Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Årsavgift - begjæring og tvangstrekk


ARJ

Anbefalte innlegg

Nå er ikke jeg berørt av dette men i nyhetene i dag så står det at 70000 bileiere blir trukket for manglende betaling av årsavgift i lønn av statens innkrevingssentral.

 

De legger jo så klart på gebyrer i tillegg men så til det jeg synes skurrer.

Dersom du ikke betaler så vil du ila juni få begjært avregistrert bilen.

Men er det lenger hjemmel for avregistrering når de likevel trekker eier i lønn? Vil da begjæringen fjernes når beløpet er tvangstrukket?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du ikke betaler så vil du ila juni få begjært avregistrert bilen.

Men er det lenger hjemmel for avregistrering når de likevel trekker eier i lønn? Vil da begjæringen fjernes når beløpet er tvangstrukket?

 

Får virkelig håpe disse blir avregistrert, og at det ikke er mulig å få på skilter før siste krone er betalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja men jeg ser liksom ikke helt logikken med å avskilte dem lenger når de likevel blir tvangsinnkrevd.

Tidligere var det forsåvidt greit nok for da ble dem ikke tvangsinnkrevd. Da fulgte ubetalte årsavgifter bilen.

 

Når de til syvende og sist blir innkrevd, uavhengig på hvor lang tid det tar så har jo bileier betalt for å kjøre bilen det året årsavgiften gjelder. Hvis han da blir både avskiltet og avkrevd avgift så har han jo i teorien betalt for et produkt han ikke har fått?

Lenke til kommentar

 

Dersom du ikke betaler så vil du ila juni få begjært avregistrert bilen.

Men er det lenger hjemmel for avregistrering når de likevel trekker eier i lønn? Vil da begjæringen fjernes når beløpet er tvangstrukket?

 

Får virkelig håpe disse blir avregistrert, og at det ikke er mulig å få på skilter før siste krone er betalt.

 

Hvorfor? Gjør det at man betaler staten bilen bedre, eller blir man en bedre sjåfør?

Ser ikke helt logikken

Lenke til kommentar

Avregistrering er en følge av at beløpet ikke er betalt. Tvangsutlegg er også en følge av at beløpet ikke er betalt. Begge reaksjoner tjener til dels det samme formål, men ikke helt (avregistrering er et incentiv for frivillig betaling, tvangsutlegg er en reaksjon mot manglende betaling), men valg av den ene utelukker ikke den andre.

 

Det har for øvrig aldri vært slik at "årsavgift følger bilen", like lite som eiendomsskatt "følger eiendommen". Ja, ny eier risikerer å måtte betale ubetalt årsavgift, men ny eier vil som hovedregel (med mindre noe annet er avtalt) ha et regresskrav mot tidligere eier (rettsmangel).

Lenke til kommentar

 

 

Dersom du ikke betaler så vil du ila juni få begjært avregistrert bilen.

Men er det lenger hjemmel for avregistrering når de likevel trekker eier i lønn? Vil da begjæringen fjernes når beløpet er tvangstrukket?

 

Får virkelig håpe disse blir avregistrert, og at det ikke er mulig å få på skilter før siste krone er betalt.

 

Hvorfor? Gjør det at man betaler staten bilen bedre, eller blir man en bedre sjåfør?

Ser ikke helt logikken

 

 

Det har vel en konsekvens i forhold til forsikring?

Lenke til kommentar

 

 

 

Dersom du ikke betaler så vil du ila juni få begjært avregistrert bilen.

Men er det lenger hjemmel for avregistrering når de likevel trekker eier i lønn? Vil da begjæringen fjernes når beløpet er tvangstrukket?

 

Får virkelig håpe disse blir avregistrert, og at det ikke er mulig å få på skilter før siste krone er betalt.

 

Hvorfor? Gjør det at man betaler staten bilen bedre, eller blir man en bedre sjåfør?

Ser ikke helt logikken

 

 

Det har vel en konsekvens i forhold til forsikring?

 

Hvorvidt du har betalt årsavgift påvirker ikke forsikring. Avskiltingen kan påvirke forsikringsdekning, men det blir jo sirkelargumentasjon. Uansett er alle skadelidte uansett dekket av felles fond, så det får bare betydning for om sjåføren må betale eller ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Dersom du ikke betaler så vil du ila juni få begjært avregistrert bilen.

Men er det lenger hjemmel for avregistrering når de likevel trekker eier i lønn? Vil da begjæringen fjernes når beløpet er tvangstrukket?

 

Får virkelig håpe disse blir avregistrert, og at det ikke er mulig å få på skilter før siste krone er betalt.

 

Hvorfor? Gjør det at man betaler staten bilen bedre, eller blir man en bedre sjåfør?

Ser ikke helt logikken

 

 

Det har vel en konsekvens i forhold til forsikring?

 

Hvorvidt du har betalt årsavgift påvirker ikke forsikring. Avskiltingen kan påvirke forsikringsdekning, men det blir jo sirkelargumentasjon. Uansett er alle skadelidte uansett dekket av felles fond, så det får bare betydning for om sjåføren må betale eller ikke. 

 

 

ARJ hevdet ikke at en ble dårligere sjåfør av å ikke betale, men at han håpet det ikke var mulig å få skilter uten at årsavgift er betalt.

 

Jeg håpet det samme i forhold til redsel for ikke å få dekket fullt ved kollisjon.

 

Jeg skjønner ikke helt hvordan dette er sirkelargumentasjon.

 

Dersom det felles fond dekker alt som om det forsikring ble betalt bortfaller argumentet mitt.

Lenke til kommentar

 Jeg håpet det samme i forhold til redsel for ikke å få dekket fullt ved kollisjon.

Redsel for ikke å få dekket HVA? Skade på egen avregistrerte bil må du antakelig (forhåpentligvis) se langt etter, om du selv er skyld i skaden mens du kjører uten skilt. Skade på egen avregistrerte bil av ukjent skadevolder mens den er parkert dekkes nok av kasko (med egenandel og bonustap) uansett skilt eller ikke. Skade på din bil (med eller uten skilt, uvesentlig) utført av ukjent skadevolder (med eller uten gyldig forsikring...) må du nok ta på kasko, med mindre det også ble personskade; da dekkes både personskaden og bilskaden av trafikkskadefondet. Skade på din bil (med eller uten skilt, uvesentlig) utført av kjent skadevolder (med eller uten gyldig forsikring...) dekkes av  trafikkskadefondet, også uten samtidig personskade.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Jeg lurer på hvorfor man klipper skilter, så skruen blir stående igjen uten hode, eller klipper skiltet i to eller hva de gjør når de treffer på biler som skal avskiltes. Da får man jo ikke til å feste på skiltene igjen??

Lenke til kommentar

 

Jeg lurer på hvorfor man klipper skilter, så skruen blir stående igjen uten hode, eller klipper skiltet i to eller hva de gjør når de treffer på biler som skal avskiltes. Da får man jo ikke til å feste på skiltene igjen??

 

Jeg antar de starter med skrutrekker...

 

Med mindre du har gjort som en kamerat av meg da jeg var yngre. Han hadde sveiset det fast.

Politiet måtte ta med seg støtfangeren :rofl:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...