Gå til innhold

Heimelaga vannkjøling


Anbefalte innlegg

Det som virkelig gjelder er riktig temperatur, som du med letthet kan oppnå ved å bruke en kokeplate, samtidig som det også er lettere å kontrollere temperaturen.

 

Bruk av gass er ikke bestandig like enkelt, ikke minst fordi gassflammen holder en svært høy temperatur. Dette kan fort akselerere en oksidasjonsprosess,og kan i verste fall gi en dårligere lodding!

Mannen som tilbyr seg hjelp er helt sikkert klar over disse tingene, men for den / de som måtte prøve selv, er det faktisk lettere med kokeplata!

Jeg tror faktisk jeg vet hva jeg snakker om. Jeg er faktisk hatt litt om dette faget og jobbet litt med det. Jeg tror det er mye lettere å få et bedre resultat med gass eller med en kokeplate :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ahdrage du kan kutte kopar med stikksag viss du kjøper blad for metaller (det eg fant var for plater 6-9mm) kjøp kvalitets blad. det tar tid å kutt men du slepper å byte t-skjorta kvar time :) saga gjennom mange cm med kopar for hånd før eg fann ut at det blei kanskje litt lettare med stikksag. tar ca like lang tid da... :(

Lenke til kommentar

Hehe, blir det da best å spørre blikkenslageren om å lodde, eller å lodde på ei kokeplate selv?

 

Ser litt på pumper også nå, Eheim 1048 til 476. 600 l/h og ei Hydor L30 til 345 1200 l/h. Regner da med at eheim er bedre kvalitet, men er noen vits i å betale mer for ei pumpe som ikke er så effektiv? Har sett litt diskusjoner om det er vits i med 1200 l/h timen, men jeg vet ikke helt hvilken jeg skal gå for...

Lenke til kommentar

eg har ein eheim 1250 kjøpte den brukt av ein her på forume. var litt banka men ser ut til å funke greitt.. skal du kjøle alt muleg i pcen meir enn "gjennomsnitts" brukeren so er det vel kjekt med litt betre effekt. hadde in eheim som "klarte" 600l/t men då rant vatne so vidt ut av radiatoren...det var ikkje ein 1048!

har prøvd vinkelsliper. treng ei stund etterpå til å pusse kanten bein... merkestikksag takler oppgåva ( brukte deWalt).

Lenke til kommentar
Det som virkelig gjelder er riktig temperatur, som du med letthet kan oppnå ved å bruke en kokeplate, samtidig som det også er lettere å kontrollere temperaturen.

 

Bruk av gass er ikke bestandig like enkelt, ikke minst fordi gassflammen holder en svært høy temperatur. Dette kan fort akselerere en oksidasjonsprosess,og kan i verste fall gi en dårligere lodding!

Jeg tror faktisk jeg vet hva jeg snakker om. Jeg er faktisk hatt litt om dette faget og jobbet litt med det. Jeg tror det er mye lettere å få et bedre resultat med gass eller med en kokeplate :yes:

Joda unge mann, du er nok ikke heelt på bar bakke! :roll:

 

Men la meg i all beskjedenhet få legge til at jeg i motsetning til deg har jobbet mye med faget, i nær sagt alle avskygninger, og tror også at jeg foreløpig sitter med atskillig mer erfaring og kunnskap om temaet enn hva du foreløpig har lest deg til og prøvet i praksis.

 

Mine første små erfaringer og prøvelser med faget møtte jeg allerede som 14-15åring.

Da stod det 1961 på kalenderen min, og siden den gang har jeg nok forbrukt mere lodderemedier, tinn og gudvethva, enn hva du er i stand til å bære.

Ikke sagt for å hovére, men av og til bør man (du) innse at det finnes folk rundt omkring som også vet hva de snakker om, ikke minst etter over 40 års erfaring i"bransjen", så og si!

Av den grunn vil jeg nok en gang hevde at tinn-lodding vha kokeplate er og blir den absolutt enkleste, ikke minst for de med liten eller ingen erfaring på området.

 

"Comment´s", SirHartge?

Lenke til kommentar

Har akkurat test boret litt på kobberplaten. Fant ut om jeg bruker en "dor" til å lage små hol før jeg borer så blir det mer nøyaktig, ettersom boren slingrer så fælt. Er det noen enkle tips for hvordan jeg ikke borer for dypt å ikke for lite? Er litt slitsomt å måle for kvar gang. Hva er ideel lengde mellom hullene?

