Gå til innhold

Her er 23 kameranyheter fra Photokina


Anbefalte innlegg

 

 

Tviler sterkt på at kamera med integrerte app/MMS blir en slager, grunnen er ene og alene at målgruppen har en telefon som gir bildekvalitet de aksepterer og orker/gidder ikke å ta med en dippedupp til.

 

På bloggfronten fungerer wifi/nfc helt greit.

 

Ser man historisk på dette så er volumselgerne i løpe av årtiene, 60/70tallet instamatic-kamera, 80tallet polaroid, 90tallet engangskameraer og på 2000 tallet har telefonen tatt over dette markedet etter billige digitale kompaktkamera, så bildekvaliteten er ikke det viktigste, ser ut som bekvemmeligheten har en sterkere posisjon.

Tror du undervurderer unge og voksnes trang til å markere seg i sosiale medier. Om en hadde hatt et godt speilrefleks som kunne påføre filtre, og laste direkte opp til Facebook, Instagram og SnapChat, skal jeg love deg det hadde blitt et godt salgsargument. ;) Bare det å kunne endre brennvidde for å få til ulik stil, vil gjøre en istand til å skille seg ut. 

 

Tja, har jo vært et par forsøk uten at den store suksessen har kommet men det har ikke vært integrert i systemkamera ennå.

 

Alle vil ha bedre bildekvalitet det uten tvil, men spørmålet er om man ønsker og ta med flere enheter ut i det hverdagslige ?

 

"alle" har sikkert et systemkamera liggende i skapet som man tar med seg til høytidelige anledninger for å få "de gode bildene" og etterpå bærer det rett i skapet igjen, disse brukerne vil nok ikke ta med systemkamera rundt omkring selv om det har apper og MMS.

 

Noen kameraer blir nok solgt men er det nok salg til og forsvare utviklingskostnadene ?, ser ut som produsentene ikke synes det ennå.

 

De som ønsker bedre bildekvalitet/muligheter enn en telefonkamera gir kjøper seg et sådan kamera uansett om det har apper eller ikke, det ville selvfølgelig være fordelaktig for disse brukere om kameraet hadde apper men ikke avgjørende nok til at disse kameraene blir produsert.

 

"Disse brukerne vil nok ikke..." hva får deg til å si det? :) Bloggere gjør det fordi det er inntekten deres, men også fordi resultatene blir betydelig bedre. Om det blir lavere terskel for å få disse resultatene, vil også vanlige forfengelige mennesker være interesserte. Vi snakker her om alt fra point-og-shoot kameraer til heftige fullformat speilrefleks. En slik funksjonalitet vil være et heftig salgsargument for de som allerede kunne tenke seg et fotokamera, men vil ha det til mer enn bare sydenturer.

 

sony_soa6300bk_alpha_a6300_mirrorless_di

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

at selvsagtheter som usb-lading ikke er implementert sier jo sitt.

 

AtW

 

USB-lading har endel utfordringer så som volt, amper som igjen vil gi veldig lang ladetid på kameraer med stor kapasitet.

Og en omformer fra 5volt til den strømstyrken de bruker i kameraet vil også ta plass, Canon foreksempel ligger på rundt 7,4 volt.

Lenke til kommentar

 

at selvsagtheter som usb-lading ikke er implementert sier jo sitt.

 

AtW

 

USB-lading har endel utfordringer så som volt, amper som igjen vil gi veldig lang ladetid på kameraer med stor kapasitet.

Og en omformer fra 5volt til den strømstyrken de bruker i kameraet vil også ta plass, Canon foreksempel ligger på rundt 7,4 volt.

 

 

Et normalt kamera-batteri er ikke noe større enn et litt stor mobilbatteri på kapasitet (og man kan også implmentere støtte for høyere spenning i usb-c for raskere lading). Dette er dårlige unnskyldninger som er lett fiksbart, folk har med seg en usblader og et nødbatteri. Det er i mine øyne feilslått å tro at man kan slippe unna med å ikke tilpasse seg hvordan resten av samfunnet fungerer.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Disse brukerne vil nok ikke..." hva får deg til å si det? :)

Hvorfor bruker ikke "disse brukerene" kameraet i dag ? er det pga. av at det ikke har mulighet til apper eller er det pga. av at det tar plass og det blir knotete og ta det med hele tiden, som sagt tidligere så ønsker mesteparten av personer og ha det bekvemmelig og da går det utover bildekvaliteten enkelt og greit.

 

Selvfølgelig vil mange synes et stort kamera med apper er fint men er den gruppen stor nok til og forsvare utviklingskostnadene ?

