Gå til innhold

Sony droppet støtte for 4K Blu-ray i PlayStation 4 Pro på grunn av streaming


Anbefalte innlegg

 

Big deal?

 

Er vel knapt noen mennesker som fremdeles kjøper fysiske filmer.

 

Tull. Alle som er litt opptatt av bilde-kvalitet kjøper jo fremdeles fysiske filmer da kvaliteten på streaming ikke er i nærheten av å være like bra.

 

Nei, det er ikke tull.

 

Ja, klart det er folk som kjøper fysiske filmer, men det er et svært FÅTALL. Knapt noen. Det er ikke uten grunn at butikkene snart har fjernet film-hyllene.

Streaming ol har snart tatt over.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Big deal?

 

Er vel knapt noen mennesker som fremdeles kjøper fysiske filmer.

Tull. Alle som er litt opptatt av bilde-kvalitet kjøper jo fremdeles fysiske filmer da kvaliteten på streaming ikke er i nærheten av å være like bra.

Ikke jeg. Jeg var tidligere en som deg, men nå gidder jeg ikke mer. Ikke bare ser jeg mindre film enn før, og når jeg først ser film er det nokså spontant. Da er det greit å streame med helt grei kvalitet, noe jeg tror folk flest også gjør.

 

Det finnes og vil alltid eksistere entusiastutstyr til dere som gidder. Have fun.

 

 

Ja, skikkelig tungvindt å sette i en Blu-Ray i spilleren. Huff, huff.

Lenke til kommentar

 

 

Big deal?

 

Er vel knapt noen mennesker som fremdeles kjøper fysiske filmer.

 

Tull. Alle som er litt opptatt av bilde-kvalitet kjøper jo fremdeles fysiske filmer da kvaliteten på streaming ikke er i nærheten av å være like bra.

 

Nei, det er ikke tull.

 

Ja, klart det er folk som kjøper fysiske filmer, men det er et svært FÅTALL. Knapt noen. Det er ikke uten grunn at butikkene snart har fjernet film-hyllene.

Streaming ol har snart tatt over.

 

 

Les igjen.

Endret av LoveAmiga
Lenke til kommentar

Synes bilde en kan få på Netflix er bra jeg. Det varierer noe men fks deres egen produksjoner synes jeg har kjempe bra kvalitet. Har et forholdsvis bra tv og ja selvfølgelig ser jeg noe forskjell om jeg setter i en blu-ray film. Men så mye at jeg gidder å bry meg? Overhode ikke.

 

Ser at Elkjøp også begynner nå å nedjustere inn antall filmer dem har i butikken og hva dem tar inn. Akkurat som med fysiske konsoll spill. Men ikke like voldsom nedjustering som med spill hvor dem nå kun tar inn det nyeste og i et begrenset antall. 

 

Når Sony som er en av grunnleggerne for Blu-ray formatet dropper formatet på deres maskin som har et potensiale til å selge millioner pga dem utifra data ifra sine 40+ millioner PlayStation4 kunder ser at det er streaming dem bruker. Og at dem ikke ser behovet for det i maskinen. Så sender det er ganske så kraftig signal til hvor 4K Blu-ray er på vei....og det er ikke i hendene til millioner av mennesker når alt er tilgjengelig ved et tastetrykk med dagens streaming tjenester.

 

Selv så synes jeg og har syntes siden starten at det er helt vilt at det satses så mye på et nytt fysisk medie i 2016. Blind tester viser at hvermansen ikke ser forskjell på et bra 1080p eller 4K bilde sier egentlig sitt. HDR derimot er en helt annen historie. 

Endret av LarZen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror dette er et svært dumt valg av Sony siden UHD BluRay ikke er et format man kan se bort ifra i dag. De har nesten samme utsagn som Microsoft hadde da de først lanserte at Xbox One ikke skulle ha et optisk drev i det hele tatt siden de fleste har nok båndbredde til kun å laste ned spillene. Det eneste positive med det var med hensyn på miljøet, men for oss med tregt nett er ikke det særlig praktisk. Vente 10 timer på at et spill skal lastes ned for så å måtte oppdatere det i 2 timer er ikke spesielt kult når man gleder seg til et nytt spill til helgen.

 

Mange vil gjerne se filmer som ikke ligger på Netflix ennå i det beste formatet, og når Netflix i tillegg kun klarer å presse ut en gjennomsnitlig BluRay-versjon av sin såkalte 4K blir dette for tamt. Sony går altså bakover i tid. Tro om Xbox skal trone øverst nå?

 

Stor forskjell på å ikkje ha eit drev i konsollen og la være å støtte eit format som pr i dag ikkje har mykje å by på. Syns det står respekt av Sony å tørre å gå for ein billigare spillkonsoll till $399 enn ein mediakonsoll til $499 som svært få ville nytta til filmtitting med fysiske disker.

