Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tydlige skiltnummer i dashcam filmer på youtube, lovlig?


Leo_

Anbefalte innlegg

Ikke så greit med høyreregel. Her fikk jeg en langefinger av passasjeren, i tillegg til en demonstrativ nedbremsing.

 

 

 

 

Har dere noen tips på hvordan man sladder bilnumre på en enkel måte? Har videoer jeg har lyst til å poste på blant annet facebook, men det er lite trolig at jeg har lov til å poste videoene så lenge bilnummer og eventuelt ansikt synes. 

 

Å dekke til "bilde for bilde" i et videoredigeringsprogram vil muligens ta timer og det gidder jeg ikke.

Hvorfor ikke bruke youtube sin sensurerings-funksjon? Fungerer jo ypperlig. veldig enkel ibruk også

 

 

Hvorfor sensurere? Det er fullstendig lovlig å filme i det offentlige rom og publisere det.

Endret av Gavekort
La til sitater fra opphavstråd for å skape kontekst
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hvorfor ikke bruke youtube sin sensurerings-funksjon? Fungerer jo ypperlig. veldig enkel ibruk også

Jeg brukte den funksjonen i videoen jeg postet nesten øverst på denne siden. Genialt og enkelt!

 

 

Bilnr vises dog, så hvor genialt den er kan diskuteres 

Edit: obs .... så feil og det var Mikachu sin video jeg tenkte på

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

Hvorfor sensurere? Det er fullstendig lovlig å filme i det offentlige rom og publisere det.

Jeg leste en artikkel for litt siden der det sto at det ikke er lov å legge ut videoer hvis "noen kan føle seg uthengt", eller noe sånt. Så det virker som det er best å sensurere skiltene på den som gjør noe galt, for å være på den sikre siden.

Lenke til kommentar

Hvorfor sensurere? Det er fullstendig lovlig å filme i det offentlige rom og publisere det.

Det er lov å filme og publisere i det offentlige rom, så lenge video ikke har hovedfokus på enkeltpersoner/mindre grupper som ikke har gitt sitt samtykke. Billisten foran deg, som gjør en idiotisk manøver er definitivt i hovedfokus når du legger ut en video, og du utleverer personen gjennom reg.nr. Det skal nok litt til før det oppstår sanksjoner, men det kan nok skje.

Endret av steinrawr
Lenke til kommentar

En bil og dens eier slutter ikke å være en del av det offentlige rom bare fordi den har gjort seg bemerket. Datatilsynet har erkjent at bruk av dashcam, der kameraets disponent er til stede ikke strider mot noen lovgivning. Jeg synes det er viktig et vi bruker den ytringsretten norsk lovgivning gir oss, jeg synes det er feil med unødvendig sensur. Selvpålagt sensur er med på å legge gjengs praksis, som til slutt blir lagt til grunn når lovtolkning skal vurderes. Derfor mener jeg vi i aller største grad bør unngå unødvendig sensur.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

En bil og dens eier slutter ikke å være en del av det offentlige rom bare fordi den har gjort seg bemerket. Datatilsynet har erkjent at bruk av dashcam, der kameraets disponent er til stede ikke strider mot noen lovgivning. Jeg synes det er viktig et vi bruker den ytringsretten norsk lovgivning gir oss, jeg synes det er feil med unødvendig sensur. Selvpålagt sensur er med på å legge gjengs praksis, som til slutt blir lagt til grunn når lovtolkning skal vurderes. Derfor mener jeg vi i aller største grad bør unngå unødvendig sensur.

Man slutter ikke å være en del av det offentlige rom, men kravene og lovene er ikke mindre for dashcam enn for videokameraer og bildeapparater.

 

Ytringsfrihet ja, men også personvern. Filming av farlig kjøring, ulykker, etc hvor regnr og/eller ansikt synes, vil kunne ses på som følsomme personopplysninger.

