Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva er mest skadelig, paracet eller ibux?


Oxyforthecortex

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For mye Paracet skader levera di så du dør. Men holder du deg under grensen er Paracet veldig trygt. Ibux gir økt risiko for magesår og, til en viss grad, hjerteinnfarkt. Dess oftere du tar, dess høyere risiko.

 

Begge deler har også risiko for økt smerte, spesielt hodepine, ved regelmessig bruk (> 15 dager i måneden).

Lenke til kommentar

 

Og man får ganske klar beskjed fra lege om å ikke blande paracet og ibux, fordi de har nettopp, forskjellige virkestoffer og dermed forskjellige mulige bivirkninger. 

Virkelig? Jeg har fått høre det motsatte, at det er best å ta en av hver fordi de styrker hverandre og gir da bedre smertelindring.

 

For personer med kortvarige og moderate smerter kan kombinasjon av paracetamol og ibuprofen gi en begrenset tilleggseffekt i forhold til paracetamol brukt alene. http://www.legemiddelverket.no/Bruk_og_raad/raadtilforbruker/Smertestillende/Sider/default.aspx

Lenke til kommentar

Og man får ganske klar beskjed fra lege om å ikke blande paracet og ibux, fordi de har nettopp, forskjellige virkestoffer og dermed forskjellige mulige bivirkninger.

Du pleier å være fornuftig, men dette er helt feil. Paracet + Ibux er en standard kombinasjon som brukes mye fordi den er godt tolerert. Det er null problem å blande, og da full dose av begge.

 

Det man derimot ikke skal gjøre er å blande NSAIDs. Dvs. at man bare kan ta én samtidig fra følgende liste:

Ibux

Naproxen,

Diclofenac/Voltarol

Aspirin/Globoid/Dispril

Brexidol,

Og alle andre på denne siden: http://felleskatalogen.no/medisin/atc-register/M01A (unntatt glukosamin).

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Huh, da fikk jeg feil info fra legen min sist jeg hadde forstuet foten. Ikke bland paracet og ibux sa hun. Ibuprofen har tilleggseffekten at det er betennelsesdempende også, så jeg ble anbefalt å knaske det når det gjorde vondt.

Jeg har fått der samme fra min lege, så de vet ikke svaret. Jaaj, jeg har ibukx og paracet, men har aldri brukt dem samtidig.

Ibux er også betennelsesdempende.

Lenke til kommentar

Et faktisk ganske sint på det norske helsevesen. Gikk gjennom en stor operasjon og fikk 4 gram paracetamol daglig i 3 mnd (eneste jeg fikk som smettelindring, hjalp ikke en dritt, 3 mnd med smertehelvete) Får jeg nyresvikt ved ett eller annet punkt så skal de faen meg få høre det.

Paracetamol brytes ned i leveren, så får du nyresvikt har det ikke noe med det å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Virkelig? Jeg har fått høre det motsatte, at det er best å ta en av hver fordi de styrker hverandre og gir da bedre smertelindring.

Ja, for eksempel ved tannpine så er Ibux + Paracet veldig effektivt,

ihvertfall i mitt tilfelle der selv ikke Paralgin Forte hadde noen effekt.

Hvis ikke Paralgin Forte har effekt, har heller ikke Paracet effekt, for førstnevnte inneholder nemlig Paracet. Mao, du kunne bare tatt Ibux.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...