Gå til innhold

Følg Apple-lanseringen direkte her fra 19:00


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

Jeg tror nok Apple vet bedre enn deg og meg hva den jevne bruker trenger.

 

Trådet lyt med Lightning gir nye muligheter som ikke er mulig med andre ting, f.eks. det som ble nevnt om støykansellerende hodetelefoner styrt fra telefonen el.l.

 

 

Så apple gjør aldri feil, er det logikken? Aner ikke samsung eller sony hva brukeren trenger? At et stort firma gjør noe er ikke det samme som det automatisk er det rette.

 

AtW

 

Når Apple gjør noe så pleier det å være det rette. Husk på hvordan de har fått mange høylytte røster mot seg hver gang de har gjort noe. iPod skulle floppe, iPhone, skulle floppe, iPad skulle floppe, fjernet støtte for Flash ville bety døden for Apple, mangel på DVD-leser var katastrofe, osv.

 

Apple har en viss historikk som tilsier at de stort sett vet hva de driver med.

I år utgjør iPhone-salget rundt 68 % av omsetningen til Apple. iPad var en stor suksess i 2010-11, men de siste par årene har interessen vært lav (som for nettbrett generelt). Apple Watch (går vel under "Other" nedenfor) har heller ikke vært en stor suksess, selv om Apple skryter at klokken snart slår totalomsetningen til Rolex.

 

piechart.png

 

 

Hva har dette med kommentaren min å gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen her inne snakker så mye om fremtiden og hvordan pusher trådløst (og de sier ikke trådløs lyd). Så jeg bare påpeker at det ikke stemmer. Apple pusher ikke trådløst, de sitter tilbake og ser hvordan teknologien utvikler seg før de implementerer den. Helt ok det, men da kan ikke folk komme og si at de pusher fremtidsteknologi eller trådløse løsninger, fordi det gjør de ikke.

 

De pusher trådløs lyd. Det er fjerning av lydutgangen det er snakk om her. Hvorfor begynner du å blande inn en hel haug med andre ting?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg tror nok Apple vet bedre enn deg og meg hva den jevne bruker trenger.

 

 

Trådet lyt med Lightning gir nye muligheter som ikke er mulig med andre ting, f.eks. det som ble nevnt om støykansellerende hodetelefoner styrt fra telefonen el.l.

 

 

Så apple gjør aldri feil, er det logikken? Aner ikke samsung eller sony hva brukeren trenger? At et stort firma gjør noe er ikke det samme som det automatisk er det rette.

 

AtW

 

Når Apple gjør noe så pleier det å være det rette. Husk på hvordan de har fått mange høylytte røster mot seg hver gang de har gjort noe. iPod skulle floppe, iPhone, skulle floppe, iPad skulle floppe, fjernet støtte for Flash ville bety døden for Apple, mangel på DVD-leser var katastrofe, osv.

Apple har en viss historikk som tilsier at de stort sett vet hva de driver med.

I år utgjør iPhone-salget rundt 68 % av omsetningen til Apple. iPad var en stor suksess i 2010-11, men de siste par årene har interessen vært lav (som for nettbrett generelt). Apple Watch (går vel under "Other" nedenfor) har heller ikke vært en stor suksess, selv om Apple skryter at klokken snart slår totalomsetningen til Rolex.

 

piechart.png

 

Hva har dette med kommentaren min å gjøre?

Hæ? Du skrev at Apple stort sett vet hva de holder på med. Det stemmer ikke. Da hadde de klart å holde interessen oppe for iPad, og Apple Watch hadde vært det neste store. Apple er i dag synonymt med iPhone i manges øyne, noe som ikke var tilfellet fem år tilbake.
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg tror nok Apple vet bedre enn deg og meg hva den jevne bruker trenger.

 

Trådet lyt med Lightning gir nye muligheter som ikke er mulig med andre ting, f.eks. det som ble nevnt om støykansellerende hodetelefoner styrt fra telefonen el.l.

 

Så apple gjør aldri feil, er det logikken? Aner ikke samsung eller sony hva brukeren trenger? At et stort firma gjør noe er ikke det samme som det automatisk er det rette.