 

https://www.datatilsynet.no/personvern/Hva-er-personvern/

 

Står kort og forståelig her:

http://hannemyr.com/faq/legal_dm07.shtml#limph

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Unntak fra samtykkekravet

Som nevnt er hovedregelen i åvl. § 45c at det kreves samtykke fra den avbildede for å offentliggjøre fotografi som avbilder en person. Det finnes imidlertid en del unntak fra hovedregelen. Det vil si at samtykke er ikke nødvendig dersom:

  1. avbildningen har aktuell og allmenn interesse,
  2. avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet,
  3. bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse,
  4. eksemplar av avbildningen på vanlig måte vises som reklame for fotografens virksomhet og den avbildede ikke nedlegger forbud,
  5. bildet brukes som omhandlet i § 23 tredje ledd eller § 27 andre ledd.

    På et nettforums tråd der dashcamvideo er temaet må det vel sies at videoene er av almen interesse.
Endret av Leo_
Lenke til kommentar

På et nettforums tråd der dashcamvideo er temaet må det vel sies at videoene er av almen interesse.

Er vel i all hovedsak media som publiserer stoff med allmenn interesse.

filmklipp fra bilen gjelder stort sett ikke dette, så fremt du ikke filmer noe helt ekstraordinært.

 

At en bil kjører på rødt lys, er ikke noe allmenn interesse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Unntak fra samtykkekravet

Som nevnt er hovedregelen i åvl. § 45c at det kreves samtykke fra den avbildede for å offentliggjøre fotografi som avbilder en person. Det finnes imidlertid en del unntak fra hovedregelen. Det vil si at samtykke er ikke nødvendig dersom:

  1. avbildningen har aktuell og allmenn interesse,
  2. avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet,
  3. bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse,
  4. eksemplar av avbildningen på vanlig måte vises som reklame for fotografens virksomhet og den avbildede ikke nedlegger forbud,
  5. bildet brukes som omhandlet i § 23 tredje ledd eller § 27 andre ledd.

     

    På et nettforums tråd der dashcamvideo er temaet må det vel sies at videoene er av almen interesse.

 

Dette er ett annet tema. Dette har med samtykke av å poste videoen, som er helt greit.

Det at bilnummeret filmes ved f.eks. ulovlig kjøring og ulykker går enda mer på personvern.

Lenke til kommentar

 

På et nettforums tråd der dashcamvideo er temaet må det vel sies at videoene er av almen interesse.

Er vel i all hovedsak media som publiserer stoff med allmenn interesse.

filmklipp fra bilen gjelder stort sett ikke dette, så fremt du ikke filmer noe helt ekstraordinært.

 

At en bil kjører på rødt lys, er ikke noe allmenn interesse.

 

Bedre sagt enn det jeg svarte :p 

Lenke til kommentar

Du må se almenheten i den kanal det er snakk om. Når en video publiseres her er vi almenheten videoen publiseres for, og det skjer fordi vi har en interesse for disse videoene. I alle dager, hvorfor GENERERER dere hypotetiske problemer??

Er ikke snakk om å generere noe hypotetiske problemer her.

 

Bare du (eller jeg??) som feiltolker loven.

Skulle man ha brukt ditt eksempel, så kunne man jo bare ha publisert alt mulig om folk, så bare sagt at det var av interesse i en bestemt forumtråd.. det holder ikke.

 

Jeg er ingen jurrist, så skal ikke se bort ifra at det bare er svada jeg spytter ut, men det er nå iallefall logisk oppe i mitt hode. Så får heller noen av disse diskusjon.no-jurristene svare  mer konkret :p

 

@krikkert

Lenke til kommentar

En bil og dens eier slutter ikke å være en del av det offentlige rom bare fordi den har gjort seg bemerket. Datatilsynet har erkjent at bruk av dashcam, der kameraets disponent er til stede ikke strider mot noen lovgivning. Jeg synes det er viktig et vi bruker den ytringsretten norsk lovgivning gir oss, jeg synes det er feil med unødvendig sensur.

Det er forskjell på å

  • filme med dashcam
  • publisere filmen

Det første er lov. Det betyr ikke automatisk at det andre er lov, selv om det som hovedregel er lov.

 

Å publisere film av en enkeltperson som ikke har samtykket til det er imidlertid ulovlig, se åndsvl. 45c.

 

Er et bilnummer "en person"? Neppe. Men om personen går ut av bilen og så blir det noe annet. Kanskje det finnes andre lover mot publisering av bilnummer. Her står det mye å lese:

http://hannemyr.com/faq/legal_dm07.shtml

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...