet å ta opp varmen fort nok når det paserer? hvis den klarer det er minst best, men hvis det ikke klarer det vil størts være best forde da blir varmen mer spredt og vannet for mer tid på seg.. Men hvor rask klarer vannet det?

 

Det viktige er at vannblokka lager mye turbulens i vannet. I en laminær vannstrøm er hastigheten til vannet nær veggene i vannblokka liten. Dette medfører at man får et tynt sjikt med varmt vann langs veggene og det kalde vannet midt i trømmen passerer gjennom blokka uten å ta opp varme. Ved mye tubulens vil vannet nær veggene skiftes ut hele tiden, og da skulle det ikke være noe problem for vannet å ta opp all varmen fra blokka. Turbulens øker forresten eksponensielt ( eller var det kvadratisk? ) med vannhastigheten. Dersom du dobler vanngjennomstrømningen gjennom blokka vil du mao få mer enn dobbel kjøleeffekt. En liten blokk med god vanngjennomstrøming og turbulens kan dermed være bedre enn en stor som er dårlig laget, men det er altså ikke fordi den er liten, men fordi den har en effektiv utforming. :)

 

Min hjemmelagede vannblokk holder CPU-tempen på ca 40 grader ved full load, med en vanntemp på ca 30 grader. Jeg mistenker at det er radiatoren som er begrensningen hos meg. Rad er definitivt den delen av systemet som bremser vannstrømmen mest. Jeg testet systemet uten rad, og hadde en gjennomstrømning på 6-7 l/min. Med radiatoren på får jeg under 3 l/min :(

Endret av Aesop
Lenke til kommentar

Blokkene til #Rotor som jeg sendte inn link til i morges skulle være ypperlige mhp turbulens. De er relativt enkle å lage også. En slange er et eksempel på et sted der det er svært lite turbulens. Bare glatte vegger gjør at vannet kan flyte uforstyrret. Mange kanter/ujevn overflate på innsida av blokka vil gi mye turbulens. Har sett mange forslag der, fra små humper i bunnen av blokka til pinner som stikker opp i vannstrømmen (#Rotor). Min blokk har riller i bunnen som går på tvers av vannstrømmen. Har funnet fram et bilde, men må finne et sted å legge det ut først. ( Tror forøvrig ikke min løsning er optimal... ).

 

Har du erfaring med metallarbeid? Hva slags verktøy har du tilgjengelig? Jeg brukte en håndoverfres. Det er ikke å anbefale. Vanskelig, unøyaktig, tungt og tidkrevende :cry: Søyleboremaskin og en dremel er heller å anbefale. Ser at folk lager blokker på noen få timer med dette tilgjengelig.

 

Loddelampe er også lurt å ha. Det får du kjøpt billig på Biltema.

Lenke til kommentar

har innvestert i eit loddesett frå clasn. ei god baufil frå biltema og tre skikkelige metallborer. har søyleboremaskin tilgjengelig og brukte den for å lage min første vannblokk. har dremel også men har ikkje noken frese spisser til den.noko som er anbefalt for kobber? dei eg har sett har alle vore små maks 4mm i diameter. då blir det eit slit å frese eller?

brukte ca 6 timer på første blokken, masse bruk av baufil og søyleboremaskin.

 

skal no sjå på blokken han puzzdre lager(hadde ikkje tid før i dag...)

Lenke til kommentar

hey Aesop

 

las nettopp tråden til #Rotor og to andre kra so laga samme blokk som han og det ser ut til at eg går for det designet. blir masse arbeid so trur det blir berre aktulet for cpu, nb og gpu. hd kjøler og psu trenger ikkje vere so ekstremt kjølte....

 

takk skal du ha Aesop!

Lenke til kommentar

Tenker du å lage topp av plexiglass, eller går du for lodding? Hvis du ønsker å spare tid tror jeg at det er lurt å lodde en kobberplate på toppen istedet for å begynne med gjengeverktøy og o-ringer. Da kan du også lodde fast niplene. ( Men selvfølgelig, om det er design du er ute etter, så gjør det seg jo bedre med en klar topp. )

 

Harddisk-kjøler kan du også lage mye enklere, siden denne ikke trenger å ta bort på langt nær så mye varmeenergi som de andre blokkene. Jeg skal se om jeg kan finne igjen bildene nå...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...