 

Er det fortsatt slik atvannet skal komme inn rett over core?

 

Blir mange spørsmål her, slik er det når en er gira og ikke vet alt

 

Er det fortsatt slik at

Lenke til kommentar
Har akkurat test boret litt på kobberplaten. Fant ut om jeg bruker en "dor" til å lage små hol før jeg borer så blir det mer nøyaktig, ettersom boren slingrer så fælt. Er det noen enkle tips for hvordan jeg ikke borer for dypt å ikke for lite? Er litt slitsomt å måle for kvar gang. Hva er ideel lengde mellom hullene?

 

Er det fortsatt slik atvannet skal komme inn rett over core?

 

Blir mange spørsmål her, slik er det når en er gira og ikke vet alt

 

Er det fortsatt slik at

Er det en søyleborremaskin du bruker? Da kan du stille inn hvor langt ned borret skal gå, dette gjøres ved en skru på søyla. ellers så kan du feste en tape rundt borret på rett lengde.

 

Prøv å få vannturbulensen rett over core.

Lenke til kommentar
Har akkurat test boret litt på kobberplaten. Fant ut om jeg bruker en "dor" til å lage små hol før jeg borer så blir det mer nøyaktig, ettersom boren slingrer så fælt. Er det noen enkle tips for hvordan jeg ikke borer for dypt å ikke for lite? Er litt slitsomt å måle for kvar gang. Hva er ideel lengde mellom hullene?

 

Er det fortsatt slik atvannet skal komme inn rett over core?

 

Blir mange spørsmål her, slik er det når en er gira og ikke vet alt

 

Er det fortsatt slik at

En kjørner (som det heter) er absolutt å foretrekke ja, og riss i tillegg gjerne opp et boremønster hvor du merker av lik avstand mellom punktene / hullene.

 

Et enkelt tips for å kontrollere boredybden: Om du surrer noen runder med tape rundt boret, slik at avstanden fra tapekanten til borspissen blir som ønsket, så borer du hullet inntil tapen såvidt berører kobberblokka. Da får du en omtrentlig lik dybde på hullene.

En annen løsning: Finn et passe langt og passe trangt rør som du kan tre utenpå boret. Røret kan evnt låses fast med tape eller lignende mellom boret og røret.

Juster avstanden fra nederste kanten av røret og frem til borspissen, lik den dybden du ønsker å bore.

Deretter fester du boret i kjoksen, slik at den øverste kanten på røret stanger imot kjoksen. Gjør du dette riktig, vil du få temmelig like dype hull ved at røret begrenser boredybden når røret treffer overflaten på blokka.

 

Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar
Takk for tipset Skrue, det hørtes bra ut.

Jeg prøvde meg å slå ut kanalene med en meisel (hvis det er det det heter)  Men det vart stygt, og unøyaktig, andre metoder?

Hm, meisel? Da har du litt av en jobb foran deg, spesielt om du har litt "veggtykkelse" mellom hullene!

Om du lager en kanal vha en rekke hull, bør du passe på å bore disse så tett som mulig. Men det har du antagelig innsett allerede?

 

Et alternativ til meiselen, kan være å skaffe tilveie en passende fres som du fester i en (helst hurtiggående) drill. En slik fres behøver ikke å koste all-verden, sjekk hos nærmeste jernvarehandel.

Legg fresen mest mulig paralellt med blokka, slik at den arbeider seg ned i "veggen" mellom hullene. Det er særdeles viktig å smøre godt, slik at fresen ikke "kliner" seg. Bruk gjerne CRC556 eller WD40, det gjør jobben!

Det samme gjelder forøvrig når du borer, smør godt! Kobber er no´ herk å bearbeide....

Lenke til kommentar

meiselen eg brukte var veldig smal so det gjekk fint å slå kanalene. det går freitt til vegg tjukkleiker av 1mm. kan ikkje seie at det var unøyaktig viss du ser på gpu blokka.

 

for å ikkje bore for djupt brukte eg å markere boren med vassfast tusj. teipe prøvde eg med i begynnelsen men koparen gjekk inn under teipen og skyvde den gradvis opp so det funka dårleg for meg.

 

fres funker sikkert bra for kanalene. andre har brukt ai lita rund sag som dei festa på dremel eller lign. men det tok visst lang tid...

 

har du noken bilder av testboringen da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...