Lenke til kommentar

Dyrt? 500GB XBONE S kommer med Fifa17 for 2990Kr (299USD) med støtte for 4K BluRay.

 

Det trenger åpenbart ikke bli mye dyrere bare fordi man putter inn 4K BluRay. Og ihvertfall ikke for Sony.

 

Må innrømme det er fascinerende å se folk berømme Sony for å "tørre" å gi sine kunder mindre enn konkurrenten. :p

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Big deal?

 

Er vel knapt noen mennesker som fremdeles kjøper fysiske filmer.

 

Tull. Alle som er litt opptatt av bilde-kvalitet kjøper jo fremdeles fysiske filmer da kvaliteten på streaming ikke er i nærheten av å være like bra.

Di som er opptatt av bildekvalitet kjøper ikkje XOs eller PS4p(om den hadde hatt tilsvarande drev som XOs) for å sjå film.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dyrt? 500GB XBONE S kommer med Fifa17 for 2990Kr (299USD) med støtte for 4K BluRay.

 

Det trenger åpenbart ikke bli mye dyrere bare fordi man putter inn 4K BluRay. Og ihvertfall ikke for Sony.

 

Må innrømme det er fascinerende å se folk berømme Sony for å "tørre" å gi sine kunder mindre enn konkurrenten. :p

 

Glemmer vi ikke noe nå? Som mulighet til å spille i 4K og flere forbedringer i HD. 

Lenke til kommentar

Kvaliteten på plate overgår streaming med god margin for purister. Sitter man nært nok bilde er det merkbart, spesielt i krevende scener som krever høy bitrate. Mesteparten vil nok synes streaming er bra nok i massevis. Fordelen med fysisk medium er jo at det ikke er avhengig av nettstabilitet og hastighet for å fungere.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Dyrt? 500GB XBONE S kommer med Fifa17 for 2990Kr (299USD) med støtte for 4K BluRay.

 

Det trenger åpenbart ikke bli mye dyrere bare fordi man putter inn 4K BluRay. Og ihvertfall ikke for Sony.

 

Må innrømme det er fascinerende å se folk berømme Sony for å "tørre" å gi sine kunder mindre enn konkurrenten. :p

 

Tipper XOs kunne kosta $199 utan eit fordyrande 4k drev med tilhørende chip eller ka det nå var som måtte være med der. I tillegg har ikkje XOs det som skal til for at eg ville kjøpt den for å sjå fysiske 4k Blu-ray filmer. At MS har slengt med mange spill er nok for å få solgt flest mulige konsoller mens di kan. Nå har MS ein gyllen mulighet til å kjøre PR delen mot fordelen sin som er avspilling av fysiske 4k Blu-ray filmer. Men fordelen som spillkonsoll som di kunne heva fleire hakk med betre hardware framfor 4k drevet er kasta på dynga. Einaste XO som er verdt å vurdere nå for in del blir scorpio. Men det er først etter at den er kome ut.

 

Vil berømme Sony for å gå for ein billigare spillkonsoll enn å levere ein dyrare mediakonsoll. Kan ikkje være spillere som klager på ei slik utvikling. Dette har da vore etterspurt så lenge eg kan huske.

 

Dernest gir vel Sony spillerene meir enn konkurrentane har å by på, dvs innafor det som er viktig her, nemlig spilling. XOs er jo milevis bak og NX blir vel nok ein gimmick-konsoll.

Lenke til kommentar

Kvaliteteten på plate overgår streaming med god margin for purister. Sitter man nært nok bilde er det merkbart, spesielt i krevende scener som krever høy bitrate. Mesteparten vil nok synes streaming er bra nok i massevis. Fordelen med fysisk medium er jo at det ikke er avhengig av nettstabilitet og hastighet for å fungere.

 

Det skjønner nok di fleste. Sjølv kjøper eg forsatt nokre fysiske filmer i året, men det er bare di 3D filmane eg må oppleve, di som leverer ein god 3D opplevelse. Dvs at eg setter større pris på opplevelsen når eg rigger meg til for 3D nytelse.

 

Men til vanlig går det i streaming osv. Er bare på spillfronten eg forsatt vil ha alle spill i fysisk format. Dette fordi eg spiller mest offline.

 

Den dagen eg vil gå for 4k/8k TV blir det og aktuellt med ein 4k/8k avspiller. Blir nok ikkje ein konsoll som står for den avspillinga. Det er di ikkje gode nok til enn så lenge viss man setter litt krav til filmopplevelsen.

