Gå til innhold

Kaby Lake i7-7700K, i5-7600K-tråden


C64C

Anbefalte innlegg

Ser de bruker Aida64 som stresstest, det er helt unødvendig. Setter såvidt load på CPU sammenlignet med realbench f.eks.

 

Du kan jo se at kjernene kjører 100%.

 

Aida64 stresser nok bare cachen litt mindre. Man trenger som regel ikke å kjøre små FFT-er (stresser cache) for å finne ut om en CPU er stabil eller ikke :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prolimatech Megahalems er en habil luftkjøler, så vil si at de temperaturene der virka høye. Spessielt ved 4.0 Ghz og 1.176v. Tror selv en Noctua D15 vil slite med noe mer over 4.5 Ghz. Over det kreves det vannkjøling. Så egentlig er Z270 hovedkorta mer interessant enn de nye prosessorene...

 

Edit : Men vi får se når flere får testet disse utover vinteren. Ting kan se annerledes ut da.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

 

Ser de bruker Aida64 som stresstest, det er helt unødvendig. Setter såvidt load på CPU sammenlignet med realbench f.eks.

 

Du kan jo se at kjernene kjører 100%.

 

Aida64 stresser nok bare cachen litt mindre. Man trenger som regel ikke å kjøre små FFT-er (stresser cache) for å finne ut om en CPU er stabil eller ikke :)

 

Selv om kjernene belastes "100%" betyr ikke det at Aida64 er istand til å gi en instruksjonsstrøm som fyller alle 5 decode-enheter og 6 execution ports hver puls på en 6700k.

Det blir litt som å rydde kvister og greiner når du har felt et tre: du får aldri flyttet akkurat så mange og tunge greiner som kroppen din klarer, noen ganger blir det få tunge, andre ganger blir det mange lette...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Ser de bruker Aida64 som stresstest, det er helt unødvendig. Setter såvidt load på CPU sammenlignet med realbench f.eks.

 

Du kan jo se at kjernene kjører 100%.

 

Aida64 stresser nok bare cachen litt mindre. Man trenger som regel ikke å kjøre små FFT-er (stresser cache) for å finne ut om en CPU er stabil eller ikke :)

 

Selv om kjernene belastes "100%" betyr ikke det at Aida64 er istand til å gi en instruksjonsstrøm som fyller alle 5 decode-enheter og 6 execution ports hver puls på en 6700k.

Det blir litt som å rydde kvister og greiner når du har felt et tre: du får aldri flyttet akkurat så mange og tunge greiner som kroppen din klarer, noen ganger blir det få tunge, andre ganger blir det mange lette...

 

 

Ja sant det :) Derfor er P95 fin å teste med. Kjører man 1 time blend, 1 time small FFT og 1 time large FFT får man testet det meste og kan være rimelig sikker på stabiliteten. Poenget mitt var bare at Aida ikke er dårlig selv om det kanskje ikke er 100% optimalt.

 

Men likte analogien din veldig godt :)

Lenke til kommentar

Prolimatech Megahalems er en habil luftkjøler, så vil si at de temperaturene der virka høye. Spessielt ved 4.0 Ghz og 1.176v. Tror selv en Noctua D15 vil slite med noe mer over 4.5 Ghz. Over det kreves det vannkjøling. Så egentlig er Z270 hovedkorta mer interessant enn de nye prosessorene...

 

Edit : Men vi får se når flere får testet disse utover vinteren. Ting kan se annerledes ut da.

 

det stemmer ikke helt i forhold til mine erfaringer.. :)

Lenke til kommentar

 

Prolimatech Megahalems er en habil luftkjøler, så vil si at de temperaturene der virka høye. Spessielt ved 4.0 Ghz og 1.176v. Tror selv en Noctua D15 vil slite med noe mer over 4.5 Ghz. Over det kreves det vannkjøling. Så egentlig er Z270 hovedkorta mer interessant enn de nye prosessorene...

 

Edit : Men vi får se når flere får testet disse utover vinteren. Ting kan se annerledes ut da.

 

det stemmer ikke helt i forhold til mine erfaringer.. :)

 

 

Egentlig ikke mine heller. Har selv en i5 6600K @ 4500 Mhz med 1.35v - kjølt av en liten Noctua U12S. Tankene som surret i hodet mitt da jeg skrev det var at 7700K kanskje blir varmere pga dårlig core - IHS kontakt ellerno, og derfor krever bedre kjøling. Noe alla 4790K Haswell. Eller var det dårlig kjølepasta mellom core og IHS? Husker ikke helt.

Lenke til kommentar

Intel oppgraderte fra elendig kjølepasta på 4770K til dårlig kjølepasta da de introduserte 4790K :p

4790K var gjennomsnittlig 3 grader kaldere enn 4770K på samme spenning og frekvens.

 

Virker som om 6700K har fått middels kjølepasta, samme med 7700K om testene vi har sett til nå er representative for den gjennomsnittlige chip.

 

Får satse på at Intel velger en god kjølepasta når 8700K kommer :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Intel oppgraderte fra elendig kjølepasta på 4770K til dårlig kjølepasta da de introduserte 4790K :p

4790K var gjennomsnittlig 3 grader kaldere enn 4770K på samme spenning og frekvens.

 

Virker som om 6700K har fått middels kjølepasta, samme med 7700K om testene vi har sett til nå er representative for den gjennomsnittlige chip.

 

Får satse på at Intel velger en god kjølepasta når 8700K kommer :)

Kjøp x99 cpu, og man slipper å tenke på dårlig pasta under lokket :)

X99 cpuer er loddet ;)

Lenke til kommentar

 

Intel oppgraderte fra elendig kjølepasta på 4770K til dårlig kjølepasta da de introduserte 4790K :p

4790K var gjennomsnittlig 3 grader kaldere enn 4770K på samme spenning og frekvens.

 

Virker som om 6700K har fått middels kjølepasta, samme med 7700K om testene vi har sett til nå er representative for den gjennomsnittlige chip.

 

Får satse på at Intel velger en god kjølepasta når 8700K kommer :)

Kjøp x99 cpu, og man slipper å tenke på dårlig pasta under lokket :)

X99 cpuer er loddet ;)

 

 

 

Fristende :)

 

Men har endelig gitt meg og bestemt meg for å delidde nå, så får vi se hvordan det blir.

På 1.26v havner CPU på 95 grader selv med 280mm vannkjøling. Er en grei chip da den klokker til 4.8GHz, men kjører 4.6GHz nå da jeg ikke kan kjøre høyere pga spenningen som kreves.

Lenke til kommentar

Heisann.
Tenker å bygge ny PC over nyttår og lurer på når nye hovedkort vanligvis blir lansert? Kan jeg forvente at hovedkortene kommer samtidig, før eller lenge etter at CPUene er kommet ut? Tenker det blir et mITX-system, men hvis jeg må vente veldig lenge på et Z270 mITX hovedkort er det mulig jeg bare går for et Z170 istedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...