Gå til innhold

Heimelaga vannkjøling


Anbefalte innlegg

Husker jeg har lest om noen som lager blokker ti psu, men det begynner å bli en stund siden, men du finner sikkert en god del om du søker litt på google eller her på forumet.

off, nei ikkje nemn google dei neste 14-daganane, irritert på han jekla 14iss klysa som klikka seg inn som nr 500.000 million, og fikk reise for 500.000 spenn, ikkje sikker på ka valutta det va, men uansett så e d veldig mykkje peng, i normale valutta da (usd, gbp, nok, eur osv..)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da er vi på linje i designfilosofi ghost7 :D Det blei lite tid til finish utenpå (unntatt undersiden da). Når det gjelder harddiskkjøler så ser den bra ut den du har funnet fram til. Så på den selv også. Jeg tror imidlertid det holder med å lage en som ligger på sidene av harddisken. Da kan du få plass til flere harddisker. Jeg har laget en kjøler som er høy nok til å kjøle 5 disker. Det ligger et kammer på hver side av diskene, og temperaturen ligger nå på ca 35 grader ( mot 50 før... ).

Klarte forresten å glemme CDen med bildene av mine blokker på jobb idag :( Har leita litt rundt hjemme for å se om jeg hadde en kopi, men uten å finne noe. Sorry. Får forsøke å ordne dem i morgen istedet.

Har også hatt min første overklokkingsopplevelse. Ikkeno gøy :roll: Resultatet så langt, etter å ha forsøkt å sette FSB fra 166 til 171 MHz er at PCen nektet å boote. Etter å ha sletta CMOS, får jeg ikke lasta inn standardinnstillinger og hovedkortet insisterer på at jeg har en 1.13 GHz Athlon :scared: . Ethvert forsøk på å endre boisinnstillinger tilbake til standard fører til at maskinen fryser ved oppstart. Ikkeno gøy. Ut på nettet og leite...

Lenke til kommentar

Puh! Var akkurat igang med flashing. Nå er jeg tilbake der jeg startet 170MHz fsb og multiplier på 11 :) Litt letta...

Når det gjelder råmaterialer til harddiskkjøler så fant jeg en enkel løsning selv. Jeg fant noen firkantede profiler i kobber hos en skraphandler (15 kr). Det er jo ikke samme kravene til jevnhet på disse kjølerene, så det eneste jeg gjorde var å lodde nipler og endestykker på profilene og teipe dem fast på siden av harddiskene. Enkelt og greit. Har du kjøpt kobber allerede?

( Nå må jeg finne ut hvorfor i alle dager ikke prosessor-hastigheten endrer seg når jeg endrer multiplieren i bios... )

Lenke til kommentar

kanskje du har ein låst barton? er vel heil klin umuleg å få tak i ein ulåst Barton i dag...

 

eg har kjøpt kopar ja. 10 kg for 250kr....skraphandel...fine store plater :D

trengte litt ideer for utforming av blokk det har eg fått no. skal berre bli ferdig med eksamener so er det blokk mekking!sjå om eg klarer å lage alle(cpu,gpu,nb,gpu,hdd kankje psu) i jula...

Lenke til kommentar

Steikje. Det var billig. Hvor bor du? Jeg fant ingen plater tykkere enn 1mm hos skraphandleren i Bergensområdet. Endte opp med å kjøpe en "bjelke" på 100x10x1 cm hos en metalleverandør for over 500 penger. Han ville ikke selge mindre stykker den snoken... :thumbdown: Skulle veldig gjerne hatt noe mer plater i 2-3 mm ja. Da er det lettere å gjøre store kjølere som til hd og psu.

Hva slags tykkelse har du? Du trenger jo ganske tykke plater for "#Rotordesignet", eller tenker du å lodde flere plater sammen før du begynner? Det kunne sikker gå...

