Gå til innhold

Følg Apple-lanseringen direkte her fra 19:00


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan Apple-pluggene brukes på andre telefoner med audio over blåtann? Kan andre blåtann-headsett brukes med iphone 7? Eller låser Apple nok en gang kundene til en proprietær løsning?

Jeg har i hvert fall kunnet bruke Apple-øreproppene på andre enheter (utenom Android), og det har fungert greit nok.

 

Edit: og bluetooth-enheter av diverse fabrikat fungerer som bare det på iPhone. Fikk f.eks. koblet PCen til iPhone over bluetooth for internett-deling, og det fungerte fint. PCen kjører forresten Linux (CentOS). Så ja, bluetooth på iOS fungerer flott, i hvert fall det jeg har erfart.

 

Proprietære standarder? Visst, gammel iPod/iPhone/iPad kontakt, nå Lightening kan lett kalles proprietære standarder. App Store, som er den kanalen man får apper gjennom uten jailbreak. Men på den andre siden, kvaliteten på appene fra App Store har stort sett vært grei. Apple holder bra kontroll der, stort sett. Google Play, tidligere Marketplace skulle i utgangspunktet være fritt frem for utviklere, men også Google har tatt grep og strammet inn. Litt i Apple sine fotspor der og. Litt grunnet at det har vært en del grums der. Dessuten, hva angår hva apper skal ha tilgang til på tlf, så kan man enkelt styre det i iOS. På Android har det vært "alt eller ingenting". Så det er både fordeler og ulemper man må ta i betraktning.

 

Så lenge jeg får gjort det jeg ønsker, på en enklest mulig måte er det det som teller.

 

Det er riktignok en ting jeg har funnet med en Android-telefon der ikke Apple er like strømlinjeformet, nemlig at jeg har mulighet til å tidsstyre når telefonen skal kjøre push-synk fra jobb-mailen, som er Exchange. Mao, i jobb-tiden kan jeg kjøre Push, ellers manuell synk. I iOS må jeg enten slå Push av eller på. Men som sagt, det er én ting.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Hvordan er kameraet på iPhone 7 anyone? Er bildekvaliteten nær speilreflekskvalitet?

Kan hende det blir kjøp hvis telefonen har bra nok kamera. Kan man bruke eksisterende

hodetelefoner (har et par headsets med 3,5mm jacken) med medfølgende adapter?

Det korte og enkle svaret: NEI!

 

Litt lengre: Man får aldri speilrefleks-kvalitet på bildene fra en telefon. Det er så mange grunner at jeg kunne skrevet bok om det. Mange av grunnene er nok teknisk over hodet på mange her i tråden så det blir nok fort en vegg av tekst som ikke blir lest, men spør gjerne i fotodelen av forumet om du vil ha et lengre og mer teknisk svar så kan vi gå gjennom ulike deler av bildekvalitet hver for seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det gjør det ikke. Apple-ørepropper med handsfree fungerer dårlig på Android-telefoner og vica versa. Så jeg skjønner godt at f.eks. QC25 kommer i iOS og Android-versjon. Men jeg tipper det går mest på kabelen. Jeg har i hvert fall fått Apple-"kompatible" ørepropper og headset til å fungere bra på PC.

Du får ikke lyd mener du? AtW

Lenke til kommentar

Kan Apple-pluggene brukes på andre telefoner med audio over blåtann? Kan andre blåtann-headsett brukes med iphone 7? Eller låser Apple nok en gang kundene til en proprietær løsning?

De fungerer lettere med iPhone, men det skal være en liten paringsknapp på ladeboksen for å pare med enheter som ikke kjører iOS 10. For iOS 10 enheter derimot kan de kobles til uten dette. Spesialfunksjoner fungerer og bare på iOS 10. Det var det jeg leste på cnet.com hvertfall.

 

Hvordan er kameraet på iPhone 7 anyone? Er bildekvaliteten nær speilreflekskvalitet?

Kan hende det blir kjøp hvis telefonen har bra nok kamera. Kan man bruke eksisterende

hodetelefoner (har et par headsets med 3,5mm jacken) med medfølgende adapter?

Bruker vel sannsynligvis en Sony sensor som alltid, som alle andre. Blir nok bra, men ikke noe mirakuløst for å si det slik. Det blir et toppmodell mobil-kamera.

 

Andre headset med 3.5 mm plugg vil fungere med Lightning overgangen ja.