Lenke til kommentar

 

Dyrt? 500GB XBONE S kommer med Fifa17 for 2990Kr (299USD) med støtte for 4K BluRay.

 

Det trenger åpenbart ikke bli mye dyrere bare fordi man putter inn 4K BluRay. Og ihvertfall ikke for Sony.

 

Må innrømme det er fascinerende å se folk berømme Sony for å "tørre" å gi sine kunder mindre enn konkurrenten. :p

 

Tipper XOs kunne kosta $199 utan eit fordyrande 4k drev med tilhørende chip eller ka det nå var som måtte være med der. I tillegg har ikkje XOs det som skal til for at eg ville kjøpt den for å sjå fysiske 4k Blu-ray filmer. At MS har slengt med mange spill er nok for å få solgt flest mulige konsoller mens di kan. Nå har MS ein gyllen mulighet til å kjøre PR delen mot fordelen sin som er avspilling av fysiske 4k Blu-ray filmer. Men fordelen som spillkonsoll som di kunne heva fleire hakk med betre hardware framfor 4k drevet er kasta på dynga. Einaste XO som er verdt å vurdere nå for in del blir scorpio. Men det er først etter at den er kome ut.

 

Vil berømme Sony for å gå for ein billigare spillkonsoll enn å levere ein dyrare mediakonsoll. Kan ikkje være spillere som klager på ei slik utvikling. Dette har da vore etterspurt så lenge eg kan huske.

 

Dernest gir vel Sony spillerene meir enn konkurrentane har å by på, dvs innafor det som er viktig her, nemlig spilling. XOs er jo milevis bak og NX blir vel nok ein gimmick-konsoll.

Milevis bak? Konsollene er jo like. Noen små forskjeller her og der men det er jo i praksis samme maskinen

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dekoding av HEVC kan alle APU'ene greie uten problemer. Eneste grunn til at selve drevet må "oppgraderes" er egentlig bare DRM i form av HDCP2.2. Og det kan tenkes at det kan gjøres med FW oppdatering for allerede eksisterende drev. Om ikke, så er det altså bare en ny chip som må på plass. Selve BluRay teknologien har vært på plass i så mange år nå, at å tro det blir særlig fordyrende på noen annen måte enn eventuell lisensiering sliter jeg med. Det eneste er at drevet må støtte 100GB+ plater, og det gjør kanskje ikke de nåværende drevene i konsollene. Men da snakker vi om fordyrende i den forstand at drevet blir litt dyrere enn et annet drev. Det er ikke som om PS4 gjør innsparinger til fordel for kundene ved å fjerne drevet fullstendig. Så Sony putter en mindreverdig del inn i den nye konsollen sin. Mindreverdig enn selv "forrige" generasjon Microsoft konsoll. Det er jo ikke XBOS som skal konkurrere med PS4 pro vel?

 

Jeg hadde tenkt å vente på neste generasjon konsoller nå. Og PS4 pro var til vurdering på grunn av enkelte Sony eksklusive titler. Og XBONE har jeg jo allerede. Men PS4 kommer nok ikke i hus med det første nå. Den hadde eventuelt blitt i stedet for "Scorpio". Men uten 4K BluRay synes jeg den blir for dyr. Noen her sier: "Flott, så får vi den under 400USD!". Mens jeg sier: "Hæ!? 399USD, også har den ikke 4K BluRay en gang, det får man jo for pokker med selv i en 299USD XBOS allerede!". XBOS har jeg akkurat bestilt på DnB kampanjen, nettopp fordi den har støtte for HDR og 4K BluRay, i tillegg til at den er raskere enn originalen og opp-skalerer X360 spillene direkte til 4K, i stedet for innom 1080p som i dagens konsoll. Så for 3000Kr får jeg man en XBOS, med 4K BluRay støtte. Det er 800Kr billigere enn den billigste 4K BluRay spilleren på markedet i Norge. Folk som vil ha en slik spiller, sparer altså 800Kr, OG får en XBOS på kjøpet!

 

Nå spilling i 4K... Nei.. Bare nei.. Om dere ikke ser fordelen med 4K BluRay, hva pokker skal dere med 4K spilling fra en konsoll?! Jeg har 2stk. GTX980Ti. Og det er ikke nok til å fore en 4K TV med nok fps i høy nok kvalitet på de nyeste spillene. Å tro at PS4 pro vil klare det, er bare tåpelig. 4K BluRay støtte ville vært et argument for PS4, 4K spilling er det ikke. PS4 pro er så svak at de burde holdt den på 1080p, og det gjør de vel egentlig også...

