Gå til innhold

Nintendo Switch: Informasjon og generell diskusjon

Gjest Slettet-NIoHlfL

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg prøvd Mario Kart World Free Roam, og sitter med fem positive inntrykk.

1. Videoer man har sett på Youtube og Direct gir ikke spillet rettferdighet. Kartet føles mye større ut, det føles helt vilt stort og uoversiktelig ut. I tillegg er det så sinnsykt mange detaljer, gjenstander, NPC, detaljene kommer så mye bedre frem når man har god tid til free roam og virkelig kan utforske.

Kartet føles mye større ut enn det gjorde på youtube klipp og directs.

2. Natt og dag syklusen. Dette blir nevnt på direkt , men å oppleve natt, dag og ulike vær på samme område, gir spillet en dybde jeg ikke visste at jeg savnet i Mario Kart.

3. Blue coins virket ganske enkelt ut i Direct, men blue coin caps er bokstaveligtalt over alt på mappet. Og noen av de er faktisk ganske vanskelig, ikke bare pga tid, men fordi det faktisk krever litt å få til gode hopp, rails og wall ride.

4. Hopp, raid og wall ride ser mye lettere ut enn det faktisk er. Dette innfører et nytt competetivt aspect som overgår drift og wheely fra tidligere spill.

5. Grafikken ser fantastisk ut. 4K, 60hz og HDR med riktig TV ser utrolig ut. Et detaljnivå og opplevelse som Nintendo ikke har kunne tilbudt med tidligere konsoller.

Konklusjon. Jeg hadde en stor hype på forhånd, og dette spillet innfrir. En time er nok for meg til å konkludere med at dette spillet overgår Mario Kart Deluxe på alle måter.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk pakke fra netonnet i dag og har allerede solgt den til en bekjent som er på vei for å plukke den opp. Men da jeg skulle finne den frem nå så la jeg merke til at forseglingen var brutt i begge ender av esken. Syns det var temmelig snodig på et nytt produkt. Ikke opplevd det før.

Skrevet
Paccoo skrev (2 timer siden):

Hva var vitsen med det egentlig😅 

Butikkene flyter jo over av konsoller både online og fysisk i butikk. 

Men like artig og se Finn.no gjengen i gang med scalping🤣

Da jeg sjekket før i dag så var det flere som solgte flere hundre kroner under butikkprisen, for de hadde både forhåndsbestilt og kjøpt i butikken. Så ikke noen profitabel dag for scalping vil jeg tro.

Skrevet (endret)

IMG_1539.thumb.png.ef217bc7ddff584dd916902b936401b9.png

Denne her var fin 😂😂😂

IMG_1542.thumb.jpeg.3c4cc78bd6d1e53e973fac7a2cf1c5fb.jpeg

Sendte en hyggelig liten melding jeg, siden han skrev at pris var fast og at han kun ønsket seriøse henvendelser 😝

Endret av GengarGeng
  • Liker 1
Skrevet
bo1e skrev (12 minutter siden):

Fikk pakke fra netonnet i dag og har allerede solgt den til en bekjent som er på vei for å plukke den opp. Men da jeg skulle finne den frem nå så la jeg merke til at forseglingen var brutt i begge ender av esken. Syns det var temmelig snodig på et nytt produkt. Ikke opplevd det før.

Hører på discord at dette gjelder alle Mario Kart-bundelene fordi de av en eller annen avsindig grunn legger til MKW koden ETTERPÅ. 

• Liker 1
Skrevet
GengarGeng skrev (1 time siden):

5. Grafikken ser fantastisk ut. 4K, 60hz og HDR med riktig TV ser utrolig ut. Et detaljnivå og opplevelse som Nintendo ikke har kunne tilbudt med tidligere konsoller.

Mener du det? Jeg kan ikke akkurat si jeg ble videre imponert over grafikken. Merket også at ting poppet inn litt sånn plutselig visse steder som ikke er et godt tegn. Det var i online-spill da, så får håpe det kun var derfor.

Skrevet
Nimrad skrev (26 minutter siden):

Mener du det? Jeg kan ikke akkurat si jeg ble videre imponert over grafikken. Merket også at ting poppet inn litt sånn plutselig visse steder som ikke er et godt tegn. Det var i online-spill da, så får håpe det kun var derfor.

Regner med du mener culling med objekter når du sier poppet inn, men opplevde  ikke noe til det. Spilte kun singel player offline.