 

AtW

Når Apple gjør noe så pleier det å være det rette. Husk på hvordan de har fått mange høylytte røster mot seg hver gang de har gjort noe. iPod skulle floppe, iPhone, skulle floppe, iPad skulle floppe, fjernet støtte for Flash ville bety døden for Apple, mangel på DVD-leser var katastrofe, osv.

 

Apple har en viss historikk som tilsier at de stort sett vet hva de driver med.

Alle produsenter får høylytte røster mot alt de gjør i kraft av at mange mennesker mener mange ting. Hva så? Apple gjør fornuftige ting og de gjør ufornuftige ting. Antakelsen "det er rett valg fordi Apple gjorde det" er tåpelig. Ta ting som ping, cards, 3 gen shuffle (?) osv. I mine øyne kan også MacBook 12 legges til lista. AtW

Lenke til kommentar

 

Noen her inne snakker så mye om fremtiden og hvordan pusher trådløst (og de sier ikke trådløs lyd). Så jeg bare påpeker at det ikke stemmer. Apple pusher ikke trådløst, de sitter tilbake og ser hvordan teknologien utvikler seg før de implementerer den. Helt ok det, men da kan ikke folk komme og si at de pusher fremtidsteknologi eller trådløse løsninger, fordi det gjør de ikke.

De pusher trådløs lyd. Det er fjerning av lydutgangen det er snakk om her. Hvorfor begynner du å blande inn en hel haug med andre ting?

Om de pusher trådløs lyd, hvor er det lyd over lightning de leverer? AtW

Lenke til kommentar

 

 

Men hvorfor skal de ha to porter på samme telefon som kan gjøre det samme (lighning kan strengt talt gjøre mer), når de kan fjerne en og gjøre mer plass til andre ting?

For å slippe en stygg og upraktisk overgang?

 

AtW

Ja, en midlertidig løsning for et mindretall av kundene. Apple optimaliserer for det typiske bruksmønsteret. Nisjene som har spesielle behov må ta til takke med stygge ting. Slik har det jo alltid vært. Apple lager produkter for den jevne person, ikke for hver enkelt nisjegruppe med sine absolutte krav til alt.

Det typiske bruksmønster for trådbasert lyd er ikke lightning men minijack. AtW

Lenke til kommentar

Alle produsenter får høylytte røster mot alt de gjør i kraft av at mange mennesker mener mange ting. Hva så? Apple gjør fornuftige ting og de gjør ufornuftige ting. Antakelsen "det er rett valg fordi Apple gjorde det" er tåpelig. Ta ting som ping, cards, 3 gen shuffle (?) osv. I mine øyne kan også MacBook 12 legges til lista.

MB 12" er den beste datamaskinen jeg noensinne har hatt. Denne mangelen på porter alle er så opptatt av opplever jeg ikke som et problem i det hele tatt, den er kobla til strøm om natta og brukes uten kabel på dagen, mye som en telefon. Batteriet er mer enn nok til å holde for en full dags bruk for min del, og dermed er den ene porten ledig hver gang jeg faktisk skal koble til noe. Nada problem, og en fantastisk maskin. Kunne den hatt en port til? Joa, men det hadde ikke forbedret dagen min mer enn kanskje én eller to ganger det siste året, og da bare bittelitt.

 

Når det kommer til resten av innlegget: Apple gjør masse tullete valg hele tida, særlig innen services (og kanskje nå med 3.5mm-porten). Men greia er dette: De har en langt bedre track record med å lage ting som passer mitt bruksmønster enn absolutt alle andre produsenter, og derfor er jeg villig til å la tvilen komme dem til gode når de gjør valg jeg stusser på. Dette i motsetning til f.eks Microsoft, som har en lang og god historie med å gjøre ting som går fullstendig på tvers av hva jeg vil. Derfor antar jeg stort sett at MS tar feil når de gjør et kontroversielt valg, mens jeg antar at Apple har rett. Google er et sted i midten, så der må jeg sette meg inn i ting før jeg sier noe, og det gidder jeg ikke bruke tid på. Samsung har jeg testa toppmodellene til mange ganger og sagt meg ferdig med for godt.