 

Jeg ville nok personlig likt et kamera som er mer integrert mot nettet siden det ville gitt meg noen fordeler i den hverdagslige bruken men ikke overveiende nok til og bruke en telefon til fotograferingen.

Lenke til kommentar

 

 

at selvsagtheter som usb-lading ikke er implementert sier jo sitt.

 

AtW

 

USB-lading har endel utfordringer så som volt, amper som igjen vil gi veldig lang ladetid på kameraer med stor kapasitet.

Og en omformer fra 5volt til den strømstyrken de bruker i kameraet vil også ta plass, Canon foreksempel ligger på rundt 7,4 volt.

 

 

Et normalt kamera-batteri er ikke noe større enn et litt stor mobilbatteri på kapasitet (og man kan også implmentere støtte for høyere spenning i usb-c for raskere lading). Dette er dårlige unnskyldninger som er lett fiksbart, folk har med seg en usblader og et nødbatteri. Det er i mine øyne feilslått å tro at man kan slippe unna med å ikke tilpasse seg hvordan resten av samfunnet fungerer.

 

AtW

 

jeg er dessverre ikke ingeniør innen elektronikk så jeg kan ikke svare direkte på tematikken, men batteriet i kameraet mitt er ca 4ganger større en i telefonen min.

 

Edit: så hypotetisk burde jeg bruke ca. 8 timer på og lade opp kameraet med de samme forutsetningene som telefonen har.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Skuffende lite fra Pentax avdelingen til Ricoh også.

Det var ikke forventet selv om enkelte håpefulle har ønsket K-3 III og K-02 med EVF. Det som var ventet og ikke kom var en etterfølger til Ricoh Theta S. Navnet Ricoh Theta Delta har svirret litt, men ble vist ikke noe av nå. Ting som ventes men ikke dukker opp vil jeg kalle skuffelse, men ting som ikke var ventet vil jeg bare regne som positiv overraskelse om de skulle dukke opp.

Lenke til kommentar

 

"Disse brukerne vil nok ikke..." hva får deg til å si det? :)

Hvorfor bruker ikke "disse brukerene" kameraet i dag ? er det pga. av at det ikke har mulighet til apper eller er det pga. av at det tar plass og det blir knotete og ta det med hele tiden, som sagt tidligere så ønsker mesteparten av personer og ha det bekvemmelig og da går det utover bildekvaliteten enkelt og greit.

 

Selvfølgelig vil mange synes et stort kamera med apper er fint men er den gruppen stor nok til og forsvare utviklingskostnadene ?

 

Jeg ville nok personlig likt et kamera som er mer integrert mot nettet siden det ville gitt meg noen fordeler i den hverdagslige bruken men ikke overveiende nok til og bruke en telefon til fotograferingen.

 

Grunnen til at folk ikke bruker disse kameraene i dag er helt åpenbart fordi det er mangel på apper. Du forsøker å måle etterspørsel, ved å ta utgangspunkt i dagens utbredelse av noe som ikke er på markedet. iPad er også mer knotete å ha med rundt enn en telefon, likevel selger det som varmt hvetebrød, fordi folk ser de unike egenskapene et slikt produkt har. Et kamera av denne typen vil jeg forestille meg at ikke blir med på kropp til enhver tid slik som mobiltelefonen - men at det brukes i hjemmet, når en skal ut på middag, konserter, ut på topptur eller andre typer arrangementer som en ønsker å dokumentere at en har vært på, eller rapportere direkte, for vennene sine på Facebook, Instagram og Snapchat. Dette er et gigantisk marked, og dersom produsentene klarer å lage noe som er sømløst nok, vil det etter hvert bli en deal breaker å ikke ha det. 

 

maxresdefault.jpg

 

La oss snu på flisa. Om Sony RX 100 IV hadde kostet 3000 kr og hatt mulighet til å redigere med filtre og publisere direkte til sosiale medier, tror du at dette hadde vært en større hit da? Eller om Nikon D7200 hadde hatt funksjonen, ville du da heller valgt det over et Canon som ikke hadde det?

 

Jeg vet iallefall med meg selv at hadde mine kameraer hatt funksjonen, ville det blitt hyppig brukt. Og da har det livets rett. 

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

La oss snu på flisa. Om Sony RX 100 IV hadde kostet 3000 kr og hatt mulighet til å redigere med filtre og publisere direkte til sosiale medier, tror du at dette hadde vært en større hit da? Eller om Nikon D7200 hadde hatt funksjonen, ville du da heller valgt det over et Canon som ikke hadde det?