Skrevet (endret)

Switch 2 - skjerm HDR-anmeldelse:

0:00 Intro – HDR er ikke bra
0:40 Maks topplysstyrke er dårlig
1:25 HDR er rett og slett dårlig på skjermen
1:40 LCD-skjermen har løftede svartnivåer
2:11 Oppsummering av Switch 2-skjermen
3:07 HDR i dokket modus
4:18 HDR-spill testet i dokket modus
9:53 Outro – Vennligst lik, del og abonner

Endret av Emanuel
Skrevet (endret)

Helt rå konsoll, liker hvor bra ting nå flyter i Zelda BoTW og hvor bra grafikken er. Fikk også tak i den siste til salgs her, selv om klokka var 11:00 når jeg handlet den. 

Endret av moffeloffen
  • Liker 1
Skrevet
Emanuel skrev (23 minutter siden):

Switch 2 - skjerm HDR-anmeldelse:

Hvordan er dette en overraskelse.

HDR er meningsløst med mindre det er OLED eller Mini-LED 😛 

Skrevet (endret)
GengarGeng skrev (18 minutter siden):

Hvordan er dette en overraskelse.

HDR er meningsløst med mindre det er OLED eller Mini-LED 😛 

Kan være en fordel å se hele videoen.

Han tester og HDR i docked mode, og da på en OLED TV. Og resultatet er mixed:

BOTW har dårlig HDR-implementasjon.

Cyberpunk 2077 har god HDR.

Samme med Diablo.

Metroid Prime er svakt med HDR, sannsynligvis pga spillets programmering.

Fast Fusion er best på HDR, noe som ikke er overraskende. Shin'en Multimedia er kjent for å være "tech wizards" på Nintendo.

Greit å være Nintendo-fanboy. Er det selv. Men man må være ærlig.

Oppsummering: LCD-skjermen er ikke overraskende svak i samspill med HDR.

Docked er det ganske bra på en OLED-skjerm, men fortsatt langt fra optimalt.

Mer testing kommer senere. Digital Foundry skal kjøre Switch 2 gjennom kverna, og da snakker man stort sett fasit ang. rå visuell og teknisk kvalitet og ytelse.

Så langt virker resultatene nært sidestilt med ytelsen fra PS4 Pro, som Digital Foundry og har sagt lenge. Noe som er ganske imponerende for en så slank, håndholdt konsoll. Prisen kan diskuteres, den er utvilsomt ett par tusenlapper høyere enn nødvendig.

Endret av bekjempdragen
Skrevet (endret)
bekjempdragen skrev (17 minutter siden):

Kan være en fordel å se hele videoen.

Han tester og HDR i docked mode, og da på en OLED TV. Og resultatet er mixed:

BOTW har dårlig HDR-implementasjon.

Cyberpunk 2077 har god HDR.

Samme med Diablo.

Metroid Prime er svakt med HDR, sannsynligvis pga spillets programmering.

Fast Fusion er best på HDR, noe som ikke er overraskende. Shin'en Multimedia er kjent for å være "tech wizards" på Nintendo.

Greit å være Nintendo-fanboy. Er det selv. Men man må være ærlig.

Oppsummering: LCD-skjermen er ikke overraskende svak i samspill med HDR.

Docked er det ganske bra på en OLED-skjerm, men fortsatt langt fra optimalt.

Mer testing kommer senere. Digital Foundry skal kjøre Switch 2 gjennom kverna, og da snakker man stort sett fasit ang. rå visuell og teknisk kvalitet og ytelse.

Så langt virker resultatene nært sidestilt med ytelsen fra PS4 Pro, som Digital Foundry og har sagt lenge. Noe som er ganske imponerende for en så slank, håndholdt konsoll. Prisen kan diskuteres, den er utvilsomt ett par tusenlapper høyere enn nødvendig.

Du forstår ikke hvordan HDR implementeres.

Verken Series X eller PS5 har HDR10+ eller Dolby Vision. Begge konsollene har HDR10 i likhet med Switch 2.

Det som derimot avgjør hvor bra HDR opplevelsen blir er spillutvikleren og skjermen. Det har ingenting med selve konsollen å gjøre når den er docket. HDR10 er HDR10.

Men kan jeg spørre hvilke OLED du har testet Switch 2 på, det har selvsagt mye å si for resultatet. HDR blir ikke automatisk bra fordi det er en OLED eller mini-LED TV.

Endret av GengarGeng
Skrevet (endret)
GengarGeng skrev (54 minutter siden):

Du forstår ikke hvordan HDR implementeres.

Verken Series X eller PS5 har HDR10+ eller Dolby Vision. Begge konsollene har HDR10 i likhet med Switch 2.

Det som derimot avgjør hvor bra HDR opplevelsen blir er spillutvikleren og skjermen. Det har ingenting med selve konsollen å gjøre når den er docket. HDR10 er HDR10.

Men kan jeg spørre hvilke OLED du har testet Switch 2 på, det har selvsagt mye å si for resultatet. HDR blir ikke automatisk bra fordi det er en OLED eller mini-LED TV.