 

Som vi så med Ping, Shuffle og store skjermer kan heller ikke Apple diktere markedet om folk egentlig vil ha noe annet enn det Apple selger. Det blir spennende å se hva som skjer med 3,5mm-porten, men min spådom er at Apple vet hva de gjør her. Husk at de har detaljerte data på hvordan porten brukes og har blitt brukt i nesten en milliard enheter over snart ti år. Jeg tipper de har sittet og sett en trend over tid og at de nå har sett at tiden er moden for at de kan pushe markedet i den retningen de vil. (Det ville overrasket meg veldig om ikke telemetrien som sendes til Apple fra en iPhone inkluderer bruk av headset, inkl. om headsetet som brukes er Apples eget som følger med).

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Jo da Apple har sikkert fordelen med omfattende overvåking av sine brukere, om de vil eller ikke. Men de gjør like fullt dårlige valg som alle andre. Å avfeie all kritikk med "apple vet hva de gjør" som hekemo gjorde er meningsløst. AtW

Om det er det som bestemmer hvor gode valg man gjør sø skulle jo microsoft og google ha utkonkurrert apple for lenge siden.
Lenke til kommentar

Jo da Apple har sikkert fordelen med omfattende overvåking av sine brukere, om de vil eller ikke. Men de gjør like fullt dårlige valg som alle andre. Å avfeie all kritikk med "apple vet hva de gjør" som hekemo gjorde er meningsløst.

Å avfeie all kritikk med "Apple vet hva de gjør" er meningsløst. Å avfeie kritikk fra folk som ikke har prøvd produktene ennå og som stort sett krisemaksimerer hver gang Apple gjør et valg derimot, det er innafor i min bok.

 

Apple spør forresten alle brukere eksplisitt om de vil sende inn bruksdata, ingenting sneaky der. Hver gang man skrur på en helt ny Apple-enhet får man et ja/nei-spørsmål om man ønsker å sende inn bruksdata for å hjelpe til med å forbedre produktene. Sier man nei sendes selvsagt ikke data. Du må gjerne være kritisk, men det er greit om du slutter å finne på problemer.

Endret av Audun_K
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Apple spør forresten alle brukere eksplisitt om de vil sende inn bruksdata, ingenting sneaky der. Hver gang man skrur på en helt ny Apple-enhet får man et ja/nei-spørsmål om man ønsker å sende inn bruksdata for å hjelpe til med å forbedre produktene. Sier man nei sendes selvsagt ikke data. Du må gjerne være kritisk, men det er greit om du slutter å finne på problemer.

Dessuten, som påpekt tidligere er man ikke avhengig av skytjenester for å få glede av brukervennligheten ved synkronisering, backup/restore når man har med en iOS-enhet å gjøre. På Android er man i betydelig større grad avhengig av å koble seg til Google for å få tilnærmet samme funksjonalitet. Ikke alle ønsker dette.

 

Men, det er ikke lett å skjønne hva Apple tenkte på med designet av Airpods. Her fortjener Apple all den tyn de kan få.

Lenke til kommentar

 

Jo da Apple har sikkert fordelen med omfattende overvåking av sine brukere, om de vil eller ikke. Men de gjør like fullt dårlige valg som alle andre. Å avfeie all kritikk med "apple vet hva de gjør" som hekemo gjorde er meningsløst.

Å avfeie all kritikk med "Apple vet hva de gjør" er meningsløst. Å avfeie kritikk fra folk som ikke har prøvd produktene ennå og som stort sett krisemaksimerer hver gang Apple gjør et valg derimot, det er innafor i min bok.

 

Apple spør forresten alle brukere eksplisitt om de vil sende inn bruksdata, ingenting sneaky der. Hver gang man skrur på en helt ny Apple-enhet får man et ja/nei-spørsmål om man ønsker å sende inn bruksdata for å hjelpe til med å forbedre produktene. Sier man nei sendes selvsagt ikke data. Du må gjerne være kritisk, men det er greit om du slutter å finne på problemer.