 

Jeg vet iallefall med meg selv at hadde mine kameraer hatt funksjonen, ville det blitt hyppig brukt. Og da har det livets rett.

Hadde jeg fått RX 100 IV for 3K hadde jeg kjøpt det, selv uten disse funksjonene :)

 

Sony hadde nok solgt RX100 IV i bøtter og spann til den prisen, hadde du fått en ny Nissan Leaf for 50K ville den også solgt i bøtter og spann.

 

La oss være realistiske, hadde RX100 IV hatt disse funksjonene og en pris på litt over 10/12.000.- ville de nok solgt noen prosenter mer med kameraer men tror ikke de ville doblet salget.

Hadde det funnet et kamera med disse funksjonene til 3.000.- ville nok kamera-kvaliteten vært middelmådig og bildekvaliteten dertil i forholdt til prisen, så et godt mobilkamera ville ikke ligget så langt etter i bildekvalitet i normale situasjoner.

 

Kunne man integrere en telefon/kamera på en måte så det hadde vært en enhet og forholde seg til kunne det nok vært interessant, foreksempel noe alla Samsung gear og at man kunne putte kameradelen i en vanlig lomme.

 

Uansett så viser historien at hovedmengden av forbrukere ikke er interessert i og ta med seg flere enheter en høyst nødvendig i hverdagslige situasjoner, spesielt ikke flere enheter med samme funksjon.

 

Det som jeg anser som positivt angående kamerasalget er at det aldri har blitt tatt så mye bilder som det blir gjort nå for tiden og flere og flere ønsker bedre bildekvalitet enn det telefonkameraene presterer så salget av kompakte kameraer vil nok krype oppover igjen etter de stygge salgstallene som de har hatt de siste årene og denne type funksjoner som apper, etc. vil nok være med på og øke salget av kameraer, men tror det blir som du sier kameraer under 3000.- i pris som vil stå for hovedmengden av salget, men så er det store spørmålet om hvordan bildekvaliteten blir.

 

Edit: når det gjelder avanserte brukere så har de rutiner på overføring av bilder som fungerer godt pr. i dag og disse personene vil gjerne se bildene på større skjermer og eventuell korrigere bildene før de poster dem så tror ikke de blir hovedmengden av personer som kjøper kameraer med app-muligheter, men kan hende jeg tar feil da :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Det tror jeg nemlig du gjør. :) Jeg har et Nikon D7100. APS-C sensor, men i toppsjiktet for dette formatet. Jeg tar en del bilder til arrangementer, og krever ikke å ha muligheten til å sende eller publisere bilder i den sammenheng. Men om jeg så en gang er på sydentur med dama og skal ha en photoshoot, så hadde det vært utrolig stilig å hatt muligheten å sende bilder på direkten. 

 

Smart-kameraer eksisterer knapt i dag, og det er synd. 

Lenke til kommentar

Personlig er jeg generelt skuffet over den manglende viljen til å ta innover seg at "vanlige brukere" er i ferd med å droppe dedikerte apparat helt. Fotoapparat er fortsatt ekstremt tungvindt til det mange bruker det til. App-støtte er et must i mine øyne om man vil få igjen denne gruppen, bedre trådløse muligheter, bedre muligheter for lading osv.

 

AtW

Det virker rimelig fornuftig å ikke pøse masse megabyte med bilder fra et kamera over til en mobil.....

Lenke til kommentar

Når kameraindustrien er styrt av noen eldre menn hvor rullatorer står høyere på lista enn ett brett med Battery, så får man vel som fortjent.

 

Menyer og brukervennlighet som står å stamper med hue så langt oppi ræva at er tragisk, som ikke bare er vanskelig å forstå, men valg som er plassert på så ulogiske steder at skulle tro de brukte bretta lapper i en skål når avgjørelsene ble tatt.

 

Satt opp ett nytt kamera på 4 timer fra scratch, skulle ha fram de funksjonene jeg bruker, møtte på 2 hinder, det ene løste seg kjapt. Det andre kunne 3 stykker på Facebook sin største brukergruppe bekrefte at nei det var ikke mulig med dette kameraet. 2 timer senere hadde jeg funnet det jeg trengte både gjemt i en fane på touchskjermen og via ett fysisk hjul.

 

De ble litt forfjamset når jeg forklarte hvordan.

 

Og det takke være stahet, kunnskap og ingen takk til produsenten, for manualen hadde heller ikke ord om dette.

 

Mulig e for seint å dra inn de yngre som bruker kameraene på en helt annen måte enn de som hadde storhetstida på 70 tallet.