Joda, jeg forstår HDR/HDR10/HDR10+/Dolby Vision. Både hva som utgjør forskjellene på de ulike standardene, og hvordan de implementeres.

Det siste først: Min TV er en LG C4 65". Min monitor er en LG UltraGear 32GS95. Begge er gode nok skjermer for referansetesting av HDR. Blant de beste på markedet, om man ikke begynner å snakke om skjermer over 100 000,-

Du har rett i at HDR er en standard. Så på papiret og i teorien skal de operere tilnærmet identisk på tvers av hardware. Men i realiteten er ikke implementasjonen universell eller identisk på tvers av plattformer. Det samme gjelder dessverre og for HDR10/HDR10+ og Dolby Vision.

Både hardware-forskjeller, software, spill og ikke minst spillmotorer kan påvirke resultatet av HDR-implementering og generell fargegjengivelse, samt hvit/sortnivå. Til og med strømforsyning kan påvirke dette, men det er en annen sak og mindre aktuelt i dette tilfelle.

Uten å gå helt ned i granulære detaljer, er det åpenbart at resultatet ikke nødvendigvis vil være identisk på tvers av ulike konsoller, selv om man tester på samme skjerm og bruker samme standard, i dette tilfellet HDR.

PS5 og Xbox Series X har ulike implementeringer og begrensninger på tvers av både det vi ser på systemnivå og software/spill. Auto HDR er den mest kjente og åpenbare forskjellen. Det har ikke PS5. Mindre kjent er det at PS5 har Auto HDR Tone Mapping som optimaliserer fargegjengivning på tvers av ulike skjermer, noe Xbox ikke støtter.

Steam Deck støtter HDR. I docked mode er det allikevel en generelt dårlig implementering. Selv om man spiller på en kvalitetsskjerm.

Og så nevner du at konsollene ikke støtter Dolby Vision? Xbox Series X støtter absolutt Dolby Vision. 👍 PS5 gjør ikke det.

Til slutt: Jeg sier ikke at Switch 2 har dårlig HDR-implementasjon. Oppsummerte kun testingen fra videoen. Så langt er resultatene varierende. Noe er bra, noe er svakt. Konsollen er fortsatt ny, og det er altfor tidlig å konkludere med noe som helst. Men det er ikke urimelig å forvente at det vil ta tid før Nintendo lærer seg å implementere og optimalisere dette på en like god måte i sine egne spill og spillmotorer. Det er nytt territorium for de. Heck, de har først nå begynt å lage assets i 4K, og da kun i noen fåtall spill. Det meste skal nok fortsatt gjennom DLSS. Her må man la det gå noen år før man ser fruktene av alt arbeidet.

Personlig er jeg imponert av hardwaren, med noen unntak. Manglende støtte for HDMI 2.1-standarden og VRR i docked mode er ugreit, spesielt når det allikevel støttes håndholdt. Mangelen på HDMI 2.1 umuliggjør også 4K120, som er skuffende. Ellers er det jo veldig imponerende å se Nintendo endelig ta hardware og rendering på alvor igjen. Ikke siden GameCube (2001) har de prioritert dette i nevneverdig grad. Det er med andre ord ca. 25 år siden Nintendo slapp en konsoll som ikke var kraftig utdatert rent teknisk. Å presse det som rent effektivt tilsvarer en PS4 Pro inn i en så slank og håndholdt pakke er beundringsverdig. Det er herlig å se at de nå endelig vil kombinere solid teknologi med de gode og unike spillopplevelsene Nintendo kan tilby. Det skader ikke akkurat heller mtp 3rd party support for mer krevende spill.

Endret av bekjempdragen
Skrevet (endret)

Er det noen som har nyss om hvor man kan kjøpe en ekstra Dock til Switch 2? Synes det er kjekt å ha en egen dock til begge skjermer i ulike rom.

Prisjakt gir null resultater.

Platekompaniet og Proshop er de to eneste jeg finner som lister den i sortimentet, men da kun som placeholdere. De kan ikke bestilles, ei har de oppgitt dato for stock. Proshop har kun placeholder-dato.

De "3 store" Elkjøp/Power/Komplett fører ikke Switch 1 Dock, og har bekreftet på forespørsel at de ei heller vil føre Switch 2 Dock. Ser og på reddit og div. internasjonale spillforum at Switch 2 Dock er vanskelig å oppdrive ellers i Europa og USA. Så vidt jeg kan se per nå kan den kun bestilles direkte fra Nintendo Germany i Europa, men Norge er da et av få vestlige land i Europa som de ikke sender varer til.

Endret av bekjempdragen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...