Lenke til kommentar

 

Hvordan er kameraet på iPhone 7 anyone? Er bildekvaliteten nær speilreflekskvalitet?

Kan hende det blir kjøp hvis telefonen har bra nok kamera. Kan man bruke eksisterende

hodetelefoner (har et par headsets med 3,5mm jacken) med medfølgende adapter?

Det korte og enkle svaret: NEI!

 

Litt lengre: Man får aldri speilrefleks-kvalitet på bildene fra en telefon. Det er så mange grunner at jeg kunne skrevet bok om det. Mange av grunnene er nok teknisk over hodet på mange her i tråden så det blir nok fort en vegg av tekst som ikke blir lest, men spør gjerne i fotodelen av forumet om du vil ha et lengre og mer teknisk svar så kan vi gå gjennom ulike deler av bildekvalitet hver for seg.

 

 

Ok, det er vel en grunn til at speilreflekskameraer er store og klumpete.

 

Lenke til kommentar

 

Kan Apple-pluggene brukes på andre telefoner med audio over blåtann? Kan andre blåtann-headsett brukes med iphone 7? Eller låser Apple nok en gang kundene til en proprietær løsning?

De fungerer lettere med iPhone, men det skal være en liten paringsknapp på ladeboksen for å pare med enheter som ikke kjører iOS 10. For iOS 10 enheter derimot kan de kobles til uten dette. Spesialfunksjoner fungerer og bare på iOS 10. Det var det jeg leste på cnet.com hvertfall.

 

Hvordan er kameraet på iPhone 7 anyone? Er bildekvaliteten nær speilreflekskvalitet?

Kan hende det blir kjøp hvis telefonen har bra nok kamera. Kan man bruke eksisterende

hodetelefoner (har et par headsets med 3,5mm jacken) med medfølgende adapter?

Bruker vel sannsynligvis en Sony sensor som alltid, som alle andre. Blir nok bra, men ikke noe mirakuløst for å si det slik. Det blir et toppmodell mobil-kamera.

 

Andre headset med 3.5 mm plugg vil fungere med Lightning overgangen ja.

 

Det er jo supert! Da blir det kjøp :)

Lenke til kommentar

Ok, det er vel en grunn til at speilreflekskameraer er store og klumpete.

Ja, fysisk størrelse har direkte innvirkning på veldig mye av det som går under samlebegrepet bildekvalitet. Egentlig er det fysikk og matte som ligger til grunn for hvor godt lyset/bildet kan fanges.

 

En annen ting er at teknologien står selvsagt ikke stille på speilrefleks-fronten heller så det er ikke noe kvalitetsgap som er i ferd med å lukkes. I hovedtrekk vil kvalitetsforskjellen være den samme nå som for 5 år siden eller 5 år inn i framtida. Noen hevder at telefonene har kommet til nivået "godt nok for hvermansen", men de har kanskje ikke skjønt hvor mye mer man får ut av et skikkelig kamera.

 

Det skal sies at telefoner har blitt veldig brukervennlige på fotosiden selv om de ikke kan konkurrere mot speilrefleks på ren bildekvalitet. For mange så trumfer brukervennlighet bildekvalitet. Kameraprodusentene har helt klart en jobb å gjøre på brukervennlighet, spesielt på direkte bruk av bildene.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

 

Ok, det er vel en grunn til at speilreflekskameraer er store og klumpete.

Ja, fysisk størrelse har direkte innvirkning på veldig mye av det som går under samlebegrepet bildekvalitet.

 

En annen ting er at teknologien står selvsagt ikke stille på speilrefleks-fronten heller så det er ikke noe kvalitetsgap som er i ferd med å lukkes.

 

Helt klart :) Det stemmer sikkert også, ellers hadde speilrefleks-markedet vært borte for lenge siden.

Endret av Dunkin
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

"Lette å miste" blir et litt halvveis desperat argument.

Nja, husker godt tilbake til den tiden jeg brukte mye ørepropper. Ørepropper var ikke noe særlig for min del, de datt ofte ut. Selv de proppene som fulgte med iPhone 5, med en form ikke ulik Airpods. De eneste øreproppene jeg har brukt som satt godt var disse, fra Sony Ericsson. God lyd var det i dem også, av det jeg kan huske, fungerte utmerket på klassiske SE telefoner som Pxxx, Kxxx, Txxx. Ikke så bra på Xperia. Men disse kunne man selvfølgelig bare glemme hvis man skulle lytte flere timer i strekk.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...