 

Og forresten, står det også respekt av Sony å "tørre" å ikke støtte bruker mods på Fallout 4 og Skyrim? :p

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Kva er vitsen med ein $200 konsoll og eit $99 4k drev som begge kjem til kort. Sikkert greit for nokon men ikkje for meg. Oppskaleringa til XOs er ikkje noko å skryte av. TV'ane gjere ein betre jobb. At PS4p er svak når den er dobbelt så kraftig som XOs seie vel sitt om lavmålet her. Blir knall med PSVR når det kjem dinglande snart. Endelig ein konsoll som byr på spilling framfor noko anna. Skal nyte det i 1080p og 60fps.  :p

 

Er gla for at Sony ikkje svelger alt av kameler Bethesda prøver å tvinge gjennom. :)

Lenke til kommentar

Kva er vitsen med ein $200 konsoll og eit $99 4k drev som begge kjem til kort. Sikkert greit for nokon men ikkje for meg. Oppskaleringa til XOs er ikkje noko å skryte av. TV'ane gjere ein betre jobb. At PS4p er svak når den er dobbelt så kraftig som XOs seie vel sitt om lavmålet her. Blir knall med PSVR når det kjem dinglande snart. Endelig ein konsoll som byr på spilling framfor noko anna. Skal nyte det i 1080p og 60fps.  :p

 

Er gla for at Sony ikkje svelger alt av kameler Bethesda prøver å tvinge gjennom. :)

 

Nei, det er selvfølgelig myyyee bedre med en $320 konsoll og et $79 vanlig BluRay drev... (Ser du? Jeg kan også hale tall ut av ræva..)

 

Hvor har du det fra at XBOS kommer til kort som 4K BluRay spiller? Riktignok støtter den ikke Atmos, og konsoller bråker tradisjonelt mer enn dedikerte BluRay spillere. Men for min del er ikke disse 2 tingene veldig viktig. Jeg kommer ikke til å kjøpe 4K BluRay versjonen av "Beaches". Det blir nok heller "Superman vs Batman" på et lydnivå der naboen kunne ha borret med slagdrill uten at jeg hadde merket det. Og kanskje kommer det Atmos receiver og høttalere på plass senere, når det er mer materiell ute. Men for øyeblikket er det uaktuelt..

 

Dårlig oppskalering? Jo for all del. Det er derfor det er viktig å gjøre det i en omgang, i stedet for 2. Og ikke etter AA og eventuelle blur effekter osv. Det er en haug av forskjellige native oppløsninger på X360 spill. Å få dem oppskalert i en omgang vil øke kvaliteten betraktelig..

 

Lavmål? Bevares, å sammenlikne XBOS med PS4pro i stedet for PS4 mini som ville vært det riktige er ikke helt "der oppe" nei...

 

"Scorpio" skal ha ~43% høyere shader ytelse enn PS4pro. Og jeg kommer ikke til å kjøpe den heller for å spille i 4K. At PS4pro er så og så mye raskere enn XBOS gjør ikke PS4pro bedre rustet til 4K. Den er fremdeles alt for svak til å være i nærheten av hva jeg gidder å dille med. Jeg kommer kanskje til å ta med meg 2 stk. GTX1080Ti om de er raske nok. Noe jeg tviler på... PS4pro til 4K spilling.. Det er bare til å bli deprimert av...

 

Det er heller ikke på noen måte sikkert jeg kommer til å orke 4K, selv direkte oppskalering, av X360 spill. Jeg har allerede prøvd med 1080p ut fra en X360 og latt scaleren i TV'en min gjøre resten, uten at det blir aktuelt å fortsette med. Så jeg holder faktisk på å lage en "retro" hule til mine eldre konsoller inne på gjesterommet med den gamle 63" FullHD Plasma TV'en. Det er ikke umulig at den gamle XBONE'en blir stående der inne...

Lenke til kommentar

 

 

Big deal?

 

Er vel knapt noen mennesker som fremdeles kjøper fysiske filmer.

 

Tull. Alle som er litt opptatt av bilde-kvalitet kjøper jo fremdeles fysiske filmer da kvaliteten på streaming ikke er i nærheten av å være like bra.

 

Di som er opptatt av bildekvalitet kjøper ikkje XOs eller PS4p(om den hadde hatt tilsvarande drev som XOs) for å sjå film.

 

Ehh, vet du hvordan digitale bilder skapes?

Lenke til kommentar

Åpnes på eget ansvar!

 

 

 

3 sifret antall Blu Ray her.

Satt i spoiler for å unngå krisepsykologisk behov for hjelp.

 

Støtter digitale varianter i et miljøperspektiv. Det er unødvendig å trykke opp plater i dag. Miljøskaden og kjemikaliene dette bruker er betydelige. Tenker også at det er fornuftig å tilby nedlasting av høykvalitetsfiler til disk som man kan se senere, slik at streaminghastigheten ikke blir begrensningen.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...