Gå til innhold

Følg Apple-lanseringen direkte her fra 19:00


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Ja, en midlertidig løsning for et mindretall av kundene. Apple optimaliserer for det typiske bruksmønsteret. Nisjene som har spesielle behov må ta til takke med stygge ting. Slik har det jo alltid vært. Apple lager produkter for den jevne person, ikke for hver enkelt nisjegruppe med sine absolutte krav til alt.

Det typiske bruksmønster for trådbasert lyd er ikke lightning men minijack. AtW

 

Akkurat som det typiske var VHS en gang i tiden. Verden utvikler seg. Men når jeg snakker om det typiske bruksmønsteret snakker jeg ikke om spesifikke teknologier som sådan. Jeg snakker om hvilke behov som dekkes av produktet. De fleste er ikke så opphengt i om det er minijack eller ikke. De fleste vil bruke det som følger med telefonen. Og de som har minjack-produkter vil fint kunne bruke overgangen. Kun en liten nisje vil være så fisefine på det at overgangen er helt uakseptabel. Og Apple kan ikke hele tiden tilpasse seg hver enkelt liten høylytte nisje.

Lenke til kommentar

Jo da Apple har sikkert fordelen med omfattende overvåking av sine brukere, om de vil eller ikke. Men de gjør like fullt dårlige valg som alle andre. Å avfeie all kritikk med "apple vet hva de gjør" som hekemo gjorde er meningsløst. AtW

 

Jeg avfeier ikke all kritikk med det, men jeg avfeier hysteri og rene overdrivelser.

Lenke til kommentar

Men, det er ikke lett å skjønne hva Apple tenkte på med designet av Airpods. Her fortjener Apple all den tyn de kan få.

 

Hva er problemet med AirPods? Her er noen som har prøvd dem:

 

http://www.macworld.com/article/3117706/headphones/airpods-hands-on-they-stayed-in-my-ears-and-sounded-awesome.html

 

Historen viser, i hvert fall med tanke på Flash at Apple hadde rett, så til de grader. Deres svar på å ikke støtte Flash var HTML5, og det var en sterk medvirkende faktor til at det ble fart på HTML5. Og nå har alle kommet etter. Men Airpods fortjener Apple tyn for, bare så det er sagt.

 

Jeg skjønner ikke sammenligningen din. AirPods er bare et konkret produkt, ikke Apples endelige løsning på alt som har med lyd å gjøre. Flash er for HTML5 det minijack er for trådløs lyd. Du kritiserer et konkret produkt som bruker trådløs lyd, men det er ikke produktet som erstatter minijack. Det er en annen teknologi.

 

Selv om du ikke liker dette konkrete produktet så har ikke det noe med at minijack ble erstattet å gjøre.

Lenke til kommentar

En annen ting, som påpekt før er at det ikke bare er Apple som har vurdert muligheten for å droppe den utgangen. USB-C har blitt nevnt som en erstatning. Men ingen andre har turt, før Apple nå gjorde det.

Motorola droppe vel utgangen på Motorola Z i år, men ingen bryr seg da de ikke er så relevante i denne sammenhengen, og det får ingen ringvirkninger for 3.parts produsenter.

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Et umiddelbart problem jeg ser med Airpods er at de er lette å miste. Billige er de heller ikke. Og nå handler vel denne diskusjonen om hva Apple lanserte sist onsdag, så da er det relevant.

 

 

Skal produsenter droppe Jack utgangen bør de følge én standard i hverfall...men skjer det?

For trådløs lyd har vi jo Bluetooth. Og det følger med overgang fra lightening -> minijack. Dessuten, selv i dag kommer flere headset i forskjellige utgaver, basert på type telefon. Bose QC25 kommer i to versjoner, iOS og Android.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Et umiddelbart problem jeg ser med Airpods er at de er lette å miste. Billige er de heller ikke. Og nå handler vel denne diskusjonen om hva Apple lanserte sist onsdag, så da er det relevant.

 

 

Skal produsenter droppe Jack utgangen bør de følge én standard i hverfall...men skjer det?

For trådløs lyd har vi jo Bluetooth. Og det følger med overgang fra lightening -> minijack. Dessuten, selv i dag kommer flere headset i forskjellige utgaver, basert på type telefon. Bose QC25 kommer i to versjoner, iOS og Android.