 

Har du bestemt deg for slangediameter og pumpe? Jeg har kjøpt en Eheim 1250, litt overkill kanskje, men ville ikke risikere å få en som var for svak. Kjøpte først 12mm ID slange på Biltema. Trodde jeg var smart. Det var jeg ikke. Den er helt ubrukelig. Det blir knekk istedet for bøy, og veggene er så tynne at de er vonde å få tett imot niplene. (Kommer jo helt an på niplene da...)

 

Har forøvrig akkurat gått opp for meg at jeg hadde en låst barton. Sånn går det når man ikke sjekker kildene godt nok før innkjøp... Jaja. Det er mye annet å gjøre enn å overklokke. Kan jo for eksempel begynne å BRUKE PCen... :p

Lenke til kommentar

hehe bruke pc'n ja.

 

kjøpte koparen i Trondheim.(det er feil av meg å seie at det er skraphandel, det ein metallgjenvinngs plass. masse kopar alu og div andre metaller)

har ei stor plate 40x30x1mm(kankje det er 2mm, ikkje sikker)

so har eg mange plater som er 10mm tjukk.det finst tjukkere plater hjå fyren men eg trur ikkje størst er best.finn meg tjukkere viss det trengs. gulesider.no og telefon er din bestevenn når du er på jakt etter kopar :D

Lenke til kommentar

har bestemt meg for slange og diameter, har 3m meter 10mm silikonslanger. kjøpte ein brukt eheim 1250 men er ikkje sikker om den yter det han skal...

 

kjøpte først 12mm på clasn. dei er so tjukke at det nesten ikkje går an å bøyge dei utan at det blir stor spenning på blokk og pumpe...dårleg ide å prøve å spare masse på slanger. skulle gått til tess og kjøpt PCV der, dei er mjuke og gode...

Lenke til kommentar

Egentlig har jeg inntrykket av at Tess er er genial butikk for oss som driver med vannkjøling. De har god service, peiling på det de driver med og så har de alt. Ikkeno problem å få overgang fra 1 1/4" til 3/8", bare litt titting i kataloger så var det ordnet. Heller aldri no problem å få byttet ting du har kjøpt der så lenge de ikke er satt inn med noe.

Lenke til kommentar

Har rota litt med å finne et sted å legge dem ut... Begynte med å registrere meg på home.no, det tok lang tid og virka aldri. Så prøvde jeg start.no, og der må man bruke modem for oppkobling for å bruke ftp... :dontgetit: Nå prøver jeg tripod.com... Har noen et forslag til greit og gratis sted?

Lenke til kommentar

Ok, nå funker det sånn noenlunde.

Rekker bare legge ut er par bilder av CPU-blokka nå. Tror jeg har glemt å knipse den før jeg pakket den inn i lydisolerende matter... Jeg har lånt bort digitalkameraet mitt, men skal ta et bilde av den så snart jeg får det tilbake.

 

http://aesop13norway.tripod.com/cpu_block.jpg

http://aesop13norway.tripod.com/cpu_block2.jpg

(Av en eller annen grunn får jeg ikke linket direkte, så du på klippe ut URL-en og lime inn i nytt borwservindu...)

 

Som du ser er ikke maskineringen inni særlig presis. En søyleboremaskin er nok langt å foretrekke framfor en håndholdt fres...

Det er en del biter som ser ut som løst spon inni blokka også. Dette fjernet jeg med kniv og skruhjern før montering.

Lenke til kommentar
QUOTE (ghost7 @ 04/12/2003 : 13:40)

får ikkje fram noko. korleis meiner du eg skulle klippe og lime? 

 

Klipp ut link, trykk på IE ikonet, lim inn adresse og trykk enter.. lær det deg..

 

Edit: skal det være en kanal som går i sikk sakk eller bare et stort rom?

 

bruker opera og får ikkje fram bildene uansett frå aesop...

sopass it kunnskap har eg og, tenkte det var eit eller anna triks...

takk Anders Leipsland for bilda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...