Gå til innhold

Sony droppet støtte for 4K Blu-ray i PlayStation 4 Pro på grunn av streaming


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det folk kjøper og det folk bruker er ofte to forskjellige ting. Sony hadde jo støtte for SACD på PS3 som nesten ingen brukte.

De tenker vel 4K Blu Ray er den neste SACD. De gidder neppe betale for den lisensen direkte for alle enhetene, men har sannsynligvis en opsjon i å legge det til etterhvert i firmware/software. De kan jo også følge modellen med å slå på egenskaper man vil ha som utløser lisens. Dette har de gjort på PS3 og PSP med f.eks Microsoft sitt patenterte lydformat.

Lenke til kommentar

Det folk kjøper og det folk bruker er ofte to forskjellige ting. Sony hadde jo støtte for SACD på PS3 som nesten ingen brukte.

De tenker vel 4K Blu Ray er den neste SACD. De gidder neppe betale for den lisensen direkte for alle enhetene, men har sannsynligvis en opsjon i å legge det til etterhvert i firmware/software. De kan jo også følge modellen med å slå på egenskaper man vil ha som utløser lisens. Dette har de gjort på PS3 og PSP med f.eks Microsoft sitt patenterte lydformat.

Det optiske drevet i PS4Pro har samme hastighet som på PS4: 6x BD

6x er rett og slett ikke nok for UHD Bluray, så om PS4Pro skal få støtte for dette i fremtiden vil det være i en pakke med et nytt BD-drev.

 

Angående sammenligningen mot SACD:

Grunnen til at SACD brukes av bortimot ingen mennesker er fordi det er en meningsløs standard, menneskelig hørsel er ikke engang istand til å oppfatte alle detaljene en vanlig audio-CD med 16-bit bitdybde er istand til å lagre.

Lenke til kommentar

....post.... 

 

Jeg er helt uenig. Abonnerer selv på Netflix og synes kvaliteten på 4K materialet deres er helt forj*****. Alle svarte scener ser ut som er maurtue, og bilder bærer generelt preg av overdreven kompresjon. Hva skal man med høy oppløsning hvis fargespekteret er begrenset til det minimale? For min del spiller det ingen rolle om maskinen hadde kostet 4 eller 5 tusen.

Lenke til kommentar

 

Jeg er helt uenig. Abonnerer selv på Netflix og synes kvaliteten på 4K materialet deres er helt forj*****. Alle svarte scener ser ut som er maurtue, og bilder bærer generelt preg av overdreven kompresjon. Hva skal man med høy oppløsning hvis fargespekteret er begrenset til det minimale? For min del spiller det ingen rolle om maskinen hadde kostet 4 eller 5 tusen.

 

 

Godt mulig det ikke er noe bra i 4K. Har bare et 1080p TV foreløvig og som nevnt er jeg veldig fornøyd med bildekvaliteten. Men ser selvfølgelig at det er bedre på Blu-ray. Men ikke nok til at jeg bryr meg. Mulig det forandrer seg om forskjellen blir stor nok når jeg kjøper et 4K TV etterhvert. 

Lenke til kommentar

Synes i alle fall spranget opp fra SD til Full HD hadde mye mer WOW-faktor enn det fra Full HD til UHD. Skjermen skal være rimelig stor og en skal sitte nært for at det har noe særlig betydning. Når jeg ser de ekstreme showcase-demoene som surrer på HDR UHD skjermer blir jeg ikke spesielt fristet. Det blir bare krampaktig overload og unaturlig.

Lenke til kommentar

Synes i alle fall spranget opp fra SD til Full HD hadde mye mer WOW-faktor enn det fra Full HD til UHD. Skjermen skal være rimelig stor og en skal sitte nært for at det har noe særlig betydning. Når jeg ser de ekstreme showcase-demoene som surrer på HDR UHD skjermer blir jeg ikke spesielt fristet. Det blir bare krampaktig overload og unaturlig.

 

Nå er det jo gjort flere blind tester bla her i Norge. Hvor folk ikke ser forskjell på et 1080p eller 4K panel. Det er HDR som er gamechangeren og den må en "dessverre" ha et 4K TV for å oppleve. 

Lenke til kommentar

 

Synes i alle fall spranget opp fra SD til Full HD hadde mye mer WOW-faktor enn det fra Full HD til UHD. Skjermen skal være rimelig stor og en skal sitte nært for at det har noe særlig betydning. Når jeg ser de ekstreme showcase-demoene som surrer på HDR UHD skjermer blir jeg ikke spesielt fristet. Det blir bare krampaktig overload og unaturlig.

 

Nå er det jo gjort flere blind tester bla her i Norge. Hvor folk ikke ser forskjell på et 1080p eller 4K panel. Det er HDR som er gamechangeren og den må en "dessverre" ha et 4K TV for å oppleve. 

 

 

Folk så forskjell i tek.nos test.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Folk så forskjell i tek.nos test.

 

AtW

 

 

Ja, men folk så også ikke noe forskjell. Resultatene snakker for seg selv. Overgangen er ikke så vodsom som en skulle tro. Men dette er vel en test som er før HDR begynte å rulle ut?

 

http://www.tek.no/artikler/test-blindtest-4k/197215/2

 

EDIT: Som testen viser så må en sitte 1.5 meter ifra en 55" før folk begynte å se forskjell. Noe sier meg at den gjennomsnittlige person ikke sitter 1.5 meter ifra en 55" :D Men en 65" med 2-3 meter er kanskje sweet spot for 4K?

Endret av LarZen
Lenke til kommentar

Personlig foretrekker jeg emulert/relativ HDR slik som det ble implementert i f.eks Half Life 2. Majoriteten av utviklerene blir nok neppe å implementere HDR for en brøkdel av kundene nå i starten, så det tar narurlig nok tid før det er særlig vits å ta hensyn til slikt før markedspenetrasjonen er høy nok og det er verdt det. Litt høna og egget egentlig, men til slutt gjør alle det. Er HDR implementert smart nok i spillmotoren er det neppe noe problem å sense støtte og endre måten outputmappingen blir for å understøtte HDR native eller emulert. Heldigvis er ikke bitraten så veldig mye høyere siden HDR løses logaritmisk så mappingen blir relativt enkelt.

Lenke til kommentar

Noe sier meg at den gjennomsnittlige person ikke sitter 1.5 meter ifra en 55" :D Men en 65" med 2-3 meter er kanskje sweet spot for 4K?

Ja, man må nok enten sitte veldig nært eller gå vesentlig opp i størrelse på skjermen. En annen ting er at bevegelse i bildet reduserer behovet for høy oppløsning ganske så mye.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Her har nok Sony rett. Fysiske medier er for særinger, og de kjøper dedikerte avspillere til formatet. Jeg har nektet å kjøpe fysisk siden "You wouldn't steal a car" trakasseringen begynte.

Lenke til kommentar

 

 

 

Folk så forskjell i tek.nos test.

 

AtW

 

 

Ja, men folk så også ikke noe forskjell. Resultatene snakker for seg selv. Overgangen er ikke så vodsom som en skulle tro. Men dette er vel en test som er før HDR begynte å rulle ut?

 

http://www.tek.no/artikler/test-blindtest-4k/197215/2

 

EDIT: Som testen viser så må en sitte 1.5 meter ifra en 55" før folk begynte å se forskjell. Noe sier meg at den gjennomsnittlige person ikke sitter 1.5 meter ifra en 55" :D Men en 65" med 2-3 meter er kanskje sweet spot for 4K?

 

 

Nei, testen viser at folk så tydelig forskjell på 4 meters avstand.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...