 

Nåja..det er snakk om to forskjellige utgaver, en for Apple og en for alle andre...

Lenke til kommentar

 

Jo da Apple har sikkert fordelen med omfattende overvåking av sine brukere, om de vil eller ikke. Men de gjør like fullt dårlige valg som alle andre. Å avfeie all kritikk med "apple vet hva de gjør" som hekemo gjorde er meningsløst. AtW

Jeg avfeier ikke all kritikk med det, men jeg avfeier hysteri og rene overdrivelser.

Hva i alle dager av det jeg har skrevet mener du er hysteri og overdrivelser? AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Ja, en midlertidig løsning for et mindretall av kundene. Apple optimaliserer for det typiske bruksmønsteret. Nisjene som har spesielle behov må ta til takke med stygge ting. Slik har det jo alltid vært. Apple lager produkter for den jevne person, ikke for hver enkelt nisjegruppe med sine absolutte krav til alt.

Det typiske bruksmønster for trådbasert lyd er ikke lightning men minijack. AtW

Akkurat som det typiske var VHS en gang i tiden. Verden utvikler seg. Men når jeg snakker om det typiske bruksmønsteret snakker jeg ikke om spesifikke teknologier som sådan. Jeg snakker om hvilke behov som dekkes av produktet. De fleste er ikke så opphengt i om det er minijack eller ikke. De fleste vil bruke det som følger med telefonen. Og de som har minjack-produkter vil fint kunne bruke overgangen. Kun en liten nisje vil være så fisefine på det at overgangen er helt uakseptabel. Og Apple kan ikke hele tiden tilpasse seg hver enkelt liten høylytte nisje.

Man har to varianter, lightning og minijack. De som bruker det som følger med hadde det gjort det med minijack også. Så det relevante er hva de som ikke bruker medfølgende utstyr gjør. AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes forskjellige typer 3.5mm-headset fordi Apple valgte å følge den gjeldende standarden for 3.5mm-pinout mens Androidverden valgte å være sær og finne på sin egen.

 

Denne artikkelen kan anbefales til alle som mener 3.5mm er en enkel standard uten issues: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Phone_connector_(audio)#TRRS_standards

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Det finnes forskjellige typer 3.5mm-headset fordi Apple valgte å følge den gjeldende standarden for 3.5mm-pinout mens Androidverden valgte å være sær.

 

Denne artikkelen kan anbefales til alle som mener 3.5mm er en enkel standard uten issues: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Phone_connector_(audio)#TRRS_standards

Ingen har vel sagt det er uten issues , men på hodetelefonfronten så er det jo i praksis ikke noen issues. Hodetelefoner funker fint på Android Apple og andre. AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hver gang denne diskusjonen om utganger kommer opp, blir jeg sittende å mimre om tidligere ditto fra mine 12 år på forumet, og før det. Fra de første bærbare PC'ene kom uten parallellport, til Apple droppet serieporten. Det var alltid noen som var såra og vonbroten fordi de selv trengte det, eller bekymret på verdens vegne. Verden gikk videre...

 

Det som derimot kan være en teoretisk bekymring, er som en eller annen kommentator sa: Digital overføring, enten den er trådet eller trådløs, åpner for DRM. Det problemet slår to veier, dels at Apple kan bestemme hvilket utstyr som får koble seg til iPhone og på hvilke betingelser (mindre konkurranse), og at plateselskapene kan presse Apple til ikke tillate musikk uten gyldig DRM.

 

Sier ikke at det er noe annet enn et teoretisk problem, dog.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Utifra kommentarfeltet her skulle en tro at et selskap enten vet mye mer enn alle andre og nesten alltid gjør det rette, eller så tar de feil i alt de gjør.

 

Går det ikke an å bare si at Apple generelt gjør mer riktige beslutninger enn gjennomsnittet?

 

Og jeg ville ikke klassifisert fjerning av minijack som hverken riktig eller galt. Det kommer til å ha konsekvenser, men det er ikke som om det kommer til å ha store økonomiske følger. Det tror jeg ikke det er noen som tror. Hverken i den ene eller andre enden. Så jeg er usikker på hvorfor fokuset er på om det må være rett eller gal beslutning. Den diskusjonen kommer jo ingen vei.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...