Man trenger ikke å prøve et produkt for å forstå hva det innebærer å ikke ha en minijack. Det fører med seg at man ikke kan koble i den type utstyr uten overgang. Og ikke alle krisemaksmimerer alle Apples valg. Men hekemo tok konkret å framførte argumentet jeg kritiserte. AtW

Lenke til kommentar

 

Hva har dette med kommentaren min å gjøre?

 

Hæ? Du skrev at Apple stort sett vet hva de holder på med. Det stemmer ikke. Da hadde de klart å holde interessen oppe for iPad, og Apple Watch hadde vært det neste store. Apple er i dag synonymt med iPhone i manges øyne, noe som ikke var tilfellet fem år tilbake.

 

Igjen, hva har dette med det skriver å gjøre? Jeg skriver om produktavgjørelser der "synserne" har dømt Apple nord og ned, men der Apple likevel har hatt rett.

 

Det er ganske spesielt av deg å mene at Apple gjør noe galt fordi de har et såpass fantastisk suksessrikt produkt som iPhone... Men det er en annen diskusjon. Det som er poenget er at hvis produktavgjørelsene hadde vært feil så hadde ikke produktene solgt så bra.

Lenke til kommentar

Du glemte visst å svare på den delen av innlegget mitt som tok deg i feilaktige påstander om Apples datainnsamling. Sånt skjer.

 

Du er naiv hvis du tror en offisiell og formell avvisning av datainnsamling eller kryptering har noe effekt. Tror du virkelig sikkerhetstjenester som NSA har problemer med å hacke seg inn i telefonen din, hvis de måtte? Tror du de må spørre Google, Apple, Microsoft og andre om "lov"?

 

En ting er datainnsamling som selges videre til korporasjoner og sponsorer for reklame. Der har man all rett til å kritisere Google, Facebook og andre, og hylle Apple. Men når det kommer til innsamling av informasjon, eller overvåking av deg og ditt liv, så er du like utsatt med en iPhone. Og her må du kunne skille mellom sikkerhetstjenester som politi og etterretningstjenester som NSA. Der førstnevnte kan ha større problemer med nettopp denne krypteringen (som Bernardino-saken i USA), har etterretningstjenester egne ressurser anlagt for nettopp dette formålet. Selv Snowden innrømte dette for flere år siden.

Endret av La Menthe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg tror nok Apple vet bedre enn deg og meg hva den jevne bruker trenger.

 

Trådet lyt med Lightning gir nye muligheter som ikke er mulig med andre ting, f.eks. det som ble nevnt om støykansellerende hodetelefoner styrt fra telefonen el.l.

Så apple gjør aldri feil, er det logikken? Aner ikke samsung eller sony hva brukeren trenger? At et stort firma gjør noe er ikke det samme som det automatisk er det rette.

 

AtW

Når Apple gjør noe så pleier det å være det rette. Husk på hvordan de har fått mange høylytte røster mot seg hver gang de har gjort noe. iPod skulle floppe, iPhone, skulle floppe, iPad skulle floppe, fjernet støtte for Flash ville bety døden for Apple, mangel på DVD-leser var katastrofe, osv.

 

Apple har en viss historikk som tilsier at de stort sett vet hva de driver med.

Alle produsenter får høylytte røster mot alt de gjør i kraft av at mange mennesker mener mange ting. Hva så? Apple gjør fornuftige ting og de gjør ufornuftige ting. Antakelsen "det er rett valg fordi Apple gjorde det" er tåpelig. Ta ting som ping, cards, 3 gen shuffle (?) osv. I mine øyne kan også MacBook 12 legges til lista. AtW

 

Det er få som får så mye oppmerksomhet rundt det som Apple. For eksempel da de fjernet støtte for Flash. Hvilke andre selskaper gjør det de mener er riktig til tross for like høylytte protester som Apple har blitt møtt med?

 

Når Apple gjør noe slikt så er det grunn til å tro at de vet hva de driver med, basert på historikken deres.

 

Historikken viser at de vet bedre enn både deg og meg, i det minste.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...