 

Skiten dør vel antageligvis ut på samme måte som avisene mister de som leser papirutgavene, i grava pga alderdom. Hvor de møter Nokia og Kodak.

Lenke til kommentar

Når kameraindustrien er styrt av noen eldre menn hvor rullatorer står høyere på lista enn ett brett med Battery, så får man vel som fortjent.

 

Battery bør være helt nederst på lista, uansett om det er yngre eller eldre menn sin liste, så det er helt i orden. Makan til juks og bedrag som "energidrikker" er det vel vanskelig å finne. "Vann med sukker, kullsyre samt litt kunstig smak og farge". -sponset av ditt lokale slankestudio. 

Lenke til kommentar

"Inntil i dag trengte du to kameraer for å kunne se fullstendig i 360-grader"

Nå er vel ikke det helt korrekt, for 360Fly har vært på markedet en stund nå.

De mangler nok et ord der: "Inntil i dag trengte du to Kodak-kameraer for å kunne se fullstendig i 360-grader". Det er selvsagt en rekke 360-kameraer på markedet. Ricoh er de som startet og leder denne trenden med Theta-modellene sine.

Lenke til kommentar

 

Når kameraindustrien er styrt av noen eldre menn hvor rullatorer står høyere på lista enn ett brett med Battery, så får man vel som fortjent.

 

Battery bør være helt nederst på lista, uansett om det er yngre eller eldre menn sin liste, så det er helt i orden. Makan til juks og bedrag som "energidrikker" er det vel vanskelig å finne. "Vann med sukker, kullsyre samt litt kunstig smak og farge". -sponset av ditt lokale slankestudio. 

 

Bra du klarer å ta poenget som alltid uten hjelp av ett støtteapparat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Interessant problemstilling for kameraprodusentene når det gjelder apper, mulighet for posting direkte til FB osv.

 

Et "problem" er at direkte oppkobling til nettet med 3g/4g krever SIM-kort (og selvsagt en esktra antenne). Vil tro dette betyr lite for produksjonskostnader, men for å utnytte det er det i øyeblikket en ekstra kostnad for brukerne. Riktignok ingen stor kostnad så lengd man ikke må ha et nytt abonnement, men kanskje ikke så veldig interessant hvis det er noe man (nesten) like enkelt kan gjøres via telefonen.

 

For at brukerne skal se noen verdi i å ha 4g innbygd i kameraet må det apper til. Både Sony og Samsung har/hadde support for apper i noen kameraer. Samsung via Andorid på kameraet, Sony med eget opplegg.

 

En stund siden jeg sjekket Sony, men de hadde i starten en del installerbare apper via et eget (dårlig) program/brukergrensesnitt. I tillegg hadde de tatt funksjoner som var standard hos andre og gjort nedlastbare. Noen kostet også litt, og det var ikke mulig å lage egne. Siden den gang har Sony kommet med et SDK, men usikker på om det er for apper eller kun for å kunne styre kameraet fra PC. Sony ønsket i starten ikke fri tilgang til å lage apper for å sikre kvalitet/stabilitet. Det er et argument jeg har litt forståelse for, men tross alt frivillig for bruker å laste ned apper. Canon har f.eks. aldri satt en stopper for Magic Lantern selv om de helt sikkert kunne fått det til.

 

Men så blir spørsmålet, gitt at kameraet har apper og direkte 4g-oppkobling, vil du helst fikse på bildene på baksiden av et relativt stort og tungt kamera (i forhold til mobilen) med liten 3-tommer skjerm eller vil du heller bruke mobilen med en større og bedre skjerm?

 

Jeg ville utvilsomt valgt mobilen gitt at det var enkelt og rimelig raskt å få bildene fra kameraet og over. Derfor har jeg mer tro på å forbedre funksjonaliteten for overføring enn å nødvendigvis ha 4g-support i koameraet. Blir det på et tidspunkt "tilnærmet gratis" med 4g i kameraet er det selvsagt ingen grunn til å ikke ha det.

 

Hvordan kan integrasjon med mobilen forbedres? Det varierer selvsagt litt fra merke til merke, og hadde det vært et fasitsvar ville noen sikkert gjort det allerede. Jeg synes imidlertid Nikon med SnapBridge har tatt et (muligens lite) skritt i riktig retning med bruk av Bluetoooth og alltid-tilkoblet funksjonalitet. Jeg vet SnapBridge har hatt en del problemer og ikke er noen perfekt implementasjon, tror likevel tanken bak er riktig. Ser at Canon også har Bluetooth i Eos M5, men vet ikke hva det gir utover at Canon ser ut til å ha laget noe lignende av Nikons SnapBridge.

 

Skal det virkelig virke bra tror jeg det må lages et system slik at bildene dukker opp i passende størrelse på mobilen så fort man tar bilder. Kvaliteten må være god nok for å kjapt se på og velge ut bilder. Så kan man om nødvendig laste over en bedre versjon av bilder som skal brukes. Editere, poste osv på telefonen.

Lenke til kommentar

Ingen her som synes at Fujifilm GFX 50S er interessant ? er Nr1 av nyheten på photokina ifølge noen kamerasider/blogger.

 

 

I’m so happy that the rumors of Fujifilm medium format system has turned out to be true. What excites me more is that it’s likely to come in at under $10,000 USD including a prime lens.

I think the sub $10,000 medium format segment is potentially bigger than some people thing and that they’re going to sell a lot of cameras. What’s most important is that Fuji must get the lenses for the system out to the market as quickly as possible, when people don’t have lens options, they tend to look elsewhere. Fuji can make great lenses, so I’m not worried about the quality of the optics.

The Leica S has always been my favorite “medium format” body, but I’m staying away from the system until we see a 50mp or higher sensor (I’d love to see 80mp). The lenses are absolutely stellar, as are the ergonomics of the camera, but I just can’t justify the cost for the resolution.

I think the GFX 50S will pass the Pentax 645 system in popularity fairly quickly.

Well done Fujifilm, there’s a chance you’re going to take my money.

Lenke til kommentar

Ingen her som synes at Fujifilm GFX 50S er interessant ? er Nr1 av nyheten på photokina ifølge noen kamerasider/blogger.

 

Interessant jo, på mange måter. Sikkert fantastisk bildekvalitet og interessant at det nå faktisk er konkurranse på speilløst mellomformat. Sensorene de bruker er riktignok mindre enn det gamle 6x4.5 formatet som var regnet som nedre grense for mellomformat tidligere og det hadde vært interessant å vite om de nye fatningene til Hasselblad og Fuji er store nok for 645-sensorer. Uansett, et skritt opp fra fullformat i sensor, men det blir litt som å lese om siste Porsche 911 - fantastisk bil som er helt uaktuell på grunn av pris og helt uegnet for mange bruksområder.

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig se#. Speilløst mellomformat fra Fuji, Hasselblad (og forsåvidt de etablerte med speil) synes jeg ikke er spesielt spennende på grunn av marginal forskjell i sensorstørrelse, men MYE høyere pris og mye mindre ekvivalente blenderåpninger enn det man får på fullformat. Vinninga går opp i spinninga og mellomformat fremstår som noe for pengesterke hipstere.

 

Hadde man fått 44x33mm format ned mot prisen av fullformat og samtidig litt større blendere så hadde det vært mye mer aktuelt. Alternativt fått full 645-format ned i ca 100 000 med dagens blendertall. Så kunne heller digitalt 6x7-format etablert seg i 500 000 kr-klassen.

 

Når det gjelder mellomformat med vs uten speil så tror jeg de speilløse har for kort registeravstand til å bruke fult 645-format. Det betyr nok at mellomformat DSLR vil migrere til fult 645-format. Hasselblad og Phase One ligger som vanlig i det øvre prissjiktet og Pentax som i sin tid sjokkerte markedet med "råbillige" 645D vil antagelig lansere en full-645 modell snart (det er kjent at de har inngått avtale med Sony om å få bruke den brikken). Det skulle ikke forundre meg om de sjokkerer markedet nok en gang med lav pris. Mitt fingeren i været-anslag er 200 000 kr i Norge, sammenlignet med ca 400 000 for Hasselblad H6D-100c og ca 500 000 for Phase One XF 100Mp. Det kan også godt hende Pentax lanserer tvilling-modeller slik som Hasselblad, der eneste forskjell er sensorstørrelsen. En full-645 til rundt 200 000 kr og en 44x33mm som skal presse/matche de speilløse konkurrentene på pris (fingeren i været-anslag: 70 000 kr)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ingen her som synes at Fujifilm GFX 50S er interessant ? er Nr1 av nyheten på photokina ifølge noen kamerasider/blogger.

Joda, veldig interesaant egentlig. Men det blir for dyrt for min egen del.

 

Jeg har sansen for å ha to sensorstørrelse i samlingen og da føler at 4/3 (eller APS-C) og en sensor som den i GFX50S blir en god kombinasjon.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...